Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Johanna

Johanna

17-11-2008 om 12:28

Gebruikte frituurolie ....?

Hallo,

Sinds ik weet dat één liter (frituur)olie zo´n 1000 liter water vervuilt, gooi ik mijn gebruikte frituurolie niet meer door de spoelbak, maar gooi het terug in de fles. Alleen..... waar laat ik die fles nu? Ik woon in een land waar ze nog geen afleverpunten hebben voor producten die hergebruikt kunnen worden of voor licht gevaarlijk afval. Dus kan ik het eigenlijk alleen maar kwijt in de vuilnisbak. Beter iets dan niets, dacht ik, maar is dat dan wel zo? Is het dan in ieder geval beter om het spul in de vuilnisbak te gooien en in ieder geval niét door de spoelbak, of maakt het dan allemaal niet zoveel uit?

Wie weet het?

Alvast dank. Johanna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vuilnisbak

Los van de vervuiling van het oppervlaktewater, maar wat dacht je dat al dat vet met je afvoer doet? Hup, in de vuilnisbak. Handig in de vuilverbranding, dat fikt lekker.

En dit is toch geen licht gevaarlijk afval, verder?

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2008 om 13:08

Psies temet

Temet:
"Los van de vervuiling van het oppervlaktewater, maar wat dacht je dat al dat vet met je afvoer doet? Hup, in de vuilnisbak. Handig in de vuilverbranding, dat fikt lekker."
Precies. Restafval wordt meestal verbrand.

Mamasan

Mamasan

17-11-2008 om 13:54

In de spoelbak?

Dapper, een liter frituurolie door je gootsteen spoelen. Dat zou ik echt niet durven. Is hij niet in een keer verstopt dan? Ik heb tegenwoordig geen friteuse maar toen ik hem nog had ging de oude olie gewoon in een fles in de vuilnisbak.

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2008 om 14:02

Overigens

Ik gebruik voor dit doel gewoon de flessen waarin je dat spul koopt. Het gebruikte vet giet ik voorzichtig terug, met een oud melkpak (sappak meestal) als trechter. Het schokkende is, dat die fles meestal maar voor 3/4 vol is.........

Verbranden?

Verbranden???
Hier belandt het in een landfill.
Op de gootsteen zit een vergruizer, dus iedereen mikt alles dat niet te hard is en perishable is door de gootsteen en frituurvet dus ook.

Ik ben drastischer. Ik frituur niet.

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2008 om 14:50

Tsja dirksmama

Er zijn dingen, die in Nederland wel goed zijn geregeld....

Minet

Minet

17-11-2008 om 15:22

Tinus_p

Het schokkende is, dat die fles meestal maar voor 3/4 vol is.........
Ook ik schrok daar nogal van, tot ik me realiseerde dat van dat ontbrekende deel een heel groot deel naast de pan en in de lucht terecht komt, en maar een klein deel in onze magen. (en laat mij nou gewoon in die waan als je het er niet mee eens bent)

Groetjes, Minet

Johanna

Johanna

17-11-2008 om 16:25

Frituurolie

Ik frituur altijd gewoon in olie, niet in frituurvet. Dat wordt hard ja, en zou de afvoer verstoppen, maar olie is vloeibaar, dus ik zie niet in waarom dat de boel verstopt. Maar goed, dat doe ik dus niet meer en gooi de flessen in de vuilnisbak. Niet frituren is ook een optie, maar af en toe een patatje, (zelfgemaakte) kipnuggets of tempura vind ik toch wel erg lekker .

Veel dank voor de antwoorden.

Johanna

Wasmiddelflessen

Ik bewaar de flessen van vloeibaar wasmiddel om de gebruikte frituurolie in weg te gooien.

Marlies

boeke

boeke

18-11-2008 om 16:04

Hier in het schoone vlaamsche land

wordt gebruikte frituurolie of -vet bij het klein gevaarlijk afval gerekend.
Mag ook niet in de gewone vuilniszak gestopt worden. Op sommige cp's is het zelfs een volledig gescheiden fractie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.