Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tihama

Tihama

19-11-2011 om 12:13

Eten uit eigen tuin voor luilakken

Ik ben aartslui. Nou ja, ik ben niet écht aartslui: ik heb alleen een ontzettende hekel aan in de tuin werken.

Mijn schoonvader heeft een grote moestuin, waar we regelmatig lekkere dingen uit eten. Nu hebben we zelf ook een vrij grote tuin, waarin nu alleen 1 appelboom productie levert. Dat vraagt geen onderhoud, alleen 1 keer per jaar een ladder. Mijn man heeft halve trauma's overgehouden aan het werk in de moestuin van zijn pa: hij wil hier geen herhaling van.

Dus we zaten net te filosoferen welke producten je met minimale inspanning in je eigen tuin kunt laten groeien. Boontjes lijkt ons niks: ik heb vroeger ook nog geschoffeld bij de boontjes van mijn oma. Dus de vraag: wat kun je in eigen tuin laten groeien, waarbij je zo min mogelijk onderhoud hoeft te doen. Bij voorkeur wil ik alleen oogsten
Er is in de tuin overigens ook plaats voor bomen, dus fruitbomen (behalve de appelboom die we al hebben) kunnen ook.

Tihama


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

19-11-2011 om 13:00

Tja

Je zult altijd onkruid moeten weghalen natuurlijk,ongeacht wat je er neerzet.

Tihama, hier gaat dat heel aardig

Geen tijd/zin/groene vingers en veel katten in de buurt.
Toch hebben we van mei tot november uit de tuin gegeten. Alles wat omhoog groeit, dus misschien niet helemaal wat jij bedoelt. Frambozen (kan ik nu nog plukken, tot mijn eigen verbazing, was vorig jaar niet), Bramen (goede oogst in de zomer), super appeljaar maar dat wist je wschl al, en heel veel rode bessen van juni tot augustus.

Ik zoek het dus in de bosjes, hoe noem je dat, heesters.

Stadstuinieren

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het 'wat' niet zoveel uitmaakt. Het grote verschil zit in 'hoe'.
Het raadsel heeft een tamelijk eenvoudige oplossing. Zie http://tuin-terras.marktplaats.nl/bloembakken/478902999-houten-plantenbak-met-rek.html
Mijn stadstuin bestaat uit een kruidentuin, een aardbeienbed en een zwarte bessenstruik. Volgend jaar komen er ook tomaten en boontjes. Ik wil ook groene kool en pepers. Het is niet alleen lekker, maar het kleurt ook zo leuk.
Onkruid wieden is een fluitje van een cent, al was het maar omdat in de bak geen onkruid uit de omgeving kan groeien.
Wat er van zo'n bloembak afkomt krijg je net weg zonder dat het je gaat vervelen. Hoewel: de aarbeien/zwarte bessenjam heb ik ook uitgedeeld aan de buren. Dat was te veel voor ons.
Ik ga het niet meer anders doen, dat groentetuinieren. Waarom zou je, als het makkelijk kan?
Groet,
Miriam Lavell

Had me even gebeld!! Ik had je met liefde van die helft verlost vóórdat ze verrot waren...

Guinevere

Guinevere

19-11-2011 om 16:09

Wel aartslui

Nou, ik ben wel aartslui. Wat ik dus uit eigen tuin eet: druiven (soort die geschikt is voor deze contreien), woekerende kruiden waar je bijna geen omkijken naar hebt, behalve opeten: salie, oregano, tijm. Verder heeft de rucola van 3 jaar terug zich uitgezaaid tussen de terrastegels, erg lekker (zolang de hulp het niet in haar hoofd haalt om fijn als extraatje tussen de tegels te gaan wieden, grrr, weg vitamientjes). Minitomaten heb ik ook wel eens gezaaid, maar daarvoor was ik de afgelopen jaren nog te bang om moe te worden, dus niet gedaan.

Belle Époque

Belle Époque

19-11-2011 om 19:27

Mijn ervaring, voor wat het waard is

Ik heb enkele jaren een volkstuin gehad (helaas recentelijk opgezegd wegens aanhoudende diefstal en vernielingen). Aanvankelijk heb ik fanatiek gemoestuinierd (moesgetuinierd, whatever ). Maar wat viel dat tegen! Hele legers aaltjes, slakken, rupsen, vogels en ander vraatspul maakten korte metten met mijn zo gekoesterde gewasjes! Gezaaid spul werd weggepikt door hongerige snaveltjes of letterlijk in de kiem gesmoord. Een net vond ik geen optie, sinds ik bij een buurtuin een dode merel in zo'n net zag bungelen...

De tomaten deden het wel uitstekend, tot er phytoftora op het complex kwam (een nare ziekte aan nachtschade-achtigen, gevreesd door elke boer).

Ik heb na een tijdje de hele boel omgegooid. Wel de fruitbomen laten staan en aangevuld met een breed scala aan bessenstruiken (doornloze frambozen en bramen, diverse "ribes"-soorten zoals zwarte, witte en rode bessen, loganberries, jostabessen). Gewoon bij de lokale tuinshop te krijgen

Verder rozenstruiken en kleinblijvende heestertjes geplant. En diverse kruiden.

Het was echt geweldig, af en toe even schoffelen, geen gevecht met ongedierte (hoewel de kersen wel erg in de smaak vielen bij de vogels)! Maar de strijd tegen de mens heb ik toch echt afgelegd nadat mijn rozenpoortjes allemaal omgeknakt waren...

Als ik straks verhuisd ben (momenteel sta ik 3e voor een vrijgekomen huis, duim voor me dat het eindelijk gaat lukken!) ga ik mijn tuin op een soortgelijke manier inrichten. Ik heb aantekeningen van welke planten ik destijds heb gebruikt en ben van plan de komende jaren alleen nog maar cadeaubonnen te vragen voor mijn verjaardag om dit te kunnen doen

Tihama

Tihama

19-11-2011 om 21:59

Dus

fruitboompjes en heestertjes. Bramen vind ik lekker, rode bessen ook. Pruimen ook. Aardbeien lijkt me wel wat, maar ik heb daarbij al snel het gevoel dat het weer gaat lijken op werken.
Van schoonpa krijg ik altijd rabarber, daar ben ik gek op, maar ik heb geen idee hoeveel werk dat is.
En wat is nu wijsheid: plant je gewoon een paar van die struiken ergens en dan afwachten? En dat moet dan zeker in het vroege voorjaar? Waar haal je die dingen?

Het is echt heel erg, maar dit stukje biologie is bij mij zwaar onderontwikkeld. Mijn man doet hier dus ook de tuin. Soms wijst hij me wel eens op actieve buurvrouwen en zegt: "Kijk, zij werken wel in de tuin". Maar die boodschap heb ik nog nooit begrepen

Tihama

Annet

Annet

19-11-2011 om 22:37

Hier geen werk van aardbeien

We zetten de uitlopers van het jaar ervoor in de grond. Of we kopen nieuwe plantjes.
Alles groeit vanzelf, het enige waar we op moeten letten is slakken (soms spul strooien) en de vogels (net over de planten heen plaatsen). Verder is wat onkruid tussen de plantjes door geen probleem en groeit alles vanzelf. Met een leuke mix in type aardbeien, heb je van vroeg tot laat in het seizoen aardbeien.

Belle Époque

Belle Époque

19-11-2011 om 23:22

Tihama

"fruitboompjes en heestertjes. Bramen vind ik lekker, rode bessen ook. Pruimen ook. Aardbeien lijkt me wel wat, maar ik heb daarbij al snel het gevoel dat het weer gaat lijken op werken."

Valt reuze mee, hoor! Hoewel ze wel iets gevoeliger zijn voor "smetten" en vraat (mijn aardbeien misten vaak hapjes, reuze irritant!). Ze stekken zichzelf met bovengrondse uitlopers die je prima in toom kan houden zonder veel gedoe, en eens in de paar jaar verwijder je met een simpele schep in de grond de oude planten.

"Van schoonpa krijg ik altijd rabarber, daar ben ik gek op, maar ik heb geen idee hoeveel werk dat is."

Het meeste werk zit 'm in het planten van een plant en het snijden van de stengels. Vóór de langste dag, want daarna worden ze minder lekker (rond 21 juni dus).

"En wat is nu wijsheid: plant je gewoon een paar van die struiken ergens en dan afwachten? En dat moet dan zeker in het vroege voorjaar? Waar haal je die dingen?"

Planttijd weet ik even niet uit mijn hoofd. Je koopt ze gewoon bij één van de tuincentra die onze prachtige stad rijk is (en anders neem je mij gewoon lekker mee, hahaha!). Fruitboompjes: vraag advies over hoe groot ze worden en of ze zelfbestuivend zijn (vaak wel). Ik ga je niet lastig vallen met verhalen over onderstammen maar het komt er op neer dat je zowel flinke struiken als hoogstambomem hebt, en alles er tussenin . Erg leuk zijn de duoboompjes: twee rassen appel, peer, pruim, kers, whatever, aan één boom. Had ik vroeger toen ik nog getrouwd was, en als ik straks verhuisd ben ga ik daar wéér in investeren!

"Het is echt heel erg, maar dit stukje biologie is bij mij zwaar onderontwikkeld. Mijn man doet hier dus ook de tuin. Soms wijst hij me wel eens op actieve buurvrouwen en zegt: "Kijk, zij werken wel in de tuin". Maar die boodschap heb ik nog nooit begrepen "

Jij hebt andere kwaliteiten, sla hem daar maar eens mee om de oren

Enne... Jij hebt me in het verleden genoeg advies gegeven in real life, ik kan jou hier misschien wel mee helpen!

Rabarber is geen werk

Als het maar nat genoeg staat.
Ik schaf elk jaar komkommerplant aan, die ik dan door een van de struiken in onze minituin. Elk jaar lekker. Aan die struiken zitten frambozen, bessen en druiven.
Aardbeien woekeren overal, ook geen werk, en verder kruiden, totaal geen werk.
Soms zet ik er een gekocht koolplantje tussen, waar ik niet verder naar om kijk tot het ofwel een kooltje ofwel een door de rupsen aangevroten stompje.

Werk?

Hier zetten we ook wel eens wat groente in een hoekje in de tuin. Het is alleen planten en oogsten of bij teveel vraat weggooien. Tomaten hebben het dit jaar niet best gedaan, maar andere jaren met warmere zomers maakte ik vaak tomatensaus uit eigen tuin. Heerlijk.
Rabarber staat hier ook. Komt elk jaar uit zichzelf weer terug. Het is wel een groot ding. Wel een meter doorsnede. Salie vind ik een mooie plant. Ik stop ook wel eens een uitgelopen supermarkt aardappel in de grond. Superleuk om dan later de oogst met de kinderen op te graven.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Rafelkap

Rafelkap

20-11-2011 om 09:50

Tijd en wat

o help. Is het ook nu al de tijd om iets te gaan planten? De herfst is toch struiken/bomentijd? Hier geen plek voor een appelboom, maar een (niet te lelijke) struik met wat eetbaars is welkom. Wanneer planten en zaaien?
HOe doen jullie dat met de katten? Alles in bakken?

Belle Époque

Belle Époque

20-11-2011 om 11:51

Oh ja, de aardappel!

Dat deed ik inderdaad vroeger ook! Eén aardappel leverde een leuk maaltje op! Tip: niet elk jaar op dezelfde plek planten
Ohhh, als ik dit allemaal lees, jeuken mijn handen!

Belle Époque

Belle Époque

20-11-2011 om 12:00

Rafelkap

Er zijn ook kleine fruitboompjes. Hangt van de onderstam af. Dat wordt dan een flinke struim, maar ik heb destijds ook een "balkon-kersenboompje" gehad die echt amper groeide maar wel elk jaar braaf een handje kersen gaf Helaas heeft mijn ex de hele tuin betegeld na mijn vertrek, zodat ik niet weet hoe het er na 15 jaar uit zou zien.

Ik heb dat boompje destijds besteld bij Bakker Hillegom (tegenwoordig ook op Internet). Intratuin verkoopt wel kleine fruitboompjes, maar deze was echt überklein. Bakker raad ik absoluut niet aan voor vaste planten vanwege de baggerkwaliteit die ze leveren, maar de boompjes hebben het altijd uitstekend gedaan (behalve de perzik, maar dat was ook wel erg optimistisch, want de tuin waar die in stond had geen plekje met volop zon).

Effe googlen: ja, ze hebben hem nog: http://www.bakker-hillegom.nl/product/zuilkers-sylvia-/

Hij wordt wel iets langer en iets breder, maar het blijft een compact schatje.

Enigszins offtopic en toch niet helemaal: duim alsjeblieft dat het huis waar ik voor "in de race" ben, van mij wordt, want die heeft een knoeperd van een tuin op het zuiden met práchtige mogelijkheden voor o.a. een boomgaardje

Belle Époque

Belle Époque

20-11-2011 om 12:01

Herstel

Struim moet natuurlijk struik zijn

Fruit

hier 3 leiperenboompjes waar ik afgelopen jaar flink wat potten compote van heb gemaakt, echt heerlijk !!

en sinds dit jaar 2 appelbomen, 1 kleine lei elstar en 1 grote boskoop (geloof ik, mooie van nog wat kan het ook zijn geweest...) en die grote heeft 1 appeltje (hangt er nog in, kan er niet bij) dus ik verwacht dat we volgend jaar ook een kleine appeloogst hebben.

rabarber hadden we ook maar dat vind ik geen mooie plant dus die is er eruit. Misschien ga ik nog een druif nemen, aan de voorkant (zuid).

Zoveel mogelijk terras maken en dan...

potten met aardbeien en inderdaad wat fruitbomen. Ik heb al jaren een pot met munt. Elke winter wordt de pot een blok ijs en tot mijn verbazing gaat elk voorjaar de munt weer uitlopen. Heerlijk voor verse munt thee.

Oh ja

munt, dat wil ik ook ! Zal dat volgend voorjaar eens gaan planten.

bosje bieslook is ook wel iets voor op omeletjes etc.

Munt

Bij mij wordt de munt compleet kaal gevreten door prachtige blauwgroen metallic kevers. Volgens mij heten ze blauwhaantjes.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Belle Époque

Belle Époque

20-11-2011 om 13:40

Munt

En dan heb je gewone pepermunt, maar ook chocolademunt, ananasmunt, eau-de-colognemunt... Er is niet zo makkelijk aan te komen (de gewone pepermunt wel), maar het lokale tuincentrum verkocht het vorig jaar en ik heb het in een grote bak staan. Altijd lekker om even een blaadje fijn te wrijven of thee van te trekken! Dus als je het eens ergens ziet staan: niet twijfelen maar meenemen!

(altijd in een pot kweken, nooit zo in de grond, want het jakkert je hele tuin door)

Belle Époque

Belle Époque

20-11-2011 om 13:46

P, ernstig off topic

Er zijn al verschillende mensen die de woning al af hebben gewezen. Nummer één heeft tot dinsdag de tijd om te reageren maar heeft tot nu toe geen sjoege gegeven. En dan wordt nummer twee aangeschreven en die heeft ook een week om te reageren... Er zijn legio redenen om nee te zeggen (er zijn woningen die net gerenoveerd zijn en wie geen haast heeft wacht daarop; deze woningen worden in 2012 of 2013 gerenoveerd, of men heeft geen zin om in december te verhuizen, dat soort dingen) dus ik ben inmiddels zo hyper als wat...!
Zoals ik al in een ander topic zei mag ik elke week de woningbouw bellen over de stand van zaken. Vrijdag "mag" ik weer bellen om te horen of het huis inmiddels is geaccepteerd, of dat ik nog steeds in de race ben (als nummer twee dan ).
De 6-12 maanden wachttijd is inmiddels al bijna 15 maanden, dus ik ga echt niet weigeren, zelfs niet als dat betekent dat ik moet verhuizen in december

Belle (o.t.)

Krijgen we een seintje met juichkreet als ik inmiddels blauwe duimen kan laten rusten? In ernst, je weet het wel, maar ik wens het jullie zó toe!

Belle Époque

Belle Époque

20-11-2011 om 14:19

Genista (ot)

Weet ik, lief van je. En ik heb er al vaker over geschreven op OOL, zowel over de problemen van de huidige, mooie, maar vooral niet-passende woning, als over mijn pogingen om uit die situatie te komen, dat ik het zéker zal melden als het eindelijk gelukt is! Ik ben arrogant genoeg om daar een geheel eigen jubeltopic over te openen om het ook hier van de daken te schreeuwen!

(mochten jullie binnen pakweg 2 weken niks horen, dan is het niet doorgegaan en moet ik weer in de wachtstand. Kan enkele weken, maar ook maanden duren, het verloop ligt vrijwel op zijn gat sinds eind van de zomer)

Belle (o.t.)

Gezien mijn beperkte onlinigheid bedoelde ik eigenlijk meer een privé-seintje, bijvoorbeeld per sms
*knuf*

Vera*

Vera*

20-11-2011 om 15:10

Belle ot

Ik duim ook voor je!
Heel spannend al dat wachten!

Tinus_p

Tinus_p

20-11-2011 om 19:15

Rabarber idd

Tihama:
"En wat is nu wijsheid: plant je gewoon een paar van die struiken ergens en dan afwachten? En dat moet dan zeker in het vroege voorjaar? Waar haal je die dingen?"
Je plaatselijke tuincentrum. De meeste struiken kun je het hele jaar door planten, tenzij t erg koud of droog is.
Rabarber is idd heel weinig werk (alle andere groente zijn meer werk); bessen groeien ook bijna vanzelf, maar t plukken+ritsen is veel werk. Ikzelf ben groot fan van bramen en frambozen, die als onkruid je tuin overnemen.

Belle Époque

Belle Époque

20-11-2011 om 20:44

P (over het systeem, alweer offtopic dus)

Bij deze woningbouw kan je je voor maximaal acht "opties" inschrijven. Een optie is een aantal gelijksoortige huizen in één of meerdere straten. Op internet kan je volgen op welke plaats je staat. Er kunnen mensen wegvallen uit de wachtlijst omdat ze daar of ergens anders een huis krijgen, of zich uitschrijven.

Als de woningbouw te horen krijgt dat er iemand uit een huis vertrekt, schrijven ze de eerste mensen in de wachtlijst van die optie (waar dat huis toe hoort) een brief waarin ze de interesse peilen ("peilbrief" in de volksmond): "Er komt een huis vrij in die en die straat (zonder nummer), heeft u interesse?" Dan moet je echt denken aan de eerste 30 of 40 mensen. Je kan dan kiezen: ja, nu even niet, of schrijf me maar uit. Dat moet binnen een week: niet reageren = nee (en 2x niet reageren op die optie = optie kwijt).

Voor deze optie (al die huizen uit die groep dus) stond ik ergens in de 20. Een aantal mensen boven mij hebben in de peiling aangegeven even over te slaan, enkelen schreven zich uit (ik kan dat zien omdat ik dan 2 plekken opschuif in de wachtlijst), en na die peilweek ging de woningbouw de nummer 1 uitnodigen (die heeft dus in feite het huis, moet alleen nog ja zeggen en heeft daarvoor een week de tijd).

Op dit moment zijn er nog slechts 2 voor me (het waren er meer, hoorde ik). Nummer 1 is begin vorige week uitgenodigd voor het huis maar had afgelopen vrijdag nog niets van zich laten horen. Als die de komende dagen ook niets laat horen, wordt de persoon voor mij uitgenodigd. En als die het afwijst is het mijn beurt...!

Ik ken iemand uit die straat die een dik jaar geleden daar kwam wonen en ergens op nummer 40 in de wachtlijst stond, ik sta nu ergens in de 20. Dus alles is mogelijk!

Maar er hoeft er maar één "ja" te zeggen en het feest is over en dan moet ik weer godweethoelang wachten :S (en eerlijk gezegd wordt dat ons een beetje teveel na al die tijd sukkelen, maar goed, we staan gelukkig niet op straat ).

Vera*

Vera*

21-11-2011 om 09:01

Belle

O, wat spannend om zo af te moeten wachten.

Manda en belle

Manda, Schone van Boskoop is vziw een andere naam voor goudreinet. Dus ik denk dat je die in je tuin hebt.

Belle: succes, ik duim mee.

O, en nog even over bramen - terug naar het onderwerp - ik heb ooit een doornloze braam in de tuin gehad, maar dat ding maakte wortelopslag (dus uitlopers vanaf de grond) en die hadden wel stekels, en niet weinig ook. Verder woekert een braam als de ziekte, dus dat je er weinig aan hoeft te doen is maar betrekkelijk, je moet de snoeischaar wel paraat hebben.

Groeten,

Temet

Jetske

Jetske

21-11-2011 om 11:52

Schone van boskoop

= geen Goudreinet! Het is een heerlijke, harde, lichtzure appel en geen appeltaartappel.
Vorig jaar wilde ik fruitboompjes kopen in de aanbieding van Karwei. Tegen de tijd dat ik kwam, stond er nog 1 zielig appelboompje, Schone van Boskoop. De naam zei me niets, maar ik vond hem te zielig om te laten staan. Als dank heeft hij mij vorig jaar 2 prachtige grote appels gegeven, de tak boog er van door. Dit jaar kreeg ik 5 prachtige, grote appels! Dus 150% meer oogst dan het jaar ervoor. (Dat reken ik toch goed??).
Jetske
Jetske

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.