Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Paola

Paola

01-06-2020 om 21:35

Feestje in tuin

Buren houden een feestje in de tuin met harde muziek en veel mensen. Zonder anderhalve meter afstand. Morgen moeten wij weer werken, buurkinderen aan de andere kant naar school.
Zouden jullie politie inlichten? Ik hou niet van klikken, maar dit is ook asociaal. Ik lees dat ook bij feestjes in de tuin de afstand gehandhaafd moet blijven.


Vragen

Kun je het aan de buren gaan vragen? Wij moeten morgen weer naar school en werk tot hoe laat duurt dit feestje eigenlijk?

In de meeste verordeningen is het tot 22.00 uur gangbaar om geluid toe te staan. Dus daarna begint het wel te tellen.

Maar mogelijk kunnen ze je gerust stellen dat het zo ophoudt en men toch al naar huis gaat.

Triva

Triva

01-06-2020 om 21:41

nee

het wordt in ieder geval niet bestraft dus bellen heeft geen zin op dit tijdstip. Had je zonder corona ook al om half 10 gebeld vanwege geluiden?

Stickertje

Stickertje

01-06-2020 om 21:43

Hier verderop ook een feestje

Luide muziek, veel mensen zo te horen. Afstand tussen de feestgangers kan ik niet zien maar dat is ieders eigen verantwoordelijkheid.
Die luide muziek is asociaal als dat nog heel lang doorgaat. Zo'n heeft net zijn research gedaan en vanaf 22.00 kunnen we de politie bellen als slapen onmogelijk wordt.
Morgen weer week en school inderdaad, gelukkig VO en die hoeven pas woensdag voor de eerste dag fysiek onderwijs. Morgen nog online les vanaf 9.00 uur dus 8.00 de wekker is vroeg genoeg.
We gaan het zien hoe laat het rustig wordt.

Stickertje

Stickertje

01-06-2020 om 21:44

Zoon ipv zo'n

Zie titel

Pluk

Pluk

01-06-2020 om 21:45

Tja

Er mag eindelijk weer wat meer. Als het nu om middernacht nog zo'n lawaai is. Maar om half 10 kan het toch wel een keertje?

Paola

Paola

01-06-2020 om 21:55

Vergeten

Ik bedoelde eigenlijk te vragen, vanaf hoe laat zou je de politie inlichten? Niet om 21.30 natuurlijk.
Ik las ook dat tot 22 of 23 uur luide muziek mag. Nou ja, het stopt vanzelf.

Pluk

Pluk

01-06-2020 om 21:58

Niet

Ik zou zelf vragen of het wat zachter kan als het te laat wordt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-06-2020 om 22:05

Ook niet

Daar loop je toch gewoon even heen om te vragen?
As donderdag worden de eindexamenkandidaten gebeld met de uitslag, daar zullen ook heel wat feestjes op gaan volgen. Net als ieder jaar. Dit jaar gun ik ze het extra!

Politie bellen doe je pas als het middernacht is, je er al bent geweest om te vragen en dan asociaal wordt afgescheept.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-06-2020 om 22:07

Je kan het proberen

"Ik zou zelf vragen of het wat zachter kan als het te laat wordt."

Maar er zijn van die mensen die je dat soort verzoeken niet in dank af zullen nemen. Ik weet niet of het jullie opvalt, maar sinds de lockdown is er een behoorlijk agressief sfeertje in de samenleving (en het verkeer) zichtbaar.

Pluk

Pluk

01-06-2020 om 22:20

Nee

Dat is me niet opgevallen Ad. Mensen zijn juist relaxter waar ik woon.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-06-2020 om 22:26

Ook niet

Wat we hier hoogstens merken is dat de thuiswerkers niet altijd doorhebben dat er veel mensen zijn die wel gewoon ergens heen moeten overdag. Of in ons geval gewoon doorgaan met ploegendiensten en dus of vroeg op moeten of overdag slapen. Het is dan vervelend als je buren lang doorgaan of de kinderen overdag laten gillen in het zwembadje.
En dan is het heel simpel om dit gewoon even te zeggen.
Er van tevoren vanuit gaan dat het gewoon aso’s zijn vind ik echt ongelofelijk dom.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-06-2020 om 22:29

Dendy

"Er van tevoren vanuit gaan dat het gewoon aso’s zijn vind ik echt ongelofelijk dom."

Is dat tegen mij persoonlijk gericht, Dendy?

Even checken, want dan ga ik ook even terugbeledigen.

Triva

Triva

01-06-2020 om 22:44

eens met ad

Mensen gaan vertellen dat je last van hun geluid hebt, werkt gewoon niet meer. Dat weten ze zelf heus wel dus daar komt alleen maar onenigheid van. Ik pik dus gewoon een aantal feestjes per jaar en als je je al om half 10 ergert dan wordt het nog een lange nacht. Niet aan ergeren, ga wat anders doen en wat later naar bed. Met ergeren kweek je alleen maar meer adrenaline en op het moment dat het stil is kun je nog niet slapen. Die slaap haal je de volgende nacht wel weer in.

Jesse_1

Jesse_1

02-06-2020 om 00:34

ik snap 'm niet Dendy

"Wat we hier hoogstens merken is dat de thuiswerkers niet altijd doorhebben dat er veel mensen zijn die wel gewoon ergens heen moeten overdag."
Bedoel je hier echt thuiswerkers? Want thuiswerkers werken (doorgaans) gewoon overdag, maar dan thuis ipv op kantoor en ze zullen zelf last hebben bij het werken als hun kinderen overlast geven.

ElenaH

ElenaH

02-06-2020 om 06:32

Aso's

'Maar er zijn van die mensen die je dat soort verzoeken niet in dank af zullen nemen. Ik weet niet of het jullie opvalt, maar sinds de lockdown is er een behoorlijk agressief sfeertje in de samenleving (en het verkeer) zichtbaar.'

Overlast van feestjes is niet iets van de afgelopen twee maanden. En agressie als je vraagt of het stiller kan, ook niet. Zeker als er flink gezopen is.

Dus oordoppen in en de vólgende dag vragen of ze de volgende keer ...

@Dendy, deze thuiswerker zette om 6 uur het koffiezetapparaat aan

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-06-2020 om 07:10

Er staat toch niet ‘ Ad, wat vind ik jou ongelofelijk dom’?

Stickertje

Stickertje

02-06-2020 om 07:50

Bijtijds rustig

Gisteravond ging rond de klok van tienen de muziek op het feestje al een heel stuk zachter. Toen ik rond 22.30 bezig was met nare bed gaan voorbereiden (brood uit de vriezer, zonnescherm indraaien en deuren sluiten) hoorde ik heel even wat harder de "donder op song" van menig feestje hier in de wijk. Het is tijd van André Hazes senior. Daarna was het rustig.
Heel netjes dus.

Zelf aanspreken heb ik in het verleden wel eens geprobeerd maar was nooit succesvol. Dat waren directe buren die vonden dat af een toe een feestje moest kunnen. Dat was dan 4 keer per jaar als er daar iemand jarig was maar ook wel zonder reden met gewoon wat visite liep het volume daar aardig n.m. op een werd het buitengewoon laat. Ook kinderverjaardagen duurden daar gerust tot 04.00 uur de volgende ochtend. 8 keer per jaar herrie was heel gewoon.
Gelukkig zijn ze verhuisd naar een meer kindvriendelijke buurt zoals ze het zelf noemden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-06-2020 om 08:05

Jesse-1

De kinderen van de thuiswerkende ouders liepen/lopen hier meestal in de tuinen of op straat.
Dat is waarschijnlijk omdat er in huis iemand probeert te werken.
Snap ik trouwens heel goed.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 10:41

ElenaH

"Overlast van feestjes is niet iets van de afgelopen twee maanden."

Eerlijk gezegd is de geluidsoverlast me de afgelopen tijd juist meegevallen. Alleen de knutselaars met boormachines, grasmaaiers e.d. maar die beperkten zich tot overdag.

"En agressie als je vraagt of het stiller kan, ook niet. Zeker als er flink gezopen is. "

Alcohol is inderdaad nogal een probleem in dat soort situaties.

Ik stond zondag wel in een soort van stand-off met een auto vol opgeschoten pubers die perse vonden dat ik achteruit moest (terwijl er een half dozijn ligfietsers achter me stond). Dat was wel een agressief sfeertje. Uiteindelijk paste de auto er gewoon langs maar wat een agressieve koppen boven die voetbalshirtjes.

FvD stemmers schat ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 10:41

Dendy

"Er staat toch niet ‘ Ad, wat vind ik jou ongelofelijk dom’?"

Gelukkig maar!

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 10:47

Dendy

Maar voorzichtigheidshalve uitgaan van mogelijke agressie is in dit soort situaties gewoon verstandig. Ik begrijp dat dat voor een vrouw wat anders ligt, maar een man loopt een veel groter risico op geweld en agressie. Helaas ervaring mee.

De kans om slachtoffer te worden van geweld is groter voor mannen dan voor vrouwen en groter voor jongere mannen dan voor oudere mannen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-06-2020 om 10:53

Dat zal vast wel.
Maar het is niks voor mij om zo negatief te denken.
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het uitmaakt hoe en waar je woont hoor.
Dit soort vervelende toestanden hebben wij hier nooit eerlijk gezegd🤔

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 10:56

Dendy

Ik mag ook niet klagen, verder dan scheldpartijen is het nog niet gekomen. Dreigen met de politie (na 11:00) was tot nu toe voldoende. Maar vrienden maak je er meestal niet mee.

bergmarmot

bergmarmot

02-06-2020 om 14:41

politie

Je belt pas de politie als het écht de spuigaten uitloopt én een gewoon gesprek niet helpt.

Maar wat verwacht je van de politie? Dat ze direct op de stoep staan en de tuin van de buren leeg vegen? Houdt er rekening mee dat ze daar geen tijd voor hebben. Onze politie moet namelijk ook boeven vangen en misdrijven oplossen.

Dat je 'niemand meer kan aanspreken op gedrag en er alleen maar onenigheid van komt' (zoals Triva stelt), is echt onzin. Veruit de meeste mensen deugen. Maar ook mensen die deugen, houden wel eens van een feestje. En het is natuurlijk ook de toon die de muziek maakt. Op hoge poten naar de buren: dat is vragen om gedoe. Maar een vriendelijk praatje, vragen naar de plannen en eindtijd, een fijn feestje toewensen etc.: gewoon proberen.

Als je buren hebt, moet je een beetje geven en nemen. Jij als buurvrouw dus ook. Dan ga je een keer aan de andere kant van het huis slapen of later naar bed of wat dan ook maar. Direct denken aan politie vind ik persoonlijk nogal flauw (uit jouw bericht begrijp ik niet dat het structureel is).

Maar wat mij eigenlijk het meeste triggert in jouw bericht is dat je schrijft dat ze geen 1,5 meter hanteren.

Waar gaat het je nu echt om? Dat je last hebt van hun muziek? Of wil je ze verlinken omdat ze zich niet aan de regels zouden houden?

Stickertje

Stickertje

02-06-2020 om 15:52

Afwegingen maken van de risico's

Dat feestje van gisteren daar had ik nog wel zelf iets van willen/ durven zeggen als het tot heel laat door was gegaan. Die mensen zijn redelijk nieuw in de wijk, huis is netjes, tuin ziet er verzorgd uit. Ik verwacht geen narigheid.
Hier tegenover woont en stel dat regelmatig de politie op bezoek heeft, omdat ze elkaar zodanig in elkaar meppen dat de buren maar weer 112 bellen. En paar jaar geleden hadden nieuwe buren in de portiekflat het lef om zelf iets te gaan zeggen van de geluidsoverlast. Toen is er met messen gezwaaid en stonden er in no time 3 ambulances en 4 eenheden politie in de straat.
Geluidsoverlast uit die woningen zou ik nooit zelf proberen op te lossen, dat risico is me te groot.
Voor dat huisnummer is politie er altijd snel ze weten dat het vaak raak is. Dan heb je als beller wil prioriteit. Voor onze vorige buren met luide feestjes heb ik ook een keer gebeld toen om 03.00 Hazes nog uit de speakers schalde maar dat had geen haast volgens de politie. Dat adres was nog niet bekend genoeg.

Triva

Triva

02-06-2020 om 16:12

bergmarmot

Jammer dat je zo kort citeert want ik leg duidelijk uit hoe ik daar mee om ga.

Adviseren om TIJDENS het feestje in gesprek te gaan (dus nog niet eens klagen) vind ik een vreemd advies. Men wéét dat ze geluidsoverlast geven dus ze zullen er echt niet mee stoppen omdat jij komt praten. De kans is levensgroot dat dit het begin is van een langdurige burenruzie. Die gok neem ik niet (zie de rest van mijn verhaal).

Sowieso zou ik niet naar buren gaan alleen voor een feestje (daar ging deze vraag over). Pas bij structureel overlast heeft dat wellicht nog wel nut: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leefbaarheid/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-bij-burenoverlast

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-06-2020 om 16:34

Triva

Soms hebben mensen het niet zo in de gaten hoor. Wel dat de muziek hard staat, maar niet dat mensen daar last van hebben. Sommige mensen hebben andere tijden dat ze wakker zijn en een andere smaak muziek😁

bergmarmot

bergmarmot

02-06-2020 om 17:06

Triva

"Adviseren om TIJDENS het feestje in gesprek te gaan (dus nog niet eens klagen) vind ik een vreemd advies. Men wéét dat ze geluidsoverlast geven dus ze zullen er echt niet mee stoppen omdat jij komt praten."

Je suggereert alsof mensen zich altijd bewust zijn van wat ze doen en de impact die het heeft. En dat is absoluut niet het geval, zeker niet bij feestjes.

Zeer actueel voorbeeld: dit weekend was ik een paar dagen weg met 15 mensen. Ieder huishouden in eigen huisje. 's Avonds gezellig gezamenlijk gebarbecued. Om 22.30 uur ging iedereen weer naar zijn eigen huisje. Toen kwam de buurman klagen dat hij het te lawaaierig had gevonden. Daar voelden wij ons echt schuldig over, we hadden gewoon niet in de gaten dat we zoveel geluid hadden geproduceerd. Ik had het graag eerder gehoord, dan hadden we er absoluut rekening mee gehouden.

Onze studerende zonen hebben ook wel eens een feestje hier in de tuin. Hele gewone en fatsoenlijke jongens, maar wat een herrie kunnen ze produceren. Maar zodra wij (of een buurman) hier iets van zegt, gaat direct de muziek zachter. Vaak moeten we na een half uurtje (of eerder) er opnieuw wat van zeggen, want als vanzelf gaat het dan toch weer harder. Maar ze laten zich hier prima op aan spreken, ze willen helemaal geen gedoe of andere mensen tot last zijn.

En zo zijn gelukkig veel mensen.

Triva

Triva

02-06-2020 om 17:23

bergmarmot

Ik denk dat jij het over hele andere feestjes hebt dan ik. Hier gaat gewoon een versterker aan en is de muziek enorm luid. Ik ga die mensen dan niet vertellen dat ik daar last van heb. Als ze dat zelf niet begrijpen gaan ze dat ook niet begrijpen als ik dat ga zeggen.

Ik neem aan dat jouw geluid niet zo hard was.

Soms hebben we de pech dat mijn man weekenddienst heeft en er om zes uur uit moet. Wij nemen dan ons verlies ook al hebben we dan enorm last van het feestje. We weten dat het 1 uur uiterlijk half 2 wel stil is.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2020 om 17:32

Triva

Gezellig praten kan ook irritant zijn, maar bij niveau openluchtoptreden is het echt opzet. Met name als het tot na 10 of 11 uur doorgaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.