Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ely

Ely

10-07-2015 om 11:12

Gehakt uit de vriezer gehaald

Sommige dingen weet ik gewoon echt niet (kon ik mijn moeder maar even bellen); woensdag een pond rundergehakt uit vriezer gehaald. Ontdooid op t aanrecht maar onverhoopt plannen gewijzigd dus in koelkast gelegd. Gister zelf niet thuis en nu zie ik dat man er niet mee heeft gekookt. Wat doen? Gebruiken of weggooien?


Agatha

Agatha

10-07-2015 om 11:20

Weggooien

Dat staat er al veel te lang om nog te gebruiken.

Barvaux

Barvaux

10-07-2015 om 11:26

er gaat meer fout

Nooit ontdooien op het aanrecht, de buitenkant is dan lange tijd al op kamertemperatuur en dat betekent vrij spel voor bacteriën.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-07-2015 om 12:48

Ojee

Ik zou dit ook weggooien. Maar dat je niet mag ontdooien op het aanrecht is voor mij nieuw. Doe ik altijd

bieb63

bieb63

10-07-2015 om 12:49

daarom doe ik niet zoveel met de vriezer

En zeker geen vlees of vis. Ik vind dat niks. Je hoort het in de koelkast te laten ontdooien, maar als ik het daar 's ochtends inleg en 's avonds wil gebruiken is het nog steeds half bevroren. Kan er niets mee. Als ik het in de magnetron ontdooi op de ontdooi stand dan wordt het super droog (al het vocht ligt op het bord/schaal, vooral bij vlees). Nee, ik doe niet meer aan vlees in de vriezer. Bah.

Barvaux

Barvaux

10-07-2015 om 12:52

Vroeger

Vroeger deed ik het ook veel vaker maar als ik het doe haal ik het er dus uit bij het bereiden van de avondmaaltijd van de dag ervoor. Dan heeft het 24 uur de tijd en dan denk ik ook altijd even aan het eten van morgen. 's Morgens zou ik het juist vergeten. Er moet hier ook altijd brood uit 's avonds dus dan kan er ook eventueel vlees mee.

Barvaux

Barvaux

10-07-2015 om 12:54

voedingscentrum

(oja voor jullie kotsen op het voedingscentrum: Katan heeft geen probleem met het voedingscentrum hoorde ik van de week op radio 1)

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx

Ontdooi bevroren producten in de koelkast, op een afgedekt bord of in een afgedekte schaal. Zo krijgen bacteriën geen kans en blijft het vlees lekker sappig. Laat ze niet ontdooien op het aanrecht, op de verwarming of in warm water.

Vreemd dat jullie dat soort dingen niet weten.

bieb63

bieb63

10-07-2015 om 12:56

En Dendy

Precies: NOOIT buiten de koelkast op kamertemp. ontdooien. Gaat wel het snelst natuurlijk, maar die buitenkant die het eerst ontdooit wordt een broeinest van bacteriën. Dus nee, ik vind vlees in de vriezer super onhandig (en vies). Sowieso dingen die eerst moeten ontdooien. Ik gebruik de vriezer hoofdzakelijk alleen voor dingen die je diepgevroren kan gebruiken (zoals pakken diepvriesgroente, ook niet altijd een succes, behalve doperwtjes ofzo), ijs, snacks als kroketten/friet. Alleen brood is te doen. Dat kun je gewoon snel ontdooien op het aanrecht of in het broodrooster.

konijn

konijn

10-07-2015 om 13:12

mee eens

vlees in de vriezer vind ik ook niks. Je moet er inderdaad op tijd aan denken, een dag tevoren in de koelkast laten ontdooien. De diepvriezer is juist fijn voor plotseling iets erbij,
In onze vriezer zit ijs, brood, snacks, friet, krentebollen, pakjes bladerdeeg en quichedeeg. Doperwtjes, spinazie. En onze reservehuissleutel.

Ely

Ely

10-07-2015 om 13:29 Topicstarter

Weggegooid

Dank voor de input. Dat van het aanrecht kende ik ook niet. Wat zou je daar dan van krijgen, van die bacteriën? Het is niet dat wij vaak bacteriële infecties hebben ofzo. Integendeel. Of is het meer het idee?

Enne Barvaux: waarom is dat vreemd? Ik vind het eigenlijk vreemd dat je het vreemd vindt . Of heb je ergens een verplicht huishoud examen gemist voordat ik op mezelf ging wonen 25 jaar geleden?

hahaha een huishoudexamen

zou zo gek niet zijn Kan leuk een plekje krijgen naast de rekentoets!

Angela67

Angela67

10-07-2015 om 13:39

verhitten

als je vlees goed verhit en goed laat doorbakken doodt je al veel bacteriën. Dat moet je natuurlijk sowieso altijd doen, zeker bij kip, maar bij twijfel na ontdooien kun je er nog eens extra op letten.
gr Angela

http://www.rijnmond.nl/programmas/vraag-het-de-bieb/berichten/16-02-2013/kan-ontdooid-voedsel-na-het-bakken-weer-de-vriezer

"Wanneer je bijvoorbeeld vlees ontdooit, ontstaat er altijd een plasje met vocht uit de beschadigde cellen. Hierin ontstaan in een razend tempo bacteriën, die na opnieuw te zijn ingevroren bij ontdooien zich in een net zo razend tempo vermeerderen. Niet doen dus… Door het bakken van voedsel dood je de bacteriën, opnieuw invriezen is dan geen bezwaar.

Ontdooien van eten
Je ziet het vooral bij vochtrijk voedsel als rauwe kip, vlees en vis. Na ontdooien ligt het vlees altijd in een plasje water: ‘drip’ in vakjargon. Drip zit vol voedingsstoffen uit de lekgeprikte cellen en bacteriën zijn er gek op. Ze delen zich er razendsnel in, vooral als je ontdooit bij kamertemperatuur.
Voor je het weet zit je eten vol met bacteriën. Als je dat opnieuw zou invriezen en ontdooien dan zouden er nog veel en veel meer bacteriën inzitten.
Na twee keer invriezen en ontdooien is de kans groot dat ook ziekteverwekkende bacteriën in hoge aantallen aanwezig zijn. De kans dat je ziek wordt van het eten van voedsel dat twee keer ingevroren is geweest, is daarom vele malen groter.
Daarom de ‘regel’: vries voedsel nooit twee keer in. Maar je kan gerust ingevroren rauw vlees ontdooien, bakken en dat opnieuw invriezen. Want door het bakken dood je de bacteriën. Zolang je het maar goed verhit, ook binnenin.
En: ontdooi altijd in de koelkast. Nooit op het aanrecht, bij kamertemperatuur. Of ontdooi in de magnetron en gebruik het daarna direct."

Jasmijn

Jasmijn

10-07-2015 om 13:41

soms

Ik koop altijd pakken gehakt van 500 gram en de helft daarvan gebruik ik direct, de andere helft hou ik dus over. Dit deel vries ik in, maak het heel plat (een bol gehakt ontdooit langzamer dan een plak) en ik pak het ongeveer een half uur voordat ik het gebruiken wil (gewoon omdat ik er ook niet eerder aan denk hoor) dan doe ik het heel even in de magnetron en daarna in de pan, meteen prakken rullen, gaat een stuk onhandiger dan vers gehakt, maar ja..ik moet toch iets met het restje. Kipfilet gaat al makkelijker. Dat haal ik er ook pas net van te voren uit. Heel kort in de magnetron, daarna snijd ik het in stukjes (dat gaat wel weer makkelijker met bevroren kipfilet) en dan maar gewoon gebruiken zoals altijd, proef niet zoveel verschil trouwens.

GS

GS

10-07-2015 om 15:09

enige

Ben ik nou de enige die bevroren vlees gewoon 2 minuten op max in de magnetron mikt?

Katniss

Katniss

10-07-2015 om 16:10

Magnetron

Een magnetron is zo jaren '90. Dat mensen die nog hebben Bovendien wordt vlees er niet lekkerder op als je het daarin ontdooit. Ik vries in principe geen rauw vlees in. Op de een of andere manier gaat bij het ontdooien altijd vocht en smaak eruit. Je kunt beter invriezen na het bakken.

Astrid

Astrid

10-07-2015 om 16:12

niet eten / niet vies

Dit vlees zou ik niet meer eten.

Vlees in de vriezer is niet vies. Je moet er alleen aan denken het op tijd uit de vriezer te halen. Ook de ochtend zelf kan nog best. Als het bv gaat om karbonades, dan trek je die makkelijk uit elkaar, zo los zijn ze wel. Kipfilet kun je half bevroren met een mes al heel makkelijk snijden. Alles gewoon plat en gescheiden van elkaar invriezen en het probleem is er niet meer. Mijn vriezer zit vol vlees, ik moet alleen geen stroomstoring krijgen.

Barvaux

Barvaux

10-07-2015 om 16:15

2 minuten

Dan heb je een hele goede magnetron. Ik zat eens met een probleem omdat ik het vlees had vergeten te ontdooien en buuf zei dat het wel in haar magnetron kon. Nou er gebeurde niet veel in dat kwartier

Ely, ja sorry, dat vind ik vreemd het zijn zo van die dingen waarvan ik wel dacht dat iedereen het wist Jij mag het vreemd vinden dat ik het vreemd vind hoor, geen probleem mee.

goed idee eigenlijk, eerst bakken en dan invriezen

dan heb je er tenminste meteen wat aan!

Moni

Moni

10-07-2015 om 17:55

Heb net vis in lauw water liggen

Werkt prima hoor. Het zijn vier filets die ik in lauw water leg. Een half uur later is het prima ontdooid. Daarna gaat het direct de pan in. Knappe bacterie die daar wat mee kan.....

bieb63

bieb63

10-07-2015 om 19:10

Brrr moni

Ik moet er niet aan denken.... Niet wat betreft bacterien, maar.... Bah. Dar js voor mij geen vers visje...

Brianna F

Brianna F

10-07-2015 om 19:46

Oeps

Ben ik de enige die dat nog wel zou gebruiken, beter nog dat gebeurd wel eens. Nooit ziek geworden.

Moni

Moni

10-07-2015 om 19:52

Bieb63

De vis is in een curry gegaan. Gewoon bakken zou niet lekker zijn geweest. Het was pangasiusfilet. Ik heb extra veel gemaakt. Dat wordt lekkere vissoep voor morgen.
Superlekkere verse vis in een curry gooien vind ik jammer van de dure vis.

bieb63

bieb63

10-07-2015 om 23:48

Moni

Iets als een curry is een ander verhaal en wellicht te doen. Maar gewoon als vis bakken of grillen, nee dat is bij mij nooiit een succes geweest uit de vriezer (taai, smakeloos enz) . Idem met vlees. Dus ik zal nooit vlees/vis in grote hoeveelheden kopen met de bedoeling een deel in te vriezen. Eigenlijk zelfs niet voor stukjes in een gerecht. Teveel gedoe, last van te veel vocht ivm aanbakjen, en alsnog niet lekker ge bakken, tasi en droog OF te waterig wasrdoor het gaat koken. Maar dat is mijn ervaring.....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-07-2015 om 10:20

Dan maar jaren 90

Ik zou echt niet meer zonder magnetron kunnen. Hebben daarom wel geinvesteerd in een goeie, wellicht dat dat scheelt.
Mijn man vriest namelijk ook alles, ja echt alles, plat in. Even in de magnetron op vol vermogen, in de pan en klaar.
Gaat altijd goed.

Dit vlees zou bij ons ook weggegooid zijn denk ik. Vaak zie je en ruik je dit toch ook wel?

dc

dc

11-07-2015 om 10:31

ben ik nou de enige

Die gehakt direct uit de vriezer de pan in mikt? En dan al koken in stukjes hakken, totdat het allemaal goed doorbakken is. We hebben geen magnetron

Moni

Moni

11-07-2015 om 10:57

Wij vriezen wel vlees in

Ik vind het prima gaan. Vlees dat mooi gebakken moet worden (biefstuk of zo) laat ik heel langzaam ontdooien.
Kippedij dat in stukjes gesneden gaat worden, ontdooi ik in de magnetron. Met kipfilet zou ik dat niet doen, dat wordt heel snel droog.
Gehakt gaat ook in de magnetron.

Brianna F

Brianna F

11-07-2015 om 12:34

tip

Van de kraamverzorgster, gehakt in goed afgesloten plastic in koud water leggen, binnen een uur ontdooid.

bieb63

bieb63

11-07-2015 om 13:43

Het probleem is dan dat er veel vocht vrij komt als je gehakt direct uit de vriezer in de pan gaat rullen. Alles gaat koken ipv bakken, dus ook de uien o.i.d. die je erbij gooit. Persoonlijk vind ik het niks.

Ik ook dc

Er wordt hier in huis nauwelijks vlees gegeten, maar de mannen van het gezin lusten af en toe wel gehakt door de pastasaus, kipfilet door de nasi of een hamburgertje. Die doe ik ook direct uit de vriezer in de pan. Met een goed scherp mes krijg je de kipfilet wel in stukjes. Gehakt rullen als je er een heel bevroren blok van in de pan gooit, daar moet je even bijblijven, steeds keren, het gebakken deel eraf schrapen net zo lang tot alles gaar en geruld is. Die hamburgers gaan gewoon vanzelf goed, duurt net iets langer dan niet-bevroren hanburgers.

skik

dc

dc

11-07-2015 om 20:47

vocht

De vocht giet ik af, en de uien bak ik in een andere pan! Pas als die gebakken zijn, gooi ik ze bij elkaar.

creabea

creabea

11-07-2015 om 22:39

ruiken!

Als het nog een beetje normaal ruikt (niet bedorven) dan kun je het écht gewoon gebruiken hoor. Doen wij zo vaak, we kijken ook niet meer naar de datum van producten, maar vertrouwen op onze zintuigen.

Je gaat het gehakt ook nog eens bakken, daarmee doodt je de bacteriën, ziek wordt je er niet meer van, lijkt me. Zomaar weggooien is zonde van het vlees, is dat beest voor niks doodgemaakt....

Nu zit ik me eigenlijk af te vragen of je technisch gezien bedorven vlees, als je dat door en door verhit hebt, ook zou kunnen eten? Of het nog lekker is, is een tweede, maar zou het kunnen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.