Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

2linkerhanden

2linkerhanden

18-12-2012 om 09:22

Fruit spiesjes voor kerst diner op school, graag tips

Mijn 4 kinderen willen allemaal fruitspiesjes maken voor het kerstdiner. Nu mijn vraag, wie heeft dit wel eens gedaan en heeft een leuk idee hoe? Welk fruitsoort is geschikt en hoe zorg ik ervoor dat het er ook nog leuk uitziet? Ojee ik ben echt onhandig in de keuken en wil wel graag iets leuks en lekkers meegeven. Help stress...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fruitspiesjes

Ik stak ze vaak in een halve kool, dat ziet er leuk uit in elk geval. En wat eraan kan: mandarijnen, aardbeien, druiven, mango, appel, banaan, maar die twee laatste zou ik wel op het laatste moment doen.

Wat natuurlijk ook kan, maar dan is het geen fruitspiesje meer: blokje kaas, cocktailworstje, stukje cervelaat, marshmellow.

Ik heb wel eens bij het kruidvat van die prikkers met slingers gekocht (wat leg ik dat weer duidelijk uit . Google eens op decoratieprikkers vuurwerk!

Kerstboom

http://9gag.com/gag/6084969

Die ga ik maken voor het schoolkerstdiner.

skik

Merel

Merel

18-12-2012 om 09:49

Joepie!

Sorry, heel ongepast, maar ik juich mezelf bij deze even toe dat ik geen dingen meer hoef te maken voor het schoolkerstdiner nu beide kinderen op het VO zitten !! (Wat een gedoe altijd, terwijl ik dan eigenlijk al genoeg andere dingen te doen had)

Tineke

Tineke

18-12-2012 om 10:18

Haha merel (o.t.)

Hier in het VO dus wel, groot gala voor de derde klassers: behalve zorgen voor galakleding (een kriem: zoek maar eens een pak voor een sprieterige puberjongen), ook zorgen voor een onderdeeltje kerstdiner. Gelukkig wil hij cupcakes, die zijn zussen graag willen bakken.
En on topic: je kan het fruit ook afwisselen met blokje kaas en plakje worst (tenzij het voor veganisten geschikt moet zijn, of kosher moet blijven).

Ik zou doen

Ik zou doen: mandarijnpartjes, druiven (wit en blauw), ananasstukjes (blik). Wil je in de bus blazen dan kunnen mango en blauwe bessen ook nog. Dan kan je het namelijk desgewenst de dag van tevoren maken.

Appel en banaan zou ik niet aan beginnen, dat moet je dan inderdaad op het allerlaatste moment nog doen, maal 4 kinderen maal 25 klasgenootjes. Geen haar op mijn hoofd...

Ik zou die fruitstukjes geloof ik afwisselen met een kleine marshmallow, voor de leut.

Mijn bijdrage voor het kerstdiner: kaassterretjes. Plak bladerdeeg van de rol. Geraspte kaas erover. Tweede plak bladerdeeg erop. Wat uitrollen. Sterretjes eruit steken. Afbakken. Ging vorig jaar bijna helemaal op (dit itt de appelmoes van de jaren ervoor)

Men pleegt zich hier niet uit te leven in esthetisch verantwoorde creaties, dus dat scheelt een hoop gedoe.

Groeten,

Temet

Annet

Annet

18-12-2012 om 12:43

Coctailprikkers

Ik zou hele korte spiesjes maken met maar twee stukjes per prikker. Zo krijg je verschillende combinaties waarvan iedereen wel wat lust. Met lange spiezen krijg je snel dat kinderen één soort niet lusten.
Korte spiesjes zet je rechtop neer, ziet er ook leuk uit. Eventueel kun je prikkers kopen met een versiering aan het eind.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-12-2012 om 14:47

Is het heel erg

als ik weer niet mee doe met happen voor het kerstdiner? Bij ons wordt altijd ruim de helft niet opgegeten en ik ben er zelf niet op die dag...

Die kerstboom vind ik trouwens wel heel cool Skik!

guera

guera

18-12-2012 om 15:08

Roos

Wat vinden je kinderen ervan? Die komen als enige met lege handen aan? Mijn kinderen zouden dat niet trekken hoor.
Je kunt ook bijv drinken of een toetje (danoontje/yoghurtje?) doen (wat over is kan bewaard worden) of een mooi kerstkleed of frutsel voor de aankleding als je geen etenswaren wil doen.
Tja je moet het zelf weten maar 'bijzonder' dat je kinderen dat ok vinden....

P

P

18-12-2012 om 16:14

Heksen(!)vet

Bewaar je dat pak even voor mij als je het gevonden hebt

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-12-2012 om 16:16

Kerststerretjes

Wat zijn die kerststerretjes leuk! Die ga ik in de vakantie maken.
Wb. de fruitspiesjes. Ik doe daar altijd ananas uit blik, mandarijntjes uit blik en druifjes op. En dan idd. voor de gezelligheid iets lekkers erbovenop. Niet te moeilijk doen.
Zelf ga ik al jaren voor de toetjes. Gewoon danoontjes ed. Gaan altijd schoon op. Hier krijgen we altijd opdracht om voor zoveel personen wat te maken en dat is nooit veel. Er schiet ook weinig over.
Ik vind het gemopper op kerstdiners op school altijd wat zuur overkomen. Het werk wat je eraan hebt bepaal je zelf door de intekenlijst en het is wel zo leuk voor kind als het ook wat bijdraagt aan de feestvreugde.

Dendy

Dendy

'Het werk wat je eraan hebt bepaal je zelf door de intekenlijst'

Het gaat niet overal zo als bij jou op school. Hier heeft de leerkracht met de kinderen verzonnen wat ze wilden eten en wat de kinderen wilden maken. Die lijst is doorgestuurd naar de ouders. Dus ik word geacht om voor 8 personen couscous te maken. Vind ik overigens prima hoor, maar 't is nou niet dat ik er enige zeggenschap in heb gehad.

Vaak beginnen en eindigen die schoolkerstdiners op tijden die samenvallen met werk, avondeten van de rest van het gezin, bedtijden van kleintjes. Vaak in weken dat er ook nog kerstborrels op het werk zijn, extra activiteiten op sport of bso. Ik vind het niet gek dat er ouders zijn die niet direct razend enthousiast worden.

skik

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-12-2012 om 18:23

Ja maar..

Het is toch net als surprises iets wat ieder jaar terugkomt? Dan kan je toch op tijd laten weten dat je niets moeilijks kan maken? Of ruilen met een ander, weet ik veel.

Vera*

Vera*

18-12-2012 om 18:43

Opscheplepels

Bij mijn kinderen waren er bij een kerstdiner altijd te weinig opscheplepels. Daar zorgde ik dan voor, een aantal oude lepels uit de keukenla met een naamstickertje erop. Het is zo klaar en kind voelde zich erg belangrijk

Merel

Merel

18-12-2012 om 21:23

Dendy

Nou bij ons werd er op de deur van de klas een intekenlijst gehangen. Zoon (jongste) ging toendertijd al zelfstandig naar school dus plots, ohja de intekenlijst hangt op de deur (die hing er dan al een paar dagen waardoor de leuke dingen al weg waren) dat waren meestal de makkelijkere dingetjes die ook goed aftrek vonden. Dan moest je zelf maar wat bedenken, maar zo makkelijk was dat niet als alles eigenlijk al opgeschreven was. En niets is zo ondankbaar om met een volle schaal terug te moeten omdat de kinderen het niet wilden eten (of er was gewoon teveel van de andere, nog lekkerdere dingen) Een keer is het me gelukt de eerste te zijn, toen had ik komkommer met cherrytomaatjes en was alles schoon op.

Tango

Tango

18-12-2012 om 21:49

Intekenlijst

Hier dit jaar een intekenlijst waar je zelf achter de naam van je kind mocht opschrijven wat jij en/of je kind wil maken. Vond ik wel een handige en toen ik vandaag de appelflapjes die zoon heeft uitgekozen opschreef, zag ik dat het nog een aardig gevarieerd gebeuren is geworden ook. Zoon kwam alleen vanmiddag thuis met de melding dat er niemand voor drinken zorgt. We nemen dus ook nog maar 2 pakken appelsap mee.
Fruitspiesjes, ook leuk om een keer te maken. Ik zou inderdaad voor fruit kiezen dat niet bruin wordt aangezien het toch een tijd moet staan. Druiven, ananas, mandarijn e.d. gaat natuurlijk prima. En als een kind iets niet lust geeft het het toch gewoon aan iemand anders?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-12-2012 om 22:20

Hmm

die danoontjes is nog wel een optie, morgen even kijken of dat niet al vergeven is (en of die lijst er nog hangt).

Tineke

Tineke

19-12-2012 om 08:31

P! (volledig o.t.)

Qua pak: H&M had wel kindermaten colbertjes, maar de grootste was te klein. Mannenmaat 44 is te groot, maar tja, beter oversized dan niks. Broek: V&D kindermaat 158. Met een riem wil dat wel. 't Voelt als een pyjamabroek, zegt hij. Met nette schoenen van opa in maat 41 zijn we helemaal klaar.
Gek dat er nergens een sprieterige puberlijn is in kostuums. Al die jongens hebben toch gala's. En niemand wil daar veel geld aan uitgeven.

Vera*

Vera*

19-12-2012 om 09:06

Kaatje

Jij hebt er nu niets aan maar zoon heeft vorig jaar een 'schooluniform' gekocht voor 20 pond. Het is een zwart Colbertjasje en een dito broek. De maten waren echt de schooljongens maten dus tot en met 16 jaar. Hij steelt er nu de show mee als hij op sjiek gaat voor ceremonies of feesten. Hij vond zelfs de broek lekker zitten

Fruitspiesjes

Mijn kinderen hebben een paar keer met hun verjaardag op fruitspiesjes getrakteerd. Op die spiesjes zat: witte druif, blauwe druif, ananas (verse), mandarijn en aardbei. En dan nog zo'n bananensnoepje.
Voor het kerstdiner (x3 kinderen) maak ik appelmoes en kipkluifjes. Niet moeilijk en meestal wel populair (al is dat laatste altijd afwachten en verschilt het ook wel eens per jaar of per klas).
Zoon op het VO heeft een kerstontbijt. Wat hij daar voor mee moet nemen moet ik nog horen...

Fiorucci

Fiorucci

19-12-2012 om 09:25

Kaatje

Die zijn er wel, maar dan vooral online.

2linkerhanden

2linkerhanden

19-12-2012 om 09:43

Bedankt!

Het gaat worden: halve kool met zilverfolie dan prikkertjes met sliertjes goud en zilver van de Hema. Op de spiesjes een snoep banaantje, dan fruit: aardbei druif mandarijn bosbes en ananas uit blik. Dit voor 15 kids per groep. Het is de bedoeling dat iedereen meeneemt voor de helft van de groep. Er zitten rond de 28 kids in een groep. Dus 4x 15 kids totaal 60 spiesjes.... Het zou inderdaad beter zijn geweest als ik korte spiesjes met versiering had gehad. Ik ben toch bang dat ze er om gaan vechten inplaats van teveel aan eten. Ha ha het zou toch niet? Slik die kerstboom is erg gaaf, maar ik durf zoiets niet aan, ga hem misschien maken voor bij het kerstdiner thuis met veel neefjes en nichtjes. Nogmaals bedankt iedereen. Ik kan weer slapen.

2linkerhanden

2linkerhanden

19-12-2012 om 09:46

Ik bedoel

Ik bedoel Skik, leuk die kerstboom en niet slik.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-12-2012 om 10:51

En hier

toch maar danoontjes op de lijst ingetekend, lekker makkelijk en ook leuk voor zoon. Dank voor de tips!

Tineke

Tineke

19-12-2012 om 10:52

Fio en vera (o.t.)

Vera, wat een geweldig idee. Helaas te laat, hoewel...misschien volgend jaar weer.
Fio, we hebben ons rotgezocht. Volgens de maten die erbij stonden, moesten we voor het jasje maat 184 hebben voor de armlengte, voor de schouderbreedte maat 152 en dan de broek in maat 146 voor de taille, maar in 158 voor de pijplengte...enfin...bijzondere jongen is het. Een kostuum op maat laten maken in India was eigenlijk het beste, maar veels te laat.

Tineke

Tineke

19-12-2012 om 10:54

En on topic

Sorry voor het offtopic gedoe!
Maar ik ben blij dat je weet wat en hoe voor jullie kerstdiner! Het klinkt heerlijk.

krin

krin

19-12-2012 om 12:08

Eigenlijk

zou ik heel graag deze maken voor het kerstdiner: http://daisysworld.net/2011/12/04/santa-hat-brownies/

Fiorucci

Fiorucci

19-12-2012 om 12:17

Krin!

Aaaaaaaah dankje, dochterlief wil ze gaan maken voor ons kerstdiner.

P

P

19-12-2012 om 21:03

Vera (ook al ot sorry)

Heb je een link daarvan of waar koop je zoiets dan>

Duitsland (o.t.)

Uit ervaring weet ik dat het in Duitsland ook vrij gemakkelijk is om 'pakken' in jongensmaten te kopen. In alle prijsklasses...Dus mocht je nog toevallig volgend jaar een keer daar komen...dan weet je dat alvast
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.