Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Merla

Merla

12-10-2008 om 12:35

Flink over de datum nog te eten?

Net bij het soepmaken kom ik erachter dat ik geen vermicelli meer heb. Geen ramp, ik doe er dan wel vaker stukjes spaghetti door. Maar... ergens helemaal achterin de kast kwam ik nog het enige pak vermicelli dat ik in huis had tegen met t.h.t einde 11-2006 daarop :S.
Bijna 2 jaar over datum dus. Zo te zien niets mis mee dus volgens mij ook gewoon nog eetbaar.
Maar toch twijfel ik... is dit nog gewoon te gebruiken of kan ik dit toch beter maar wegdoen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

12-10-2008 om 12:37

Zou ik

nog wel durven bij zo'n echt droog product. Ik zie de THT altijd als een soort indicatie Ze moeten er wát op zetten.

Tirza

Janeway

Janeway

12-10-2008 om 12:41

2 jaar..

Nee dat zou ik dus gewoon weggooien. Het is misschien nog wel eetbaar ofzo maar nee 2 jaar is best wel veel..

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2008 om 12:41

Nou...

misschien is het meer het idee, maar ik zou dat wegdoen. Het gaat vaak muffig ruiken. Waarschijnlijk krijg je er niks van als je het toch opeet

Merla

Merla

12-10-2008 om 12:42

Dank tirza

Dank je voor je snelle reactie!
Ik had zelf eigenlijk hetzelfde idee, maar wilde het toch even check hier Ik breek het nu gelijk maar in stukjes en gooi het door de soep. Was er net aan toe nl.

Merla

Merla

12-10-2008 om 12:42

Woow

nog meer zulke snelle reacties
ff lezen..

Merla

Merla

12-10-2008 om 12:45

Muf ruiken

Muf ruiken doet het dus totaal nog niet. DAt check ik eerst natuurlijk ook altijd. Ik ben zelf normaal ook best wel weggooierig als het om t.h.t. gaat. Maar dit lijkt echt nog niets mee aan de hand.
Ik kook het even apart. Kan ik daarna nog altijd proeven en beslissen het wel of niet door de soep te doen.

Guinevere

Guinevere

12-10-2008 om 13:01

Gewoon opeten

Nou, dat zou ik gewoon gelijk in de soep doen hoor. Daar kan volgens mij helemaal niets mis mee gaan.
Heb wel vorige week een blik krab weggedaan dat houdbaar was tot 2006, jekkie.

tonny

tonny

12-10-2008 om 13:14

Zoiets droogs...

... als vermicelli, wat kan daar nu aan bederven? Ik zou het gewoon in de soep meekoken hoor!

tonny

Minet

Minet

12-10-2008 om 13:16

Gewoon meekoken

Lijkt me geen enkel probleem!
Groetjes, Minet

*Sophie*

*Sophie*

12-10-2008 om 14:54

Waar van gemaakt?

daar zou ik naar kijken. Zit er bv ei door? Als het alleen bloem en water is, dan zou ik eerder geneigd zijn om het over de datum te gebruiken dan wanneer er iets 'levends' in is verwerkt.

Maar 2 jaar over de datum gaat hier zonder 0,0 sec. over na te denken direct de prullenbak in. Echt wel.

Ik kijk altijd eens in de paar maanden mijn voorraad door en zo houd ik alles onder controle.

Eet smakelijk straks...

groetjes, Sophie.

Merla

Merla

12-10-2008 om 16:19

Sophie

We hebben er heerlijk van gegeten hoor! Er was totaal niets mee aan de hand; smaakte nog zoals het behoort te smaken en zag er ook prima uit.
Ik heb het eerst apart gekookt en pas daarna bij de soep in gedaan, maar dat had niet gehoeven.
Er zat overigs geen ei of iets anders 'levends' in hoor, alleen maar tarwemeel en tarwegriesmeel. Ik ben zelf zoals gezegd ook nogal snel weggooierig zelfs al als het iets over de datum is, maar dit mankeerde echt nog helemaal niets. Al moet ik wel zeggen dat ik het niet nog een keer ga gebruiken, het gaat nu wel weg. Normaal gespoken, als ik de keuze had gehad, dan had ik het ook niet gebruikt (meer om het idee hoor ) maar nu had ik gewoon even niets anders. Hadden jullie hier allemaal jullie twijfels gehad of had ik zelf na het koken ervan, toch nog twijfels gehad dan was het gewoon pech en had ik een ander alternatief moeten zoeken. Er staat niet voor niets een t.h.t. datum op toch. Dat zal een indicatie zijn, maar toch...
Ik ga morgen die kast maar eens weer uitmesten... zo te zien is dat al even geleden inderdaad...

Guinevere

Guinevere

12-10-2008 om 18:36

Grappig eigenlijk

Eigenlijk reuze lollig, deze discussie over een pakje vermiccelli van pakweg 50 centjes! Over zunigheid gesproken, haha.

Merla

Merla

12-10-2008 om 19:35

Haha

Ja idd, zo zou je het ook op kunnen vatten hahaha. 't Is wel meer dan 50 cent hoor! Maar nou mag ik dan wel gedeeltelijk Zeeuws bloed hebben (ons bin zunig), als ik vermicelli in huis had gehad dan was die over_de_datum_zijnde spaghetti echt zonder pardon de kliko in gegaan hoor. Dus zuinig? mwhaw niet echt toch?

Guinevere

Guinevere

12-10-2008 om 20:38

Fladder

Ik ben reuze benieuwd naar dat gereïncarneerde voedsel van jou. Het lijkt me dat dat juist een boeiend, nieuw gerecht kan opleveren! Ik stel wel als voorwaarde aan mijn voedsel dat het niet plotseling zélf kan lopen

Asa Torell

Asa Torell

12-10-2008 om 23:10

En herman dan

die moet toch juist een nieuw leven gaan leiden? En is heel lekker hoor .
Verder gaat het hier zoals bij Fladderbeestje. Het enige wat we wel doen, is bij onze beide ouders thuis, de dingen van de vorige eeuw weggooien die we er tegenkomen. Of de paaseieren als die zomers nog in de koelkast liggen.

amk

amk

12-10-2008 om 23:37

Tht

is een kwaliteits aanduiding het is tot die datum gegarandeerd de kwaliteit die de leverancier bedoeld heeft.
Daarna kan het achteruit gaan maar het hoeft niet direct schadelijk te zijn.
Ga gewoon op je neus en ogen af.

Drogen is een methode van conserveren. In een zeer droog product zoals pasta kan bijna niets gebeuren en dat zou ik zelfs 10 jaar na de tht datum nog wel durven eten mits het er gewoon uit ziet en niet idd zelfstandig beweegt in mijn handen.

En ik ga sinds een week niet meer naar wok restaurants. Met dank aan mijn cursus levensmiddelen microbiologie en HACCP.

groet,
Angela

Hahaha fladder

"Als het niet raar ruikt, beestjes heeft, een totaal andere structuur heeft gekregen, schift, al te erg verkleurd is of gereïncarneerd is in iets nieuws, wordt het gewoon gegeten...!"
Nou lig ik dus weer even helemaal dubbel om dit geweldige stukje tekst
Overigens doen wij het net zo hoor. Zolang het niet vanzelf wegwandelt, gooien wij heel weinig weg. Maar misschien zijn wij zelf wel geschift
Dat van die yoghurt klopt trouwens helemaal.

Amk

Vertel, wat zit er in wokrestaurants aan beestjes in het eten die niet meteen doodgaan als ze worden gewokt? Want dat is tenminste een voordeel van wokken: alles wordt loeiheet

Misschien wel oppassen met de salades...

Groeten,

Temet

Amarins

Amarins

13-10-2008 om 13:08

Wokkers

... die de tang waarmee ze kip in de wok hebben gegooid ook nog even gebruiken om salade te pakken, zoiets? Kruisbesmetting all over the place!

Puck2

Puck2

13-10-2008 om 15:02

Dat kan hier niet amarins

Ik weet niet waar jij wokt, maar zoals jij beschrijft kan het hier helemaal niet. Vlees staat op een heel apart buffetgedeelte en daar moet je wel heel veel moeite gaan doen om de tang van het vlees in de salade te krijgen. Je doet zelf de verse ingredienten op een bord en loopt daarmee naar de kok. De schuift het met een soort schuimspaan in kokend water en het bord gaat weg. De schuimspaan roert hij wat mee in het kokende water dus is dan ook weer ontsmet en dan gaat het in de wok. Lijkt mij vrij hygiënisch. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd amk, waarom ik mijn geplande etentje half november beter in een ander restaurant kan gaan doen. En zou het daar dan zoveel beter zijn?

amk

amk

13-10-2008 om 19:38

Wel heet, maar te kort

en daarom niet door en door en lang genoeg om de gemeenste bacterien af te doden.

Ben nu een paar hoofdstukken verder. Ik had al geen hoge pet op van voedselbereiden, maar het wordt steeds erger. En vooral ook dodelijker. Een horor film is er niets bij.

En toch blijf ik lekker eten, maar dus niet wokken.

groet,
Angela

Merla

Merla

13-10-2008 om 21:06

Getsie fladder toch!

"Er is een onderzoek (vraag me even niet naar de bron) geweest waarin bleek dat een schaaltje pinda\'s in een café sporen van urine had, van méér dan één persoon (zestien of zo)...! "
Jakkes! Getver!

Sancy

Sancy

13-10-2008 om 21:49

Oh ja

en wat te denken van de bars waar aan het eind van de avond de overgebleven pinda's gewoon weer in de grote emmer onder de bar gaan, om de volgende avond (of week!) weer uitgestrooid te worden in kleine bakjes?

Zus

Zus

13-10-2008 om 22:10

Broodje aap

Urine in pindabakjes is een broodje aap verhaal. Hoe nat van de urine moeten de handen dan wel niet zijn tegen de tijd dat ze weer een graai in een bakje doen? En dan nog: in urine zitten tenminste geen bacterien. Je kunt best een slok nemen van iemands urine zonder ziek te worden

amk

amk

14-10-2008 om 19:11

Wokken is gokken

de uitspraak van de docent microbiologie en HACCP vandaag.

Het probleem is 2 ledig. Door het voorbewerken van de producten heb je al grotere kans op bacterie groei. Gesneden wortel is bv veel kwetsbaarder dan een hele wortel. De groei omstandigheden voor bacterien worden sterk verbeterd door het snijden zeg maar. Ze liggen al een tijdje klaar voor verwerking daardoor hebben ze de tijd om te groeien.

Vervolgens worden ze wel hoog verhit maar niet lang genoeg. De sterke beestjes blijven dus over.

Je hoeft er ook niet altijd ziek van te worden, want over het algemeen zijn we redelijk gezond. Maar de YOPI's of wel de risico groepen zijn er wel extra kwetsbaar. Denk aan de zwangeren, jonge kinderen ouderen en andere mensen met een zwakke weerstand.

groet,
Angela

Tirza G.

Tirza G.

14-10-2008 om 19:51

En zo werd

Happy-Wok dan toch nog de Pokke-Wok.

Ach, YOPI's zitten toch niet in een wokrestaurant. Die eten gezellie thuis van Tafeltje Dekje.

Tirza

MargotL

MargotL

14-10-2008 om 22:30

Tirza en amk

Tirza, ik neem aan dat je die opmerking niet serieus bedoelt, anders vind ik 'm nu niet direct heel erg geslaagd.

Amk, dank voor deze info. Ik val onder de I van de YOPI's, en zal voorlopig niet naar een Wokrestaurant gaan.

Margot

Best before en fladderbeestje

Hier (in eneland0 staat dan ook altijd best before ipv tht, dus dat geeft al aan dat je het daarna nog wel kunt eten of het lekker is is een andere vraag.

Fladderbeestje:nemen jouw kinderen deurknoppen en wc mee uit school? zullen ze daar niet leuk vinden )

amk

amk

15-10-2008 om 15:42

Tirza

gezellig met oma haar 90e verjaardag vieren in een restaurant gebeurt toch wel zeer regelmatig.

groet,
Angela

Tirza G.

Tirza G.

15-10-2008 om 22:11

Maar oma's van 90 eten niet meer zoveel. En ik zou oma van 88 niet meenemen naar KokkieWokkie met al die moderne fratsen, maar gewoon naar een Gewoon Restaurant met varkenshaas.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.