Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Elisa

Elisa

10-01-2014 om 09:40

fietsverlichting, zucht

De lichten op onze fietsen zijn om de haverklap stuk. Ik ben niet handig en vrouw alleen maar wat kan ik nou het beste bij mijn kinderen installeren op hun fiets wat ook werkt en makkelijk aan te brengen is op hun fiets. Gaat om voor en achter. Mijn eigen voorlamp op dynamo is ook al afgebroken. Ik word er gek van, is er dan niets wat gewoon langer goed gaat? Graag jullie tips.


Thursday Next

Thursday Next

10-01-2014 om 09:59

geen dynamo

wij hebben losse lampjes op batterijen. Voorop een houder die je op het stuur vastmaakt, het lampje kan daaruit geschoven worden. Voor alle fietsen dezelfde zodat we indien nodig kunnen wisselen. Achter hebben we reflectoren met ingeouwde verlichting, ook op batterijen. Ik neem zelf meestal nog een reserve-achterlicht mee die ik op een tas kan klippen, en reserve batterijen. Ik fiets over onverlichte wegen naar en van het werk, dan wil ik goed zichtbaar zijn.
We hebben zowel achter als voor duurdere lampen genomen en vrijwel nooit problemen daarmee.
Hier wil de fietsenmaker trouwens best even die lampjes erop zetten als je ze koopt.

Ook losse lampjes voor een paar euro

Even naar de action, incl. batterijen.

losse lampjes zonder houder

Vergeet die dynamo en bedrading. Dat gaat om de haverklap stuk, omdat die fietsen in rekken worden gestald (gesmeten), met de sturen in elkaar haken, er met grof geweld weer uit worden gerukt etc. Al ben je nog zo handig, het is gewoon vervelend omdat herhaaldelijk te moeten repareren, lijkt me (weet ik niet, ik kan dat ook niet).

Koop gewoon losse lampjes. Als je ANWB-lid bent krijg je nu trouwens een setje gratis als je je oude ledenpas inlevert bij de ANWB-winkel. Maar dat terzijde.

Mijn advies zou zijn om geen lampjes met een houder te nemen, want die houder heeft vaak palletjes of richeltjes of andere uitstekende deeltjes waar die lamp dan in moet haken, en datzelfde geweld dat traditionele fietsverlichting nekt, is ook vaak de pest voor zo'n houdertje. Ik spreek uit ervaring.

Losse lampjes met elastiekjes. Hema heeft goedkope. Hier in Amsterdam zie je soms fietsen rijden met een half dozijn van die dingen aan het achterspatbord: eentje die het doet, en 5 die al zijn opgebruikt . En hoewel in Amsterdam gewoonlijk alles wordt gejat wat niet aard- en nagelvast zit, is mijn ervaring tot nu toe dat die lampjes blijven hangen. Ze kosten namelijk niet zoveel dus zijn het jatten amper waard (toch kan het handig zijn een reserveset bij je te dragen).

Groeten,

Temet

temet

Bedankt voor de tip van de gratis set. Ga meteen de oude kaart inruilen, een extra set is nooit weg!
Hier dus ook allemaal losse lampjes. Bijkomend voordeel daarvan vind ik dat ze ook licht geven wanneer je stil staat.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-01-2014 om 11:45

ook hier losse lampjes

ik heb een voorraadje lampjes in de schuur liggen, gekocht bij de action. En die zetten we meestal vast met een trekbandje ofzo. Worden ze ook niet zo snel gejat.

Katniss

Katniss

10-01-2014 om 12:27

Batterijen

Mijn dochter heeft een voor- en achterlicht waar normale penlights in gaan. Heel fijn, want dat lukt zelfs mij om die te vervangen (om de haverklap, omdat ze dan weer eens een hele nacht het licht aan laat, grrr).

Yura

Yura

10-01-2014 om 13:02

Hele voorraad

Ik heb een hele voorraad losse lampjes van de hema, die zitten aan een elastiekje, dus die zet je heel makkelijk vast aan je stuur of iets dergelijks. Ze zijn altijd kapot op het moment dat je er niks aan kunt doen en dan is het makkelijk opgelost. Ze hangen gewoon aan het rekje waar ook de fietssleutels hangen.

Elisa, mocht je ooit een nieuwe fiets kopen

Mocht je ooit een nieuwe fiets kopen, overweeg er dan een te nemen met een naafdynamo. Die kunnen wel tegen een stootje (ook nooit meer een slippende dynamo!). In dat geval is het voorlicht meestal op die dynamo aangesloten en het achterlicht werkt op batterijen. Dergelijke verlichting is veel minder kwetsbaar.

Groeten,

Temet

amk

amk

10-01-2014 om 14:23

hema

de hema heeft gewoon vast te monteren koplampen op een batterijtje.
Geeft prima licht en installeren is een eitje.
Worden niet gejat en gaan ook niet snel stuk.
Ook het vervangen van een reflector met ingebouwde lamp is niet meer dan het aandraaien van 2 boutjes.

Voor 15 euro ben je klaar en kun je ze niet meer vergeten en worden ze er ook niet afgejat.

Dalarna

Dalarna

10-01-2014 om 17:58

Thursday next

Kijk ook eens wat ze tegenwoordig allemaal hebben in een winkel als perrysport om jezelf goed te laten zien. Veel beter dan zo'n klein lampje aan je tas. Je hebt van die banden die je om je arm 'slaat' die reflecterend werken, daarmee val je pas echt goed op, kost minder denk ik dan zo'n lampje.

Je hebt nu ook iets wat je om de hiel van je schoen klikt voor hardlopers maar dat is natuurlijk ook handig op de fiets.

Hoe zit het met de batterijen?

Bij mijn kinderen is het al een paar keer voorgekomen dat op het schoolplein de batterijen uit de lampjes worden gejat.
Een naafdynamo vind ik geweldig, maar die zit bij mij alleen op het voorlicht.
Het standaard achterlicht op mijn fiets is al een paar keer vervangen. Het voorlicht gaat automatisch aan bij donker en beweging, maar bij het achterlicht die dat ook zou moeten doen heeft dat nooit gewerkt. Bij mijn achterlicht roest het bij de batterijen, dus gaat de hele tijd kapot.
Maar het goedkope lampje dat ik gemonteerd heb, doet het prima, als ik 'm tenminste niet vergeet aan te doen.

Rafelkap

Rafelkap

10-01-2014 om 19:00

lichtgevende kinderfietsen

Ik heb zelfs lichtgevende kinderfietsen gezien op bol.com (hollandia glow in the dark) echt geweldig dat zoiets bestaat.
Maar helaas helemaal niet nodig hier, kind heeft al een fiets.En een voor- en achterlicht blijven verplicht.

Jasmijn

Jasmijn

10-01-2014 om 19:18

Losse lampjes

Hier losse lampjes van action/blokker/hema. Ik koop ze regelmatig zodat er altijd wat reserve exemplaren thuis liggen. Om diefstal te voorkomen (is nog nooit gebeurd, maar je weet het maar nooit) zet ik ze op de fiets vast met ijzerdraad, dat ontmoedigd het stelen toch wel wat. Andere lampjes hebben we allemaal gehad, die vast in de achterreflector zitten, of echte achterlampen of maar dan op batterijen, niets overleeft het als je fiets altijd buiten moet staan (geen schuur). Voorlampen gaan op een of andere manier altijd langer mee.

amk

amk

10-01-2014 om 20:35

die kleine lampjes

ik erger me groen en geel aan want die fietsers zijn absoluut niet zichtbaar, vnanvond weer bijna op een fietser geklapt die van die mini lichtjes aan stuur en bagagedrager had maar verder helemaal in het zwart gekleed was en dus niet zichtbaar.
Kies voor zichtbaarheid en een wat grotere lamp.

Die mini lampjes zijn alleen leuk voor aan de halsband van je hond.

nathalie

nathalie

11-01-2014 om 12:09

losse lampjes zijn leuk maar

vaste lampen op batterijen zijn nog veel handiger. Gewoon gekocht bij de halfords, op je fiets schroeven en klaar. Wil je licht dan druk je op de knop op de lamp, alleen niet vergeten uit te zetten als je aankomt. Die batterijen gaan best lang mee. Hier nog nooit gemerkt dat ze eruit worden gehaald, zie ik ook het nut niet van in behalve uit pesterij.
En nee lampen met dynamo's en draadjes komen er hier al heel lang niet meer in!

Evanlyn

Evanlyn

12-01-2014 om 22:46

zelf erop schroeven

Ik heb uit nood toch maar geleerd die vaste lampen erop en eraf te schroeven. Het zijn bouten die met moeren vastzitten, dus je moet grip op die moeren krijgen om ze los te draaien. Dat kan met een speciale sleutel, maar dan moet je wel de juiste maat hebben en die heb ik niet. Ik doe dat dus met een klein tangetje, gaat prima. Als de moer eenmaal los zit, ga ik met de hand verder.

Die kleine lampjes met elastiekjes en zo vind ik onveilig en ze vallen er ook altijd af, of ze worden gestolen.

Elisa

Elisa

13-01-2014 om 08:14

maakt toch wel heel wat los

ik ga die lampjes bij de hema maar halen. En een extra setje inderdaad, gelukkig wordt het weer steeds lichter buiten dan is het weer even opgelost. Dank jullie wel voor je reactie, maar toch ook nog steeds een signaal naar fietsenmakers dat het nog steeds niet perfect is.

Vaste lampen op batterijen

Vergeet die kleine lampjes op batterijen. Die met houdertjes zijn rottig te bevestigen, worden gejat en als het regent gaan ze vanzelf aan en kan je ze niet meer uitzetten waardoor de batterij op is als je de verlichting nodig hebt. Die kleine lampjes met elastiekjes geven dusdanig weinig licht dat je voor een automobilist nauwelijks zichtbaar bent. Echt, is wordt een beetje angstig van die fietsers met wazige dwaallichtjes die uit het duister opduiken. Misschien voldoe je net aan je wettelijke verplichting van het voeren van verlichting (hoewel ik dat betwijfel), maar veilig is het niet. Neem van die fietsverlichting die er uit ziet als gewone, ouderwetse koplampen en achterlichten die op batterijen werken. Dan heb je het beste van twee werelden: goede, grote verlichting, niet dat geklooi met dynamo's en draadjes, degelijker kwaliteit dat die twee euro dingen van de Action.

skik

Skit heeft een punt

" Echt, is wordt een beetje angstig van die fietsers met wazige dwaallichtjes die uit het duister opduiken. Misschien voldoe je net aan je wettelijke verplichting van het voeren van verlichting (hoewel ik dat betwijfel), maar veilig is het niet""

En volgens mij zei AMK ook al zoiets.

Ze hebben wel gelijk. Ik was vrolijk enthousiast over die Hema-lampjes, maar ik fiets dan ook in het donker door Amsterdam, waar om de tien meter een lantaarnpaal staat, en er veel licht van huizen en winkelpuien komt. Het enige donkerder stuk waar ik doorheen fiets is het Vondelpark, hoewel ook dat met lantaarns is verlicht, en daar zijn geen auto's.
Overigens heb ik nog wel een gewone voorlamp, op een naafdynamo, maar achter heb ik momenteel zo'n los lampje.

Wie bijvoorbeeld door de polder fietst kan maar beter zwaarder geschut inzetten dan zo'n lampje-met-elastiek.

Groeten,

Temet

amk

amk

13-01-2014 om 12:03

temet

zelfs in de stad met veel verlichting ben je dan erg slecht zichtbaar. Mijn aanvaring die ik hierboven beschreef was op 1 van de best verlichte stukken van de stad.

Verlichting op je fiets zit er niet om het jou makkelijker te maken, maar vooral voor je eigen veiligheid zodat je gezien wordt.

Dalarna

Dalarna

13-01-2014 om 13:53

Amk

Als het werkelijk zo is dat je niet gezien wordt op de best verlichte plek in de stad dan helpt gewone verlichting ook niet.

Zoals ik al zei moet je het zoeken in reflectors om je mouwen, je benen en een jas met reflecterende onderdelen of als je een rugtas draagt daar iets reflecterends op. Dan helpt een koplampje en achterlampje ook niet meer. Je kijkt er overheen en dat is niet zo als de persoon zelf oplicht in het donker.

Tink

Tink

13-01-2014 om 16:43

hesjes

Daarom hebben we hier ook van die lichtgevende hesjes met reflectiestrepen in het halkastje liggen. Zeker als je een donkere jas en broek aan hebt ben je in het donker gewoon zeer slecht zichtbaar. Zo'n hesje eroverheen scheelt al een heleboel, plus inderdaad goede verlichting en reflectors aan je fiets natuurlijk.

Verlichte plek of niet maakt trouwens weinig uit, ik sta soms verbaasd hoe slecht een overstekende voetganger met donkere kleding aan zichtbaar is. En dan bedoel ik middenin een goed verlichte straat! De meeste mensen hebben dat ook absoluut niet door.
Met regenachtig weer is het nog erger.

De hesjes die ik bedoel liggen vaak bij de Xenos te koop en ik zag ze vanmorgen ook bij de Lidl, € 1,99 per stuk.

Ik vind het nog steeds jammer dat C&A geen reflecterende strepen meer op kinderjassen maakt... vroeger zaten die er standaard op, dat was toch echt een stuk veiliger.

En nog iets grappigs: tijdje terug reed ik met de auto door onze woonplaats, in het donker. Een heel eind voor mij stak ineens een fietser over. Hij had zijreflectie op zijn wielen, en verder een witte broek en donkere bovenkleding aan. Het effect toen mijn koplampen op hem schenen was dat ik 2 wielen zag met 2 bewegende benen ertussen, de rest van de fietser was vrijwel onzichtbaar. Een heel raar gezicht, die losse fietsende benen! )

amk

amk

13-01-2014 om 16:45

Dalarna

het gaat om de contrasten die er zijn. Die zijn met een grote lamp veel groter dan met zo'n klein prutteltje.

Dalarna

Dalarna

13-01-2014 om 19:57

amk

Dat snap ik maar je bent dan toch echt nog vele malen zichtbaarder met iets reflecterends op het bovenlichaam. Ik rijd ook wel eens door verlichte straten en door donkere en natuurlijk zie je in donkere straten beter een kleiner lampje maar het gaat mijns inziens toch om het totaal, als je kleding en andere dingen ook beschenen worden door lantaarnpalen dan val je toch meer op in een verlichte situatie.

Contrast

In het pikkedonker midden in een polder zal je zo'n minilampje nog eerder zien dat in de stad. Daar heb je echt een goede lamp nodig, zodat andere verkeersdeelnemers je goed kunnen onderscheiden tussen alle andere lichtjes, tegenlicht en reflecties enzo. Ook fietsers met losse lampjes op rare plaatsen (op hun muts of aan hun rugzak) zijn moeilijker als fietser te herkennen.

Vandaag moest ik achteruit een straat (in een doorsnee woonwijk) uit omdat die geblokkeerd werd door een ambulance. Ik rijd altijd al voorzichtig, en achteruit al helemaal natuurlijk. Maar die racefietser die met zo'n equivalent van een elektrisch waxinelichtje achterop kwam, die is dus echt nauwelijks te zien.

skik

Jasmijn

Jasmijn

14-01-2014 om 00:11

snel stuk

Helaas zijn de lampjes die je op de fiets moet schroeven (zoals de ouderwetse lampen eruit zien) zo ontzettend snel stuk hier. Ik heb al allerlei soorten gehad, duur, goedkoop, binnen 3 maanden doen ze het niet meer (zit er water in) heb ze al afgeplakt met dik tape nadat ze op de fiets geschroefd zijn, toch komt er vocht in en hup ineens doen ze het niet meer (vaak onverwacht ineens) en dan is eraf schroeven in de voortuin geen doen, ik vind het echt geklooi, zeker die achterlampen, die zitten achter het spatbord vast, je kunt er niet bij. Ook heb ik al van die reflector lampen gehad, ook zo stuk. (voorlamp gaat niet zo vaak stuk, hebben ze die niet in het rood? Dan schoef ik hem zo op de achterkant (helaas staan onze fietsen altijd buiten in weer en wind, dat is niet goed voor die lampjes)
Enfin, we hebben nu lampjes van blokker, die hebben een iets ander model dan die lampjes die je het meeste ziet (die bij Action en Hema te koop met zo'n zwart elastiekje die bedoel ik dus niet) , maar deze zijn geheel van een soort rubber en doen het erg goed (zijn feller en groter dan die gewone lampjes) en net zo duur. Dus nu hebben we daar weer een paar setjes van. Op de fiets van mijn dochter heb ik ze op hun eigen manier vast gezet met het rubberen clipje maar ook met ijzerdraad, wil niet dat iemand die 'even een lampje nodig heeft' die van mijn dochter "leent". (en dan zien we 'm nooit meer terug)
Op fiets van zoon heb ik ze ook en daar heb ik ook nog een paar extra reflectoren op geplakt (bij Action te koop).
Heeft iemand ooit iets van reflecterend plakband/stickers gezien (die betaalbaar zijn en goed reflecteren?) die zou ik best wel willen kopen om nog wat extra reflectie op de fiets te plakken.

Fietser

Fietser

15-01-2014 om 10:40

Vaste lampjes roesten hier

Dochter heeft zo'n handige reflector met ingebouwd licht. Maar omdat bij haar op school de fietsenstalling niet overdekt is, staat haar fiets veel buiten.
En daar kan die lamp niet tegen; verroeste batterijen. Idioot dat het dus niet goed waterdicht is.
Dus achter een extra opklik lampje. En voor had ze ook zo'n mooie ingebouwde voorlamp die vorig jaar al afbrak (fijn dat ze op school zo zuinig zijn op fietsen). Dus hier ook een opklik lamp, maar wel eentje die goed licht geeft. Dus zo'n toeter zeg maar.

Maar omdat ze die lampjes er trouw afhaalt zitten deze nogal eens ergens onderin haar schooltas als ze 's avonds moet sporten en dan komt ze dus weer te laat. Zucht.

Zelfs met een zwaailicht op

word je niet gezien door iemand die meer aandacht heeft voor de mobiel in z'n hand dan voor medeweggebruikers... "Fietsen met de dood in de hand" is een uitspraak van een politieagent uit mijn kennissenkring.

Angela67

Angela67

15-01-2014 om 10:49

ducktape/ fietser

misschien kun je de lamp met ductape iets meer waterdicht maken?
angela

Jasmijn

Jasmijn

15-01-2014 om 19:53

ductape

Nee, ductape heeft ook weinig zin, is mijn ervaring. Wellicht dat ie een maandje langer mee gaat dan zonder, maar dat is dan ook alles.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.