Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maroo

Maroo

07-02-2012 om 10:11

Espressomachine, welke koffie?

Joepie! Ik ben nu bezitter van een echte espressomachine. Een 2e handsje van een kennis.
Maar nu... Welke koffie is daar nu lekker in?
Bij gebrek aan beter doe ik er nu filterkoffie in, wat best te pruimen is, maar niet echt "de bedoeling" lijkt me. Het is ook wat slap vind ik. De vorige eigenaar deed er gewoon pads in, maar die vind ik erg onvoordelig en ook niet zo lekker. Ik heb al in het koffievak in de supermarkt gekeken, maar van losse gemalen koffie zie ik niet echt iets wat specifiek voor de espresso machine is (het aanbod pads is wel vrij ruim). Het liefste gebruik ik fairtrade koffie, en liever niet de hoofdprijs, want het gaat in principe om de dagelijkse bak (ik wil voor speciale gelegenheid best een pak dure koffie kopen hoor )
Dus wie heeft ervaring met een lekker pittig bakje uit een espressomachine? (Ik heb geen bonen-maler)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

07-02-2012 om 10:38

Welke

Wat is het voor apparaat? Merk/type?

Yta Chalne

Yta Chalne

07-02-2012 om 13:17

Dan....

..zou ik gaan voor heel goed ontkalken en echt geen snelfilterkoffie erin. Dat wordt nooit heel lekker omdat het gebrand is om langzaam te zetten, en dat doet een espressomachine niet, maar ook is de maling te grof om echt goed de koffie te extraheren.
Elke standaard espressomaling koffie kan erin, en door extra aanstampen-of juist niet- kun je de smaak nog variëren. Persoonlijk zou ik kiezen voor echt lekkere specialiteitenkoffies. Een kopje dure koffie is een relatief betaalbare luxe waar je elke dag veel plezier van hebt. Lekker is subjectief, maar hier thuis gebruiken we bijvoorbeeld graag Indonesia van Levelt.

Yta: betaalbare luxe

Tot kort geleden verbruikten wij ongeveer 250 gram per week voor het pure genot dat espresso heet.
Maar Beukman drinkt uitsluitend dubbele en die gaat nogal op en neer, momenteel zit hij in een op-fase en gaan we richting de 500 gram per week.
Vind je dat nog relatief betaalbaar of mag ik er iets van gaan zeggen / aan doen?
Graag deskundig advies

Brianna F

Brianna F

07-02-2012 om 14:28

Verschillende merken

Ik gebruik gewoon de espresso van de Jumbo of AH eigen merk. Of lavazza, of segafredo, allemaal bij een doorsnee supermarkt te koop.
Ik drink te veel koffie per dag om al te dure koffie aan te schaffen, maar deze zijn echt lekker hoor.

Yta Chalne

Yta Chalne

07-02-2012 om 16:19

250 gram

Vind ik echt niet veel, 250 gram. Van mij mag het, 500 gram. Relatief betaalbaar blijft altijd, eh, relatief. Maar je kunt bijvoorbeeld wel vier jaar lang 500 gram hele lekkere koffie per week drinken voor het bedrag van, willekeurig voorbeeld, een implantaat..

Dat wist je toch?

Dat Beukman door gecumuleerde megapech een implantaat moet dit jaar, hetwelk niet in ons vaste budget is ingepland en wschl van de vakantiepot afmoet? Wat dus kramperen in NL wordt? Misschien even de grens over naar Duitsland.

Maar goed, dat terzijde.
Ik zal het heuglijke nieuws aan hem melden dat hij volgens Yta binnen de Bandbreedte zit.
Dat geeft de koukleumende burger moed!

Yta Chalne

Yta Chalne

07-02-2012 om 20:14

Uiteraard

Ja, daar was geen woord toevallig aan. Maar ik dacht eigenlijk dat bij jullie kamperen (fietsend!) in Nl onder leuk viel, dus dan is er eigenlijk niks aan de hand

Kan zo'n implantaat, zeker als het onverwachts is, niet beter uit de buffer trouwens? Lijkt me toch categorie 'kapotte wasmachine'. Ja, ik zou de buffer doen, en dan lekker die drie weken Bali.

Yta (nu echt off topic)

ja, op zich moet dat uit de buffer. Maar het jaar rond de dood van mijn moeder hebben we meer uitgegeven dan er binnen kwam, ook een heel dure vakantie. En ik was echt gesloopt, dus we hebben meer luxe gedaan. En ik verdien structureel minder omdat ik door de bezuinigingen de uren die ik vrijwillig voor mijn moeder heb ingeleverd niet terug krijg.

Dus ik had een heel hard budget opgesteld. Vandaar. Met weinig onvoorzien.
Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik gebruik het ook als excuus. We twijfelden al een tijdje of we 2 jaar achter elkaar naar de Alpen zouden gaan, want Italie was heel fantastisch. Maar samen fietsen vinden we ook heel erg leuk, dus we zaten te dubben. Nou, toen kwam dat implantaat (petje af voor je idiote geheugen) en daarmee was de keus wat gemakkelijker.

overigens zitten wij toch al op rozen want Harm moest onder het mes voor een tumor bij zijn oog en de operatie is op het allerlaatste moment afgelast omdat het toch geen basaalcelcarcinoom was. Heb ik hier verder niets over gezegd maar nu achteraf maakt me dat ook weer lekker los en luchtig over budgetten.
Wel heel streng voor Harm, want hij moet nu 100 worden, en ellendig gezond leven. In mijn belang hahaha!

Yta Chalne

Yta Chalne

08-02-2012 om 19:51

Ausgezeichnet!

Ha, wat fijn, geen operatie, geen bcc! Daar kan geen geluk of pech met geld bij in de schaduw staan. Jullie zijn nu ook echt aan de beurt voor de zeven vette jaren lijkt me.

En Maroo, ja, dat is nou het effect van echt lekkere koffie. En pas op, voor je het weet heb je er een molen naast staan om elk kopje vers te malen. Zo'n leuke hobby!

wendelien

wendelien

08-02-2012 om 21:17

Nog een boon in het zakje

Ik fiets graag om voor een pakje bonen van de Golden Coffeebox. Mijn favoriet is momenteel die uit Kenia, maar ook Ethiopië, Java en Papoea-Nieuwguinea zijn heerlijk. We malen ze wel zelf (en bewaren ze goed ingepakt in de vriezer, dan hoef ik niet iedere week op pad), maar dat kun je ook laten doen, als je aangeeft voor welke machine het is.
En Rodebeuk: wát een opluchting! Nu maar hopen dat zijn bloeddruk niet teveel oploopt van al die caffeïne, want da's ook weer niet zo goed voor je ogen. Ik zal morgenochtend even op jullie toasten met de Papoea.

Papoea

mocht ik er bij een volgende high tea (of mischien high coffee) bijzijn, dan beloof ik dat ik een paar zakjes echte amungme hoogland koffie meeneem rode beuk en anderen.

Wauw dirksmama

Krijgen wij dan net zoveel rode bloedcellen als jullie nu hebben? Klinkt geweldig !

Die horen erbij

Net als kleine zwarte beestjes in het meel en in de rijst en de bonen en de koekjes...brrr...schoonmaakdag vandaag.

Sascha2

Sascha2

10-02-2012 om 06:43

Wendelien

Ik ben jaloers! Even fietsend naar de golden coffeebox... Wij bestellen er weleens een aantal zakken. Hier is een van de favorieten de brazil santa therazzine, heerlijk. Of de panama birdsong.

Sascha2

Sascha2

10-02-2012 om 06:44

En dirksmama

Heb je dan bij de volgende hightea ook een boontje voor mij

wendelien

wendelien

10-02-2012 om 10:01

Hihi

Nou, zo fraai wonen we ook weer niet, hoor! Ik kan een redelijk deel van het Goldencoffeeboxassortiment kopen bij een lunch-/koffiezaak in de stad, waar het ook geserveerd wordt. Er zijn vast meer van dat soort mogelijkheden.

Rodebeuk, licht ot bcc

Maar wat is het dan wel? Ik heb zelf vorig jaar zomer een bcc bij mijn oog laten verwijderen, ik was juist blij dat het een bcc was en niet iets anders (ergers). Als je er op tijd bij bent is een bcc gelukkig geen ramp. Overigens zou ik het gezwel sowieso hebben laten weghalen, ik krabde het vaak en over en was niet echt charmant. Nu heb ik intrigerend litteken
Engeltje

Engeltje (o.t.)

Goeie vraag. Geen bcc want die kunnen niet zo snel veranderen. Man moet volgende maand terugkomen dan kijken ze weer verder.

In ons geval waren we eerder blij dat het geen bcc was want met de rand die ze eromheen moesten verwijderen was het de vraag of de functie van het oog bewaard zou blijven. "Het" wat het dan ook is zat aan de binnenkant van de oogrand, dus hij zou een half ooglid hebben moeten missen.

Rodebeuk (nog steeds o.t.)

Dan zit het inderdaad wel op een heel nare plek. Bij mij zat het in de linker binnenooghoek, tegen de neus. Ook geen fijne plek om ruim te snijden, maar de plastisch chirurg heeft het netjes gedaan. Alleen als ik mijn wenkbrauwen optrek krijg ik een rare huidplooi in mijn ooghoek, en in het begin ging dat dan ook bijna niet (te strak).
Maar moet het dan niet sowieso weg, wat het dan ook is? Anyway, sterkte, ben benieuwd wat ze er volgende maand van zeggen.
Engeltje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.