Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

brugklasmoeder

brugklasmoeder

03-01-2012 om 17:16

Fictieopdracht nederlands, collage maken..hoe?

Dochter heeft een boek moeten lezen voor Nederlands en moet daar een collage bij maken. Ze moet uit tijdschriften 10 plaatjes knippen die met het boek te maken hebben en daar een collage van maken. De plaatjes moet ze nummeren en op de achterkant van de collage (A3) moet ze verantwoorden waarom die plaatjes met het boek te maken hebben. Ok...tot zover geen probleem. De plaatjes zijn uitgeknipt en de uitleg zal ook wel lukken. Maar hoe kan dochter nu een mooie collage maken? Wie heeft creatieve tips? aan mij heeft ze niet veel wat dat betreft. De plaatjes zijn niet heel groot dus ze houdt wel wat wit ruimte over. Over elkaar plakken bij de hoekjes zorgt voor nog meer wit. Het moet op a3 formaat. Het is belangrijk dat ze hiervoor een goed cijfer haalt, want ze staat er niet al te best voor.
Wie denkt mee? Wie heeft een goed idee?
Namens dochter bedankt!!!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

03-01-2012 om 17:33

Een bijpassende foto

A3 printen? en daar dan op plakken? Moet je natuurlijk wel een redelijke resolutiefoto hebben...

Of als het boek toevallig in new York of Parijs ofzo speelt een postertje van de xenos erop? enos.24hdeco.com/index.php/sec4/Mini Poster.html?articletype_id=5&page=1&category_id=55&

Wat een gezeur zo'n opdracht zeg...

Mijk

Annet

Annet

03-01-2012 om 18:08

Een poging

Ze kan sowieso met kaders werken. Dus ze bepaalt eerst waar welk plaatje moet en verzint er daarna kaders omheen. Dat kan ook door een kader te printen en dat uit te knippen en op het A3 papier te plakken. Dat gaat best snel.
Ze kan ook kaders tekenen en dan zo breed maken als nodig.
Als plaatjes te klein zijn, kan ze het plaatje ook scannen en daarna groter uitprinten. Of hetzelfde plaatje vaker op elkaar plakken maar dan telkens als een soort schaduw.
Een leuke kop is ook belangrijk, titel van het boek? Die zou ik ook printen in een leuk lettertype en kleurtje. Weinig werk, veel effect.
Ze kan ook van de randen van de A3 een kader maken, een strakke gekleurde rand is al voldoende, of gekleurde repen papier. Dit staat mooi en maakt de A3 al weer een stuk kleiner

Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-01-2012 om 18:39

Boek scannen

En dan printen en groot in het midden plakken, alle andere plaatjes daar dan omheen. En/of een gekleurd vel gebruiken, zie je in elk geval geen wit

Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-01-2012 om 18:40

Oh ja

misschien kan ze de nummers 1 t/m 10 groot uitprinten en om het boek heen opplakken, en daarbij/doorheen dan de plaatjes.

Ideetje

Boek open leggen en scannen, dit in het midden van het vel plakken, daaromheen de tien plaatjes alsof ze uit het boek springen.
Of stukjes uit het boek scannen waar de plaatjes op slaan en deze uitscheuren en samen met bijpassend plaatje op het vel papier plakken.

Ik vind A3 trouwens wel groot voor een collage van 10 plaatjes.

Succes
Lisetje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

brugklasmoeder

brugklasmoeder

03-01-2012 om 22:11

Computer

Ze mag de pc eigenlijk niet gebruiken. Ja wel om de titel te schrijven, maar ze mag het boek niet scannen en ook geen plaatjes van het boek gebruiken. De voorkant van het boek wil de docent niet zien. Ze mag in principe dus alleen tijdschriften gebruiken. Ik ga dochter het idee van kaders om de plaatjes zetten wel doorgeven. Dat kan best mooi zijn.
Meer tips zijn nog welkom.

Vic

Vic

03-01-2012 om 22:17

Ordenen

Het is voor Nederlands? Dus het hoeft geen toonbeeld van creativiteit te zijn, het gaat om de inhoud, neem ik aan. Ik zou de plaatjes gewoon keurig naast elkaar plakken. Of de meest kenmerkende voor het boek in het midden, en de rest er omheen.

Vic

Vic

03-01-2012 om 22:33

Dochter gevraagd

Mijn creatieve brugklasser haalt altijd hoge cijfers voor dit soort opdrachten. Zij zou de plaatjes in zwarte 'Polaroid frames' plakken op een witte achtergrond en dan met met zwarte stift mooie cijfers ernaast schrijven. De foto's niet keurig naast elkaar, maar op een beetje losse manier over het A3 verdeeld.
Persoonlijk vind ik witte polaroid frames mooier, maar ik bemoei me nooit met dochters schoolwerk

Toke

Toke

03-01-2012 om 23:15

Inhoud

Mijn eerste reactie was ook om allerlei creatieve suggesties te gaan geven. Maar eigenlijk.. denk ik dat dat nodige hoge cijfer toch vooral bereikt wordt als met de plaatjes een goed beeld van het boek wordt gegeven. Dus daar zou ik toch de meeste aandacht aan besteden. Foto's op een gekleurd vlak is dan eigenlijk al genoeg. Je zou de nummering er in woorden bij kunnen schrijven in plaats van cijfers. Mocht het boek in een ander land spelen, dan kun je nog combinatie maken van cijfer en benaming in andere taal.
Ik bedoel natuurlijk niet te zeggen dat de inhoud nu niet goed genoeg is, maar ik kan me voorstellen dat de verleiding groot is om het supergoed te laten ogen. Dan is het extra sneu als dat maar bijzaak blijkt en er vooral naar die verklarende achterkant wordt gekeken. Dus alles voor die inhoud en de verantwoording voor de keuze van die plaatjes. Dan zit ze daar in ieder geval goed mee.

mimi

mimi

04-01-2012 om 19:02

Scheurranden, herhaling en vormen

Soms staat het mooi om sommige plaatjes te scheuren zodat je een witte scheurrand ziet. Verder zou je sommige plaatjes kunnen kopieren voor een herhaal effect. Ook is het een idee om tussen de oogharen door te kijken of de vorm en vlakverdeling niet te saai is. Helemaal volplakken is het mooiste. Wat glim hier en daar doet het ook goed. Structuur kan ook heel goed werken, door andere dingen dan dun papier op te plakken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.