Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

69er

69er

14-07-2020 om 16:22

Fijne kaasdoos

Mijn mepal kaasdoos is waarschijnlijk eens gevallen en nu bijna doorgescheurd. Ik zoek dus een vervanging. Uit deze doos komt de kaas af en toe nog zweterig, wie heeft een fijne?
Er moet in ieder geval 1 a 2 keer een pond kaas (puntstuk) in kunnen en het liefst een die je vlot ( met één hand?) uit de koeling kan halen zonder dat het deksel er makkelijk af vliegt.

Hangkous

Hangkous

14-07-2020 om 16:32

Ik heb deze

https://www.google.com/search?q=tupperware+kaasdoos&oq=tupperware+kaa&aqs=chrome.0.0j69i57j0l3.17964j0j7&client=ms-android-samsung-ga-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=WnUPQOLZSzD93M&scso=_6MANX5e-OMz0kwXxyIH4CQ33:0
Ideaal ding. Wat klein voor 2x 500 g dat wel. Maar nooit zweterige kaas.
Wat misschien ook kan schelen, kaas nooit onderin de koelkast bewaren maar zo hoog mogelijk, daar is de koelkast het warmst.

69er

69er

14-07-2020 om 16:55

Hangkous

Zo’n doos heb ik in maar 26x 33, is de kaasmaat dan kleiner?

Beertje37

Beertje37

14-07-2020 om 17:08

Papier

Ik bewaar het in het papier van de kaasboer. Wat is het voordeel van zo’n doos?

Paasei

Paasei

14-07-2020 om 17:11

Ziplock zak

Wij hebben 2 kaasdozen van Tupperware in de kast staan. Een hele grote, waar wel een recht kilostuk in gaat, en een kleinere (met luchtgaatjes-deksel) waar een schuin pondsstuk in past. OK, ze werken alletwee, maar ideaal is het nog steeds niet. Zeker niet gezien het prijskaartje van Tupperware. De kaas droogt alsnog wat uit of wordt wit aan de onderkant (vochtig).

Ondertussen liggen alletwee de dozen in de kast en gebruiken we ziplock-zakken. Je weet wel, zo'n plastic zak met een strip aan de bovenkant die je kunt openen en (her)sluiten. Past prima en de kaas houdt zich uitstekend. Ik zou geen geld meer besteden aan een kaasdoos.

Hema

En dan niet de doos die als kaasdoos wordt gepresenteerd, deze is net een fractie hoger: https://www.hema.nl/koken-tafelen/meenemen-bewaren/voorraadpotten-bewaardozen/clipdoosje-25-x-18.5-x-8.5-cm-80880004.html
De clipjes aan de zijkant doen het uitstekend en ik heb geen problemen met zweetkaas en andere makke.

De punt kaas moet echter niet te breed uitlopen want dan past het niet. Maar ik ben een platte-kant-kaassnijder.

Marie

Marie

14-07-2020 om 19:21

Tupperware

Ik heb al jaren een kaasdoos van de Tupperware.
Ik leg wel een stuk keukenpapier onderin, vanwege het vochtig worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2020 om 20:40

Ipv papier

Zou je ook een zakje met rijst kunnen vullen en bij de kaas doen.

Ik heb ook begrepen dat de verpakking van de kaasboer eigenlijk prima is.

Mijntje

Mijntje

15-07-2020 om 09:21

hier ook alleen in de verpakking van de kaasboer, in een open bakje zonder deksel.

Mijntje

Mijntje

15-07-2020 om 09:21

in de koelkast, onderin.

69er

69er

15-07-2020 om 09:39

Papier

Mijn kaas komt niet van de kaasboer, dus geen papier. Ik heb dat wel eens gehad, maar dat werkt hier niet. De groot kaasverbruiker, alias tostibouwer hier in huis, zal die kaas niet netjes verpakt terug leggen, het moet gewoon een makkelijke bak zijn.
Ik koop nu zo’n kornuit en kijk of dat bevalt, nadeel is wel dat deze niet doorzichtig is en ik voor het boodschappen doen er aan moet denken er even in te kijken ipv eenvoudige blik in de koelkast. Ik heb dus blijkbaar zo’n groter model kornuit hier staan (erfenis) en deze is in ieder geval degelijk.

Triva

Triva

15-07-2020 om 09:51

Rosie

Welke doos bedoel je nu? Jouw 'En dan niet de doos die als kaasdoos wordt gepresenteerd,' maakt het een beetje verwarrend, sorry.

Hier inderdaad ook gewoon kaas van de supermarkt in een plastic, wel stevige verpakking. Mijn man eet alleen kaas als het uit de oven komt dus ik dacht mijn zonen te plezieren met voorgesneden kaas voor op brood (ik eet dat zelf ook zelden) maar het bleek dat ze kaas aan één stuk toch veel lekkerder vonden. Toen dat probleem met zweten of wit worden. We hebben nu een open bak maar dan wordt het weer snel oud. Echt lastig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-07-2020 om 10:06

Ziplock zak

Wat is er mis met gewoon een plastic (ziplock) zakje? Ik heb een tijd stukken kaas gekocht en bewaarde dat gewoon in de originele verpakking of in een plastic zak. Zo los in een bak lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur. Tegenwoordig heb ik weer gesneden plakjes, maar dan een duurdere soort. De kinderen vonden zo’n stuk toch wel heel lastig. Mijn goede kaasschaaf is ook bijna stuk, en ik heb er nog nooit een gevonden die net zo goed werkt. Scherp en niet te dikke plakken. Minstens vier gekocht en allemaal afgekeurd.

Tine Winkel

Tine Winkel

15-07-2020 om 10:07

Kaaspapier

Ik gebruik altijd alleen kaaspapier, dat waar de kaasboer op de markt t in verpakt of gratis van de appie. Als t bewaard wordt in de koelkast geen zweten. We eten regelmatig kaas, dus uitdrogen gebeurt vrijwel niet. Mocht dat wel zo zijn, dan wordt die kaas geraspt voor over ovenschotels. En zorg ik voor n kleinere aanvoer van kaas. Wit uitslaan herken ik niet, je bedoelt niet de zoutaanslag van oude kaas? Enige kaas die zweet zijn de vacuüm verpakte stukken van n speciale soort. Daar koop ik 3 kg van in kleinere stukken. Heel lang houdbaar in de kelder, maar na n maand wel zweet. Is even vies werk om schoon te maken, daarna prima te eten.

Biebel

Biebel

15-07-2020 om 10:09

Tupperware

Ik voelde me pas echt volwassen toen ik een tupperwarebak voor mijn kaas kocht. Want Tupperware associeerde ik met de bakjes verzameling van mijn moeder, die de Tupperware parties van al haar zussen bezocht. En er ook altijd iets kocht ‘want anders was het zo sneu’

Ondanks mijn huiver vooraf, ben ik heel blij met die kaasbak. Vocht is er wel, maar dat zit in de rand van de bak en dus niet op de kaas. Doorkijkplastic Deksel (niet helder maar je kunt wel zien of er nog kaas is) En hij kan tegen een stootje, want zelfs na 10 jaar intensief gebruik, vallen en in de koelkast rammen is hij nog heel.

Ik heb de mijne overigens van Marktplaats, waar ze nog steeds te koop staan; https://link.marktplaats.nl/m1575675414?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios.

Oh - en voor de inwonende tostibakkers kocht ik de goedkoopste plakken kaas. Dan hoefde onze kaas niet ‘verkracht’ te worden en werd de hoeveelheid kaas gedoseerd.

Mijntje

Mijntje

15-07-2020 om 10:12

op is op

Maar dan moet je je puber ook nog zover krijgen de kaas in de kaasbak te doen en weer terug in de koelkast te zetten.
Kan je hem dan niet beter zo ver krijgen het in een papier te wikkelen? Idd kleinere stukken en op is op beleid (net als bij kleding niet in de was gooien, dan geen schone kleren).
Of gewoon een of andere bak van de blokker. Voordat ie failliet is

Triva

Triva

15-07-2020 om 10:22

phryne

Juist als je kaas afsluit in zo'n zipplock gáát het toch zweten?

Marie

Marie

15-07-2020 om 10:26

kornuit

Ik heb dus deze en daar leg ik dan een dubbelgevouwen stuk keukenpapier onderin voor het vocht en dat werkt eigenlijk meestal wel goed. Vooral als de pubers thuis zijn, dan gaat de kaas snel genoeg op.

https://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/keuken-tupperware/m1556630393-tupperware-kornuit-kaasdoos-geel-crackerdoos-brooddoos.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

69er

69er

15-07-2020 om 10:43

Slechte gewoonte

Net geopende kaas wordt wel eens zo weer in de vacuumverpakking gepropt en terug gelegd. Eenmaal in de doos beland gaat de kaas daarin wel weer terug. Dat valt in hetzelfde rijtje ergernissen: het brood is bijna op dus ik haal wat uit de diepvries voor morgen. En dan de volgende morgen beginnen met het verse brood en het oude laten liggen en zelfs niet meer voor tosti’s gebruiken. Nu, na 16 weken thuiswerken, heb ik daar goed zicht op gekregen en werd er veeeeel minder weggegooid.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-07-2020 om 11:25

Zweten?

Kaas zweet toch alleen als het warm is. Bewaren jullie hem niet in de koelkast? Ik heb echt geen last van zweet of ander vocht als het in een zakje in de koelkast ligt. Mijn vriend heeft wel van die bakjes, ook voor vleeswaar, maar daar komt inderdaad wel condens in.

Triva

Triva

15-07-2020 om 15:33

phryne

Zweten betekent niet door hitte maar door afsluiting van de kaas. Een zipplockzakje zou ik echt niet aan durven gaan en afsluiten doe ik echt niet meer, dan regent het gewoon in die bak.

Triva

Triva

15-07-2020 om 15:35

Rosie

maar die bak sluit toch helemaal af? Dan is elke bak toch goed die afsluit? Wat heeft deze voor voordeel? Ik zou eigenlijk een bak die ventileert en mocht er vocht komen de onderkant van de kaas daar niet mee in aanraking komt. Keukenpapier vind ik dan weer geen oplossing.

Triva

Triva

15-07-2020 om 15:36

ok phryne

je hebt gelijk, kaas zweet buiten de koelkast maar wat is dan het 'regenen' in de kaasdoos waar ik last van heb?

Triva

Triva

15-07-2020 om 15:37

bedenk me net

Hoe jonger de kaas hoe meer vocht er nog uit moet natuurlijk....

Biebel

Biebel

15-07-2020 om 18:10

De tupperware

“Ik zou eigenlijk een bak die ventileert en mocht er vocht komen de onderkant van de kaas daar niet mee in aanraking komt. ‘

Dat is dus de Tupperware bak. Die heeft een soort membraan/gaatjesdesksel ding aan de bovenkant en het vocht loopt langs de deksel aan de buitenkant van de onderkant.

Voor 7 euro op marktplaats het uitproberen waard?

Triva

Triva

15-07-2020 om 19:28

lol

ik koop geen etenswaarbakken tweedehands

Biebel

Biebel

15-07-2020 om 21:36

Heuh?

‘Ik koop geen tweedehands’. Nou snap ik heel veel dingen. Maar deze even niet. Waarom zou je geen tweedehands etenbewaardoos kopen? Een keer vaatwasser (of ok - een keer kokend water uit de quooker) en je weet zeker dat het schoon is.

Of heb ik weer eens vroeger niet opgelet bij lessen over hygiëne?

Triva

Triva

15-07-2020 om 21:38

Biebel

Ach ik mag toch ook mijn principes hebben hoop ik? Als ik zoiets wil koop ik het wel nieuw, die dingen gaan decennia mee

Biebel

Biebel

15-07-2020 om 22:12

Dat is zeker waar.

Ze zijn duurzaam genoeg. En niks mis met een principe zo nu en dan. Maar ik had even moeite met het onderscheid tussen een principe en of er misschien iets was wat ik nog niet wist

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.