Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Shifra

Shifra

26-08-2011 om 20:28

Eten buffet jaren 70 (of 60?)

Hoi medeouders,
met een collega blikte ik laatst weemoedig terug op de jaren 70 ,toen een zelfgemaakte aardappelzalm/- of huzarensaladesalade,met gevulde eieren met paprika erop en prikkertjes met blokjes kaas,zilveruitje en nog, wat het summum was. Ik nodigde haar toen uit om een keertje zo'n ouderwets buffet gedoe bij mij te komen eten.
Maar nou blijkt mijn inspiratie nu helaas toch wel erg te blijven steken bij die zalmsalade en gevulde eieren.
Weten jullie misschien nog wat jullie aten, in die tijd, bij zo'n gelegenheid (sinterklaas of een verjaardag)?
dank voor jullie herinneringen
groet, shifra


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmmmm

van vroeger herinner ik me vooral een halve augurk in ham gewikkeld. o en monchoutaart, met zo'n kant en klaren bodem, monchoulaag en pot kersen er over.... asperges in ham gerold, en uiteraard een bakje pinda's.

Overigens

is dit eind jaren 70, begin jaren 80

Guinevere

Guinevere

26-08-2011 om 21:16

Garnalencocktail

Garnalencocktail natuurlijk. Met whiskeysaus! En geroosterd brood erbij.
Vergeet trouwens de gemberbolletjes niet op de blokjes kaas.

Bij ons

..waren het halve tomaatjes gevuld met garnalenslaatje
misschien quiche of is dat echt al tachtiger jaren? Ja he. ;-(
Je moet even zo'n kookboek met foto's hebben.

Lol!

idd een augurkje met ham eromheen. of boterhamworst. maar ook partjes ei omwikkeld met rookvlees (brbrbr) of blokjes kaas met een partje ananas erop,f gember. Of is dat alweer te hip? En pinda's in zo'n ronde schaal, vanhout of bamboe of en dan van die eenpersoons minibakjes erbij waar je ze dan met een lepel in moest scheppen. Doppinda's. ook altijd goed. En als je het echt af wilt maken serveer je martini, of rose uit zo'n aardewerken kruikje, en zet je een mooi glas met filtersigaretten op tafel...hahaha! Da's pas echt retro....

Belle Époque

Belle Époque

26-08-2011 om 21:41

Dit?

Monchou met kersen is veel meer jaren 80/90
- bekleed een half doorgesneden kool met alufolie. Prik aan prikkertjes (of satéprikkertjes) miniknakworstjes, leverworst, gekookte worst, blokje kaas, gemberbolletje, mandarijntje uit blik, zilveruitje, komkommer, augurk, lekker random door elkaar, twee of meer per prikkertje, afhankelijk van de lengte. Prik die weer in de met folie beklede kool. Dit noemden we vroeger een "egel".
- kook wat eieren hard, pel ze, haal de dooier eruit. Snipper het wit in brokjes.
Neem een paar grote, goed rode tomaten (destijds hadden we de beruchte waterbommen, tegenwoordig mogen ze weer smaken). Kapje eraf, zaadjespulp eruit.
Meng het eigeel en gesneden eiwit met mayonaise en eventueel ketchup tot het grof-smeuïg is. Breng op smaak met zout en peper. Dat is de basis. Dit prakje kan je mengen met ansjovis (dan geen extra zout gebruiken), gesnipperde ham, geraspte kaas, kappertjes (niet zo gangbaar in de seventies) of een gesnipperd augurkje. Vul daar de tomaat mee. Kapje er weer op.
- hou er rekening mee dat dingen die nu heel goedkoop zijn, toen behoorlijk luxe waren. Zoals kip en zalm.
- toen al hadden we zoutjes en nootjes, maar niet zo uitgebreid als nu. In de seventies waren paprika- en naturelchips populair, wokkels, borrelnootjes, studentenhaver, nibb-it en fritesstickjes. Verder naturel Tuc en die stokjes met zoutkorreltjes erop.
- garnalencocktail natuurlijk! Je had toen al whiskey cocktailsaus uit een flesje. Garnalen at je met stukjes grapefruit, en kleine blokjes koude kipfilet met ananas en kerriesaus of cocktailsaus.
- je had in die tijd ook al de zakjes dipsaus van Duyvis. Evergreens zijn Festival, Cocktail, Bourguignon en Pâté Royal.
- rolletjes werden al genoemd. Die presenteerden we bij blokjes kaas en plakjes (lever)worst. Een rolletje is ham of boterhamworst met asperge uit blik of augurk. Salami met augurk kon ook.
Ik heb een Margriet kookboek uit 1982, ik zal 'm eens pakken...!
(voor de liefhebbers: ik heb ook vooroorlogse kookboeken, de oudste is ca. 100 jaar oud dus wie een ouderwets recept zoekt: probeer het eens ).

Belle Époque

Belle Époque

26-08-2011 om 21:43

Ingridt

Oh ja, sigaretten in een wijnglas en die rosé in kruik is nog steeds te koop

Als decoratie raad ik druipkaarsen (bestaan die nog?) in lege chiantiflessen aan. Van tevoren al flink wat kaarsen erin laten branden zodat hij al lekker vol zit

Sherry?

Sherry erbij of is dat meer als aperitief?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Merel

Merel

26-08-2011 om 22:10

M'n moeder....

Goh, ik lees niets nieuws hoor, dat soort hapjes maakt mijn moeder (70) nog steeds. Vooral dat ei in rookvlees, asperges in ham. Gevulde eieren. Blokjes kaas met augurk erop.
Wat ik van vroeger herinner, dat doen ze nu niet meer, was rieten mandjes met sigaretten erin en inderdaad van die schalen met vakjes. In oranje natuurlijk. Oh en martini, dat dronken ze toen, nu niet meer.

liora

liora

26-08-2011 om 22:41

Geweldig

Wat leuk zeg!!

Ik denk nog aan bleekselderijstengels gevuld met boursin, after eight bij de koffie, kaasboter, bloemkoolroosjes met dipsaus...

Shifra

Shifra

26-08-2011 om 23:04

Oh ja.....

wat gewéldig ,jullie tips!!!!!! Daardoor kwam ik zelf opeens nog op 'de ragout met te dikke laag paneermeel in schelpen uit de oven'. (Die grote schelpen, waar kan je die nog kopen, weet iemand dat?)
Mijn collega en ik zijn zo te lezen niet de enigen die hier zulke herinneringen aan hebben
groet, shifra

Shifra

Shifra

26-08-2011 om 23:07

En wat jammer...

dat ik niet meer rook! Die sigaretten in een wijnglas, dat is zo helemaal van die tijd.
shifra.
ps realiseer me opeens dat m'n collega wél rookt!

Henriette123

Henriette123

26-08-2011 om 23:43

Schalen

vandaag nog die schalen met vakjes in oa knaloranje bij het tuincentrum gezien

Margriet*

Margriet*

27-08-2011 om 00:06

Martini en sherry

maar ook bessen was toen heel populair.
En zoete witte wijn met ijs.

Valkyre

Valkyre

27-08-2011 om 01:15

Roggebroodrondjes!

En daar dan haringsalade met bietjes (zie bietjesdraadje) op.

Ik krijg er trek van..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

27-08-2011 om 07:47

Garnering

Volgens mij is het ook heel seventies om bijv een tonijnsalade te garneren met plakjes hardgekookt ei afgewisseld met plakjes augurk rondom de schaal.

Klaartje

Klaartje

27-08-2011 om 13:47

Haha belle Époque

Ik heb nog een kookboekje uit de jaren dertig vorige eeuw en daarin staat hoe je een varken slacht (was boekje van de boerinnenbond)...Altijd nuttig
Wat betreft de hapjes, mijn schoonmoeder maakte altijd toastjes met een plakje tomaat, komkommer en ei, en dan een toefje mayo erop. En komkommer met dipsaus kan ook. en salades maakte je zelf bijv met blikje krab, mayo, ei hardgekookt en wat kruiderij erin.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-08-2011 om 14:14

Ik herinner me nog

Wat ik me nog herinner: glaasjes advocaat met slagroom voor alle dames boven de 55 (al die oudtantes die na drie advocaatjes gingen giebelen). Augurkjes met boterhamworst. Heel veel brie en salades uit een plastic bakje op toastjes. Tupperware. Blokjes kaas met een zilveruitje en een prikkertje. Van die minifriet-chips uit een klein zakje. De mislukte asbak met een gesmolten knikker op de bodem die je toen voor vaderdag maakte op school.
En voor de aankleding: een ware jungle aan kamerplanten (ook in zelfgehaakte hangdingesen), staande schemerlampen met zo'n bruingerookte kap (brrr), veel rotan en kussens, veel groen, bruin en oranje. Heerlijk. Ik zal mijn babyfotoboeken er weer eens bij pakken. O ja: jij en je man in bellbottoms met veel te korte spijkerjasjes!
Groetjes
Massi

Iris

Iris

27-08-2011 om 14:46

Nog meer memories.

Ha, veel van die hapjes worden door mijn broer van 60 nog gemaakt.
Ik herinner me ook die oranje en bruine ribfluwelen kussens en zitzakken, zitkuilen zelfs. Veel rosé en sherry. En als wij (toen pubers) een feestje hadden was dat op matrassen op de grond, ik gitaarspelen en zingen. En de visnetten met inhoud, schelpen. gedroogde stukken kurk. Daar ging ik op mijn omafiets (echt nog van mijn oma) naar toe.
Gehaakte gordijntjes (heb ik nog, zo'n klein randje voor de ramen hangen) macramé wandkleden en hangmanden.
Plankjes met plantjes voor het raam.
Die rauwe bloemkool, wortel en bleekselderij met dipsaus vond ik heel vies altijd. Ben toch geen konijn, zei dat dan.
Leuk om te lezen allemaal!
En ook een leuk (te gek!, om even in de sfeer te blijven, idee, zo'n buffet!

Iris

Iris

27-08-2011 om 14:48

Doppinda's

Vergeet de doppinda's niet.

Asa Torell

Asa Torell

27-08-2011 om 20:35

Lekker

Doppinda's, augurk met worst, kaas met gember, heerlijk allemaal! Waarom eten we dat eigenlijk niet meer?

liora

liora

27-08-2011 om 21:17

Doppinda's

Die eten we nog wel hoor!

Ik krijg ineens een beetje heimwee naar die tijd...

Vic

Vic

27-08-2011 om 21:43

Doppinda's (o.t.)

Mijn ex vertelde laatst dat dochter bij hem doppinda's had gekregen. Na een paar minuten kwam ze nogal zielig vertellen dat ze ze niet lekker vond. Had ze die pinda ongepeld geprobeerd op te kauwen. Agossie
En voor het geval dat iemand het opmerkt, ik vind 6 jaar eigenlijk ook te jong om pinda's te eten.

liora

liora

28-08-2011 om 08:37

Vic

Ik heb een versliktrauma. Maar zelfs ik vind zes wel ok voor pinda's. Er is toch die truc dat als een kind met linkerhand over bovenkant hoofd bij oor kan, de luchtpijp groter is dan een pinda kwa doorsnede?

Ik kreeg

altijd met speciale gelegenheden van die kleine glazen flesjes met een soort dubbeldrank erin...dat was echt feest!
En nibb-its of paprika chips.

Tirza G.

Tirza G.

28-08-2011 om 13:06

Punica!

Van die mooie flesjes met deukjes er in

Tirza

Rembrand

Rembrand

28-08-2011 om 14:14

Shandy

Nog steeds te koop.
M.

Bowl

Mijn ouders maakte vaak bowl en ook van tomaten mandjes die ze dan vulden met doperwten.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2011 om 22:57

Satéprikkers met worst, ananas, kaas...

augurkje en/of zilveruitje. De kreeg ik als jarige job mee naar school om te trakteren, maar waren voor thuis ook lekker.
Naast bloemkoolroosjes en plakjes komkommer, moeten er natuurlijk ook worteltjes gedipt kunnen worden.
Mijn vader kookte nooit, maar hij maakte wel met mijn moeder kroketten. Dat hoort bij mijn verleden dus ook bij de jaren '70

Vic

Vic

28-08-2011 om 23:04

Liora (o.t.)

Ik ben echt erg, denk ik. Twee jaar geleden waren we op het openingsfeest van een nieuwe bso-locatie. Ik betrapte oudste (toen 10) erop dat ze pinda's aan het eten was, en was enorm verbaasd. Van mij had ze ze nooit gekregen (want gevaarlijk hahaha), maar op feestjes schijnbaar wel regelmatig gegeten. Dat van die linkerhand aan rechteroor is alleen van belang bij leren lezen volgens mij

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.