Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

madelief

madelief

01-11-2009 om 19:58

Ervaring met ikea keuken?

Wij zijn aan het denken over een keuken van Ikea, lijkt me vooral handig omdat je hem helemaal naar je zin kunt inrichten en hij betaalbaar is. Wie heeft ervaring met deze keukens? Is de apparatuur ook goed? Wat moet je zeker nemen en wat valt tegen?
Ik ben benieuwd of jullie ons kunnen helpen!

groetjes madelief

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Archief

Hoi Madelief,
Kijk ook even in het archief, er is al veel gezegd over Ikea keukens. Je vindt er dan eigenlijk al heel veel antwoorden op jouw vragen.

Groet, Moppeke

Nu ik er toch ben

De kastjes zijn niet zo degelijk als van ieder ander merk. De gelakte deurtjes zijn niet zo slijtvast maar er zit wel een goede garantie op. De apparatuur is op zich ok, maar je kunt heel makkelijk op internet precies de apparatuur uitzoeken die je wilt, dus bij andere leveranciers. Die kun je dan vervolgens laten monteren door een monteur die je via IKEA inschakelt. Zo hebben wij het gedaan.

Kvik?

Ik zie wel eens advertenties van Kvik keukens. Die zitten volgens mij ongeveer in de prijsklasse van Ikea of daar net iets boven. Misschien eens kijken?
Mijn buren hebben 12 jaar een Ikeakeuken gehad, een gezin met 3 pubers, inmiddels allemaal het huis uit. Nu is de keuken vervangen want die was na 12 jaar echt op.
Ik koop zelf veel bij Ikea, de kinderslaapkamers en de werkkamer zijn bijna helemaal zweeds, maar daar merk je na een paar jaar gebruik toch wel dat het minder wordt en aan vervanging toe is. Een keuken die dag in dag uit intensief gebruikt wordt zou ik dus niet bij Ikea kopen.

Yep

hier zijn de kastjes van ikea, het blad (terrazzo maatwerk) en de apparatuur (alles siemens) is niet van ikea.

De kastjes waren nog het goedkoopste van de hele keuken, de montage is ook via ikea gegaan (ze hebben contracten met diverse keukenmontagebedrijfjes) deze heeft ook de apparatuur geinstalleerd. Bladen en apparatuur vind ik van matige kwaliteit bij ikea (whirlpool) en er is geen maatwerk mogelijk dus dat wou ik niet.

Het was een ramp om alle spullen hier te krijgen, ik geloof dat er 3 platen in de verkeerde kleur zijn geleverd en daar moesten we weken op wachten.

Het ziet erop zich prima uit maar eigenlijk zou dat keukenmontagebedrijfje nog een keer langs moeten komen om de deurtjes precies uit te lijnen.

(Janneke)

(Janneke)

01-11-2009 om 21:18

Wij zijn dik tevreden

Ik heb mijn keuken nu 6 jaar. Wij hebben wel pech gehad met de deurtjes, dat was folie op MDF, en het folie liet hier en daar los. Maar geen nood, want de garantie/service van IKEA is grandioos. Het vervelende is natuurlijk wel dat het je overkomt en dat je de deurtjes moet omruilen. Maar goed...ik vind dat niet zo een probleem. De kraan is 1 x kapot geweest en ook die is gratis vervangen.

Je hebt op de keuken en kraan 10 jaar garantie. Verdere apparatuur hebben we niet van IKEA (ben ook geen fan van Wirlpool, alhoewel ik al wel diverse tests gezien heb waar het goed uit de bus kwam) Mijn apparatuur is allemaal van Bosch/siemens.

Ik ben er dik tevreden over....en zou zo weer een ikea keuken nemen, alleen al voor de prijs/kwaliteitverhouding. Wij hebben hem destijds zelf geplaatst, manlief zat in de ww dus tijd zat. We hebben er 2 dagen over gedaan (we hebben een U-keuken)

Manda

ik denk dat dat uitlijnen ook een klus is die je zelf kan doen. Maar ik heb dan ook een supernauwkeurige partner. Je hebt van die schroeven op het scharnier om kleine verschuivingen te maken.... je moet alleen even een uitgangspunt kiezen. En rustig bij de klus blijven... hmmm zat Mandarijntje nou al op het kdv? Heb ik dat goed begrepen..?

Pelle dat van de vaatwasser is bekend, dat model van whirlpool kan je opzoeken en dan zijn er ook veel klachten op internet te vinden. Overigens hebben we wel een ikea koel/vries en die bevalt indd uitstekend. De prijs van ikea apparatuur is overigens voor de kwaliteit ook aan de hoge kant als je vergelijkt met andere merken zoals siemens.

verder wat rot is aan ikea is dat de wasbakken van zulke belabberde (ook niet mooi, ik vind ze niet mooi ontworpen) kwaliteit is, idem de kranen. Ik heb een kraan van grohe met uittrekbare inwendige slang, helemaal niet duurder dan dat spul van ikea maar wel 100x beter van kwaliteit. Idem de spoelbak, de mijne is heel groot en ik vind hem veel mooier dan die van ikea. Bovendien heb ik deze helemaal in laten gieten in mijn blad, dat soort dingen kan je bij ikea wel vergeten daar is alles zo standaard.

verder ken ik mensen die een houten blad van ikea hebben waar na een half jaar allemaal ellende mee was.

En de stenen bladen van ikea zijn dus flinterdun, een dunne laag met eronder kunststof vulling, verder in elkaar gelijmt.

Maar goed, niemand ziet het hoor maar ik wel, ik zie alles wat schever dan een millimeter hangt.

Ik heb dus alleen de kastjes en de greepjes en dan die koel/vries van ikea. Zodra de deurtjes ook maar een kras hebben gaan ze eraf en laat ik nieuwe erop zetten, ik heb overal 5 jaar garantie op geloof ik, ook op de montage dus dat gaan we zeker doen.

ik ga dat bedrijfje wel even bellen, zit namelijk nog in de service dat hij nog een keer langs zou komen als hij in de buurt was, totaal was de montage ook iets van 1700 geloof ik. Getver, ik heb geen zin meer in die man hier over de vloer. In 1,5 jaar tijd heb ik maanden lang al die lui over de vloer gehad, het kost zoveel energie die dingen want het gaat altid anders en langer en moeilijker dan je zelf wil. ('k ben moe)

Anonix

Anonix

01-11-2009 om 22:22

Wij hebben...

..ikea overwogen maar het uiteindelijk niet gedaan. We hebben Kvik gekozen omdat we daar de afwerking toch iets mooier vinden en qua prijs scheelt het niet zo heel veel. Bovendien zijn de kastjes extra hoog en extra diep, waardoor we veel meer bergruimte hebben.

Het enige nadeel is dat het werkblad dan ook in een duurdere prijscategorie valt, maar dat is natuurlijk ook een stuk dieper. Zo praktisch! Bij onze vorige keuken (normale diepte) kon je voor het koffiezetapparaat of de brooddoos niks meer doen, daar was geen plek voor. Nu hebben we van alles op het aanrecht staan, maar nog steeds zeeën van werkruimte

Maar goed, dat moet natuurlijk maar net passen in je huis.

Wij hebben de keuken trouwens helemaal zelf gemonteerd en geinstalleerd, met uitzondering van het werkblad (ivm verre van haakse keuken ).

Ilva

Ilva

01-11-2009 om 23:17

Keuken

Wij hebben gisteren een keuken gekocht bij de Keukenkampioen. We hadden een budget waar we beslist niet overheen wilde. We hadden eigenlijk een veel te dure smaak maar hebben uiteindelijk alles gekregen wat we wilde. We bleven vasthouden aan het maximale bedrag (incl. oude keuken verwijderen, tegels verwijderen, heel veel extra aanpassing en natuurlijk de prachtige keuken met een prachtig blad in de duurste klasse en 7 apparaten van AEG) en we hebben het ervoor gekregen. De verkoper heeft een prachtig ontwerp gemaakt. Nu nog afwachten of het plaatsen allemaal goed gaat natuurlijk. Maar we zijn heel blij met wat we krijgen voor het geld. Dus misschien moet je gewoon eens gaan kijken maar hou je aan je budget.

Ilva

Ilva

01-11-2009 om 23:18

Oh ja

En de laden zijn zo stevig dat je er in kan staan. Dat deed en verkoper en later mijn man dus ook. (En mijn man is zeker niet de slankste)

Apparatuur is duur

de keukens van ikea hebben een prima prijs/kwaliteit verhouding.behalve de apparatuur,die is bij ikea een stuk duurder.
wij hebben alle apparatuur via internet besteld,dan ben je veel goedkoper uit.

Maxime.M

Maxime.M

02-11-2009 om 11:03

Toch fijn pelle

Hoi,

Het is toch juist goed om te zien dat die laden zo stevig zijn dat je er zelfs in kan gaan staan? Ik heb er bijvoorbeeld al mijn borden in liggen, 2 grote stapels en dat is bij elkaar toch heel wat kilo's hoor. Mijn ouders hadden voorheen een ladenkast en als je dan 2 laden tegelijk opentrok, dan dreigde het ding naar voren te kiepen, kon niet ivm met het keukenblad, maar je voelde de speling al.
Wij hebben alleen een Ikea oven, verder niets van Ikea in de keuken,maar we vonden die oven zo mooi (hij heeft aan de voorkant een witte glasplaat en dat staat mooi bij de rest van de witte kastjes) en die oven bevalt prima (nutid heet ie)

Maxime

Pelle

was het dan als beste getest of als beste koop ?

Misschien klopt de prijs/kwaliteit wel, die dingen zijn heel goedkoop.

lizaa

lizaa

02-11-2009 om 11:39

Tevreden

Wij hebben al acht jaar een Ikea keuken, en zijn er zeer tevreden over. Alles doet het nog prima, terwijl de kinderen niet zo zachtzinnig omgaan met de deurtjes, laatjes, ed. Ook de vaatwasser (whirlpool, van Ikea) doet het nog goed. We hebben de keuken wel laten plaatsen door een vakman, ik denk dat dat ook veel uitmaakt.

Ja pelle

klopt dat ikea apparatuur duur is, maar ik heb jaren geleden al op het forum gezegd dat de whirlpool apparatuur (dezelfde serienummers als die van ikea) al goedkoper zijn. Dus dan betaal je voor het lelijke ikea logo al meer. Dat bedoel ik met dat ikea apparatuur duur is, kijk eens bij internetwinkels naar whirlpool apparatuur dan zie je het vanzelf. De ikea zijn doorgaans ook nog eens van een ouder model.

Ilva

Ilva

02-11-2009 om 13:52

Pelle

Die laden van de keuken die wij nu hebben, daar kan je echt niet in staan. Het was echt prachtig stevig materiaal. En je kan ze dus behoorlijk vol stouwen als het nodig is.

Klopt pelle

wij hebben bij ikea alle apparatuur uitgezocht .
alle serienummers opgeschreven en via een internetwinkel besteld,wij waren op die manier 600 euro goedkoper uit.

Heb geen tijd om hele draad te lezen....

wij hebben net een keuken in Duitsland gekocht. google op "Reddy" en "Kueche". Het kostte in totaal 3200 euro incl. apparatuur + montage. Het ziet er echt prachtig uit! Het is niet heel groot: een hoek. Misschien de moeite waard? Ze hebben ook een filiaal in Nederland.

madelief

madelief

05-11-2009 om 22:22

Espresso apparaat?

Jeetje, wat een hoop reacties! Ik had het archief al doorgelezen en niet eens meer hier gekeken...
Ik las iemand die het ingebouwde koffieapparaat had, bevalt dat?
Verder hebben wij ook weleens gekeken naar KVIk, vind ik ook mooi!n Ga nu nog even die andere sites googelen, bedankt alvast!

groeten MAdelief

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.