Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fietsmama

Fietsmama

06-01-2019 om 18:04

Fietskar

We zoeken iets handigs voor vervoer van en naar kinderdagverblijf. De ene ouder kan op de fiets naar het werk en brengt dan, de andere ouder fietst vanaf het station naar huis en kan dan halen. Of oma komt lopend halen.
Nu wordt nog meestal de auto gebruikt met maxicosi maar dan moet altijd dezelfde halen en brengen.

Nu zaten we te denken aan zo’n fietskar die je ook als buggy kunt duwen. Die kan dan van de brengfiets gehaald worden, op het dagverblijf blijven staan, en met de andere fiets of lopend terug.
Maar gaat het overzetten van de ene fiets naar de andere fiets, of ‘ombouwen’ tot buggy echt snel en handig?
Hoe gaat het fietsen in de stad met zo’n ding? Bij een bakfiets zie je voor je wat er gebeurt, dit hangt achter je en heb je geen zicht op. Is dat veilig genoeg?
Wie fietst er mee en kan vertellen of dit een verstandige aanschaf is?

Floria

Floria

06-01-2019 om 18:43

gehad

Op alle fietsen moet je iets monteren waar je het aan kunt hangen, dus je moet dan 2 of 3 extra van die dingetjes bestellen. Je hebt hem snel aan je fiets. Ombouwen tot duwbuggy heb ik nooit gedaan omdat ik de stang niet los kreeg. Je kunt natuurlijk wel wandelen met de stang in je hand; dan trek je de kar.

In de stad fietsen vond ik niet onveilig. De stukken waar je 500 meter zonder stoplicht of kruising rijdt zijn hier zeldzaam, dus je moet zo vaak stoppen dat je vaak achterom kunt kijken.

Nu had ik ze wel pas in de kar toen ze iets ouder waren dan baby en ik zeker wist dat ze niet de riempjes open zouden maken en dergelijke.

Kaplablokje

Kaplablokje

06-01-2019 om 20:44

Handig

Wij hadden een fietskar vanaf dat de jongste en jaar oud was, na een verhuizing. Dat beviel heel goed. We hadden inderdaad op verschillende fietsen zo'n bolletje waaraan je de kar vast kunt maken en de kar bleef op het kinderdagverblijf staan. Ook het ombouwen tot buggy was heel makkelijk, we hadden de kar zonder stang staan, dus dat deden we ook altijd na gebruik. Ik heb niet getwijfeld aan de veiligheid, omdat ik geen zicht op de kinderen had. Wel heb ik extra lampjes op de duwstang gemonteerd. Twee van die losse achterlichtjes (en trouwens ook twee losse voorlichtjes), zodat de breedte en hoogte van de kar goed duidelijk was. De voorlichtjes deed ik ook wel aan als ik met de kar liep.

hoe oud?

Hoe oud is je kind? Mij zou het handiger lijken om hem/ haar in een zitje te vervoeren.
Er zijn trouwens ook beugels waarmee een maxicosi op de bagagedrager kan worden gezet. Met ingebouwde vering.

Ik heb wel eens een fietskar gehad voor spullen, ik vond het niet heel fijn, zo'n lang ding achter mijn fiets, maar smaken verschillen natuurlijk.

Groeten,

Temet

over zitje

Destijds werden op "ons" kdv ook wel bobike-voorzitjes achtergelaten. Dan hadden beide ouders dus de bevestigingsbeugel op hun fiets.

Groeten,

Temet

mijk

mijk

06-01-2019 om 21:07

Mag het

Bij ons pp de creche mocht je kar niet achterlaten...

Fietsmama

Fietsmama

06-01-2019 om 22:02

Het lukt dus

om de kar niet al te moeilijk van fiets te wisselen. Dat van die lampjes vind ik een goed idee kaplablokje.
Kun je fietszitjes ook zo makkelijk wisselen? Ik dacht dat die op je fiets werden vastgemaakt, als ze ‘los’ op je fiets zitten dan kunnen ze er toch heel makkelijk worden afgestolen?
Voordeel van een kar boven een fietszitje is dat oma dan iets heeft om te vervoeren als ze lopend komt halen. Of die moeten we dan van een extra buggy voorzien.
We denken nog even, we hebben nog even tijd.

bobike

Een bobike voorzitje heeft aan de onderkant twee stangen die je in gaten schuift in de bevestigingsbeugel op de voorvork. Het zitje kan er makkelijk ingezet en afgehaald worden. Om diefstal te ontmoedigen zijn er een soort borgpennetjes die je in gaatjes in de stangen klikt. Laat je die pennetjes weg, dan kan je het zitje makkelijk op de crèche achterlaten. Wil je overal zorgeloos je fiets met zitje buiten kunnen parkeren, dan moet je die borgpennen gebruiken.

Ik weet gek genoeg niet meer of ook het bobike achterzitje zo makkelijk erop en eraf te halen is, ik dacht het niet.

Investeren in twee zitjes is overigens denk ik altijd nog goedkoper dan een fietskar, zeker als je een tweedehandsje kunt scoren.

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

06-01-2019 om 23:40

kleine slotjes

we hadden klein slotje (of 2?) voor bobike-voorzitje.
gr Angela

Alison

Alison

07-01-2019 om 03:51

Bakfiets

Een vriendin heeft een bakfiets te koop staan en daarom denk ik daar nu het eerste aan natuurlijk. Ik heb nooit een bakfiets of fietskar gebruikt. Alleen zitjes op de fiets. Met twee kinderen op de fiets vond ik best zwaar en zeker bij drukte vond ik het ook niet veilig.
Met een fietskar kun je niet zien wat de schatjes aan het uitspoken zijn of wat er omheen gebeurt. Dat zou je kunnen oplossen met zo'n lange spiegel voor aan het stuur. Oude mensen hebben die ook vaak. Een bakfiets lijkt me veiliger omdat je alles goed in de gaten kunt houden maar het is wel een enorm ding om mee rond te rijden en te stallen. Wel handig voor andere zaken ook. Mijn vriendin heeft hem voor de honden

fietskar

Hier een fietskar gekocht toen ik zwanger was van de tweede, en we gebruiken hem nu nog altijd wekelijks als boodschappenkar (kind 2 is inmiddels bijna 15). Ik vond het ideaal. Kon er goed 2 kinderen in vervoeren (als ze baby waren in zo'n babyschaal, dan kon er eentje naast). Bij de volgende kinderen kon een groter kind dan weer voorop, achterop of zelf fietsen. Zo fietste ik wel eens met één voorop, één achterop, twee in de kar en boodschappen in de fietstassen. Heel hard ga je dan niet meer natuurlijk

Voordeel vond ik ook dat de kinderen lekker droog zaten, al regen je zelf wèl nat natuurlijk. Zo herinner ik me een keer dat ik bij de crèche de flap openmaakte, zelf druipend van de regen en de oudste mij verbaasd aankeek en zei: "wat heb jij nou gedaan?!"

Kortom, ik kan het van harte aanbevelen.

Pien

Pien

07-01-2019 om 09:28

Wij

Hadden een jaar of 8 geleden een fietskar van de Hema. Die had van standaard al een handvat om hem als duwwagen te gebruiken, die hoefde je er niet aan te klikken. Als je de kar van de fiets afhaalde, liep je er daarna zo mee weg. Je kon hem best makkelijk aan de fiets bevestigen.

Je moet wel even bij het kdv navragen of je zo'n fietskar daar mag stallen. Bij ons kdv had dat niet gekund, ivm een te kleine hal.

Jippox

Vond jij zo'n lange sliert achter je fiets niet vervelend in het stadsverkeer? Of woon jij ergens waar het met de drukte wel meevalt? Een mens moet wat, natuurlijk, maar zelf vond ik het rijden met een kar -waar in mijn geval dus geen kinderen in zaten - niet hele prettig en met name niet omdat je bij het opstellen voor kruispunten zo'n lange sleep achter je fiets had die dan anderen weer in de weg zat (bij een kruisend fietspad bijvoorbeeld). Maar ik woon in Amsterdam waar iedereen elkaar nogal op de lip zit, in het verkeer, ik kan me voorstellen dat dat op andere plaatsen minder speelt. En ik heb dat ding niet zoveel gebruikt dus ik ben er ook nooit echt aan gewend geraakt natuurlijk.

Hier in Amsterdam zie je maar zeer zelden fietskarren trouwens, wel bakfietsen (en soms tweelingfietsen, met een dubbel achterzitje).

Groeten,

Temet

Temet

Ik woon in een dorp, dus dat scheelt denk ik wel. Ik was er snel aan gewend om zo'n kar achter me te hebben en in de schatten hoeveel ruimte ik nodig had. Het heeft voor mij nooit onveilig gevoeld.

De kar is jaren heel intensief gebruikt met kinderen erin, en dat is altijd prima gegaan. Ooit ben ik op ijzel zelf hard onderuit gegaan met één kind achterop. De kar bleef echter mooi rechtop staan en de twee kinderen erin mankeerden niets. Soms is zo'n kar dus juist veiliger

Jippox

Ja, bij gladheid is zo'n kar ongetwijfeld veiliger dan kind op de fiets zelf. Bij gladheid heb ik ook nooit goed durven fietsen met kinderen op de fiets, nadat ik een keer een vrouw onderuit had zien gaan met een kind voor- en eentje achterop (bij ons in de buurt wordt amper geveegd of gestrooid behalve op de doorgaande weg). Wij hebben de luxe dat kdv, school en winkels allemaal op loopafstand liggen (lagen, in geval van het kdv), dus als het weer slecht was, gingen we gewoon niet met de fiets, dan liep ik na het afzetten wel terug naar huis om mijn fiets op te pikken en daarna alleen verder te fietsen.

Groeten,

Temet

Floria

Floria

07-01-2019 om 12:13

stallen

Je stalt hem toch sowieso buiten? Ik had er een apart kettingslot in liggen om hem in de fietsenstalling vast te maken.

mijk

mijk

08-01-2019 om 15:01

Onze creche had geen fietsenstalling.

Er was gewoon geen plek voor wagens karren of iets dergelijks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.