Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Etiquette filmpjes kijken

Even zonder verdere toelichting of inkleuring een vraag ( Hier thuis zijn de meningen nl verdeeld, en ben nieuwsgierig hoe het elders gaat)

Je zit in de woonkamer met meerdere mensen. Je bekijkt (in je uppie, niet als onderdeel van een gesprek oid) een filmpje (met geluid) op je telefoon of tablet.

Doe je dat ‘gewoon’? Of doe je oortjes in? Zet je het geluid uit? Ga je ergens anders zitten? Nog iets anders?

Ingrid

Guera

Guera

23-10-2020 om 19:37

Oortjes

Je mag blijven zitten maaar doet oortjes in. Als er echt visite is of je bent de visite dan ga je eventueel ergens anders zitten

Lou

Lou

23-10-2020 om 19:37

Oortjes

Altijd met oortjes in. Je kan ook eerst even vragen als je een filmpje wil kijken: zal ik m'n oortjes indoen? Maar het antwoord zal hier altijd 'ja graag' zijn.

Oortjes

Hier doen zoon en ik dan oortjes in. Als dochter thuis is moet ik dat nog wel eens vragen aan haar om oortjes in te doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-10-2020 om 19:56

Gezin

Als je alleen met je eigen gezin bent mag je wel een filmpje kijken met geluid, als niemand anders tv kijkt oid. Met bezoek doe je dat natuurlijk niet.

Eva

Eva

23-10-2020 om 20:11

Hier ook oortjes

In de woonkamer worden er geen filmpjes op i-pad of telefoon gekeken met geluid. Dit geldt voor iedereen. Ook tijdens het gamen hebben de kinderen het geluid uit of een koptelefoon op. Alleen als we gezamenlijk iets kijken op de tv dan mag het geluid aan. Ook voor het gezamenlijk opnemen van bijvoorbeeld tiktok filmpjes of het aan elkaar laten zien van en kort filmpje/grapje wordt soms een uitzondering gemaakt, maar niet de hele dag door. Iedereen heeft eigen oortjes of een koptelefoon in de woonkamer liggen.
Als er bezoek is zitten we niet met oortjes in of koptelefoon op in de woonkamer. Komt het bezoek ook voor jou dan kijk/game je dus even niet. Komt het bezoek niet voor jou dan mag je uiteraard gewoon in de woonkamer blijven maar wil je iets kijken of gamen dan doe je dat op je eigen kamer.

liefhebber van stilte

liefhebber van stilte

23-10-2020 om 20:43

bij aanwezigheid van anderen

zijn er 2 opties: of je doet je oortjes in of je gaat naar een andere plek. De woonkamer is algemeen gebied, waar je geen last van elkaar hoort te hebben. Kortom, als jongste alleen in de woonkamer zit en een filmpje kijkt zonder oortjes en ik kom in de woonkamer, dan doet ze oortjes in. Niet als ik alleen maar even iets kom halen, wel als ik daar echt blijf.
Andere optie is dus, dat je naar je kamer gaat om daar een filmpje te kijken - dan kun je kijken zonder oortjes.

Maar ja, waar IK dan weer mee zit - hoe gaat dat met de TV? Die staat vaak aan (zelden voor mij, vrijwel altijd voor man) en dat gaat dan dus gewoon met geluid aan. DAT geluid stoort mij ook vaak - maar ja, wat doe ik daar aan

Eva

Eva

23-10-2020 om 21:44

De tv wordt hier alleen gebruikt voor gezamenlijk gebruik, alleen kijkt iedereen op i-pad . Dan nog heb ik soms last van de tv omdat man en zoon iets kijken of de kinderen maar dat is gelukkig niet vaak, meestal alleen s'avonds. En als ik het niet wil horen doe ik zelf oortjes in, met een muziekje ofzo

Liefhebber van stilte

Liefhebber van stilte

23-10-2020 om 21:57

Is hier vooral voor sport, mn wielrennen en voetbal. Vroeger was dat woensdag en weekend (naast de wielrenperiodes). Nu elke avond, nu in combi met giro en Vuelta, ik ben er echt helemaal klaar mee.
En ik hou dus van stilte, ik wil ook niet n eigen muziekje. Gewoon, ruisen van bomen, omslaan van n bladzijde of, ook ok, het klikken van de computermuis of typen.

Casten

Hier worden filmpjes op de TV gecast, kunnen we allemaal meekijken als we willen. Of niet. Net als gewone TV.

Zonnehoed

Zonnehoed

24-10-2020 om 09:42

Oortjes

Hier geen geluid in het bijzijn van anderen. En geen filmpjes met bezoek. En daarnaast vind ik het ook echt een verarming als iedereen op zijn eigen device zijn eigen filmpjes zit te kijken. Zo lang het me nog lukt probeer ik dat in elk geval s avonds tegen te gaan door gezamenlijk iets op tv te kijken.

Hangkous

Hangkous

24-10-2020 om 10:09

Huiskamer voor gezamenlijke activiteiten

Om 20.00 uur kijken we het NOSjournaal met een kopje thee. Iedereen is dan. Indien thuis, beneden en kijkt mee. Na het journaal is het "meeste stemmen gelden" voor de tv. Wie dat niet wil kan op de mobiel iets anders kijken op zijn eigen kamer. Nog even videobellen met vrienden of een boek lezen. Als dochter op vrijdagmiddag in de huiskamer iets doet met de mobiel als ik hobby-middag houd in de keuken dan moet/doet ze gelukkig oortjes in. Oven, magnetron, waterkoker, mixer, kookwekker storen haar dan en ik irriteer me aan dat geluid van filmpjes dus daar was geen discussie over.
In het geval dat er bezoek is wordt er sowieso geen filmpje gekeken beneden. Als het bezoek niet voor de pubers is gekomen mogen ze naar boven, doen wat ze willen doen als wij er maar geen last van hebben. Als ik mijn vrienden op bezoek heb hoeven ze daar echt niet de hele tijd bij te zitten; liever niet zelfs.
Nu in coronatijd zitten ze heel wat online te bellen/ gamen met vrienden, omdat fysiek elkaar zien niet zo makkelijk is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-10-2020 om 10:09

Oh gut

Ik ben de enige die het niet zo’n probleem vindt, even een filmpje kijken. Nu moet ik wel zeggen dat wij nog maar met zijn tweeën zijn en dochter meestal standaard oortjes in heeft. Ik houd helemaal niet van een koptelefoon, dus kijk alles met geluid. Dat heeft eigenlijk nooit problemen opgeleverd, alleen mijn oudste ergerde zich wel als ik spelletjes met geluid speelde. Daar wachtte ik dan mee tot ze ging douchen of zo.

zebra

zebra

24-10-2020 om 10:25

koptelefoon

via mobiel of tablet iets bekijken gebeurt zelden, alleen als zoon eens thuis is (nu zeer weinig ivm corona) en dan vraagt hij netjes of hij een serie mag kijken beneden.
Mijn man kijkt wel vaak films of luistert naar muziek op de pc en dan zet hij een koptelefoon aan. Als ik dan intussen tv kijk, dan zonder koptelefoon omdat toch niemand er dan last van heeft.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-10-2020 om 11:00

Koptelefoons

We hebben er aardig wat gekocht tijdens deze coronatijd.

Gaming headset met microfoon voor de kids (bedraad)
Mono 'callcenter' headset met microfoon (draadloos bluetooth)
Noise cancelling bluetooth headset
Draadloze oortjes (apple/JBL)

De gaming headset is in combinatie met een verlengkabel van Ali Express ook prima te gebruiken met de TV.

De callcenter headset is handig als je iets wilt horen (of een telegesprek voeren) en toch de buitenwereld wilt kunnen horen.

De noise cancelling headset is handig als je de buitenwereld wilt afsluiten of een optimale geluidskwaliteit wilt.

bieb63

bieb63

24-10-2020 om 14:07

speelt hier gelukkig niet zo

Man en ik kijken eigenlijk nooit filmpjes op mobiel of tablet, maar gewoon ouderwets lineair tv. Overdag staat meestal de radio aan. En dochter kijkt filmpjes op haar eigen kamer, meestal niet op haar telefoon, eigenlijk altijd via haar tv (Netflix, youtube enz).

Tijgeroog

Tijgeroog

24-10-2020 om 15:03

Phryne

Nee hoor, hier ook. Ik vind het wel gezellig als ze beneden zitten, en als de tv aan staat is er ook geluid, dus ik vind dat niet zo anders als het geluid uit een telefoon komt. Vaak gebruiken ze overigens zelf wel oortjes. En als het me stoort kan ik ook probleemloos vragen of er oortjes in kunnen.

Zoe

Zoe

24-10-2020 om 15:08

Afhankelijk van de situatie

Als je alleen met gezinsleden bent vind ik dat het gewoon met beperkt geluid kan, dus zonder oortjes. Als er bezoek is doe je het als volwassene niet.

Mee gestopt

Iedereen heeft oortjes bij het gebruik van dingen die geluid maken.

Zoon heeft nog wel eens in de badkamer zijn smartphone met muziek op staan. Zolang dat verder niemand stoort is het geen punt.

Als er nog mensen liggen te slapen kan het niet.

De monitor van de tv wordt tegenwoordig gebruikt bij het thuiswerken van zoon.

We deden er toch weinig meer mee. Ja, Wi-en met Kerst. En het nationaal dictee is niet meer op tv. Het songfestival is niet meer leuk volgens de kinderen dus dat kijk ik dan toch alleen met oortjes.

Er is teveel keus en iedereen kiest toch wat anders.

Ik heb een paar jaar geleden nog geprobeerd om een vast moment tijdens of na het eten het Journaal te kijken. Dat gaf al ergernis. Want iedereen wilde inspraak en tegen al die pubers, we hadden ook opvangpubers, legde ik het af en zou het cartoonnetwerk worden of zoiets. Dus geen gezamenlijke tv meer want dat trek ik niet.

Dus inderdaad oortjes alom.

IngridT

IngridT

24-10-2020 om 19:08 Topicstarter

Dank dank.

Ik ben hier thuis degene die t irritant vindt. Maar ik krijg een beetje het gevoel dat ‘men’ vindt dat ik soort v overgevoelig ben of er vooral commentaar op lever omdat ik gestaar naar filmpjes sowieso een weinig verheven bezigheid vind (nou valt dat best mee trouwens, al ligt het er wel aan waar je naar kijkt natuurlijk)

Op een of andere manier vind ik het veel minder vervelend als iemand naar een tv programma kijkt waar ik niet maar meekijk. Of dat nou komt omdat ik dan in principe t beeld wel kan zien als ik dat zou willen, of omdat veel ‘filmpjes’ in vergelijking met een gemiddeld tv programma toch gepaard gaan met doordringender kabaal, ik weet t niet. Maar punt blijft dat het qua ergernis factor voor mij veel verschil maakt. Misschien is het ook wel puur het ongevraagd mee moeten luisteren naar iets wat overduidelijk een individuele activiteit is. Dat t gewoon soort van onaardig is om anderen ongevraagd op te zadelen met de herrie die daar bij hoort. En geluid zonder het bijbehorend beeld vind ik echt heel irritant. Het trekt aandacht, wekt nieuwsgierigheid(‘ wat gebeurt daar?) die je niet kunt bevredigen door even een blik op t beeld te werpen.

Maar ik begrijp uit jullie reacties dat ik niet heel raar ben. En dat het ( wat de rest vh gezin er ook van vindt) niet raar is om van ze te vragen om rekening met mij te houden en idd oortjes in te doen, even ergens anders te gaan zitten of op z’n minst even aan me te vragen of ik ok ben met x minuten geluid uit mobiel of tablet.

Dank!

In het openbaar

Thuis hebben mijn kinderen altijd een koptelefoon op. Zit aan hun hoofd vast gegroeid lijkt het wel. Geen last van filmpjesgetetter. Maar ik heb in een horecagelegenheid wel eens aan mensen van een tafeltje verderop gevraagd of ze dat niet wilden doen, met zijn drieën een filmpje kijken op vol volume. Echt niet te doen zeg.

skik

Triva

Triva

25-10-2020 om 00:39

eens

Hier mag en kan heel veel maar kijken naar een filmpje op je eigen kleine apparaat is idd een individuele bezigheid waarmee je geen ander stoort. Ik houd ook niet zo van muziek in de woonkamer van deze of gene. Als mijn zonen zelf moeten koken dan knijp ik wel een oogje (of oortje) dicht maar niet als de muziek mij echt niet aanstaat.

Oudste zoon werkt sinds half maart thuis (stage/afstuderen/nieuwe studie) en ik weet dat hij 2x per dag even pauze houdt, op de tv wat filmpjes kijkt met geluid en dan weer naar zijn kamer vertrekt. Als dat past met mijn werk thuis dan vind ik dat prima, hij houdt ook wel rekening met mij. Soms vertrek ik dan met laptop even naar boven of hij slaat een keer over op tv of hij doet het eerder of later.

Maar filmpjes kijken met geluid in de woonkamer: echt niet zonder oortjes of het moet er eentje zijn én kort wat bijv iemand binnenkrijgt via whatsapp en geen zin om de oortjes te zoeken voor zoiets korts.

Clair

Clair

25-10-2020 om 01:09

Tsja Ingrid

Nieuwe tijden
Hier ben ik blij dat we allemaal maar zeer zelden tv kijken, want dat zou toch ook veel gedoe geven.
Ja, dat zou ook kunnen met koptelefoon maar we kijken dus gewoon niet.
Vroeger zo normaal, maar hier is de helft vaker overprikkeld.
Ik zelf trouwens ook, misschien omdat er gewoon veel meer prikkels zijn.
Dus vaker als dochter toch haar muziek op heeft vraag ik haar oortjes in te doen en die vraag krijg ik ook weer terug van de kinderen als ik mijn muziek op heb staan.

Maar ik blijf zelf toch ook veel moeite houden met al dat gescherm, hoewel ik zeker de voordelen zie en zelf ook blij ben met een aantal zaken.
Maar vandaag fietste ik door de stad en greep het me wederom sterk aan: al die mensen die vooral op een schermpje staren, ik moet moeite doen er niet depressief van te worden, het ziet er zo moedeloos uit.

Gestaar naar fimpjes

De filmpjes die mijn zoon op TV afspeelt, zijn heel informatief, YouTube filmpjes van Kurzgesagt. Vooral die van natuurkunde en de ruimte zijn populair hier in huis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.