Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gekookte aardappelen

Het moet wel zo'n beetje een halfjaar geleden zijn dat we gewone gekookte aardappelen hebben gegeten, maar vanavond staat het weer op het menu. We eten er zalm, bospeen en doperwten bij, maar we vinden de aardappels dan altijd zo droog. Gewone vleesjus vind ik geen combinatie met zalm. Heeft iemand een recept van een warme saus/jus die hier goed bij combineert?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merla

Merla

13-10-2008 om 10:07

Botersausje?

Een botersausje dan Silone? Is ook lekker bij worteltjes. Ik heb het zelf geloof ik nog nooit gemaakt (we eten ook niet graag gekookte aardappels) maar mijn moeder maakte dat vroeger áltijd bij worteltjes en gekookte aardappels. Ook al aten we er dan meestal geen vis bij

Merla

Merla

13-10-2008 om 10:09

Oh wacht

Ik geloof dat het een boter-mostertsausje was. Was erg lekker altijd. Ik heb alleen het recept niet maar kan daar eventueel wel achterkomen denk ik

Katrien

Katrien

13-10-2008 om 10:42

Peterselie-aardappeltjes

Boter smelten in de pan, aardappelen erbij, handvol gehakte peterselie erbij, even husselen zodat alle aardappeltjes bedekt zijn met boter/peterselie. Nog wat peper & zout erover en klaar! Je kan er ook nog een geperst teentje knoflook bij doen.

Lekker zowel bij de zalm als bij de groenten.

Katrien

amk

amk

13-10-2008 om 10:46

Aardappelpuree

en als je die aardappels nu eens tot een heerlijk romige puree maakt. Met een flinke scheut warme melk (nooit koude) en een klontje boter. Eventueel nog lekker bieslook of dille er door heen.

groet
Angela

Amarins

Amarins

13-10-2008 om 13:14

Recept van sylvia witteman

Smashed potatoes: gekookte aardappelen met schil en al grof stampen, of pletten is het eigenlijk. In ovenschaal doen, olijfolie eroverheen, grof zout en peper en dan in de oven. Resultaat is een heerlijk knapperig berglandschapje van gekookte aardappelen.

margje van dijk

margje van dijk

13-10-2008 om 13:46

Ja, maar als je zo begint....

Dan kun je net zo goed aardappelen met knoflook en rozemarijn en olijfolie uit de oven doen

Neem ongeschilde aardappelen, nieuwe zijn lekker, boen ze schoon, halveer ze, leg ze op een bakplaat, knijp er een stuk of wat knoflooktenen boven uit, strooi er geplette rozemarijn over, sprenkel er ruimschoots olijfolie overheen en doe in een oven van omstreeks 220 graden ongeveer 30-45 minuten (even checken). Heeeeerlijk, en smaakt ook heel goed bij zalm.

Als wij aardappelen eten is het of in (een variant op) bovenstaande vorm, of het is puree, wat Angela al zegt. Mijn man is de puree-expert, dus hoe het precies moet weet ik niet, maar ik heb wel eens het volgende opgevangen:
- kook aardappelen gaar zonder zout (dat wordt luchtiger bij puree);
- bij dat koken moet je niet te veel water toevoegen en een keer de aardappelen omscheppen (aldus mijn man)
- afgietwater vang je op
- doe zout, peper, vers geraspte nootmuskaat, een klont boter op de aardappelen en stamp (met een stamper - die heb je dan vast niet, of wel). Voeg vocht toe naar behoefte: eerst het opvangwater, aangevuld met melk. Wij doen gerust koude melk, het is/blijft warm zat. En warme melk word soms per ongeluk hete melk en dat stinkt heel erg.
- als het goed is is je puree romig zacht, echt, dat smult heel lekker weg bij zalm.
Ik vergeet er altijd bij te zeggen dat je er nog peper en zout naar smaak bij moet doen (bij die knoflook-rozemarijnaardappelen).
Gewone gekookte aardappelen eten wij uitsluitend als er vlees bij zit waar je gegarandeerd lekkere jus bij krijgt.

Eet smakelijk,
Margje

Silone

Silone

13-10-2008 om 14:02 Topicstarter

Ja maar ja maar

ALS we al aardappelen eten is het gefrituurd, gebakken, uit de oven, puree of in stoofpotten. Ik heb nu nog net genoeg niet kruimige aardappelen liggen om er gekookt bij te eten. Zodra ik een andere vorm van aardappelen maak, moet ik wat bijkopen want daar wordt veel meer van gegeten. En ik wil (vooruit héél af en toe) toch eens gekookt eten. Al was het maar zodat de kinderen me niet heel glazig aankijken bij het begrip gekookte aardappelen. Ik houd van breed aanbod op tafel. Mijn vraag was dus ook niet één naar allerlei andere manieren van aardappelen bereiden, maar simpel een warme saus of jus. Misschien ga ik voor Katriens boter. Hoef ik geen boodschappen voor te doen, boter ligt in de koelkast en de peterselie knip ik uit de tuin.

Silone

Silone

13-10-2008 om 18:31 Topicstarter

Katrien

't Was helemaal goed. De vrolijke kleurtjes op het bord vond jongste restaurantwaardig, en oudste beweerde gekookte aardappels nu bijna lekker te vinden. Een mega-compliment

*Sophie*

*Sophie*

13-10-2008 om 22:45

De enige keer dat wij

gekookte aardappels eten is als we gaan 'Racletten'.
Nou ja: eigenlijk mag ik het niet zo noemen, want we doen maar een beetje alsof.
Op de tafel:
*Schaaltje gekookte aardappels (nieuwe, vastkokers), in stukken,
*schaaltjes 'charcuterie' naar keuze
http://www.marche-pays-aveyron.fr/IMG/jpg/MdP-Conquet-2007-02.jpg
*schaaltje koude roomboter,
*schaaltje met dikkere plakken kaas naar keuze.

En dan ieder een bord en dan neem je een dikke plak kaas en dan ga je om de beurt naar de magnetron om je plak kaas te laten smelten en dan ren je terug naar de tafel en smikkelt hem vergezeld van de andere lekkerijen op ;- )

Versgemalen zwarte peper en idem dito zout erbij natuurlijk.

Ik weet wel dat er ook apparatuur voor te koop is en speciale Raclette-kaas, maar dat maakt het allemaal weer zo duur en je moet ook alles weer in de kast kwijt kunnen en de kinderen vinden die kaas dan weer net niet lekker en .....nou ja, zo kan het ook best lekker zijn, dus wij doen het zo ;- )

Ideetje? Uitgebreide salade erbij natuurlijk, of gekookte bospeentjes met glanzend laagje van boter en suiker ;- )

Mmmmmm! Echt iets voor gure herfstdagen. Wijntje erbij.
Paar vrienden. Vuurkorfje? Roodwit geblokt tefelkleed?
O? Draaf ik door? Zeg dat dan meteen...

groetjes, Sophie.

*Sophie*

*Sophie*

13-10-2008 om 23:00

Margje, over die rozemarijn enzo

Bij ons gaat dat altijd verbranden in de oven. Ik leg het pas de laatste hooguit 10 minuten op de aardappels. Daarbij gaat anders je hele huis zo sterk naar rozemarijn ruiken dat het net lijkt alsof we allemaal tegelijk wiet aan het roken zijn (of was het nou hasj?)!
Heeft ook wel weer wat, maar is niet wat je beoogd had ;- )

Daarbij vind ik die aardappels toch niet echt goed zacht en gaar worden zo in de oven, dus ik kook ze altijd even voor. Stom he? We hebben het zo vaak geprobeerd, ook hetelucht of juist gewone oven, langer, korter...meer olie, minder...Niks wil echt lukken. Behalve in de schil op de plaat, dat hebben we nog niet geprobeerd, dus die mogelijkheid ligt er nog bij ons.

Vwb die rozemarijn: Ik heb genoeg voor het heeeele forum! Het groeit hier aan alle kanten de tuin uit! Heb er ook al haarwater van gemaakt, hahaha! Maar daar worden de witte handdoeken weer geel van :- (
Het rook wel lekker...

groetjes, Sophie.

margje van dijk

margje van dijk

13-10-2008 om 23:34

Goh

Hier geen enkel probleem met de rozemarijn en de aardappelen. Niet verbrand, en aardappelen knapperend (heerlijk) gaar.

Maar ja, je ruikt het wel, ja. Dat vind ik niet erg.

Margje

Katrien

Katrien

13-10-2008 om 23:35

Silone

Ah, fijn om te lezen dat het goed was. Hier hebben die peterselie-aardappeltjes ook altijd veel succes. Maar wij zijn echt wel gekookte-aardappel-eters.

Katrien

margje van dijk

margje van dijk

13-10-2008 om 23:43

Ik wou dat ik lidwientje was (katrien)

Dan had ik als reactie op jouw laatste zin:
"Maar wij zijn echt wel gekookte-aardappel-eters."
heel hard 'hiha!' mogen roepen!
(ook al probeer je het nog zo goed met die streepjes

Margje

Katrien

Katrien

14-10-2008 om 08:24

Margje

'k Snap het niet? Waarom die hiha?

Katrien

margje van dijk

margje van dijk

14-10-2008 om 11:18

Anders lezen

Je kunt de zin "wij zijn gekookte-aardappel-eters" op twee manieren lezen: wij zijn eters van gekookte aardappelen, of: wij zijn aardappeleters die gekookt zijn. Ik kreeg spontaan de slappe lach omdat ik dus 'gekookte aardappeleters' las.

Lidwientje is redelijk befaamd om haar subtiele waarneming van taalkundige grappigheidjes, en haar standaard uitroep van vreugde ende vermaek luidt: hiha.

Margje

Katrien

Katrien

14-10-2008 om 13:13

Aha

Ja, zo had ik het zelf natuurlijk nog niet gelezen. Maar inderdaad, voor interpretatie vatbaar...

Katrien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.