Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fraude met mijn credit card?

Vorige week zag ik op mijn rekeningoverzicht een transactie van bijna 100 euro bij een tankstation ergens in Zeeland. Ik woon in de buurt van Utrecht en kom daar nooit. Laat staan de dag van de transactie, want dat was op een woensdag, een school-en gymdag voor mijn dochter. Ik heb protest aangetekend, maar kreeg gisteren al een brief dat de bewuste transactie met mijn pas en juiste pincode gedaan was. Uitgemaakte zaak wat hun betreft. Wat kan ik nog doen, heeft het zin om contact te zoeken met het tankstation? Ik ben nl wel benieuwd naar het tijdstip, want waarschijnlijk kan ik daarmee wel aantonen dat ik daar niet geweest ben. Of iets anders wat ik nog kan doen? Ik ben nu ziek en niet in staan de discussie met die lui van Visa aan te gaan, wil eerst maar bewijs gaan zoeken dat ik daar dus niet was. Ik vind het zo'n raar verhaal!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

09-12-2012 om 14:43

Onmiddellijk blokkeren

Bel Visa opnieuw, vertel (nogmaals) dat er misbruik is gemaakt, laat je kaart blokkeren en zeg dat jij aangifte gaat doen bij de politie. Blokkeren moet zsm (dus vanmiddag nog) gebeuren om verdere schade te voorkomen.

Dit geldt niet als je kaart al is geblokkeerd.

Chris35

Chris35

09-12-2012 om 15:30 Topicstarter

Aangifte omdat?

Tinus, blokkeren is idd wel slim, ik had nog de ijdele hoop dat Visa per ongeluk een verkeerde transactie bij mij had geboekt, maar dat is dus niet zo.
Wat is het nut van aangifte doen? Wat volgt er dan?

Petr@

Petr@

09-12-2012 om 18:20

Ook gehad

Verleden maand kreeg ik een overzicht van mijn Rabo creditcard en zag dat er in een bepaalde periode elke dag m'n cc gebruikt was. Omschrijving was "google". De bedragen varieerden van 2 tot 6 euro, maar het totaal was toch iets van 77 euro.
Ik heb meteen de Rabobank gebeld en gezegd dat mijn cc misbruikt is. Rabo heeft de kaart geblokkeerd en een formulier opgestuurd. Dat formulier moest ik z.s.m. opsturen dan zouden zij het uit gaan zoeken.
Verleden week kreeg ik een brief dat ik het geld terug zou krijgen. Als ik het geld op mijn rekening wilde laten storten moest ik bellen. Dat heb ik gedaan en meteen gevraagd hoe dit gebeurd zou kunnen zijn. Was mijn kaart geskimd? Dat bleek niet zo te zijn; er is blijkbaar een bedrijf waar ik ooit iets gekocht heb gehacked.

Ik denk dus dat je niet bij het tankstation moet zijn, maar bij Visa. Aangifte heb ik trouwens niet hoeven doen. Heb jij jouw kaart nu al geblokkeerd?

Petr@

Petr@

09-12-2012 om 18:23

En lees dit nog ff

"Ook als de creditcard gewoon in uw portemonnee zit, kan deze worden misbruikt, namelijk als dieven de creditcardgegevens hebben onderschept. Dat kan bijvoorbeeld gebeurd zijn bij het betalen met de creditcard via een onbeveiligde pagina op internet. Kaarthouders zijn beschermd tegen dit type misbruik, maar ze moeten zelf alert zijn op vreemde betalingen op hun rekeningoverzicht. Ziet u op het maandelijkse overzicht een betaling die u niet kent, dan kunt u deze altijd terugeisen. Dit heet de chargebackregeling. De creditcardmaatschappij zal naar aanleiding van de klacht van de kaarthouder aankloppen bij de winkelier. Kan deze niet aantonen dat de betaling verband hield met het leveren van bepaalde goederen of diensten aan de kaarthouder, dan geeft de creditcardmaatschappij het geld terug aan de kaarthouder."
Bron: http://www.beterbest.nl/site/particulieren/lenen/creditcard/misbruik-creditcard.html

Chris35

Chris35

09-12-2012 om 22:48 Topicstarter

Pincode

Dit was een transactie met pincode bij een benzinepomp. Ik ben de enige die de pincode heeft, dus als ik het goed begrijp, kan het alleen maar skimmen geweest zijn. Ik baal ervan, maar ga morgen het bewuste tankstation en visa bellen.... Ik wil dit uitgezocht hebben.

Tinus_p

Tinus_p

10-12-2012 om 15:40

Neem jezelf serieus

Visa neemt jou pas serieus, als jij dat doet. Dit is is serieuze diefstal, dus handel daar serieus naar: pas blokkeren, aangifte.

Tinus_p

Tinus_p

10-12-2012 om 15:41

Petra

Petra:
"Ook als de creditcard gewoon in uw portemonnee zit, kan deze worden misbruikt, namelijk als dieven de creditcardgegevens hebben onderschept."
dat is hier niet aan de orde -er is benzine verkocht.

Petr@

Petr@

10-12-2012 om 19:51

Tinus

Maar niet aan degene die de creditcard in z'n portemonnee had.

Tinus_p

Tinus_p

11-12-2012 om 09:37

Fraude door verkopers

Petra:
"Maar niet aan degene die de creditcard in z'n portemonnee had."
Duh. Maar jouw eerste citaat gaat over fraude door verkopers, die wel geld claimen bij een creditcard maatschappij zonder iets te leveren. Dat is hier (waarschijnlijk) niet aan de orde.

Aangifte

Als er met jouw card betaald is bij het pompstation staat dat op beeld. Daarmee kun je bewijzen dat je daar helemaal niet geweest bent.

Dat moet de politie doen, die kan de beelden achterhalen en inzien. Moeten ze niet te lang mee wachten, anders wordt dat alweer vernietigd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.