Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Celine

Celine

02-01-2015 om 20:11

Eten bij feestje

Over een paar weken komen familie en vrienden hier ivm een verjaardag van een van de kinderen.

Ze komen iets van 4 uur denk ik. We beginnen met taart/zoetigheid.

Daarna borrelhappen en wat meer te eten.. Maar wat?

Verschillende komen een uur rijden, dus ik wil echt voldoende eten hebben, maar ik wil geen echte maaltijd en zeker niet op het moment zelf veel in de keuken moeten zijn om dingen klaar te maken en/of op te warmen. Ik ben ook geen geweldige kok en heb er sowieso niet veel tijd voor en zin in om er veel werk aan te hebben (iets maken/voorbereiden kan wel hoor, maar echt niet teveel).

Wat voor ideeën/tips hebben jullie? Ik kom niet verder dan zelfgemaakte soep met broodjes, maar misschien is dat wat afgezaagd / te simpel.

NB We zijn met iets van 12-14 volwassenen en met iets van 7 kinderen van 10 en ouder (dus die iets meer eten) en een paar kleintjes.

Opties

Laatst heb ik met een feestje waar een groep van ongeveer hetzelfde aantal mensen 2 soorten lasagne gemaakt. Eentje met een bolognese saus en eentje met zalm, courgette en ricotta. Heel simpel, een dag van te voren te maken. De dag zelf hoeft het enkel een half uur de oven in. Je kunt er nog wat salade bij maken.

Met oud en nieuw heb ik voor hetzelfde gezelschap hamburgers gemaakt. 30 burgers vooraf gemaakt van (lams)gehakt en kruiden. Alles al aangebraden en op de avond zelf een kwartiertje in de oven (over een paar burgers heb ik voor ze in de oven gingen plakjes cheddar gedaan). Bolletjes er bij, plakjes tomaat, wat zacht gebakken uienringen, sla, augurkjes, voor de liefhebbers wat ananas. Kan iedereen er zelf op doen wat hij/zij lekker vindt. Mayo en ketshup op tafel. En vergeet de servetten niet

Ook maak ik vaak chili con carne voor grote groepen, mist er geen vega's tussen zitten. Goedkoop, vult lekker en ook een dag vooraf al te maken. Er circuleren veel recepten op internet maar die van Nigella is mijn favoriet. Na het opscheppen wat zure room, beetje verse koriander, 3 van die driehoek tortillachips er in prikken en wat geraspte kaas er over. Ziet er enorm indrukwekkend uit.

Allemaal prima te doen zonder dat je een enorm goeie kok hoeft t zijn of er veel werk aan hebt!

Sate

Kipfilet 'sochtends in de marinade en uur voor aanvang feest bakken en op stokje prikken. In schaal met alufolie erover in oven bewaren half uur voor eten opwarmen. Tezamen met stokbrood en een grote pan satesaus. Evt met pan rijst.
Dit wordt ook vaak toegepast bij bedrijfsactiviteiten omdat het zo makkelijk is.
Lang marineren voorkomt uitdrogen van de kip.

Ulla

Ulla

02-01-2015 om 21:55

Hier ook feest

Bij ons blijven er ook vaak veel mensen eten. Wij maken ook vaak lasagne (gevuld stokbrood/stokbrood, salade erbij), pastasalade en nog wat pizza's eventueel. Of witte rijst met een paar verschillende gerechten erbij.
We doen ook wel eens andere dingen, maar dit zijn de gemakkelijkste. Bij ons is het aantal mensen altijd wel iets minder. Ik snap best dat je het lastig vindt.
Veel plezier in ieder geval!

Ulla

Ulla

02-01-2015 om 21:56

Zelf opscheppen

Als je alles op tafel of het aanrecht zet, kun je iedereen zelf alles laten pakken.

Sawo

Sawo

02-01-2015 om 22:37

Wraps

Wij maken ook wel wraps en dan hoef je alleen gehakt en kip op te warmen wat je van tevoren heb gemaakt. Los erbij kan je mais doen bonen sla tomaten, guacamole en geraspte kaas. Iedereen kan het nar zijn eigen smaak maken.

Ook serveren we wel tapas . Die kan je ook goed van tevoren maken . Maar ik heb ook familie dir. soep met broodjes lekker vinden.

Groet
Saar

Katniss

Katniss

02-01-2015 om 23:52

Soep

Het makkelijkst lijkt me een grote pan erwtensoep en een met tomatensoep, en dan broodjes met verschillend beleg. Nasi is ook goed te maken voor een grote groep, en dan met saté erbij, loempiaatjes uit de oven, uitjes en seroendeng. Pastasalade is dan weer goed van tevoren te maken. Dan zou ik er een doen met vis, en eentje met spinazie, rode ui, mozzarella, salami.

Kip uit de oven met friet van de frietboer

....kip uit de oven (poten ofzo), salade en een paar gezinszakken friet halen bij de FRIETBOER.

Andere optie bij de friet van de snackbar is vlees zoals kebab of shoarma alvast bakken, zodat je het op het moment zelf alleen nog op hoeft te warmen.

Macaroni

Je kunt vooraf macaroni maken in een paar grote pannen. Als je geen zin hebt in al teveel snijpartijen neem je wokgroenten of soepgroenten, uien, gehakt en rookworst.
Ketchup en geraspte kaas ernaast, maar ook kun je nog gekookte eieren, kippepootjes en verse worstjes vooraf bakken, of reeds gebakken inslaan, en even opwarmen en erbij zetten met knoflooksaus, of net wat je zelf handig en lekker vind.
Scheelt ook serviesgoed en bestek. Per persoon een bord met vork.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-01-2015 om 10:12

chinees?

Ik weet niet wat je budget is, maar kan je niet naar de chinees gaan en daar eea halen. Dat hoeft dan heus niet een luxe rijsttafel te zijn. Gewoon een paar bakken bami, nasi en de standaard gerechten die je daar kan kopen.
Makkelijk opscheppen en ik denk dat de meeste mensen dat toch wel lusten. Die pan soep met broodjes kan je er dan makkelijk bij zetten.
En wat er over is doe je in de vriezer en kan je later nog eten.

Ik ben zelf ook niet zo'n goede kok en voor zoveel mensen kan ik echt niet iets maken.

Aan de andere kant, als ze zo laat komen en eerst ook nog taart eten, zijn hapjes dan niet voldoende? Met knakworstjes, gehaktballetjes etc. zit je toch ook algauw vol. Tot hoe laat blijven ze?

tonny

tonny

03-01-2015 om 10:21

off topic: dit vind ik nou zo leuk

ook nu de oranje pagina's er niet meer zijn. Je post een praktische vraag en hoppa, volop tips!

Hoe makkelijk

Weet niet of budget een issue is, maar ik heb ook wel eens de visboer een salade laten maken met allerlei soorten (gerookte) vis. Ciabatta erbij en klaar. De slager maakt ook wel dit soort dingen met vleeswaren. Kan je evt nog aanvullen met kopkluifjes, gehaktballetjes, pizzapunten en soep.

Joke

Joke

03-01-2015 om 21:06

soep en knakworsten helemaal goed

Ik heb laatst zelf een verjaardagsfeestje gegeven met de titel soep en knakworsten. Wat mij betreft niks mis met soep en broodjes dus. Ik had in de dagen ervoor twee soorten soep gekookt en op de avond een aangekleed tafeltje gemaakt waar mensen zelf hun broodje knakworst konden beleggen: ketchup, mosterd en van die gebakken uitjes erbij. Het was een succes, ga het binnenkort weer zo aanpakken.
Ik zat ook te fantaseren over een grote portie kibbeling en patat halen, maar daar hangt weer een ander budget aan.

Emmawee

Emmawee

04-01-2015 om 01:28

Captain's dinner!

Een succes op mijn verjaardag in januari: Een grote pan kapucijners, spek, uitjes, augurken, piccalilly en aardappelsalade. Maar je kunt er nog veel meer bij doen. Appelmoes, worstjes en bieten / bietensalade.
Het is heerlijke winterse kost en heeft met al die schaaltjes en bakjes echt iets feestelijks (buffet) en het is supersimpel en snel klaar.
Groeten! Maw.

regelmatig

Wij geven regelmatig dit soort feestjes. Koffie en gebak vooraf doen we niet, is mij te veel gesjouw. We beginnen om 4 uur met een borrel en dan komt al snel het eten op tafel. Vaak meerdere van onderstaande gerechten. Ik maak dan een soort buffetje waar iedereen kan pakken wat-ie wil.
Quiche, gehaktballetjes in satesaus, rijst, soep, lasagne, salade, patasalade, fruitsalade, pizza, franse kaas, stokbrood. Je hoeft geen grote hoeveelheden te maken als je voor meerdere gerechten kiest. En meestal voor de kinderen broodjes en knakworstjes (er zijn nogal wat kleine neefjes en nichtjes bij, die vinden dat heerlijk). Al deze gerechten, behalve de salade) zijn 1 of 2 dagen vantevoren te maken en kunnen niet mislukken en het is, vind ik niet zo veel werk. Als je de week voor je feestje zelf lasagna eet maak je een extra schaal, die vries je in. kan ook met een quiche. Maar ja, moet dan wel wat dingen opwarmen op de dag zelf
Als je echt weinig werk wilt heben en niets op wilt warmen, dan kun je ook je zo'n opgemaakte koude-schotel bij de slager of visboer bestellen. Doen wij ook wel eens, maar dat is wel duurder.
Suces met je feestje, wordt vast leuk!

mijn twee centen

Ik probeer bij dergelijke happenings ook altijd zo te kopen en te koken dat de restjes ook nog lekker zijn. Soep en quiche bijvoorbeeld zijn de dag daarna ook nog prima, resten kunnen eventueel ook nog worden ingevroren voor een makkelijke maaltijd later (ik heb een grote vriezer). Iets als pastasalade knapt naar mijn smaak niet echt op van een verblijf in de koelkast, dus zou om die reden voor mij al afvallen. Veel vissige dingen zijn wat lastig te bewaren omdat ze sterk ruiken - enfin, dat soort overwegingen laat ik meespelen.

Wat broodjes betreft: ik zou stokbrood oid bij de bakker kopen maar daarnaast een paar pakken afbakstokbrood in huis halen. Dat spul is maanden houdbaar, je kan op de avond zelf zien of er behoefte aan is, zo niet, dan bak je het later een keer af, zo wel, dan is het handig als je het achter de hand hebt.

En er is niks mis met soep en broodjes. Als de soep en de broodjes maar lekker zijn en het gezelschap aangenaam

Groeten,

Temet

Celine

Celine

04-01-2015 om 21:24

Bedankt zover

Iedereen bedankt zover. Geweldig alle tips en ideeën.

Ik moet er nog even goed over nadenken, maar iets halen vind ik zelf nooit zo leuk (moet er weer eentje uit), dus wil liever een paar dingen (inderdaad buffetje, goed idee) maken.

Vissige dingen vallen af (behalve krabsalade of gerookte zalm, verder niet zoveel visliefhebbers), afbakstokbrood voor achter de hand doe ik zelf inderdaad ook vaak.

Alleen soep met broodjes knakworst vind ik echt te saai (doen we vaker als we eerder beginnen dus eerder stoppen), dus wil nu wel iets meer doen. Ik weet niet tot hoe laat ze blijven maar kan 20-22 uur worden, afhankelijk van hoe gezellig het is.

Misschien inderdaad soep met brood, knakworsten, franse kaasjes en wat salades, een pan chili con carne en dan lasagne of macaroni erbij. En evt. nog een pan stampot. Maar wordt misschien toch al weer teveel (en niet zo'n grote diepvries ).

Ik ga nog even nadenken, maar ben blij met jullie reacties. Dank jullie wel.

Chinees

kun je vaak ook laten bezorgen...

Ikzelf zou voor de soep met broodjes gaan, lekker!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.