Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fruitvliegjes: hoe kom ik er vanaf

Ik wordt helemaal gek van de fruitvliegjes in de keuken. Hele zomer nergens last van gehad en ineens lijkt het wel een invasie. Ik gooi fruit en etenswaren altijd meteen in de GFT bak zodat hier geen vliegjes op kunnen gaan zitten. Maar toch kom ik er niet vanaf. Gister hebben mijn man en ik 10 van die vliegjes kapot geslagen. Komen we vanochtend beneden zitten er weer een stuk of 6 op het raam (die ik van het weekend heb gewassen).
Wie heeft de gouden tip??? Azijn in een bakje helpt alvast niet.

Juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Euh goed zoeken

Ergens ligt er allicht iets, stukje fruit of groente, een ui of een teentje look dat het gehad heeft.
Iets in de fruitschaal...

klokje 2

klokje 2

14-10-2008 om 16:14

Ze doen geen vlieg kwaad

hier zit je vast niet op te wachten, maar ik vind het nogal lachwekkend. 'Er zitten zes fruitvliegjes op mijn raam.' En daar gaan jij en je man dan achteraan? Waarmee, met een luchtbuks? Weet je hoe groot die beestjes zijn? Zonder bril zie ik ze niet eens.
Ik lig in een deuk hier, zie e.e.a. voor me. Laat ze toch lekker.

Bastet

Bastet

14-10-2008 om 18:22

Misschien...

Als er eens een koffiepad in het apparaat blijft zitten,heb ik in notime fruitvliegjes.Is dat misschien het probleem?
Bastet

Dropke

Dropke

14-10-2008 om 21:18

Koffie

trekt inderdaad fruitvliegjes aan. En ergens een verdwaalt stukje fruit zou kunnen, maar dat hoeft niet. Een tijdje terug ook veel last gehad van fruitvliegjes. De hele keuken gesopt en alles nagekeken, maar weet niet waar ze nou vandaan kwamen. Er waren toen veel meer mensen die er last van bleken te hebben. Kijk anders even in het archief, er was toen ook een draadje van.

Succes ! Dropke

Tips

tip 1: check je bloempotten en bloempotten met verse kruiden

tip 2 : Zuig de fruitvliegen op met de stofzuiger ( zei de dierenvriend)

tip 3: bewaar fruit een paar dagen in de koelkast

tip 4: ergens nog uien liggen?Zijn ze ook gek op als ze een beetje oud worden..

Hopelijk heb je er iets aan.Bij mij waren het ooit de bloempotten..

Damajo

Puck2

Puck2

14-10-2008 om 22:15

Fruitvliegjes houden helemaal niet van fruit

Goh, nog steeds fruitvliegjes? Hier hebbenze allang het loodje gelegd. MAar fruitvliegjes zaten hier helemaal niet op de rijkgevulde fruitschaal maar veel meer op de afgedankte koffiepads en de aardappelbak.
Maar 6 fruitvliegjes: waar maak je je nu helemaal druk over. Ik heb dagen gehad dat ik reuze blij was dat er "maar 6" te zien waren. Zet er een 0 achter en je had de dagelijkse hoeveelheid een paar weken geleden. Ik heb alle tips uit het archief en van internet geprobeerd en het enige dat hier afdoende hielp was gewoon opzuigen met de stofzuiger. Dat een paar keer per dag doen en binnen een week was ik er vanaf. Maar voor 6 fruitvliegjes haal ik mijn stofzuiger niet eens te voorschijn.

Juulia

Juulia

15-10-2008 om 08:35 Topicstarter

Fruitvliegjes

Even voor de goede orde: we zagen er 6 op het raam zitten, wat meteen opviel, maar er zaten er in de keuken nog veel meer (maar die ben ik niet gaan tellen).
Ik ga nu in ieder geval de koffiepads meteen weggooien buiten in de GFT bak. Hier liggen ze nog weleens een dag in een bakje wat ik dan 's avonds weggooi. En ik vermoed (ga zo kijken) dat de uien onder in de kast ook weleens een bron zou kunnen zijn. Ik durf bijna niet te kijken zo oud zijn die (zitten wel in een gesloten doos maar goed).

Groet,
juulia

Puck2

Puck2

15-10-2008 om 09:08

Cameron, herken ik

Hier ook zomaar ineens verdwenen terwijl de dag ervoor er nog 40 zaten ofzo. De bak met aardappelen in de schuur was ook favoriet, ze zaten zelfs in de plasatic zak (kropen door die ventilatiegaatjes heen) en op de dag dat ze uit de keuken weg waren lagen ze ook allemaal dood op de bodem van de aardappelschilbak. Ik denk dat dat lot ook de fruitvliegjes in huis is beschoren.
En Juulia: stofzuigen werkt echt het beste als ze er wel zitten. Ze komen ook niet meer je stofzuiger uit heb ik proefondervindelijk vastgesteld.

brigges

brigges

15-10-2008 om 15:26

Beter aanbod dan cameron

Bij mij is het = 8 spinnen halen en 2 betalen met als bonus een fruitvliegje geheel gratis

groeten brigges

Niet alleen azijn

in dat bakje azijn moet je wel een paar druppeltjes afwasmiddel doen

Carolien

Carolien

16-10-2008 om 11:49

Gèk word je ervan!

Hier 's zomers ook hele invasies fruitvliegjes. Alles geprobeerd, niets helpt echt afdoende.

Ik heb de indruk dat het met het jaargetijde te maken heeft. Bij ons zijn ze nu ook weer spontaan verdwenen, tot volgend jaar zomer het hele gedoe weer opnieuw begint.

Mijn indruk is, dat ze verdwijnen zodra het kouder wordt buiten, net als de muggen (die momenteel ook op de terugtocht zijn).

groene specht

groene specht

16-10-2008 om 16:01

Droog

Heb een keer gelezen dat het boven de 20 graden moet zijn, dan vermenigvuldigen ze zich pas. daarom zie je ze vooral in de zomer.
Fruitvliegjes leven van vocht. Remedie is: alles droog houden, GFT direct naar buiten in de bak, fruit en groente in de groentela of onder zo'n paraplu van horregaas. Fruitvliegjes kruipen ook onder dekseltjes door.

Jujube

Jujube

16-10-2008 om 16:32

Tip

Wat ik doe bij een fruitvliegjesinvasie: Ik zet een plastic zak op het aanrecht met fruitschillen, koffieprut, e.d. Ik wacht een half uurtje en bijna alle fruitvliegjes zitten dan in de zak bij de prut. Ik knoop snel de zak dicht en gooi 'm buiten in de kliko. Works like a charm!
Groet,
Jujube

MLN

MLN

17-10-2008 om 20:51

Kruidnagel

Schoteltjes met kruidnagels op de plek waar die beesten zitten. Hier al 2 zomers lang een gegarandeerd succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.