Home » Forum » Huis tuin en keuken » Gemeenschappelijke binnentuin en katten

gemeenschappelijke binnentuin en katten

12 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Danielle W
gemeenschappelijke binnentuin en katten

Wij wonen in een appartementencomplex in de binnenstad met een grote gemeenschappelijke binnentuin. Deze tuin bestaat uit gras met bomen. Jarenlang functioneerde dit rcht al een tuin waar iedereen lekker kon gaan zitten, eten, kinderen speelden etc. Nu is de helft van de tuin, de schaduwkant verandert in een modderpoel, er groeit nog nauwelijks gras. Ooraken: als eerste waarschijnlijk doordat er teveel schaduw is. Maar ten tweede dat er 9 katten en een hond aangrenzend aan de tuin wonen die allemaal hun behoefte doen in het inmiddels grasloze gedeelte. De katten woelen in de grond bij pogingen om hun uitwerpselen te begraven. Een paar bewoners, waaronder wij(merendeels geen huisdieren) zouden graag in actie komen en nieuw (schaduw-gras) zaaien. Maar zaad zal niet de kans krijgen te ontkiemen en te wortelen omdat er zoveel gewoeld wordt i n de grond. We moeten nog overleggen met de andere bewoners. Maar is het onredelijk om te vragen katten en hond enkele weken niet in de tuin te laten zodat het gras een kans krijgt? Is dat té zielig? Ik denk dat iedereen op zich graag een mooi grasveldje wil in plaats van een armoedig modderpoel met uitwerpselen.. Heeft iemand tips voor ons hoe dit aan te pakken?

Dendy Pearson
Niet onredelijk hoor

Ik vind het een heel normaak verzoek. Honden kunnen gewoon ergens anders uitgelaten worden en voor katten bestaan er toch tuigjes zodat ze op eigen terrein blijven?

juf Ank
het is

zeker redelijk. Moet over te praten zijn als duidelijk is dat dit een gezamenlijke tuin is.

Phryne Fisher
Stank

Wacht maar tot het zomer wordt. Dan willen de bewoners die er met hun neus bovenop wonen echt wel meewerken. Niet te harden, de stank van kattenpoep.
Mijn voortuin was tot vorig jaar een bak met grind, erg populair bij het lokale kattenvolk. Ik rook het direct als er weer een bezig was geweest, en ging dan ook maar weer met een plastic zakje in de weer. Er komen ook groene vliegen op af, dus dat gaan jullie ook merken.

Pooh bear
Katten lastig

Een hond kan je natuurlijk ergens anders uitlaten.
Een kat is lastiger als je kat vrij naar buiten mag kan je hem niet uitleggen dat hij uit die tuin moet blijven.
En een kat die gewend is naar buiten te kunnen ineens binnen te houden is echt heel moeilijk en levert voor de katten echt heel veel stress op.
Horen de katten bij mensen van het appartementencomplex ? Of hebben ze eigen tuinen? In het laatste geval kan je ze vragen of ze hun tuin willen afschermen zodat de katten in hun eigen tuin blijven.
Of jullie schermen de binnentuin af zodat er geen katten in kunnen.

Lente
Een net spannen over het nieuwe gras?

Hondeneigenaren kun je vragen om een bepaalde periode hun hond niet op het gemaaide veldje uit te laten.
Katteneigenaren is lastiger. Je kunt ze wel vragen hun kat eruit te jagen. Maar dat lukt natuurlijk niet 24/7. Wel kunnen alle omwonenden katten eruit jagen. Dat scheelt weer.
Er zijn misschien kasteneigenaren die geen kattenbak hebben omdat kat de behoefte buiten doet. Misschien kun je die motiveren om wel een kattenbak te nemen.

Ik zou kijken of het mogelijk is om een net te spannen boven het veld. Katten kunnen daar nog wel onderdoor maar het wordt minder prettig om te graven.

Wat wel zou kunnen werken is het leggen van graszoden. Gras is voor katten niet prettig om hun behoefte in te doen. En hondeneigenaren kun je dan nog steeds vragen om hun hond daar voorlopig niet uit te laten.
En daarna opruimplicht.

Kaaskopje
Er is wel wat mogelijk.

Kattenschrik strooien, planten zoeken, waar katten niet van houden. Eventueel een plek aanwijzen waar het wel kan, maar met opruimplicht. Katten zijn zindelijke dieren, dus houden er niet van om in elkaars plek alles te moeten doen, dus een beetje ruim niet het wel zijn. Aantrekkelijke maken met voor katten aangename geuren. Jullie zouden kunnen overwegen om geen gras te zaaien, maar bodembedekkers die tegen schaduw kunnen. Hoe dichter de planten op elkaar staan, hoe minder een kat er kan spitten en zitten.

Wat de honden betreft: aanlijnen als ze de boel vernielen.

Pirata
Kaaskopje

Hoe ga jij die katten een plek aanwijzen? Met een bordje? 😊
Graszoden lijkt me het handigst en mensen verzoeken de honden elders uit te laten.

Jesse_1
Uh?

Bij het woord binnentuin hoor ik toch echt tuin.
Doet een hond zijn behoefte in die tuin? Dit vind ik sowieso echt heel raar hoor. Lijkt mij niet de bedoeling.

Triva
ik zou voor

kunstgras gaan, dan zijn al je problemen opgelost.

Danielle W
Alvast...

Bedankt voor alle tips, echt heel fijn! We zijn vandaag een dagje weg dus nu geen tijd uitgebreider te antwoorden. Dat doe ik vanavond.

Guppie
Kattenzandbak?

Zandbak met los zand misschien aantrekkelijker, zodat ze de rest hopelijk wat met rust laten.