Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

05-10-2020 om 19:36

Ervaring daglichtlamp

Ik weet even niet of dit de juiste rubriek is, maar ik zoek ervaringen met daglichtlampen. Ik overweeg er eentje aan te schaffen voor mijn zoon, die met name in de wintermaanden zo neerslachtig en weinig actief is. Mijn vraag is nu of dit daadwerkelijk helpt, hoe lang je zo'n lamp aan moet zetten om het gewenste effect te krijgen etc.
Wie heeft er ervaring mee?

Niki73

Niki73

05-10-2020 om 22:03

Ja ik

Ik gebruik hem nu al een paar jaar, naar volle tevredenheid. Ik zet hem in de donkere maanden 's ochtends ongeveer 2 u naast mijn beeldscherm. Ik heb sindsdien veel meer energie in de winter.
Een andere belangrijke tip is een stevige hoeveelheid extra vitamine D als de r in de maand zit. Ook dat helpt tegen de winterdip.

ElenaH

ElenaH

06-10-2020 om 07:03

Hier

Ik heb jaren geleden een 'kuur' van lichttherapie gehad. Wel onder begeleiding van PsyQ, want bij sommige mensen kan het ernstige bijwerkingen geven. Maar die lichtbakken zijn waarschijnlijk een stuk sterker dan de lampen die je vrij kunt kopen.

Daarna ben ik vitamine D gaan slikken, en sindsdien heb ik geen lichttherapie meer nodig gehad.

Angela67

Angela67

06-10-2020 om 10:39

lenen?

ik heb 'm staan (midden van het land) en ben er blij mee. Gebruik 'm sinds een jaar of 3 regelmatig.
Op dit moment gebruik ik 'm niet om diverse praktische redenen, dus als je 'm een paar weken wilt lenen?
Groet,
Angela

Tango

Tango

06-10-2020 om 23:07

Nog een vraag

En de volgende vraag is eigenlijk, hoe gebruik je zo'n lamp? Ik las dat je er 20 tot 30 cm vandaan moet zitten, maar het licht lijkt me behoorlijk fel. Hoe zorg je er dan voor dat je er niet in kijkt?

Tango

Tango

06-10-2020 om 23:08

Angela

Super lief! Ik denk er even over na.

Angela67

Angela67

06-10-2020 om 23:42

Je kunt er de krant bij lezen

Je moet er inderdaad niet in kijken maar een beetje schuin naar beneden, bijv op telefoon/tablet krant lezen, of boek.
Gr Angela

guera

guera

07-10-2020 om 14:21

vitamine d

Slikt hij extra vitamine d in de wintermaanden? dan is zo'n lamp wellicht niet nodig. Ik ben zelf ook altijd beetje depri en slik vitamine d bij. Helpt super en geen lamp nodig

mijk

mijk

07-10-2020 om 17:17

Ik zet hem een beeje schuin

En doe 's ochtends een uur en extra vitamine d. Helpt enorm.

Mijk

Guppie

Guppie

10-10-2020 om 01:15

Omega 3

Eigenlijk zou je onderscheid moeten maken tussen een dagllichtlamp en lichttherapielamp. Die eerste is een soort spaarlamp die het daglicht zoveel mogelijk benadert. Zou je ook kunnen gebruiken. Zelf geen ervaring met lichtthherapielamp.
Denk ook aan de omega 3 dus onder andere visolie.

Tango

Tango

10-10-2020 om 20:13

Vitamine D

Ja, ook zoiets inderdaad. Zoon zou dit inderdaad moeten gaan slikken. Het lukt alleen maar niet om het er met enige regelmaat in te krijgen. Omdat ik er niet aan denk en hij zelf al helemaal niet. Ik heb het gewoon staan hoor. Iemand daar nog tips voor. En hoeveel zou je moeten slikken? Ik lees ook veel over vitamine B dat juist meer energie zou geven. Geen idee wat je nu het beste kan geven eigenlijk...

Inmiddels heb ik een lamp van iemand uit mijn buurt in bruikleen. Die van jou is dus niet nodig, Angela. Wel nogmaals mijn dank voor dit aanbod. Zoon vindt het ding veel te fel en zet hem absoluut niet aan. Wordt dus geen succes vrees ik.

Misdreavus

Misdreavus

11-10-2020 om 21:57

Tango

Ik ben heel slecht in het onthouden van dat soort dingen, dus ik heb mijn telefoon vol met alarmpjes. Misschien kan het jullie ook helpen met het onthouden.

Triva

Triva

12-10-2020 om 03:15

Onthouden

doe je door het aan iets te koppelen. Dus bij je tandenborstel leggen, bij de ontbijtbordjes of bij de dinerbordjes op je nachtkastje, bij de huissleutels etc.

Triva

Triva

12-10-2020 om 03:15

Onthouden

doe je door het aan iets te koppelen. Dus bij je tandenborstel leggen, bij de ontbijtbordjes of bij de dinerbordjes op je nachtkastje, bij de huissleutels of de oplader van je telefoon etc.

Triva

Triva

12-10-2020 om 03:15

Onthouden

doe je door het aan iets te koppelen. Dus bij je tandenborstel leggen, bij de ontbijtbordjes of bij de dinerbordjes op je nachtkastje, bij de huissleutels of de oplader van je telefoon etc.

ElenaH

ElenaH

12-10-2020 om 06:38

Triva

Herhaling wil ook nog eel eens helpen inderdaad ☺

Hier staat het potje vitamine D op de eettafel. Als ik ontbijt, zie ik het potje.

guera

guera

12-10-2020 om 10:53

op tafel

Hier staat die pot gewoon op de eettafel. Als we in de avond samen eten krijgt iedereen een pil. Ik ben dan wat minder strikt in het perfecte moment want als het een half uur voor of na de maaltijd moet dan vergeet ik het zeker. Dus dan maar gewoon tijdens het avondeten.

Jasmijn

Jasmijn

12-10-2020 om 12:43

alle vitamines

Wij doen een aantal vitamines en die moet je bij het eten nemen, en die vergat ik ook aldoor. Uiteindelijk telkens een herhaling op mijn telefoon gezet, om 18.00 uur gaat ie af (dan eten we 9 van de 10 keer) en nu zit het erin, de potjes pak ik nu gelijk met het dekken van de tafel en dan staan ze daar klaar en nemen we het in. Dus wat de anderen ook zeggen, koppel het aan het avond eten en na een tijdje vergeet je het niet meer, nu hoeft mijn telefoon niet meer.

Tango

Tango

12-10-2020 om 13:45

Goede tips!

Koppelen aan een bepaald moment. Ontbijt werkt hier niet voor zoon, want die ontbijt nooit beneden aan de eettafel. Maar avondeten zou wel lukken denk ik. En geldt dan voor iedereen, want dochter moet ze eigenlijk ook slikken, want die is altijd aan het sukkelen met vermoeidheid en verminderde weerstand in de herfst/winter. Voor haar had ik de vitamine D ook gekregen.
Ik ga ook nog een potje in zoon zijn kamer zetten. Dan pakt hij het vaak wel. Kansen spreiden dus maar.
Telefoon vind ik dan weer niet handig. Wij eten lang niet altijd op dezelfde tijd en ik ben ook niet altijd thuis, of zoon is er dan juist niet. En in zijn telefoon zetten helpt al helemaal niet, want die staat vaak uit of stil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.