Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gesprekken met oudere buurtbewoners afkappen?


Nick90 schreef op 04-10-2023 om 11:33:

[..]

Het is geen buurvrouw, ze woont niet eens bij ons in de straat. Maar we gaan het uiteraard wel proberen om het vriendelijk af te kappen, we zijn inmiddels op het punt dat we gauw een andere route nemen als we haar in de verte zien. Heel oud is ze trouwens niet, begin 60.

Ze loopt met een rollator dus ze rent jullie vast niet achterna. Een andere route kiezen is echt niet nodig. Je ziet haar aankome. Je knikt vriendelijk en je zegt hallo en je loopt weer door. En af en toe stop je en maak je een kort praatje

 

Nick90 schreef op 04-10-2023 om 11:49:

[..]

Ja we gaan proberen om het vriendelijk af te kappen maar de irritatie zit nogal hoog.

Dat betekent alleen maar dat je vrouw het al te lang heeft laten aanslepen. 

Dus nu is het tijd om vriendelijk (!) maar beslist grenzen te stellen. Een kort praatje maken kan best, maar je vrouw heeft nu de indruk gegeven dat ze 4x per dag een halfuur de tijd heeft. Dat heeft ze niet. Dus na wat formaliteiten (Hallo, lekker weer vandaag) gewoon vriendelijk zeggen dat ze nog veel te doen heeft en dan daadwerkelijk doorlopen. Duidelijk zijn. Dat is niet onvriendelijk. Het laten aanslepen totdat je haar gaat afblaffen is juist onvriendelijk. 

Nick90

Nick90

04-10-2023 om 12:16 Topicstarter

Flanagan schreef op 04-10-2023 om 12:05:

Soms zoeken oudere mensen met een rollator contact omdat ze zich kwetsbaar en onveilig voelen. Zo was laatst hier ook een overbuurvrouw( ze woonde aan overkant water). Ze was lastig gevallen door een groepje jongelui die riepen dat ze haar geld wilden. Dat had ze niet bij haar. Dit voorval maakte wel dat ze meer contact zocht met mensen in de buurt.
Miscchien volgende keer toch maar even vragen hoe het met haar gaat?

Dat is hier niet echt aan de orde, deze mevrouw heeft nooit gewerkt en daardoor waarschijnlijk ook maar een heel klein kringetje om zich heen. Om even een voorbeeld te geven waarom we zo geïrriteerd raken is bijvoorbeeld dat ze onze honden aanroept terwijl ze dus aan de riem lopen, ze geeft ze zomaar koekjes en dergelijke dingen want die mogen volgens haar best iets lekkers ook al heb ik al een keer of 3 gezegd dat ik dat niet wil, van de week ging vrouw met de kleine in de wandelwagen 1 hond (de pit) uitlaten, baby sliep eindelijk en toen begon die vrouw dus de hond uit de verte te roepen. Gevolg was dat hij een naar voren schoot, voor de wagen terecht kwam waardoor die een onverwachte beweging maakte en de kleine begon weer te brullen. Dus vrouw moest en de kleine troosten en de hond in bedwang houden terwijl die vrouw niks anders deed dan de opwinding van de hond erger te maken en vervolgens tegen m’n stuntelende vrouw iets zei in de trant van valt niet mee hè om alles in goede banen te leiden. 

Ik snap in elk geval wel dat ze er helemaal klaar mee is. 

Maar dat kan je vrouw toch gewoon tegen haar zeggen: ‘Buurvrouw, wilt u niet gaan roepen als ik met kinderwagen de hond uitlaat, want ik was dolblij dat baby eindelijk in slaap was gevallen.’
Beleefd, maar iets meer gedecideerd.

Nick90 schreef op 04-10-2023 om 12:16:

[..]

Dat is hier niet echt aan de orde, deze mevrouw heeft nooit gewerkt en daardoor waarschijnlijk ook maar een heel klein kringetje om zich heen. Om even een voorbeeld te geven waarom we zo geïrriteerd raken is bijvoorbeeld dat ze onze honden aanroept terwijl ze dus aan de riem lopen, ze geeft ze zomaar koekjes en dergelijke dingen want die mogen volgens haar best iets lekkers ook al heb ik al een keer of 3 gezegd dat ik dat niet wil, van de week ging vrouw met de kleine in de wandelwagen 1 hond (de pit) uitlaten, baby sliep eindelijk en toen begon die vrouw dus de hond uit de verte te roepen. Gevolg was dat hij een naar voren schoot, voor de wagen terecht kwam waardoor die een onverwachte beweging maakte en de kleine begon weer te brullen. Dus vrouw moest en de kleine troosten en de hond in bedwang houden terwijl die vrouw niks anders deed dan de opwinding van de hond erger te maken en vervolgens tegen m’n stuntelende vrouw iets zei in de trant van valt niet mee hè om alles in goede banen te leiden.

Ik snap in elk geval wel dat ze er helemaal klaar mee is.

Ook dat is een kwestie van vriendelijk en duidelijk grenzen stellen. Duidelijk uitleggen wat je niet wilt en waarom. Een paar keer herhalen. En luistert ze dan nog steeds niet, dan loop je voortaan regelrecht de andere kant op. Ook dat is een grens stellen.

Verder misschien toch nog wat meer trainen met de honden, zodat ze beter naar jullie luisteren. Absolute gehoorzaamheid is sowieso hard nodig met de rassen die jullie hebben.

En behalve de honden beter trainen en ervoor zorgen dat je vrouw controle heeft ook oefenen op nee zeggen. Jullie kind wordt vanzelf ouder. Er zullen momenten komen dat mensen ook dingen aan hem gaan aanbieden. Snoep en koek. Leer om vriendelijk nee te zeggen. Of het nou een hond of een kind is.

Nick90

Nick90

04-10-2023 om 12:35 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 04-10-2023 om 12:25:

[..]

Ook dat is een kwestie van vriendelijk en duidelijk grenzen stellen. Duidelijk uitleggen wat je niet wilt en waarom. Een paar keer herhalen. En luistert ze dan nog steeds niet, dan loop je voortaan regelrecht de andere kant op. Ook dat is een grens stellen.

Verder misschien toch nog wat meer trainen met de honden, zodat ze beter naar jullie luisteren. Absolute gehoorzaamheid is sowieso hard nodig met de rassen die jullie hebben.

Ja maar ik begin dus steeds meer het idee te krijgen dat vriendelijk maar beslist doen bij haar niet werkt. We hebben er al een paar keer vriendelijk iets gezegd van die koekjes maar toch blijft ze het doen, zelfde geld voor het roepen. En ja we trainen op gehoorzaamheid. 

Dus staat ze daar weer met die koekjes. Honden heel kort houden en nee zeggen. En gelijk doorlopen. Honden ook geen ruimte geven. 

Nick90

Nick90

04-10-2023 om 12:47 Topicstarter

Plantenbak schreef op 04-10-2023 om 12:40:

Dus staat ze daar weer met die koekjes. Honden heel kort houden en nee zeggen. En gelijk doorlopen. Honden ook geen ruimte geven.

Daar zit dus het probleem, ze loopt er dan zelf naar toe terwijl ze in tussen de naam van de hond kirt en roept kom maar. Die hond weet dat ie een koekje krijgt en gaat daar maar al te graag op in. Dit lukt haar trouwens alleen met de pitbull, de dogo is wat gereserveerd tegen mensen buiten ons gezin en reageert ook niet als ze zonder de pitbull wandelen. Wat dat betreft is hij de ideale hond. 

Doe de hond een muilkorf om; kan ze zien dat het niet mogelijk is hè te voeren.

Ik snap dat dat erg vervelend is als mensen steeds je hond roepen en koekjes aanbieden terwijl je dat niet wil. Misschien helpt het om een keer flink boos te worden?
Sommige mensen zijn nogal hardleers. Deze mevrouw blijkbaar ook. 
Zeg nog één keer duidelijk dat jullie het onprettig en onveilig vinden dat ze telkens loopt te roepen en te voeren en jullie grenzen niet respecteert en dat jullie het de volgende keer niet meer vriendelijk vragen.

stuur de pitbull op haar af 😀. Nee dat is natuurlijk een grapje. Ik snap niet dat ze de gelegenheid heeft gekregen om de hond koekjes te voeren. Daar is je vrouw toch bij, ze kan de hond toch wegtrekken als de buurvrouw een koekje aanbiedt? 
over een paar jaar voert ze je kind snoep terwijl jij dat niet wil. 

Als ik een oud vrouwtje met rollator was zou ik me echt niet wagen aan het roepen naar een pitbull of een dogo, mijn hemel, ik zou me beperken tot Golden en Poedels. Is die vrouw niet licht dementerend? Misschien gewoon een keer het gesprek aangaan met haar, op een moment dat honden en baby niet bij is. “Mevrouw we zijn niet gediend van wat u doet met roepen van de honden, voeren van koekjes etc…” Niet super vriendelijk, gewoon heel duidelijk. Als dit ook niet werkt dan weet ik het niet meer. Zelf ben ik een sul die altijd een praatje doet met eenzame mensen maar het neemt wel veel tijd.
Sini

Nick90

Nick90

05-10-2023 om 09:06 Topicstarter

Sinilind schreef op 05-10-2023 om 08:12:

Als ik een oud vrouwtje met rollator was zou ik me echt niet wagen aan het roepen naar een pitbull of een dogo, mijn hemel, ik zou me beperken tot Golden en Poedels. Is die vrouw niet licht dementerend? Misschien gewoon een keer het gesprek aangaan met haar, op een moment dat honden en baby niet bij is. “Mevrouw we zijn niet gediend van wat u doet met roepen van de honden, voeren van koekjes etc…” Niet super vriendelijk, gewoon heel duidelijk. Als dit ook niet werkt dan weet ik het niet meer. Zelf ben ik een sul die altijd een praatje doet met eenzame mensen maar het neemt wel veel tijd.
Sini

Ja die tijd die het in beslag neemt irriteert hier ook. Ik zal het nog een keer zeggen en als dat niet werkt is blijkbaar een hardere aanpak nodig. Tis gewoon een aparte eigenaardige vrouw en sinds haar man overleden is is dat nog erger geworden. En nee ik snap dus ook niet hoe ze in haar hoofd haalt om m’n honden te roepen, en dan zou ik moeten trainen op gehoorzaamheid volgens enkelen hier. Ik kan ze toch moeilijk hun naam afleren. 

En nee ik snap dus ook niet hoe ze in haar hoofd haalt om m’n honden te roepen, en dan zou ik moeten trainen op gehoorzaamheid volgens enkelen hier. Ik kan ze toch moeilijk hun naam afleren.

Nou hier let’s agree to disagree, ik denk echt dat het te trainen is hoor. Als ze geroepen worden moet je met een eenvoudige commando (blijf/sta) de honden onmiddellijk kunnen stoppen. Ik heb altijd honden gehad (Goldens, dat wel) en “blijf” was altijd een van de eerste commando’s dat ik oefende met de honden. 
succes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.