Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

TGG

TGG

22-07-2023 om 19:02

Gezocht naar enig idee betr. continu gasgebruik

Hoi,

Ik zag toevallig op dit forum een eerdere vraag voorbij komen omtrent zo leek onverklaarbaar gasgebruik. Nu kwamen daar suggesties uit naar voren over o.a. een waakvlam die continu water kan blijven opwarmen gedurende de dag, mogelijk ligt het daaraan maar nu weten wij niet hoe te controleren of dit aan de orde is, of welke settings er dan veranderd zouden moeten. Tevens dus de vraag of het daaraan te wijten zou kunnen zijn of dat het aan iets anders zou kunnen/moeten liggen

Bijgevoegd heb ik een link (volgens mij kan ik hier geen images direct uploaden) naar het gemonitorde gasverbruik. 
De tweede afbeelding laat het constante gebruik zien (eerste is daarop ingezoomd), de piek is een douche en wanneer het aan het eind stopt is de ketel uitgezet. Maar normaliter gaat het gebruik dus continu door op niveau zoals het voor de piek eruit ziet. 

edit: ik zie dat ik nog niet mag linken..

Stel je een continu gebruik voor van 0.1 waarbij het kort met douchen. 0.5 aantikt en afwas 0.4, daarna weer terug naar constante 0.1


Mocht iemand dit patroon toevallig herkennen of een idee hebben waaraan dit te wijten is zou het zeer gewaardeerd worden ( want ja het gebruik o.b.v. deze meting blijkt abnormaal hoog en volgens energie leverancier zelf niet verklaarbaar).

Bij voorbaat dank,

T

Je zou de vraag ook op tweakers.net kunnen stellen, daar zitten nogal veel mensen die dit soort zaken heel goed weten. Ik zou denken dat de waakvlam van de cv te hoog staat.

Bij ons is de setting op de verwarmingsketel ooit veranderd op advies van de onderhoudsmonteur. Ik zou op internet de gebruiksaanwijzing van je ketel opzoeken. Bij ons is het iets als ecostand ipv comfortstand oid

Het is wsch de boiler. Als die op comfortstand staat, houdt de boiler 24 uur per dag een vat water op 60-70-80 graden afhankelijk van welke temperatuur je hebt ingesteld. En afhankelijk van de grootte van de boiler kan dat qua energie nogal oplopen. Bij de ecostand gebeurt dat niet, dan gaat hij pas verwarmen als je onder de douche gaat.

Misschien kan een P1 meter meer duidelijkheid bieden? Kijk maar eens op de website van milieu centraal. Je moet er wel slimme meter voor hebben.

Heeft een van je gasverbruikende apparaten nog een waakvlam?

Trek de stekker er voor 1 nachtje uit en kijk daarna wat je verbruik is.
Blijft dit hetzelfde sluit dan de gaskraan van je ketel voor een nacht.
Mocht je werkelijk nog een combiketel hebben met een waakvlam dan ben je aan een nieuwe toe.



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.