Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fietsen met lange rok

Ik heb mijn lange rok weer eens uit de kast gehaald maar sinds kort ook een fiets met derailleur (open kettingkast dus). Nu las ik op internet wel een truk om je rok tussen je benen bij elkaar te binden met een muntje en een elastiekje, maar hee, ik heb niet staan strijken om er zulke kreukels in te maken😎. Heeft iemand nog een andere tip hoe je kan voorkomen dat je rok in je ketting of tussen je spaken komt of dat je in je onderbroek komt te zitten? 


Voor wat betreft de onderbroek daar doe ik altijd een fietsbroekje over aan op de fiets. Verder draa ik nooit zulke lange rokken dat ze ergens tussen komen.

kun je de rok niet omhoogklappen en boven er weer in stoppen.. Daaronder een broekje. 

Ik fiets altijd met een hand aan het stuur en met mijn andere hand houd ik mijn rok of jurk vast. Is de rok korter dan is dat niet nodig dan fiets ik met x- benen dus knieën naar binnen gebogen. (heb overigens een jasbeschermer op de fiets waar mijn rokken/jurken het voor elkaar krijgen om precies in het sleutelgat gedeelte zich een weg richting spaken te banen, vandaar dat ik zo fiets) 

Koud

Koud

13-08-2023 om 10:42 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 13-08-2023 om 09:29:

kun je de rok niet omhoogklappen en boven er weer in stoppen.. Daaronder een broekje.

Dan zit je dus gegarandeerd in je (onder) broek, die heb ik uitgeprobeerd

Koud

Koud

13-08-2023 om 10:43 Topicstarter

Decembermamma schreef op 13-08-2023 om 09:58:

Ik fiets altijd met een hand aan het stuur en met mijn andere hand houd ik mijn rok of jurk vast. Is de rok korter dan is dat niet nodig dan fiets ik met x- benen dus knieën naar binnen gebogen. (heb overigens een jasbeschermer op de fiets waar mijn rokken/jurken het voor elkaar krijgen om precies in het sleutelgat gedeelte zich een weg richting spaken te banen, vandaar dat ik zo fiets)

Krijg ik met handremmen en versnellingen niet voor elkaar hoor. 

Koud schreef op 13-08-2023 om 10:42:

[..]

Dan zit je dus gegarandeerd in je (onder) broek, die heb ik uitgeprobeerd

Maar zo'n strak broekje (voor fietsen of sport of zo) tot iets boven je knieeen eronder dragen, is dat geen optie? Dat is niet erg als anderen dat zien lijkt me?

Op de bestemming kun je er evt. voor kiezen die uit te trekken en in je tas te doen.

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2023 om 10:55

Enige oplossing die ik zie is je kledingkeuze afstemmen op je activiteit.  Als je je lange rok aan wilt, dan beter niet gaan fietsen. 

Fietsen met zo'n lange rok lijkt me toch al een gehannes.

Je zou de rok aan achterkant wat omhoog kunnen doen bedenk ik me net..
Dus je gaat op je fiets zitten zoals je normaal doet en trekt daarna de achterkant van je rok naar boven. Dus dat deel waar je op zit. Dan komt de onderkant van de rok omhoog en bij je kont zal hij iets over je zadel hangen.  De voorkant blijft lang? Dus niemand zit je ondergoed.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5393640/antislipclip-ben-weber-uitvinding-opwaaiend-rokje-fiets-enschede Of je er wat aan hebt om te voorkomen dat je rok in de kettingkast komt weet ik niet, maar ik zou ook sowieso niet met een open kettingkast gaan fietsen met nette kleding.

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2023 om 11:49

Jesse_1 schreef op 13-08-2023 om 11:40:

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5393640/antislipclip-ben-weber-uitvinding-opwaaiend-rokje-fiets-enschede Of je er wat aan hebt om te voorkomen dat je rok in de kettingkast komt weet ik niet, maar ik zou ook sowieso niet met een open kettingkast gaan fietsen met nette kleding.

Ja maar dit is voor opwaaiende kortere rokken. 

Gezien het gegeven dat TO een derailleur noemde vermoed ik een city/mountainbike of racefiets. Deze hebben doorgaans geen kettingkast. Juist om snel bij de ketting te kunnen.

Bijtje82 schreef op 13-08-2023 om 11:49:

[..]

Ja maar dit is voor opwaaiende kortere rokken.

Gezien het gegeven dat TO een derailleur noemde vermoed ik een city/mountainbike of racefiets. Deze hebben doorgaans geen kettingkast. Juist om snel bij de ketting te kunnen.

Ja, dat benoemt ze in de openingspost (open kettingkast) en ik ook. Maar ze vraagt ook om tips om niet in de onderbroek te komen te zitten en misschien helpt de clip ook wel om te voorkomen dat het in de ketting of spaken komt als je voor en achter met de clip vast maakt.

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2023 om 12:16

Jesse_1 schreef op 13-08-2023 om 11:55:

[..]

Ja, dat benoemt ze in de openingspost (open kettingkast) en ik ook. Maar ze vraagt ook om tips om niet in de onderbroek te komen te zitten en misschien helpt de clip ook wel om te voorkomen dat het in de ketting of spaken komt als je voor en achter met de clip vast maakt.

Misschien. Maar kun je dan nog wel fietsen? Dan maak je in feite van je lange rok een broek waar je pijpen aan elkaar genaaid zijn. Of ik er heb misschien een ongemakkelijk beeld bij.

Koud schreef op 13-08-2023 om 10:43:

[..]

Krijg ik met handremmen en versnellingen niet voor elkaar hoor.

O ik wel 

Of je schaft een opoefiets aan met rokken zadel en gesloten kettingkast voor die dagen dat je in een lange rok loopt/ fietst of je draagt een korte/ capri broek tijdens het fietsen en neem je lange rok mee als bagage en trek je deze bij aankomst aan.
Zo zonde als de stof van de rok tussen je fiets ketting met smeer komt.

Of je probeert met een broek klem net onder de knie uit; geen opwaaiende stof en weinig kreukel. Het hangt ervan af hoe lang de rok is.

Koud

Koud

13-08-2023 om 16:08 Topicstarter

Ah Broekspijpklem, daar ga ik eens mee experimenteren . 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.