Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gezocht: melkvrije recepten voor high tea hapjes

Inmiddels heb ik al geleerd dat datgene wat wij hier high tea noemen, in feite afternoon tea is in GB. Mijn dochter wil graag met haar vriendinnen haar verjaardag vieren met zo'n tea. Eén van hen is allergisch voor melk - ook heel kleine beetjes. En natuurlijk willen we graag dat iedereen van alles kan meeëten. De onvermijdelijke scones gaan ook goed zonder clotted cream. Wie heeft nog leuke recepten voor melkvrije high-tea-hapjes, die ook nog door de dames zelf te maken zijn? Ze zijn tussen de 11 en 13 jaar oud.

Jessica O

Jessica O

18-06-2013 om 13:14

Nou

Sandwiches, brownies, ook in de witte variant. Misschien heeft de moeder van het meisje wel een paar recepten, want er mag dan denk ik ook geen boter in.
Wat wij ook wel lekker vinden zijn Engelse flapjacks. Eigenlijk een koek van muesli en boter, maar of dat melkvrij kan?
Knakworstjes in deeg, saté, soepje...

Boter en margarine

Wajang plantenmargarine bevat geen koemelkeiwit. Het is soms wel even zoeken naar een smeerboter zonder melk. De Wajang smeerboter is tegenwoordig bij mij in de buurt alleen nog in de light variant en daar houd ik niet van. Maar andere merken, soms juist huismerk, zijn zonder melk, even zoeken.
Bestel anders bij de bakker bruin en witbrood zonder melk of, soms heeft de supermarkt een melkvrij brood, juist soms het goedkope brood, reserveer dat dan.
Je kunt goed brownies maken met Wajang boter. Verder als beleg zou ik zalm doen, sla, ei, tomaat e.d. en mayonaise, aardbeien met vanillesuiker oid. Een lekkere jam of marmelade.

Tineke

Tineke

18-06-2013 om 14:09

Cupcakes

Zelfrijzend bakmeel, wajang, eitje, suiker en evt. een slokje sojamelk, daar kun je prima cupcakes van bakken. In van die leuke minivormpjes. Let wel op: bakmeel van dure merken (zoals Koopmans) en kant en klare cakemixen zijn meestal niet melkvrij. Bij koopmans staat het er niet op, maar ze kunnen geen enkel product 100% melkvrij garanderen. Of, als ze zo'n apparaat ergens vandaan kunt toveren, popcakes, met hetzelfde recept
Bladerdeeghapjes zijn ook leuk, maar er zijn nog maar weinig merken die melkvrij zijn. Weer eigen merken, net even wat minder op ooghoogte, dus altijd even zoeken.
Overigens heeft AH nu in het dieetschap een melkvrije chocopasta, misschien kun je daar ook nog iets mee doen.

Over cupcakes

Ik zag laatst op 24 kitchen een recept van cupcakes langskomen die werden gemaakt met olie ipv boter/margarine. Die waren dus ook melkvrij. Dat recept is vast op de site nog wel te vinden, ze waren meen ik met rood fruit.

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

18-06-2013 om 21:04

Recepten

Cake kan heel makkelijk melkvrij, neem het gelijke delen recept (50 gr wajang, 50 gr suiker, 50 gr bloem en 1 ei maat M), voor een gemiddelde cake heb je beslag van 3 eieren nodig, voor een grote 4 eieren. Cupcakes kun je ook van dit recept bakken.
Let op met brood, in eigenlijk alle witbrood zit melk in hele kleine beetjes. Allison brood van de bakker gaat wel goed, of je bakt het zelf. Danerole heeft croissantdeeg wat wel koemelkvrij is, je hebt van die harde zweedse broodjes, goedkoopste merk is over het algemeen wel koemelkvrij.
In alle recepten kun je waar boter staat wajang nemen en waar melk staat soja-melk nemen, dan heb je alvast een behoorlijk grote keuze. Waar chocolade staat graag pure chocolade nemen, de rest bevat melk...

Genista

Genista

19-06-2013 om 12:46 Topicstarter

Hartelijk dank!

Hartelijk dank voor het meedenken! Hier kan ik zeker wat mee. Ik dacht ook aan wraps met zalm. Klopt het dat in wraps in het algemeen ook geen sporen van melk zitten?

Tineke

Tineke

19-06-2013 om 16:40

Danerolle

Croissantdeeg is sinds kort niet meer melkvrij! Oftewel, altijd blijven opletten. Zalm is zover ik weet altijd melkvrij, maar ham is zelden melkvrij.

Jesse_1

Jesse_1

19-06-2013 om 16:56

Boter

Je mag het geen boter noemen natuurlijk, maar wij gebruiken plantaardige margarine van de AH.
Voor brood kun je blue band wit nemen, dat is vlgs mij ook melkvrij

Tink

Tink

20-06-2013 om 00:22

Appeltaart

Een kennis die sinds kort ook melkvrij eet, stuurde een recept voor appeltaart waar geen melk in voorkomt (al moet je dan wel even letten op de soort boter lijkt me)
Hij is heel simpel te maken zei ze.
http://allrecipes.nl/recept/9829/eenvoudige-franse-appeltaart.aspx

Genista

Genista

20-06-2013 om 14:10 Topicstarter

Dank, wederom

Tink, zijn er mensen die appeltaart mét melk bakken? Nooit geweten...
Dank alweer voor het meedenken. Ik had inderdaad zoiets als zo'n blikje pizzadeeg oid in gedachten om een minipizzaatje te laten maken. Daar moet ik dus ook goed op letten.
En heeft iemand een erg simpel recept voor melkvrije scones? Ik had namelijk gehoopt dat ze wel tegen aangezuurde zuivel kon, maar dat is niet zo. En in de erg simpele recepten die ik heb, is yoghurt of kwark nodig voor dat kenmerkende scone-achtige.

Tineke

Tineke

20-06-2013 om 15:55

Alpro mild and creamy

Dat is een yoghurtachtige, nooit geprobeerd, dus ik weet niet hoe het zich gedraagt.

Tink

Tink

20-06-2013 om 23:47

Genista

Nee, ik ook niet . Maar ze kwam zo specifiek met dit recept dat ik daar helemaal niet meer aan dacht en het hier neerzette . En je wilde ook makkelijke dingen, en makkelijk is ie.
Nouja, eet smakelijk, het wordt vast leuk.

Genista

Genista

21-06-2013 om 14:18 Topicstarter

Annej

Kijk ik niet goed? Ik zie in jouw link zo gauw geen melkvrije scones staan (yoghurt, karnemelk, kwark en dergelijke mogen namelijk ook niet).

Genista

Je hebt gelijk hoor Genista. Er zit er eigenlijk maar 1 in die melkvrij is, maar dan wordt het opgelost met sojamelk en sojaspread, ook niet eerste keus.
http://allrecipes.nl/recept/2856/citroenscones-met-maanzaad.aspx
Zelf liet ik indertijd gewoon de melk weg. Iets meer boter en ei gebruiken en zonodig aanlengen met water.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.