Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Triva

Triva

07-07-2020 om 09:17

Geen nieuwe keuken maar een nieuwe voortent

Na het lezen van het draadje over de nieuwe keuken wil ik eigenlijk zoiets over een nieuwe voortent. Wij zijn caravanbeginners en hebben een kleine caravan (inclusief dissel bijna 6 meter) en eigenlijk wilden we een luifel maar er zat een voortent bij dus besloten het eerste jaar eens te kijken wat we van een voortent vinden.

Wij vinden het opzetten eigenlijk te lang duren maar men verzekerd ons dat het echt nog wel steeds sneller gaat. We weten niet of we trekkers worden (3 nachten op 1 plek) of middellange blijvers (max 7 nachten op 1 plek). Langer dan 7 nachten wordt het nooit en aangezien we niet meer dan 3-4 wk vakantie hebben dus verwachten wij 4-6x per jaar maximaal de voortent/luifel te moeten opzetten en afbreken.

Vanwege de kleine caravan houd je onder een luifel bijna helemaal geen vierkante meters over dus dachten we aan wel iets wat met de pees aan de caravan moet. Dan trek je al snel er 1,5 meter bij.

Zo kwamen we op de: https://www.baxrecreatieshop.nl/caravanluifel-unico-verona-carbon-grey.html met voorwanden bij wat slechter weer. De afneembare slikranden lijken ons ideaal.

Nu zeggen er ook mensen tegen ons dat die echt niet heel veel sneller opzet dan een voortent dus zijn we nog naar de volgende gaan kijken:

https://www.isabella.net/nl/zonluifels/details/sun-shine-plus
https://www.dorema.nl/voortenten/smaragd/smaragd-270/ (vanwege ook de afneembare slikranden)
https://www.dorema.nl/action/products/product/?product=AW+MULTI+NOVA
https://www.dorema.nl/luifels/panorama-luifel/ (met voorwanden)
https://walker.nl/product/walker-pioneer-240-all-season/

Iemand ideeën of tips of tips waar op te letten of niet vergeten of handig is....?


Tine Winkel

Tine Winkel

07-07-2020 om 10:25

wij

hadden ook een voortent bij onze 2e hands caravan. Hebben m jarenlang gebruikt, meer als luifel, maar de zijwanden konden ingeritst worden. Wat een takkeding... Echt blij dat ie een jaar helemaal in elkaar gewaaid is, klaar is kees... (gelukkig gingen de stokken verbuigen buiten de caravan om...)

Wij hebben een caravan die ruim genoeg is om bij slecht weer binnen te kunnen zitten met zn allen, 6 mensen lukt makkelijk. Mijn ervaring is dat we met regen toch niet in een voortent gaan zitten. We gebruiken de luifel dus om extra schaduw te hebben en om, bij regen, een droge instap te hebben en dat je dingen droog buiten kunt laten staan, ook 's nachts. Kortom, een simpel luifeltje is voldoende. We hebben een eenvoudige, handmatig op en uit te rollen, luifel die via de pees in de caravan vast zit. Kost 5 minuten om m op te zetten, ook 5 minuten om m weer op te bergen. Maar dat lukt je niet in je uppie, zeker 2 personen nodig. Je hebt m ook met een zwengel om m op te draaien in een vaste, harde 'kast' aan de nok, dan kan je het dus wel alleen doen. Ooit eens gezien op een camping dat het systeem niet werkte, dan blijft die luifel buiten hangen, niet op te bergen - sta je op die camping... Dat vond ik zo suf, dat ik dat niet wilde. Dus wij hebben een eenvoudige luifel, wel de grootste lengte die paste op onze caravan. Als we meer schaduw willen, helpt het om zijwanden te maken met lichte handdoeken, gewoon met knijpers bevestigen.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-07-2020 om 10:34

nog even geklikt op jouw links

maar die zijn dus allemaal van het 'voortent'type, dus mij/ons te veel werk. Onze 'takketent' was overigens een Dorema. Stokken waren ingewikkeld (terwijl wij zeer ervaren tentbouwers zijn), pasten regelmatig net niet helemaal, zeker als het hellend terrein was.
Wij hebben dus een zakluifel (https://www.obelink.nl/obelink-markies-zakluifel.html?gclid=EAIaIQobChMIsamg-9y66gIVEeh3Ch2NAgqiEAQYBCABEgKsDPD_BwE#3499=8582&2775=5981), je hebt ook cassetteluifels (dat is dus in een harde kast). Het monteren van de zakluifel was wel even lastig, maar nu ie eenmaal zit, is het top. Wij hebben een Fiamma. Er zijn evt ook zijwanden bij te krijgen, maar dat doen wij dus niet, omdat het werken met een eenvoudige doek ook erg goed werkt. Die zitten dan niet tot op de grond, zodat je lekker ventilatie houdt onder je luifel - dat is met warm weer erg fijn.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-07-2020 om 10:37

Wij zijn juist fan van de voortent

We hebben een grote caravan maar bij slecht weer gebruiken we vooral de voortent. Bij mooi weer zitten we ervoor. Daar hebben we ook nog een luifel.
Wij vinden het ook heerlijk om op deze manier wat extra ruimte te hebben.

We trekken wel maar vanwege het werk (want dat is het opzetten en afbreken wel, kost iedere keer een halve dag) blijven we doorgaans minimaal een week op 1 plek.

Weet je, met of zonder is niet beter of slechter, je moet vooral uitzoeken wat bij jullie past.
Vrienden van ons willen vooral geen voortent maar hebben een goede luifel met van die teruglopende zijwanden. Maar zij kamperen al hun hele leven en voor hen is de caravan enorm luxe vergeleken met de tent waar ze ook jarenlang mee gekampeerd hebben. Ik kampeer pas een jaar of 5 en voor mij is dit weer anders dan de huisjes en appartementen die ik eerder gewend was.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-07-2020 om 10:42

sorry, nog eenmaal

ik zie nu dat jullie een kleine caravan hebben, dan heb je met zo'n luifel als die van ons niet veel ruimte. Is dit dan iets? https://www.unicovoortenten.nl/producten/caravanluifel-unico-torino/

Volgens mij echt veel minder werk met opzetten door de boogvorm voor, en wel over de gehele lengte van de caravan. Wij hebben hier ook nog wel over gedacht, toen 4 jaar geleden onze voortent crashte. Maar gezien het gebruik van voortent/luifel (zoals vermeld in #2) hebben we hier van afgezien.

Zo, nu ga ik me voorlopig afzijdig houden in deze draad

Pirata

Pirata

07-07-2020 om 11:07

Wij

Hier ook een caravan van dat formaat, we gaan altijd met zijn 4-en.
Wij gebruiken de voortent alleen als het langdurig pokkeweer is. Het opzetten duurt een uur ofzo.
De vorige keer hebben we hem helemaal niet gebruikt, alleen een losse parasol. We hebben altijd wel een beschaduwd plekje te pakken.
Verder hebben we nog een simpele "lap" met een pees en 4 tentstokgaten. Lekker goedkoop, hij is zo groot dat ie links of rechts naar beneden kan hangen. Maar die hebben we al jaren niet nodig gehad. Het is wel een snel ding, zoveel tijd kost het niet de pees door de gleuf te sleuren.

Inregenen

https://www.baxrecreatieshop.nl/caravanluifel-unico-verona-carbon-grey.html

Ik kan even niets vinden wat er op lijkt, maar deze link, van jezelf, gaat inregenen met die luifel. Zorg dan in elk geval dat je grondzeil een stuk korter is.

Een open luifel is prima. Wij hadden ook geen gesloten voortent. Maar wel zijkanten.
Aan de zijkant stond het kookstel met een stoffen kastje zodat je niet in de caravan, kleine ruimte en geurtjes, hoeft te koken. En als je in de avond naar binnen gaat zet je het meubilair dicht tegen de vouwwagen zodat het niet omwaait of natspettert.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-07-2020 om 11:19

AnneJ inregenen

met een open grondzeil heb je daar toch niet zo'n last van, ik bedoel zo'n rubberweefseldoek, zal ik maar zeggen (Aerotex tenttapijt heet dat, zie ik).

Tineke

Tineke

07-07-2020 om 21:40

Eigenlijk

wilden jullie een luifel, maar omdat er toevallig een voortent bijzat hebben jullie besloten om die dan maar eens uit te proberen. Ervaring: opzetten daarvan duurt (te) lang. Uitkomst van het experiment: terug naar oorspronkelijke plan, een luifel. Toch?

Jullie hebben vast van tevoren bedacht hoe en waar je met de caravan wilt kamperen. Hoogseizoen in het diepere zuiden is heel iets anders dan voor- en naseizoen in Nederland en noordelijker. Daaruit volgt wat je voor je caravan wilt knopen.

Tango

Tango

07-07-2020 om 21:53

Voortenten

Wij hebben ook een paar jaar een kleine caravan gehad. Aanvankelijk met de voortent die erbij zat, maar die was zo slecht dat we hem na een jaar hebben vervangen voor een nieuwe. Die beviel een stuk beter, regende niet in etc. maar het bleef een lastig ding om op te zetten. Maar dat zijn volgens mij al die voortenten. Man is ook nog eens heel precies met dit soort dingen, dus was echt lang bezig met spannen etc. Later ook nog een luifel erbij gekocht, die wel weer heel makkelijk eraan ging. Deze paste alleen helaas niet rechtstreeks aan de caravan, wat achteraf dan wel weer handig zou zijn geweest. We hebben nog overwogen een losse luifel te kopen, zeker omdat we uiteindelijk nog maar met 3 personen gebruik maakte van de caravan. Dochter ging niet meer mee. Uiteindelijk na een vakantie met wissel binnen Nederland waardoor we dus een hele dag zo'n beetje bezig waren met afbreken, rijden en weer opzetten, waren we er eigenlijk klaar mee en hebben na de vakantie alles te koop gezet. Binnen twee dagen waren we alles kwijt en eigenlijk geen moment spijt gehad. We gingen gewoon lekker in een huisje, trekkershut o.i.d.
Maar goed, dat is je vraag niet. Ik zou denken houd gewoon de voortent en koop er een losse luifel bij die zo mogelijk aan de voortent en aan de caravan kan (bestaat dat eigenlijk wel?). Dan heb je de keuze wat je gebruikt. Als het koud is op je bestemming zet je de voortent op en is het warm dan is een luifel voldoende.

Pirata

Pirata

07-07-2020 om 21:57

zakluifel

Kijk ook even op de site van Obelink (b.v.) voor zakluifels. Daar kun je ook zijwanden bij kopen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-07-2020 om 23:06

Triva

Ik zat er nog even over na te denken en ik herken wel de ervaring dat het opzetten van een voortent steeds sneller gaat. Het is grotendeels een kwestie van handigheid en ervaring.
Vraag die ik had: hebben jullie de voortent alleen nog maar opgezet om te oefenen of hebben jullie er al echt mee gekampeerd? In het tweede geval: had je los van het opzetten het gevoel dat je voordeel had van de voortent of deed je er niets mee? Want uiteindelijk kost het opzetten tijd en dan blijft gewoon de vraag hoeveel tijd jij(jullie) acceptabel vinden, afgemeten tegenover het voordeel dat je wel of niet ervaart.

Soms verlang ik ook naar de snelheid van een luifel. Maar als ik dan zie hoe weinig ruimte mensen met luifel in mijn ogen hebben en dat ze sneller in de caravan moeten gaan zitten dan wij, dan merk ik dat die luifel alleen het voor mij niet is. Misschien scheelt het dat jij en je man met jullie tweeën gaan (zo maar een aanname, klopt misschien helemaal niet) en wij nog met ons vijven. Met ons 2en in de caravan lijkt me beter dan met 5.

Maar het blijft een heel persoonlijk iets.

Tineke

Tineke

08-07-2020 om 08:54

Acceptabel

Eens met Aagje, daar gaat het om. De afweging van tijd en moeite tegenover wat het voor je oplevert.
In mijn jarenlange kampeerervaring zag ik dat voortenters geen trekkers zijn. Idd omdat het best wel even een karweitje is om op te zetten en af te breken. De dag voor vertrek werd de voortent daarom al afgebroken, zodat er ‘s morgens op tijd kon worden vertrokken.
De trekkers hadden een grotere caravan waarbij droge buitenruimte niet perse noodzakelijk is, met hooguit een uitdraailuifel. Dan is het pootjes uitdraaien en staan.

Triva

Triva

08-07-2020 om 09:23

Even her en der wat reacties

De caravan is te klein voor een luifel vanaf het rechte deel van het dak. Eén van ons tweeën zit dan voor de caravandeur met zijn stoel. Met een zijwand houd je meer ruimte over bij wind etc maar het is gewoon te klein. Die optie laten we varen.

Het is natuurlijk niet zo dat trekkers een grote caravan moeten hebben waar droge buitenruimte niet perse noodzakelijk is. De meeste kampeerders proberen toch zoveel mogelijk buiten te zijn. Ik lees als dat er een groep kampeerders is die om 19 uur naar binnen gaan om tv te kijken. Wij hebben geen tv en doen vooral spelletjes.

Onze caravan is ruim genoeg voor 2 personen en bij slecht weer zitten we daar natuurlijk maar we hebben juist geen camper gekocht omdat we langer dan 1-2 nachten ergens willen blijven. Luifeltje uitdraaien, nachtje blijven en verder trekken is het dus niet. We willen iets meer comfort dan een luifel, juist omdat de ruimte onder de luifel te klein is. Daar moeten we dus tijd voor inleveren voor het opzetten van de voortentluifel (ja zo heten die dingen soms lol)

Tine jouw link uit 5 is dus een andere versie van mijn eerst gegeven link. Die wil ik juist ómdat de voorkant dicht kan, deze dus: https://www.baxrecreatieshop.nl/caravanluifel-unico-verona-carbon-grey.html Annej de voorkant kan dus dicht zoals op deze foto: https://www.baxrecreatieshop.nl/voorscherm-deluxe-unico-verona-carbon-grey.html

Tineke: we wilden een luifel maar hadden ons niet gerealiseerd dat onze caravan te klein is voor wat wij onder de luifel willen doen. Zowel schaduw, wind als regen is lastig mee om te gaan als de luifeldoek maar iets van 2,5 meter is.

Tango: zowel aan voortent als aan caravan moet dus met een pees op zowel voortent als caravan maar dat hoeven we niet. We willen geen voortent waar nog een luifel voor moet, zoveel ruimte hebben we niet nodig. We willen dus een 'voortentluifel' waar je met zijwanden een voortent van kunt maken als het kouder is of wat regenachtig. Bij mooi weer zou 1 zijwand genoeg kunnen zijn. Onze huidige voortent heeft ook 2 losse zijwanden en 2 losse voorkanten en daar hebben we dus mooi mee kunnen experimenteren. Geen kinderen meer mee dus wel tijd om de voortent op te zetten zonder zijwanden direct bij mooi weer. Zijwanden inritsen en haringen daar plaatsen als het weer slechter wordt. Bij slecht weer bij aankomst zetten we de voortent dus niet meteen op. Zodra het mooier wordt halen we die uit de auto

Pirata: zakluifels leveren dus te weinig ruimte op voor wat wij willen doen voor de caravan. Een spelletje spelen is al lastig als het maar een heel klein beetje waait. De ruimte is te klein voor degene die niet meteen naast de zijwand zit.

Aagje je zegt precies wat ik ook al denk. Probleem is dat wij dachten dat deze: https://www.baxrecreatieshop.nl/caravanluifel-unico-verona-carbon-grey.html makkelijker en sneller op te zetten is maar de voortentdeskundig dacht van niet. Zodra je ervaren bent scheelt het echt geen 10 minuten meer en heeft die boogstok ook nadelen. Hij wilde dus echt niet de duurste tent verkopen maar nu weten wij het niet goed meer.

Pluk

Pluk

08-07-2020 om 09:43

Opblaasbaar?

Wij hebben geen caravan maar een vouwwagen, maar zo’n opblaasbare voortent lijkt me wel wat. Kun je heel makkelijk en snel opzetten.

Lucy

Lucy

08-07-2020 om 09:50

Zou een busten iets kunnen zijn? Dat is een extra tent voor bij een campertje.

Hangkous

Hangkous

08-07-2020 om 10:27

De juiste mix vinden

Triva, lezend op dit forum weet ik dat je al langer kampeert, wat was je vorige kampeermiddel? Deze vraag om een beetje in te kunnen schatten welk comfort je gewend was. Als je van een mini-tentje naar een caravan bent gegaan heb je comfort erbij gekregen, als je kampeerde in een gehuurde glamping tent met echte bedden en een lounge set op de veranda heb je misschien comfort ingeleverd.

Wij hebben een combi-camp vouwwagen met een voortent (losse elementen voor zij en voorkant) en een boogluifel met inritsbare flappen die ook een "voortent" is als alles dicht is. Beiden passen direct aan de basis van de vouwwagen maar de luifel past ook voor de voortent. Afhankelijk van onze bestemming kiezen wij wat we meenemen.

Wil je comfort inleveren om snel te kunnen opzetten?
Ons dak van de voortent klapt mee in als we de vouwwagen inklappen, als we aankomen op de camping klappen we open en zetten sowieso het dak op als luifel. Afhankelijk van het weer, het aantal nachten dat we willen blijven en het soort camping bekijken we of de zijwand(en) en voorkant er ook in gaat. Afgelopen jaar moesten we een veerdienst halen (het enige dat we gereserveerd hadden) en om snel de volgende dag weer op pad te kunnen hadden we de zijwanden niet geplaatst. Om 22.00 toch een zijwand er in gehangen, omdat er een ijzige wind van zee op stak en we echt aan het strand stonden. Zo stonden de pubertentjes wat meer uit de wind.
Onze bestemming was Noorwegen, we hadden vanwege de verwachting van wat minder weer de voortent en de boogluifel mee zonder de voorwand.
Voor vorig jaar Hemelvaartweekend een paar dagen kamperen met mooi weer hadden we alleen de boogluifel met voorwand mee. Minder op te ruimen en in die paar dagen konden we ons daar prima mee redden.

Wil je iedere dag naar een andere camping of ga je 2 tot 7 nachten staan?
Wij trekken iedere vakantie en staan altijd minimaal 2 nachten op dezelfde camping tot maximaal 7 nachten. Een en ander afhankelijk van wat we in die omgeving kunnen doen en zien, hoe goed het weer is en hoe fijn de camping is.
Het minimaal 2 kan ook 1 worden als het weer slecht is, en de camping niet aan onze verwachtingen voldoet. Het maximaal 7 is in het verleden ook wel eens meer geworden. Pubers die het erg naar hun zin hadden, leuke club andere pubers om mee te "chillen" konden er voor zorgen dat het 9 nachten werd. Met dan de afspraak dat we in 2 dagen naar huis moesten met een enkele overnachting en we dus niet de hele tent in de scheerlijnen hesen.

Kan je goed improviseren?
Kan je jezelf aanpassen aan de omstandigheden van het moment en toch geen zijwanden inhangen hoewel het weer daar wel om vraagt. Dat je liever de flappen droog houdt en vroeg in je bed kruipt dan dat je de flappen wel inhangt en dan de volgende dag heel veel nat moet inpakken en onderweg met veel natte zooi zit.

Ik ben zelf erg blij met mijn voortent en luifel met losse zij en voorwanden die aan te passen zijn aan de weersomstandigheden en het gewenste comfort op dat moment. Voor een nachtje redden wij ons prima met alleen de luifel, voor een paar dagen is 1 of 2 zijwanden wel prettig en bij slecht weer de voorwand er in. Zoals gezegd zijn we vorig jaar naar Noorwegen geweest, het dak van de voortent heeft iedere nacht gestaan, meestal met 2 zijwanden maar soms ook niet. Als de plek groot genoeg was ging ook de luifel er nog voor om voldoende schaduw te hebben. (We hadden het voor Scandinavische begrippen best warm). De voorwand van voortent is maar 1 keer uit de foedraal gekomen 48 uur regen op weg naar huis. Een dag langer blijven staan in de hoop dat het droog werd, toen toch alles maar nat ingepakt.

Mijn advies zou zijn een luifel met losse wanden, dan ben je flexibel, kan je kiezen wat je opzet. Afhankelijk van weer en gewenst comfort heb je dan een hele voortent of alleen een luifel.

Triva

Triva

08-07-2020 om 11:00

hangkous

Grappig wij hebben de afgelopen 15 jaar alleen in huisjes en stacaravans gezeten, dat noem ik niet kamperen Het verschil voor ons is dat we nu zonder kinderen gaan. Luxe gaat het ons verder niet om.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-07-2020 om 11:15

Triva

Wat me nu nog niet duidelijk is geworden is of je al op pad geweest bent met de caravan. En de voortent.
Het lijkt me echt best een goede gedachte om het de eerste keer maar eens te doen met wat je hebt, daarmee ook eens te verkassen of meerdere keren, afhankelijk van hoe lang je vakantie hebt en dan te ervaren wat je daarvan vindt. Als dit het niet is, krijg je door om je heen te kijken naar medekampeerders vanzelf meer ideeën hoe het je wel prettig lijkt.
Ik weet niet of je van jullie voortent de zijwanden er uit kunt laten, dat zou je ook nog eens kunnen doen en dan zie je wat een uitgebreide luifel je aan voordeel oplevert.

Hangkous

Hangkous

08-07-2020 om 11:20

Je kunt alleen trekken als je huurt

Was de stellige overtuiging van een tijdelijke buurvrouw een jaar of 3 geleden. Een caravan met voortent en alles wat je bij je hebt; het is zoveel werk om op te zetten en in te pakken dat doe je maar 1 keer per vakantie.
Ik vertelde haar wat ik dacht; je klapt je stoelen en tafel in, dat leg je op of onder je bed, je haalt de voortent eraf en die vouw je op en leeg je op de vloer, je koppelt aan en je kan vertrekken.

Nee zei ze, alle kastjes in de voortent moeten leeg en die kastjes moeten uit elkaar en in de kisten onder de bedden en op de volgende camping moet ik die kastjes weer in elkaar zetten en alles er in doen en op zetten, kom maar even kijken.

Ik die voortent in een daar stond een soort keukenkastje met daarop een koffiezetter en waterkoker en op de plankjes kopjes, schoteltjes, doosjes thee, koffiebus, suiker, koekjes enzovoort.
Daarnaast stond en kastje met speelgoed voor de kinderen dat kastje was 2 keer zo groot als het koffiekastje. Daarnaast stond en hoge kast waar alle jassen in hingen en nog wat lange zomerjurken die niet in de kast in de caravan pasten.
Ik haar verteld dat wij gewoon uit de tassen leefden. In onze basistent van de vouwwagen staan 2 kratten (1 met schoenen, 1 met handdoeken) en 4 tassen met kleding. Mijn zomerjurk zit daar 3 weken in en ach een kreuk met of minder dat man ik niet om.
Zij bleek dus ook nog na aankomst en opbouwen en halve dag te gaan staan strijken, want alles moest wel glad zijn als je het aan trok.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-07-2020 om 11:33

Hangkous

Met jouw verhaal vraag ik me wel af wat er dan nog in de caravan was...? Wij doen t met caravan en kleine luifel, dus alleen stoelen en tafel buiten. Maar als je alles in de voortent hebt, dan is de caravan dus alleen slaapkamer. Wat n werk?!

Hangkous

Hangkous

08-07-2020 om 11:37

Zie je post van 11.00 nu pas.

Een huisje of stacaravan is niet te vergelijken met een toercaravan.
Aagje geeft best goed advies in haar laatste post . Ga je huidige voortent/ luifel uitgebreid proberen en kijk op campings om je heen.
Wat hebben anderen, hoe gebruiken ze hun spullen. En ook niet gek: vraag aan anderen of je mag kijken, binnen een buiten.
De afgelopen jaren al vaak mensen een tour around my castle gegeven. Mensen die onze boos op wielen en tent zagen worden en wilden weten hoe je daar met 4 personen in kon slapen en wat de verdere mogelijkheden waren.
Afgaan op de mooie praatjes van een verkoper kan je duur komen te staan.
Toen wij onze combi camp kochten hadden we ons beter ingelezen dan de verkoper. Hij wilde ons het bagagerek (onderdeel van het uitklap mechanisme) verkopen als extra (was aangeschaft door de vorige eigenaren en er moest dus voor betaald worden). Net als het koelkastje dat af fabriek in de keuken zit. Zo had hij nog wat "opties" die volgens hem niet standaard waren. Toch mooi €1750 van de prijs af weten te krijgen.

Hangkous

Hangkous

08-07-2020 om 11:52

Ja Tine

Kamperen is topsport. Iedere dag je vaat de hele dag verzamelen in zo'n flexibele grote emmer en dan 's avonds de hele zooi naar het sanitair sjouwen om het af te wassen. Daar dan ook afdrogen en netjes terug zetten in je grote afgedroogd emmer en dan de spullen weer netjes in de kastjes zetten. Kost je zo een klein uurtje
Bij ons komt na ieder maaltijd het teiltje op tafel, kind haalt water de rest ruimt op wast af en in no time zijn we onderweg en toch is het bij ons nooit en puinhoop.

Tineke

Tineke

08-07-2020 om 12:27

Herkenning hangkous

Wij hebben ook een vouwwagen (een camplet, nog steeds zooo blij mee... ) en ook wij hebben een schoenenkrat en een handdoekenkrat gestapeld in de voortent staan.

We zijn door een campingbuurman een keer stiekem geklokt toen we aankwamen, hij zat dat voor z’n grote camper eens allemaal te bekijken. Goh, 7 minuten zei hij, dat had ik niet gedacht. Wij wel.
De folder zegt 3, maar dat is op een waterpas showroomvloer.

Pirata

Pirata

08-07-2020 om 12:59

Camplet

Een camplet hadden wij eerst ook. Maar 7 minuten, dat lukte ons niet. Er moeten best wat haringen de grond in. We waren met opzetten best snel hoor, misschien 15 minuten.
Maar dan moest al die troep nog van het bed af.
En als we gingen opbreken moest al onze troep weer ingeladen worden (wij konden er wat van, de hele voortent lag binnen no time vol met zooi).
Dus uiteindelijk waren we niet zo erg snel. Met de caravan blijft heel veel in de vaste kasten zitten, dus zijn we met opzetten en opbreken veel sneller. Met reizen natuurlijk iets minder snel. Uiteindelijk weegt dat tegen elkaar op. Gelukkig mag je tegenwoordig 90 met die dingen in NL.

Triva

Triva

08-07-2020 om 14:50

voor de duidelijkheid

Hangkous: jij dacht dat wij ervaring hadden met kamperen dus ik geef aan dat dat niet zo is. Je hoeft mij niet uit te leggen dat een stacaravan anders is maar de luxe is geen enkel probleem of issue. Het gaat alleen om tips en adviezen en handigheidjes in de keuze rond een voortent of voortentluifel.

Aagje: Wij zijn 9 nachten met de combinatie weggeweest en hebben, zoals gezegd de voortent op gezet en met alle zijwanden geëxperimenteerd. Op zich vind ik het opzetten niet te lang duren voor een verblijf van 5 dagen.

Wij hebben een unico verona

En ik kan’m echt van harte aanbevelen. Het eerste jaar zijn wij op vakantie geweest met de dorema voortent die bij de caravan zat toen we’m kochten, maar wat een drama was dat met opzetten.
Wij blijven doorgaans niet langer dan 5 nachten op 1 plek en de luifel staat in een kwartier. Je peest het doek aan de caravan, klikt de boogstok in elkaar (zit met elastieken aan elkaar vast) en dan rits je het doek om de boogstok. 3 dakliggers eraan klikken en hij staat. Vervolgens slaat mijn man er nog wat haringen in terwijl ik de stoelen en tafel neerzet en een drankje inschenk
Als het erg warm is laten we de zijwanden achterwege, maar als het regent zit je met zijwanden heel beschut. Voorwand hebben we 1x gebruikt toen de kinderen nog kleiner waren.
En... hij is heel erg stormvast. We hebben menig luifel zien sneuvelen op de camping terwijl die van ons staat als een huis.
Ik ben er zoooo blij mee! Hij is alleen wel wat prijzig.... maar ook heel mooi vind ik....

Triva

Triva

08-07-2020 om 18:52

Wauw

Thnx Luna! Heel blij met je reactie.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-07-2020 om 19:38

Triva

‘Op zich vind ik het opzetten niet te lang duren voor een verblijf van 5 dagen.‘

Ha, met wat je daar zegt zou ik niet zonder de ruimte van de voortent willen. Maar dat ben ik. En als je iets vindt dat beter bij jullie past, moet je er zeker voor gaan.

Triva

Triva

08-07-2020 om 21:59

Aagje

Ja maar eigenlijk zijn alle linken dus ook voortenten. Ze kunnen allemaal dicht. Luifel is altijd te klein tenzij hele pees gebruikt wordt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-07-2020 om 22:29

Hmm nou ja

Met de gedachte dat je het opzetten van de voortent die je nu hebt uiteindelijk wel mee vindt vallen en al het andere dat aangeraden wordt ook een voortent is, zou ik niet meteen iets anders aanschaffen. Denk ik. Maar ja, misschien vind je het ook wel heel erg leuk om iets nieuws bij je caravan te kopen. Kan ik me ook wel wat bij voorstellen.

Leuk trouwens dat jullie uiteindelijk toch die caravan gevonden hebben. Ik kan me van een paar jaar geleden herinneren dat je er naar zocht. Veel plezier ermee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.