Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

(Gecastreerde) kat sproeit, vooral op schoenen, tassen, kleding

Ons, overigens vreselijk lieve, katertje is 5 jaar oud, en al jaren gecastreerd.
Sinds de zomervakantie sproeit hij; hij gaat eerst heel hard miauwen, en vlak daarna gaat hij met trillende staart boven een slof, een tas, een vestje oid staan en sproeit. Vaak maar een paar druppels op kleine oppervlakken, soms een hele plas (bv op beddengoed dat naast de wasmachine klaar ligt).

In eerste instantie naar dierenarts geweest, die constateerde een blaasontsteking, dus medicijnen gekregen. Na afloop vd kuur deed hij het nog, dus weer met urine naar dierenarts, die nigmaals een kuur gaf omdat de ontsteking nog niet over was. Hij blijft het echter doen.

We hebben nog een, 12 jaar oude, kat. Het heeft nooit erg geboterd, ze lopen vaak te bakkeleien met elkaar, waarbij vooral de oudere kat (vrouwtje) de kater achterna zit. Dat us dan een paar minuten overigens, daarna laten ze elkaar met rust.
We hebben een vrij groot huis, dus er zijn veel plekken waar ze elkaar niet tegen hoeven komen.
We hebben vanaf het begin ook 2 kattenbakken; gek genoeg lijkt het alsof ze alletwee vooral dezelfde bak gebruiken. We hebben ze op,verschillende verdiepingen gehad, in verschillende kamers en ook naast elkaar: het maakt geen verschil.
We houden de bakken goed schoon, maar soms gebeurt het ook als ik de bakken net heb verschoond dus daar ligt het niet aan.

Het is erg vervelend. We hebben al wat (school- en laptop) tassen weg moeten gooien omdat de lucht er niet meer uit ging. Mijn fijne Uggs-sloffen laat ik net voor de bank staan, omdat ik met opgetrokken benen zat en in een paar seconden loopt kat langs en sproeit over sloffen én over het nieuwe vloerkleed . Even een vestje op de trap leggen, je omdraaien om iets te pakken en hup: vestje vies, en trap en muur vies. Het is dus echt sproeien, het komt vrij hoog.
Jongste dochter heeft een mandje gemaakt vvoor hem, met doekje erin, daar sproeit hij ook in.

Wat zou dit kunnen zijn?
We denken zelf aan bv stress, door het samenleven met de oudere kat. Aan de andere kant: dit is al 5 jaar zo en nooit eerder dit gedrag.
Het is gestart tijdens onze zomervakantie, dus wellicht eenzaamheid maar oudste dochter was toen gewoon thuis en zorgde voor de katten. Minder thuis dan wij, maar genoeg.
Katten gaan ook regelmatig naar buiten.

Ik heb al van die verschillende spuitbussen tegen kattenpiesluchtjes etc via internet, maar ik kan toch moeilijk ons hele huis gaan besproeien.
We balen enorm, het is nl echt een intzettend leuke, lieve, gezellige kat maar dit is echt heel erg vervelend.

Iemand tips??

groet,
Mare

Sproeien

Is terrein afbakenen. En stress (om wat voor reden dan ook) kan de behoefte daaraan in gang zetten. Ik had een kater die weer begon te sproeien toen mijn dochter geboren werd.
Ik heb zelf helaas nog nooit een afdoend middel gevonden om het tegen te gaan. Wel heb ik altijd een fel met aangemaakte dettol klaar staan, daarmee maak ik de sproeiplek schoon. Je hebt kans dat ze die plek dan op een gegeven moment met rust laten. Maar het is geen medicijn.

Tsjor

mama2

mama2

18-11-2014 om 09:16

herkenbaar

Herkenbaar hoewel onze gecastreerde kater het al een poosje niet meer heeft gedaan gelukkig! Als de DA alles gecontroleerd heeft lijkt het idd op stress. Dat was bij ons ook het geval. Stress of onvrede. Ik heb via internet feliway verdamper gekocht en een spuitbusje. Eerst alles goed schoon gemaakt en overal waar hij plaste (hier gelukkig makkelijk, want alleen de bank) ingespoten met Feliway. De verdamper staat strategisch in een stop contact die in het midden van de huiskamer staat. Verder hebben wij alle "regels" opgevolgd. 1 kattenbak per kat plus 1 extra, brokjes en water gescheiden (katten houden er niet van dit bij elkaar te hebben zo blijkt) en in de wandelgangen water neer gezet (een kat drinkt niet omdat hij dorst heeft, maar omdat hij het toevallig tegen komt). De kattenbakken staan ver van eten en drinken en we hebben 1 raam (die tot de grond komt) halverwege geblindeerd omdat de buurkat soms door de tuin loopt. Iedere dag spelen wij met hem tot hij zelf aangeeft dat hij moe is en......afkloppen, maar het heeft geholpen! Ik zou in ieder geval de Feliway verdamper aanraden!

Mare

Mare

20-11-2014 om 21:15 Topicstarter

Dank mamavan2

Dat zijn heel nuttige tips!
We hebben water en brokjes naast elkaar staan, beneden in de keuken. Ik zal boven ook nog 2 bakjes neerzetten.
En kennelijk moet er nog 1 bak bij, wij hebben 2 bakken en 2 katten.
Gek genoeg is 1 bak altijd veel meer gebruikt dan de andere, net alsof ze samen 1 bak gebruiken .

Ik vind het ook echt stress gedrag.
Dierenarts heeft gevraagd om nogmaals, voor de derde maal, urine op te vangen. Hopen dat dat vanavond of morgen lukt dan kan t meteen naar de dierenarts. En dan maar weer zien of uitgesloten kan worden dat het iets fysieks is.

Zal ook Feliway kopen, alle beetjes helpen

Dank en groet!

mama2

mama2

25-11-2014 om 12:22

Ik ben benieuwd

of het helpt! Hoop het zo voor je, want weet....kattenpies is vreselijk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.