Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ayla

ayla

26-11-2009 om 08:20

Geen droger?

Mijn mond viel echt van verbazing open, geen droger?? Een heel gezin zonder droger…. Naast afwasmachine en wasmachine staat dat apparaat toch op een mooie derde plek van favo apparaten. De handdoeken komen er zo lekker zacht uit, het scheelt ophangplek. Tuurlijk als het moest zou ik zonder kunnen maar dan zou ik van die schuurpapierhanddoeken krijgen. Nee geef mij maar een droger


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mee1977

mee1977

26-11-2009 om 08:25

Inderdaad

Ik heb minimaal 15 wassen per week, ik zou het allemaal niet eens kwijt kunnen in mijn huis!
Maar er is ook een heleboel wat ik er nooit in gooi..
AL de babykleding gaat op het rek, en dan verder al het boven goed van man, 2 oudste en mijzelf.
En mijn spijkerbroeken gaan niet in de droger.
Al met al nog best veel wat er dus niet ingaat.
Maar zonder?? Nee dat kan ik in de winter niet hoor. In de zomer (bij goed weer/droog weer) hangt alles buiten.

tonny

tonny

26-11-2009 om 08:51

Inderdaad

geen droger.

Niet toen ik vier kinderen in huis had, en nu nog niet.
De was droogt buiten of op zolder.

Ik heb geen zin geld uit te geven aan iets dat ook vanzelf kan: drogen dus. Verder slijt was harder in een wasdroger dan aan de waslijn. En een wasdroger is ook al niet erg vriendelijk voor het milieu, noch voor mijn portemonnee. Vier puntjes van belang.

De handdoeken zijn niet altijd zacht, maar dat ergert me totaal niet. Het is maar net wat je gewend bent.

Tonny

Puck2

Puck2

26-11-2009 om 09:18

Pas sinds een jaar of 2

Nou, ik kan het ook prima zonder droger stellen als het nodig is. Ik heb pas een jaar of 2 geleden een simpele goedkope droger aangeschaft in de periode dat er 2 kinderen tegelijk 's nachts nog vaak in bed plasten en ondanks luiers toch veel beddengoed in de was had. Die grote stukken zijn vooral onhandig met ophangen (zeker in de winter) en toen hebben we puur voor het gemak een droger aangeschaft. Ondertussen zijn de bedden droog en de droger gebruik ik wel, maar lang niet voor alles. Eigenlijk alleen voor werkkleding Puckman, beddengoed en handdoeken. De rest gaat gewoon op de droogrekken. Ik vind een droger dus puur een stukje luxe dat ik met plezier heb, maar zeker geen must. O ja, ik was schat ik 7 wassen per week.

Ja!

Zoals ik in het vaatwasserdraadje al schreef: ik zou 'm niet meer kunnen missen.
Moet ik er ook wel bijzeggen dat ik totaal geen plek in huis heb om was op te hangen (geen zolder en met 4 kinderen ook geen lege slaapkamers) en ik draai zeker 2 wassen iedere dag. 's Zomers hangt de hele boel buiten, dan gebruik ik de droger niet of nauwelijks. Maar echt: na de wasmachine is het absoluut mijn favoriete "huishoudhulp"

Die föhn overigens, die heb ik dan weer nog nooit in mijn bezit gehad, ik heb echt het makkelijkste haar ter wereld

Hier geen droger

Een tijdje terug zat bij de Volkskrant een groenbijlage waarin prominente milieutypes bekenden wat hun klimaatzonden waren. Liesbeth Spies, vice-fractievoorzitter en woordvoerster milieubeleid en duurzaamheid (!) van het CDA had er aardig wat en gaf als klap op de vuurpijl aan dat haar man en twee dochters écht niet zonder wasdroger konden, "want de badhanddoeken worden er zo heerlijk zacht van".

Zo'n ding is de grootste energieslurper in je huis, goed voor 11% van de totale energiekosten van een huishouden. Ayla, ik kan me dus heel goed voorstellen dat je er nee tegen zegt. Om zo'n ding aan te houden vanwege de zachte handdoeken zoals mevrouw Spies, vind ik persoonlijk een te magere reden. En het geen-ruimte argument, tja hoe deden mensen dat dan vóór de wasdroger?

Chris

Energieverbruik

Dat is de belangrijkste reden waarom hij er hier niet in komt.

Ik wil zo min mogelijk apparaten in huis. Alles moet je onderhouden, vervangen, verzekeren en van dure stroom voorzien.

Minder is meer...

En die handdoeken - daar zijn wij aan gewend. Heerlijk. Ik vind het niets, zo'n handdoek uit de droger als ik ergens logeer.

Ik beken

Ik hoefde nooit zo nodig een droger, maar vriend wilde er in het nieuwe huis per se een hebben. Hij wilde geen wasrekjes etc meer. Ik stond er op dat het dan tenminste een warmtepompdroger zou worden (minder energieverbruik). Vriend heeft e.e.a. geregeld, en ik ben er eerlijk gezegd erg blij mee, ook omdat we nu (met de komst van nummer 4) meer was hebben. Het is wel prettig dat je een was ook daadwerkelijk dezelfde dag nog helemaal af kan werken.
Neemt niet weg dat ik straks toch gewoon de droogmolen weer in de tuin zet zodat het spul met mooi weer gewoon naar buiten kan.

Groeten,

Temet

Fraz

Fraz

26-11-2009 om 10:38

Wel gehad

maar ben er nooit echt happy mee geweest. Vind te zacht handdoeken niets en kleding slijt veel sneller. Toen hij stuk ging (en hij was nog niet eens zo oud) hebben we ook besloten dat ding niet te laten repareren maar gewoon lekker de was binnen of buiten op te hangen. En ja de was hangt in een trappengat naar zolder en ja daar moeten wij doorheen als we naar bed gaan (we slapen op zolder) maar het probleem daarvan zie ik niet echt. Afwasmachine dubbel ja, droger dubbel nee dus. Ik was trouwens elke dag en tja soms zijn sommige stukken nog niet helemaal droog als de volgende was al klaar is. Nou die hang ik dan even over een stoel, een deur of op een hangertje aan een kast ofzo. Geen ramp, geen ellende en geen grote plek en energieverspiller meer.

Tihama

Tihama

26-11-2009 om 10:52

Schuurhanddoeken

Zalig. Mijn hulp wilde de droger nog wel eens gebruiken, want dan werden de handdoeken zacht. Ik heb haar uitgelegd dat ik juist schuurhanddoeken wíl.

Ja, we hebben een droger. Gekregen van schoonouders omdat iedereen zei dat je met een baby niet zonder kon. Okay, toen zoonlief als baby midden in de winter diarree had, was het erg handig.

Maar de droger wordt nu zelden tot nooit meer gebruikt. Nu hebben we wel een grote droogzolder. De was hangt daar lekker te hangen en is op een zeker moment droog. Ik heb geen hekel aan was ophangen en het hangt ook niet in de weg.

Van alle apparaten vind ik een droger het minst toegevoegde waarde hebben. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je kleinbehuisd bent, je eerder knetter wordt van continu was in alle kamers.

Tihama

Geen

En ik mis hem ook niet.

Jetske

Jetske

26-11-2009 om 11:29

Wel een droger

Maar ik gebruik hem zo min mogelijk. Hij is echt wel eens handig bij onverwachte extra wasjes die bij voorkeur snel droog moeten (incidentele bedplasser hier; heb wel extra beddengoed, maar bijv. geen extra molton). En nee, ik heb niet echt veel ruimte voor het ophangen van de was in de winter. In de zomer eigenlijk ook niet, want de tuin is niet zo heel erg groot. Daarom doe ik eigenlijk elke dag heel vroeg een wasje draaien (zeeeer matineuze kinderen hier, dus ben toch wel wakker) op goedkope stroom en hang dat dan op. In het trapgat en tja, helaas ook een deel op een rekje in onze slaapkamer.
Voornaamste reden: milieu en portemonnaie.
Jetske

Hier nog een masochiste

vind het ook lekker om me met ruwe handdoeken af te drogen.

Heb er ooit een gehad omdat mijn moeder zei dat je er eeecht niet zonder kan als je kinderen hebt.

Ik vind zo af een toe een wasje ophangen helemaal niet veel werk. Ik gebruik geen knijpers: dan ruk je het zo weer van de rekken af. Ik heb ongeveer 6 wasmanden, daar gooi ik de was meteen gesorteerd in. Ik vind dus niet dat het veel werk bespaard en gelukkig hebben wij op de overloop en in de studeerkamer plaats voor mijn 4 wasrekken. Ik heb drie kinderen.

Overigens

Als er ooit een machine wordt uitgevonden die het strijken en inruimen van me overneemt, dan schaf ik hem meteen aan! Ik vind die dingen vele malen vervelender dan een dag wachten tot mijn was droog is.

Chris

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-11-2009 om 13:13

Héél lang zonder gedaan

Tot de buurvrouw het huis van haar overleden moeder moest leeghalen, en ze plots met een droger voor ons op de stoep stond.
En ik moet zeggen: in de winter vind ik het toch wel erg prettig. Lang niet alles gaat erin, maar voor het beddegoed, handdoeken, spijkerbroeken, overhemden etc. is het wel erg fijn.
In de zomer gebruiken we de droger (vrijwel) niet.

mee1977

mee1977

26-11-2009 om 13:20

En hebben jullie

voor de gene die het vooral er geen één hebben in dit dan ivm het mileu.

Hebben jullie dan ook allemaal zonnepanelen en elektrapanelen op het dak?
En hebben jullie de wasmachine ook op de warmwateraanvoer aangesloten zitten??

Ik heb dus wel een droger en gebruik hem ook dagelijks. Ik heb gewoon de ruimte niet om de was overal op te hangen. Al hang ik best wel erg veel op.
Maar om dan iets terug te doen voor het mileu (moet eerlijk bekennen dat ik niet zo heel erg aan het mileu denk) heb ik wel zonnpanelen (dus douche op lichte dagen met zon verwarmt water) Wij hebben ook een elektrapaneel liggen, dus winnen zelf elektra in (opbrengst vind ik tegen vallen, maar alle kleine beetjes helpen) en mijn wasmachine staat via de zonneboiler aangesloten, dus die krijgt ook zon verwarmt water binnen, waardoor hij minder hoeft te verwarmen. Scheeld ook weer stroom.

De droger staat hier over het algemeen alleen tijdens de dal uren aan. Net als wasmachine en vaatwasser. Dit is vooral fijn voor mijn portemonee.

Ohh en ik denk niet zo heel vee aan het mileu, maar heb wel overal spaarlampen. plastik, papier, glas word apart gehouden. en dan alles zoals hierboven genoemd, nou als ik dit dan zo type dan denk ik.. Ik ben redelijk bewust bezig.

Brianna F

Brianna F

26-11-2009 om 13:37

Lorwyn

Je schreef: Ik heb wel redelijk wat ruimte op zolder om de was te drogen, maar mensen die klagen dat ze niet zonder kunnen dat begrijp ik echt niet.

Je snapt niet dat er mensen zijn die niet zonder droger kunnen (uh ruimtegebrek soms?). Je hebt redelijk wat zolderruimte om de was op te hangen, schrijf jezelf.
Ik heb geen zolder, ik heb geen kamer over, ik heb geen brede overloop.
Als ik de was moet ophangen staan mijn huisgenoten 's avonds hun tanden te poetsen, met natte lakens in hun nek.
Ik hang al heel veel aan een rekje dat ik in de douche moet zetten, zodat er 5 mensen die verspreid over de dag douchen constant met dat rekje lopen te slepen.
Maar daar kan ik ook niet alles aan kwijt, de rest gaat dus de droger in.

reina

reina

26-11-2009 om 15:45

Ruimte

Wij kregen onze droger van mijn schoonouders toen de kinderen al ruim op de basisschool zaten. Voor die tijd hing de hele bovenverdieping vaak vol was, had ik echt een hekel aan, ik heb geen ruimte om het binnen elders op te hangen en buiten ophangen betekent trap af met nat wasgoed, wat voor mij niet goed haalbaar was elke keer (nu beter dan toen). Daarom was ik er wel blij mee. Het is de bedoeling dat ik volgend jaar beneden kan wassen na een verbouwing, dan wil ik de boel graag zoveel mogelijk buiten drogen. Ik vond het zeker een uitkomst toen zoon thuis woonde en jarenlang elke dag vuile kokskleding meenam die zo snel mogelijk weer schoon en droog moest zijn.

Hanne.

Hanne.

26-11-2009 om 15:51

Combinatie pakket bij partner

Ik heb een droger, zat als gratis extraatje in het pakket bij m'n partner...

Maar ik gebruik'm zelden. Kleding gaat er sowieso niet in, wat over blijft is beddegoed en handdoeken. 's Zomers gaan die lekker op het rekje buiten, 's winters bij voorkeur binnen aan de lijn. Alleen bij extreem veel (plasbedden) was gaat het er in.

Heb zo'n opklap rek en rekjes boven het trapgat, en kan daar 2 wassen op kwijt. In het vorige (kleine) huis stond het rek in de keuken, nu op zolder, of in de woonkamer. Laatste is niet zo gezellig, maar als we straks klaar zijn met verbouwen....

Puck2

Puck2

26-11-2009 om 16:03

Mee, waarom?

Mee1977: "voor de gene die het vooral er geen één hebben in dit dan ivm het mileu. Hebben jullie dan ook allemaal zonnepanelen en elektrapanelen op het dak? En hebben jullie de wasmachine ook op de warmwateraanvoer aangesloten zitten?? "
Ik snap even niet wat dat met elkaar te maken heeft. Dat je uit milieu-overwegingen geen droger hebt wil toch nog niet zeggen dat je ook maar zonnepanelen e.d. moet hebben. Alle kleine beetjes helpen dus alleen geen droger hebben is al een stapje in de goede richting.

Yta Chalne

Yta Chalne

26-11-2009 om 16:03

Droger

Wij hebben een droger. Die droger verbruikt namelijk minder dan ik zou doen als ik de was met de hand moet ophangen. En mijn energie is duurder (volgens het schaarsteprincipe) dan die van Eneco.
Ik doe er ook alles in.
Overigens ken ik verder nauwelijks mensen met een droger, dus absoluut onmisbaar zal het niet zijn.

Tihama

Tihama

26-11-2009 om 16:50

Mee1977

"Maar om dan iets terug te doen voor het mileu (moet eerlijk bekennen dat ik niet zo heel erg aan het mileu denk) heb ik wel zonnpanelen (dus douche op lichte dagen met zon verwarmt water) Wij hebben ook een elektrapaneel liggen, dus winnen zelf elektra in (opbrengst vind ik tegen vallen, maar alle kleine beetjes helpen) en mijn wasmachine staat via de zonneboiler aangesloten, dus die krijgt ook zon verwarmt water binnen, waardoor hij minder hoeft te verwarmen. Scheeld ook weer stroom."

Ik ben verbaasd. Hoe komt het dat iemand die niet zo erg aan het milieu denkt zoveel in duurzame energie geinvesteerd heeft?

Tihama

Wel

wij hebben een droger,die regelmatig gebruikt wordt.
alle kleding gaat in het trapgat,maar handdoeken ,ondergoed en sokken gaan allemaal in de droger.
buiten het feit dat ik het vreselijk vind om al dat ondergoed en die sokken op te hangen,heb ik er ook geen ruimte voor.
in de zomer droogt alle kleding en de handdoeken buiten,maar de sokken én het ondergoed gaan ook zomers in de droger.

Aïda

Aïda

26-11-2009 om 18:19

Puck

Omdat veel mensen hier schrijven dat ze ivm met het mileu zo weinig mogelijk elektrische apparaten in huis hebben die niet noodzakelijk zijn..
Dus vroeg ik mij af of ze naast dit ook aan duurzame energie doen?

Aïda

Aïda

26-11-2009 om 18:20

Voorheen mee1977

nieuwe nick

mee1977

mee1977

26-11-2009 om 18:28

Tihama

Dit komt omdat mijn man cv monteur is, en wij op een goedkope manier aan de instalatie konden komen. EN dit ons veel gaat schelen in onze gas en licht rekening.
En het elektrapaneel kregen we van mensen die een grotere hadden gekocht.

Niet omdat ik roomser dan de paus ben. Als het ons een hoop geld had gekost, hadden we het vast niet gedaan.. In ieder geval het elektrapaneel dan, het zonnepaneel had er hoe dan ook wel gekomen.. Mijn man plaats er veel en het is dan ook zijn "speeltje"

Maar ik ben niet zo heel erg veel met het mileu bezig, als ik iets koop of doe denk ik niet eerst na wat dit met het mileu doet..

Wil niet meer zonder!

Ik heb jarenlang met kleine kinderen zonder droger egleefd. wat een hekel had ik aan het ophangen aan de was. na 2 a 3 wassen waren de dubbele waslijnrekken helemaal vol. Zo was ik meerderedagen per week bezig met d ewas. Bleehhh. Nu we verhuisd zijn heb ik een droger. zaterdagochtendvroeg begint de eerste was en dan gaat het de hele dag door en heel veel gaat in de droger. Heb nog wel een waslijn in de garage voor een paar kledingstukken die ik niet in de droger gooi. "s avonds heb ik dan alles schoon en droog op stapeltje gevouwen klaarliggen en hoef ik een week lang niet meer om te kijken naar de was. Wel zo lekker als je 4 dagen werkt Tja dat het veel stroom kost, ook ik vind mijn eigen energie duurder dan eneco. En wat betreft milieu< wij hebben 1 auto, ik fiets alles en op vakantie met het vliegtuig is al heeeel lang gelden, pre-kindertijd. Dus op die manier compenseer ik het weer een beetje
Groeten,Ekeim

Groeten,
Ekeim

amk

amk

26-11-2009 om 19:18

Hebben wel, gebruiken weinig

Ik heb meestal maar 2 wassen per week dat scheelt natuurlijk ook. Die hang ik op 2 rekjes in de hal op zaterdagavond op en op zondagochtend is alles droog genoeg om opgevouwen te worden en in de kast te belanden.

In de zomer hangt alles lekker buiten hoewel dat volgens het huishoudelijk reglement niet mag.

margje van dijk

margje van dijk

26-11-2009 om 19:37

Gewoon minder wassen

Volgens mij hangt het niet-zonder-droger-kunnen vooral samen met veel wassen.

OK, je moet wel érgens was kunnen ophangen. Bij ons hangt meer dan de helft in het trapgat. Een zo'n rekje voor de lange dingen, en nóg zo'n rekje een stuk hoger tegen het plafond gemonteerd voor de handdoeken en doeken/doekjes/washandjes, en dan nog zo'n staand rek met drie verdiepingen voor het ondergoed. En alle shirts aan hangertjes (aan de zijkant van dat rekje in het trapgat).

Op die manier was ik twee keer per week: woensdags en in het weekend. Ik doe zo'n dag dan twee of drie wassen. (Ik onderscheid uitsluitend "wit", "bont" en "fijn"). Op die manier kan het altijd een paar dagen blijven hangen, en geen winter zo koud of het is na 3 dagen echt wel droog.

Bovendien hou ik van kort wassen met een laag toerental, zodat het ook nog eens lekker strak opdroogt. Dus ik strijk nooit. (Dat incidentele mooie shirt of die broek die toch gestreken moet, dat doen we dan maar vlak voor het aantrekken).

Ophangen vind ik net zo bevredigend als de vaatwasser inruimen: aaaah, hoe heerlijk, al die sokken naast elkaar. Alles heeft inmiddels z'n vaste plek en ik geniet enorm van die orde in mijn leven als de was weer gedaan moet worden.

Opvouwen doe ik ook gewoon aan het rek. En zoals ik al zei (en al vaker heb verkondigd): die hele was-business vind ik uiterst lekker om te doen, heel bevredigend en meditatief, het huishoudelijk hoogtepunt van stilte aan en in je kop.

Dus ik zou niet weten waar ik een droger voor nodig heb. Ik heb hem nog nooit gemist.

Margje

Tihama

Tihama

26-11-2009 om 21:00

Samenhang

Ik denk dat het met aan aantal dingen maken heeft.
- Heb je genoeg kleren om niet mis te grijpen?
- Heb je de ruimte om het op te hangen zonder dat het je in de weg hangt?
- Heb je geen hekel aan ophangen?

Alleen als op alledrie het antwoord 'ja' is, dan mis je hem niet. Zodra je op een van de vragen 'nee' antwoordt, dan heb je hem 'nodig'.

De hoeveelheid was is volgens mij niet eens bepalend. Hooguit kom je met veel was eerder tegen het ruimtegebrek aan. Toen mijn man en ik met zijn tweeen waren, vond iedereen het belachelijk dat wij voor dat kleine beetje vaat een machine nodig hadden. Maar wij hadden allebei zo'n pesthekel aan afwassen, dat ons allereerste salaris opging aan een vaatwasser. Daarentegen vinden we allebei was ophangen helemaal niet vervelend. Alles is subjectief.

Tihama

Yta Chalne

Yta Chalne

26-11-2009 om 21:41

Neu

Imho is er geen samenhang met hoeveelheid was, het gaat mij echt om het werk wat ik niet wil doen. Ik heb zeker niet meer dan vijf wassen per week. Strijken doe ik natuurlijk ook niet, zolang daar geen machine voor is draag ik het wel ongestreken.
Wasdraadjes lezen, dat schaar ik nou onder meditatieve momenten

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.