Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

September

September

24-09-2014 om 16:36

ervaring met huis verkopen?

Ik ben het huis van mijn moeder aan het verkopen die overleden is en ik vind het een stresserige toestand. Ik hoor graag ervaringen van anderen. het is natuurlijk een unieke situatie zo'n huis, dus ervaringen zijn misschien niet goed te vergelijken, maar toch.
Ik heb nu een bod van 55.000 onder de vraagprijs. Ik vind het een onzinbod eerlijk gezegd.
Veel mensen om me heen zeggen dat ik iets wat halverwege tussen dit bod ligt en de vraagpijs zou moeten accepteren. Ik vind dat eigenlijk ook nog te laag.
Ik vraag me af hoe het verder gaat. Makelaar stelt voor om 10.000 te zakken. De mensen zijn wel supergeïnteresseerd lijkt het. Dus we zouden eruit kunnen komen.
Eigenlijk vind ik het geen bezwaar als het nog een hele winter leeg staat. Maar ook daarover twijfel ik omdat anderen zeggen: Je wil er natuurlijk voor de winter vanaf, je hebt er alleen maar kosten aan... etc.
Iemand verstandige adviezen?

bibi63

bibi63

24-09-2014 om 17:24

moeilijk daar zo een antwoord op te geven

Een aantal punten:

- is de vraagprijs reeel, of hoog ingezet?
- 55.000 zakken lijkt veel. Maar wat is de vraagprijs (verhouding)? Ik bedoel 55.000 minder op een miljoen is heel wat anders dan 55.000 minder op een ton...
- de huizenmarkt gaat beter, dus misschien even aanzien?
- kun je de kosten dragen als je het gewoon nog even afwacht? En wegen die kosten op tegen een hoger bod wat je wellicht tzt krijgt?
- en ook niet onbelangrijk: hoe sta je er zelf in? Anderen kunnen wel van alles roepen, maar heb jij er problemen mee als het nog wat langer duurt, of wil je vanwege gedoe/stress/emotie er zo snel mogelijk vanaf?

Bibi

amk

amk

24-09-2014 om 17:31

1e bod

is op dit moment gemiddeld 20% beneden de vraagprijs, het is een kopersmarkt en velen willen maar wat graag van hun dubbele lasten af. niet geschoten is altijd mis tenslotte.

verkopers schrikken hier meestal van omdat het vroeger maar 10% onder de vraagprijs was als eerste bod.

Adinde

Adinde

24-09-2014 om 17:51

Hetzelfde schuitje

Eigenlijk zegt die 55.000 onder de vraagprijs niks als je de vraagprijs niet noemt. Je kunt het beter in percentages uitdrukken.
Maar als ik een huis zocht en wist dat het te koop staande huis van erfgenamen is, dan zou ik ook flink onder de prijs bieden. Meestal willen erfgenamen namelijk graag van een huis af, dus je kunt het als koper allicht proberen.

Wij zitten in hetzelfde schuitje met de verkoop van een huis van een overleden oom in een klein dorpje 150 km van ons vandaan. Iedereen weet dus dat wij ervan af willen. En we willen er graag vanaf, want het kost alleen maar tijd en geld om het huis aan te houden. Wij staan op het standpunt dat alles wat we aan geld overhouden meegenomen is omdat hij het huis heeft afbetaald.

September

September

24-09-2014 om 17:56

13%

Dank voor jullie reacties.
Het is 13% onder de vraagprijs als ik goed reken. Dan lijkt het dus niet abnormaal.
Het huis is afbetaald, de lasten vallen dus mee, verwarming als we de winter weer ingaan, de tuin een keer winterklaar (laten?) maken. Verder kan ik niet zoveel bedenken.

Denk dat de vraagprijs reeel is, we zijn al 25.000 gezakt, wel al een poos geleden. Prachtig huis op prachtige plek, maar wel verouderd.
WOZ waarde was 120.000 hoger geschat, daar hebben we ivm erfbelasting bezwaar tegen gemaakt, hadden we misschien niet moeten doen, denk ik nu.

Pfoe ik vind het heel lastig. Paar weken geleden toen deze serieuze koper nog niet in beeld was, leek het me geen enkel bezwaar de winter weer in te gaan. Nu heb ik er zoveel stress van, dat ik enorm ga twijfelen.
Het huis was voor mijn ouders heeeeeel belangrijk, ze waren er zo trots op. Wat dat betreft wil ik het beslist niet voor te weinig weg doen.

Ik wou dat ik wist hoe ik dit spel moest spelen en in de portemonnee van de ander kon kijken. Maar ja dat wil natuurlijk iedereen.

Barvaux

Barvaux

24-09-2014 om 17:57

wat

Wat kost elke maand jullie? Zit er nog hypotheek op het huis?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-09-2014 om 18:03

is geen onzinbod

13% onder de vraagprijs is geen onzinbod. Ik neem aan dat de makelaar je dat ook heeft verteld? Daar heb je immers een makelaar voor.

In de huidige markt krijgt vrijwel niemand meer de vraagprijs voor zijn huis. Het gaat om een vrij duur huis, daar is sowieso minder markt voor dan huizen van 2 ton.

Ook al heb je zelf geen haast: het komt de waarde van het huis niet ten goede als het lang te koopt blijft staan. Met zo'n huis 'is blijkbaar iets' , wordt al snel gedacht. Je kunt er niet te makkelijk vanuit gaan dat je binnen een paar maanden opnieuw een geïnteresseerde koper vind dat wel de vraagprijs wil betalen.

Wat zegt de makelaar ervan? Die adviseert je hier neem ik aan toch over? Hecht je meer waarde aan onze mening dan aan die van een makelaar met kennis van de markt?

guera

guera

24-09-2014 om 18:36

afbetaald?

Dan is alles wat er geboden wordt dus winst. Nou ik zou t wel weten. Weg ermee. Tenzij je er zelf rijk van wil worden. De koper zit vaak tussen de eerste geïnteresseerden. Daarna kan het nog weleens heel lang duren.

guera

guera

24-09-2014 om 18:36

afbetaald?

Dan is alles wat er geboden wordt dus winst. Nou ik zou t wel weten. Weg ermee. Tenzij je er zelf rijk van wil worden. De koper zit vaak tussen de eerste geïnteresseerden. Daarna kan het nog weleens heel lang duren.

September

September

24-09-2014 om 18:44

makelaar

De makelaar vond dit geen onzinbod, maar een bod van 5000 lager een tijdje geleden wel. Hij stuurt soms ook aan op verkopen voor de winter, de ene keer wel de andere keer niet, omdat er wel steeds belangstelling is, morgen komen ook weer andere kijkers. Hij twijfelt ook.
Ik kom hier om wat ervaringen te horen.

vlinder72

vlinder72

24-09-2014 om 18:45

10%

Wij gaan er op mijn werk vanuit dat de uiteindelijke verkoopprijs minimaal 10% lager is. Ik vind 13% dus niet raar en ik zou deze koper niet laten schieten.

September

September

24-09-2014 om 19:24

dank jullie wel!

Ontzettend bedankt voor al jullie snelle reacties!

Barvaux

Barvaux

24-09-2014 om 19:42

inderdaad

Bij het bedrag van dit huis waar geen hypotheek meer op zit zou ik ook denken: nu verkopen! Wellicht nog 10% onder de vraagprijs bieden en kijken of er nog een middenweg is?

Sawo

Sawo

24-09-2014 om 19:45

Leegstaand huis

Hoi
Als je huis lang leegstaat gaan kopers ook twijfelen wat is mis met dit huis en je bent toch nog in onderhandeling?
Dus ik zou zeker verre gaan met onderhandelen en ondertussen de kijkers gewoon ontvangen.

Succes
Saar

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-09-2014 om 19:55

natuurlijk wel onderhandelen

Je moet natuurlijk nog wel gaan onderhandelen. Een koper begrijpt dat het eerste bod niet het eindbod is. Vaak kom je ergens halverwege uit. Een makelaar heeft meestal wel een goed beeld van wat er haalbaar is.

Emotionele waarde

krijg je nooit terug. Ik zou er ook vóór de winter druk op zetten: tegen de kopers met het bod aangeven dat er nog meer gegadigden zijn, kijken of ze willen stijgen. Maar dan ook verkopen. Het klinkt luxe, maar wat heb je aan 5000 meer of minder als je toch al een grote som geld overhoudt van een vrije woning, geld dat je zomaar krijgt als erfenis. Bovendien komt de belasting ook nog een deel afromen.

Een huis verkopen is altijd een beetje emotioneel gebeuren als je aan het huis gehecht bent. Maar met een makelaar die je vertrouwt kun je veel uit handen geven.

Een leeg huis dat onderhoud nodig heeft de winter door laten komen, en dan volgend jaar kijkers die weten dat het huis al lang te koop staat, dat is een groot risico. Natuurlijk kan het zijn dat de markt aantrekt en dat je er over een jaar misschien wel 55.000 meer voor zou hebben kunnen krijgen, als.... Maar als bestaat niet.

Begin jaren zestig kwam de boerderij van mijn opa en oma vrij. Niemand van de kinderen wilde die hebben. Voor een habbekrats verkocht aan een kunstenaar. Onlangs stond de boerderij (zonder grond) te koop voor 1 miljoen. 1 miljoen euro. Als, ja als. Maar als is er niet. Er is nu. Nu heb je een beslissing genomen, je wil de woning verkopen (en niet zelf erin gaan wonen bijvoorbeeld, of verhuren of iets anders. Blijf bij je eigen beslissing.

Tsjor

bibi63

bibi63

24-09-2014 om 21:51

Kosten

Vergeet niet mee te rekenen, dat de opstalverzekering gewoon doorloopt én je (m.i.) het eigenhuisforfait moet betalen zolang het huis in jullie bezit is.
Bibi

Caesar

Caesar

24-09-2014 om 22:02

Onderhandelen

Gewoon rustig onderhandelen. Kom je waarschijnlijk op of net onder de 4 ton uit. Niet laten opjagen door de makelaar, die heeft een groter belang bij snelle verkoop dan bij een iets hogere verkoopprijs. Als je geen stress zou hebben over het huis kan je hem gewoon in de verkoop laten. Of er van de winter uithalen en in het voorjaar weer in de verkoop doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-09-2014 om 22:04

Halverwege uitkomen?

Die stelregel heb ik altijd nog aangehouden en voor zover ik me herinner ging het altijd goed.

Let op:
- Erven-verkopers hebben de neiging te goedkoop te verkopen in mijn ervaring
- Makelaars willen eigenlijk maar 1 ding: snel verkopen. Die 55 mille minder scheelt ze nauwelijks in de courtage en waarschijnlijk flink in het werk

In jouw situatie zou ik wellcht 20k omlaag gaan en wachten op een tegenbod. Dat geeft vaak aan waar de koper op aan wil sturen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-09-2014 om 23:40

Ik zou meegaan met wat de makelaar zegt

En 10.000 euro zakken. Je hebt de vraagprijs al verlaagd, dat zou ik toch wel in mijn achterhoofd meenemen. 10% 20% dat zijn gemiddelden. En de haast die jij hebt, of niet hebt, speelt ook mee. Al met al geen reden om meteen akkoord te gaan met het eerste het beste bod.

Een beetje verlagen en aangeven dat er kapers op de kust zijn, lijkt mij een prima strategie.

Fran

Fran

25-09-2014 om 11:06

Laten merken

Dat je er samen uit wilt komen maar niet ten koste van alles.
Dus niet een enorm stuk omlaag nu, maar wel duidelijk omlaag en idd uitkomen zo ergens in het midden en niet gaan miepen over 2000 euro van je eindbedrag.
Je moet van dat huis af, sowieso en die last van je schouders is niet in geld uit te drukken.
Ik wist heb zelf hoger ingezet met mijn huizenprijs, zodat ik onderhandelingsruimte had. Zelfs 10.000 hoger dan de makelaar adviseerde.
Ik heb daar maar 5000 op verloren.
Had ik advies van de makelaar opgevolgd had het me nog eens 5000 gekost.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.