Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Filterkoffie maken

ik heb weer een ouderwets koffiezetapparaat gekocht. De kuipjes werden mij te duur en ik kreeg ook last van mijn maag ervan. Ik moet alleen weer de balans vinden in hoeveel schepjes per kopje koffie en ook hoeveel melk (opschuimapparaat) in het kopje.  Ik meen ook dat mijn moeder er los water aan de koffie toevoegde? Hoe maken/ maakte jullie je koffie in een koffiezetapparaat? 

Zelf vind ik het gebruik van een DE-maatschepje het prettigst. Ook "van huis uit" gewend. Gebruikt iedereen in mijn familie volgens mij. 

En dan is het 1 afgestreken schepje per 2 kopjes. 

https://www.blokker.nl/douwe-egberts-maatschepje-filterkoffie-75/1306627.html

Als ik ergens ben zonder zo'n schepje gebruik ik wel een gewone lepel, maar echt handig vind ik het niet. 

Met melkopschuimers geen ervaring. 

Als je melk wilt bij je koffie gebruik je koffiemelk. Met opgeschuimde melk wordt het bijvoorbeeld een cappuchino. Je kan ook een beetje melk warm maken, niet opschuimen, dan heb je een koffie verkeerd. Allemaal lekker maar dan wel in combinatie met sterkere koffie. 
Alleen water toevoegen zou ik niet doen, dat deed mijn oma ook, die bewaarde restjes koffie wat ze later opdronk met gekookt water erbij. 
 

Marie111 schreef op 09-10-2022 om 17:24:

Zelf vind ik het gebruik van een DE-maatschepje het prettigst. Ook "van huis uit" gewend. Gebruikt iedereen in mijn familie volgens mij.

En dan is het 1 afgestreken schepje per 2 kopjes.

https://www.blokker.nl/douwe-egberts-maatschepje-filterkoffie-75/1306627.html

Als ik ergens ben zonder zo'n schepje gebruik ik wel een gewone lepel, maar echt handig vind ik het niet.

Met melkopschuimers geen ervaring.

Één schepje per twee kopjes? Is dat niet heel weinig? Wij gebruiken hier 3 schepjes voor 1 (grote) mok. Maar misschien heb je een ander model schepje? Die van ons is kegelvormig. Maar dit is met een los filter. Wij gebruiken alleen een koffiezetapparaat met verjaardagen. Even bij man nagevraagd (hij zet de koffie) en die gebruikt 1 schepje per kopje bij een koffiezetapparaat.

Mijn moeder zet altijd sterke koffie. Mijn vader krijgt er dan gekookte melk in en zelf doet ze er dan weer heet water bij.

Mijn moeder maakte vroeger koffie-extract met een filter en kokend water. Daar ging een klein laage van in een kopje. Wie zwart wilde kreeg er water bij, anders gekookte melk. Echt heerlijk, maar dan alleen vers uiteraard.

Bij ons was de regel 1 schepje per kopje + 1 voor de pot. Dus schenk je genoeg water voor 4 kopjes dan doe je 5 schepjes. Ik heb al jaren een Nespresso maar ondanks het recycleren van de cups vind ik het toch erg duur + milieuonvriendelijk worden.
Sini

volgens een "receptje" van mijn oma uit 1913: gewoon filterkoffie van je smaak of budget, plus 1 schep douwe experts goudmerk én een mespuntje zout. 

Wij deden een schep met een kop erop voor 1 kopje water en 1 a 2 platte schepjes voor de pot er bij, zo ongeveer als Sini zei.

Max88 schreef op 09-10-2022 om 20:11:

volgens een "receptje" van mijn oma uit 1913: gewoon filterkoffie van je smaak of budget, plus 1 schep douwe experts goudmerk én een mespuntje zout.

Wij deden een schep met een kop erop voor 1 kopje water en 1 a 2 platte schepjes voor de pot er bij, zo ongeveer als Sini zei.

Zo doen mijn ouders het nog steeds. Maar dan met een schepje Buisman ipv goudmerk. Maar zal hetzelfde effect hebben.

hier ook 1 schepje voor 2 kopjes, zijn kleine kopjes. 2 kopjes is 1 mok hier.

Sinilind schreef op 09-10-2022 om 19:37:

Bij ons was de regel 1 schepje per kopje + 1 voor de pot. Dus schenk je genoeg water voor 4 kopjes dan doe je 5 schepjes. Ik heb al jaren een Nespresso maar ondanks het recycleren van de cups vind ik het toch erg duur + milieuonvriendelijk worden.
Sini

Grappig, ik doe ook vier plus een schepje voor vier kopjes. Geen slootwater maar ook niet zo gruwelijk sterk.

Bijtje82

Bijtje82

10-10-2022 om 00:12

hier ook altijd 1:1+1 vroeger. En dan gekookt water opgieten. Dat smaakt altijd beter dan net niet gekookt water. 
Heb nu ook een nespresso machine, maar wil toch weer de grind & brew van Philips. Dat is verse filterkoffie, was altijd perfect. In te stellen voor een  paar kopjes of een volle pot. 
Vind de cupjes van nespresso te duur, dus koop altijd een huismerk die veel goedkoper zijn en meer inhoud hebben. Maar heb het idee dat de smaak niet constant is.

Ik doe altijd één schepje voor een klein kopje en twee schepjes voor een mok.

MamaE schreef op 10-10-2022 om 10:14:

Ik doe altijd één schepje voor een klein kopje en twee schepjes voor een mok.

hoeveel gram is zo'n schepje dan?

Marie111 schreef op 10-10-2022 om 14:02:

[..]

hoeveel gram is zo'n schepje dan?

Geen idee, sta dat niet af te wegen. Gewoon zo'n schepje dat erbij zat. Of ik heb dat van mijn ouders gekregen dat het over was of zo.

Ik lees op internet dat een koffieschepje ongeveer 7 tot 8 gram weegt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.