Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

06-03-2019 om 12:51

Falafel

Net heb ik de kikkererwten in de week gedaan zodat ik morgen falafel kan maken.

Een recept heb ik uit een oud draadje van hier: https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/recept-falafel

De bedoeling is dat ik die kikkererwten morgen door de gehaktmolen heen draai en daar vervolgens falafel van maak.

Nu heb ik 2 vragen:
1: die falafel is rauw, dwz de kikkererwten zijn geweekt en gemalen. Garen doe ik dat in de frituur. Kan ik de ongebakken falafels invriezen? Iemand ervaring daarmee?

2: wat eten jullie bij falafel? Welke saus gebruiken jullie? Ooit heb ik falafel gemaakt en daarbij hoorde een sausje met tahin erbij. Dàt (die tahin) vond ik dus echt niet lekker....

Kortom, wie denkt er mee?

rode krullenbol

rode krullenbol

06-03-2019 om 13:23

"Hiero"

Geen ervaring met invriezen van ongebakken falafel. Wel met invriezen van reeds gefrituurde: dat gaat in ieder geval goed.

Ik vind mangochutney heel erg goed smaken bij falafel. Meestal maak ik die zelf, maar het is ook gewoon te koop bij toko's.

Hier nog een recept voor - ik citeer culinair journaliste zelve - "de allerlekkerste falafel ter wereld". Enkele kanttekeningen vooraf:

In plaats van een keukenmachine kun je ook gebruik maken van een staafmixer.

Net wat minder dan 24 uur weken volstaat eveneens.

Het uur rusten is ook al niet echt noodzakelijk.

En als je de balletjes met een ijslepel maakt, dan worden ze weliswaar wat groter, maar dat is geen enkel probleem. Ze garen toch wel genoeg. Zeker als je ze enigszins plat drukt.

Het warme pitabrood voegt weinig toe aan de smaakbeleving. Sterker: zonder smaakt beter, vind ik.

Recept van Claudia Roden - Falafel

Voor 12 personen
500 gr. gepelde en gedroogde kikkererwten of tuinbonen
Een grote bos bladpeterselie of koriander of een mengsel van beide, fijngehakt
8 bosuitjes, fijngehakt
Zout
¼ theelepel of meer cayennepeper of chilipoeder
2 eetlepels gemalen komijnzaad
2 eetlepels gemalen korianderzaad
6 tenen knoflook of naar smaak, geperst
1 theelepel bakpoeder
Plantaardige olie om in te frituren

Week de kikkererwten/tuinbonen 24 uur. Laat ze uitlekken, spoel ze af en laat ze weer uitlekken. Droog ze heel goed op een theedoek of op keukenpapier. Hak de (goed droge) bladpeterselie en/of de koriander en de bosuitjes in de keukenmachine, hoe langer de machine draait hoe beter. Voeg zout, cayennepeper, gemalen komijnzaad, gemalen korianderzaad, knoflook en bakpoeder toe en laat de machine weer draaien tot de puree heel zacht is en een samenhangend geheel vormt. Doe de gehakte peterselie en/of koriander en bosuitjes erbij en laat de machine nog even draaien- net lang genoeg om alles goed te mengen. Laat het mengsel 1 uur rusten. Verhit in een pan een laag olie van ongeveer 2 ½ cm tot die matig heet is. Verdeel de puree in balletjes ter grootte van een walnoot, en druk die uit tot platte rondjes van ongeveer 4 cm doorsnee. Frituur er een paar tegelijk. Het werkt het gemakkelijkst wanneer de rondjes op een bord liggen en hier vanaf met een paletmes in de olie worden geschoven. Ze zijn te zacht om met de hand op te pakken. (In Israël en Egypte is een apparaatje verkrijgbaar waarmee u deze rondjes kunt maken: u stopt er wat deeg in en duwt het er weer uit.) De olie moet zo heet zijn dat de falafel direct gaan frituren wanneer ze in de olie glijden; zet dan het vuur laag. Keer ze eenmaal om en frituur ze goudbruin, Laat de falafel op keukenpapier uitlekken. Dien ze op met een Israëlische salade en warm pitabrood.

Rest me jou veel succes te wensen en smakelijk eten, natuurlijk!

Rode krullenbol

Doenja

Doenja

06-03-2019 om 15:51

Yoghurt

Ik wil ze altijd nog een keer maken van rauwe geweekte kikkererwten. Andere varianten mislukken altijd bij mij. T sausje wat ik er graag bij serveer is yoghurt met evt gehakte koriander en z’atar erdoor. Of wat verse knoflook erdoor.

koffie

koffie

06-03-2019 om 19:12

Claudia Roden

Dat recept gebruik ik ook altijd.

Een paar tips:
1 Als het mengsel te vochtig is, voeg bloem toe. Dit maakt voor de smaak niet uit, maar zorgt dat je makkelijker balletjes kan maken.
2 Ik gebruik 2 lepels om de falafel te maken. Met je handen kan ook, maar dat wordt al snel een knoeiboel omdat het nogal kan plakken.
3 Vries de ongebakken falafel vooral in. Of leg het minimaal een uur in de koelkast voor je gaat bakken. Als ik dat niet doe, vallen ze bij mij heel makkelijk uit elkaar in de pan. Koelen/invriezen voorkomt dat. Ik bereid regelmatig een dubbele portie voor en vries de helft rauw in voor later.

Lievelingssaus van mijn kinderen: zelfgemaakte knoflooksaus (naar recept van de lokale turkse snackbar . Men neme een paar lepels mayonaise/fritessaus, een halve theelepel knoflookpoeder, halve theelepel gedroogde peterselie, paar lepels water. Mengen tot een gladde saus.

Ik zelf vind chutney of chili-achtige-sausjes er lekker bij.

En libanees platbrood erbij in plaats van gewone pita.

uit blik

Ik maak al jaren zelf falafel en ben van niet moeilijk doen als t makkelijk kan. Ik gebruik gewoon kikkerwerwten uit blik en bij mij is het ‘geheim’ volkoren meel om de boel te binden. En knoflooksaus erbij, maar dan lekkere Klop slagroom lobbig, meng met amyonaise tot mooie sausdikte. Verse teen knoflook fijn knijpen, verse peterselie fijnhakken, snufje zout. Mjammie.

Doenja

Doenja

10-03-2019 om 18:13

Zo doe ik t ook

Elledoris, precies zoals ik t altijd doe!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.