Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emma B

Emma B

12-10-2008 om 09:22

Geld bij argenta en de belgische staatsschuld?

Via googlen kom ik er niet helemaal uit. Argenta is mij door de financieel adviseur aangeraden om geld te parkeren (niet dat ik nou zooooveel heb, maar toch) en volgens Argenta en de financieel adviseur komt het allemaal goed want de Belgische overheid garandeert spaargeld net zo als de Nederlandse overheid dat doet.
Heb ik even gegoogled op de Belgische staatsschuld (want ik meende me te herinneren dat die nogal hoog was) en volgens wikipedia is de Belgische staatsschuld 90 procent van het BBP van 2007. Daarentegen is volgens wikipedia de Nederlandse staatsschuld 34,8 procent van het BBP. Van wikipedia begreep ik dat 60 procent de (max) norm zou moeten zijn.
Nu concludeer ik (met mijn gehavende economische kennis) dat het niet zo verstandig lijkt om geld in Belgie te parkeren. Ten eerste moet je dan zorgen dat je het geld van de Belgische overheid terugkrijgt (en dat is toch buitenland, hoe dicht bij ook) en ten tweede lijkt het me dat met zo'n staatsschuld, het moeilijk is om spaarders te garanderen dat ze geld terugkrijgen.
Maar mijn economische keniis is beperkt, dus misschien hebben de dingen die ik met elkaar combineer wel niets met elkaar te maken. Is er iemand die zijn of haar licht erover kan laten schijnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jan

jan

12-10-2008 om 13:23

Zou ik niet doen

Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al. Wat IJsland kan gebeuren kan Belgie ook gebeuren. Hoeveel rente geven ze? 5,25% ofzo? Alls je 30 tot 40.000 spaargeld hebt scheelt je die extra 0,25% pak'm beet zo'n 100 euro per jaar. Kun je het net zo goed bij de RABO voor 5% neerzetten voor een jaar.

Groet Jan

Tinus_p

Tinus_p

12-10-2008 om 23:10

Niet zo simpel

Emma:
"Heb ik even gegoogled op de Belgische staatsschuld (want ik meende me te herinneren dat die nogal hoog was) en volgens wikipedia is de Belgische staatsschuld 90 procent van het BBP van 2007. Daarentegen is volgens wikipedia de Nederlandse staatsschuld 34,8 procent van het BBP. Van wikipedia begreep ik dat 60 procent de (max) norm zou moeten zijn."
De staatsschuld heeft niet zoveel te maken met de kans dat je je geld kwijtraakt.
Ten eerste wordt de depositogarantie betaald door de banken onderling, en pas als die in de problemen komen door de overheid zelf. Ten tweede is 60% geen heilige grens, maar een sterk ideologisch gekleurde norm over wat wenselijk zou zijn. Ten derde zegt de staatsschuld niet zoveel over acute betalingsproblemen -ook de Belgische overheid kan nu gewoon autowegen aanleggen en ambtenarensalarissen betalen. Ten vierde (en dat is wat er in IJsland misging) gaat het ook om de grootte van de schulden tov de rest van de uitgaven. Achteraf was de bankensector 'te groot' voor IJsland', alleen al IceSave was iets van 10% van het BBP van IJsland.

Jujube

Jujube

13-10-2008 om 11:07

Moeilijke keuze

Zelf sparen wij nu een jaar bij Argenta en tot nu toe heeft Argenta nog geen problemen. Argenta is actief in Belgie, Nederland, Luxemburg en Duitsland. Argenta geeft een rente van 4,5% met gunstige voorwaarden. Of je het moet doen kan ik niet zeggen. Je zou ook nog een tijdje af kunnen wachten en als de crisis een beetje is overgewaaid een beslissing nemen.
Groet,
Jujube

Tinus_p

Tinus_p

14-10-2008 om 10:26

Aanvulling

Nog iets, dat voor mijn gevoel vanzelf spreekt, maar vandaag in mijn krant werd onderstreept: België is een Euroland, wat zorgt voor extra stabiliteit, en echt EU-lid waardoor alle EU garanties ook voor België gelden.

Jose van Polanen

Jose van Polanen

14-10-2008 om 10:53

Hmpf

Wij sparen al jaren bij de ASN. 4,75% rente en de hoop dat fatsoen een overweging is bij het investeren. Is dat ook nog van belang?
groet,

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.