Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

wendelien

wendelien

16-03-2011 om 18:58

Goede broodbakmachine?

En weer hebben we een bbm versleten! Wat is momenteel echt een goed apparaat dat het dagelijkse zware werk niet schuwt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolanda123

Jolanda123

16-03-2011 om 19:03

Weet je zeker

dat je een BBM wil?

Toen mijn BBM het begaf heb ik besloten om het op de ouderwetse manier te doen, en kneed ik het deeg met een keukenmachine, en bak daarna het brood af in de oven.

Misschien ook een idee?

Marjoleine64

Marjoleine64

16-03-2011 om 20:01

Ik lees mee

want ook de onze heeft het bijna begeven.
Marjoleine

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-03-2011 om 21:57

Ik lees ook mee

Ik wil nu eindelijk eens een broodbakmachine gaan kopen en was van plan er een draadje over te beginnen... Ik lees dus mee!

Valkyre

Valkyre

16-03-2011 om 23:43

Ik ook!

Ik schuw het zelf kneden niet, maar ik wil er een met een timer - 's ochtends een naar brood geurende keuken zonder om 5uur op te hoeven staan... Mmmm.

margje van dijk

margje van dijk

17-03-2011 om 00:01

Panasonic

Die van mij (Panasonic) doet het nog altijd. Ik heb er een paar jaar dagelijks mee gebakken, tegenwoordig doe ik alleen nog feestbrood, wat ik inderdaad alleen laat kneden en vervolgens zelf afbak. Dus eigenlijk gebruik ik 'm momenteel vooral als kneedmachine. En wat een geweldige kneedmachine, want door de temperatuurbeheersing heb je optimale omstandigheden om er een mooi deegje van te krijgen. Zo'n kneedKen is toch veel te fris voor een lekker brooddeegje? Dan gaat het maar inzakken. Dus al zou je alleen maar deeg willen kneden, dan zou ik nog een bbm nemen

Een paar maanden geleden heb ik een nieuwe Panasonic voor mijn moeder gekocht (die al een tijdje modderde met Aldi of zo). De nieuwe modellen zien er echt schitterend uit (die Panasonic van mij lijkt toch wat meer op een koelkast). Ik zou haast wensen dat die van mij nou eens echt stuk ging zodat ik ook eens een goeie nieuwe kon kopen.

Maar nee hoor. Ze houden het dus echt met gemak 5 jaar vol. Panasonic.

Margje

wendelien

wendelien

17-03-2011 om 08:09

Wat wij zoal versleten hebben

In elk geval twee Brévilles en die bevielen heel goed, ware het niet dat de laatste met veel vertoon en stank ten onder is gegaan, maar dat kan ook aan de zelfgemonteerde stekker hebben gelegen (was een eigen importje). Het merk van de eerste modellen (in twee uitvoeringen) ben ik helaas vergeten. Nu stelt onze "Breadman" ons dagelijks voor verrassingen:een geurende baksteen of toch iets wat op brood lijkt. Binnen een half jaar ging het al mis en goedkoop was-ie echt niet.
Ik heb bij Amazon.fr gekeken: ik wist niet dat er zoveel merken en modellen waren! Wel vreemd dat ze daar weer niet aan Panasonic doen. Klopt het overigens dat je bij de Panasonic niet de kleur van de korst kunt instellen?
Alles of bijna alles handmatig uitvoeren is hier niet te doen op dagelijkse basis. Bak jij overdag, Jolanda123, of sta je idd heel vroeg op? En heeft er iemand wellicht een Kenwood?
Alvast dank voor de reacties!

Jolanda123

Jolanda123

17-03-2011 om 08:53

Handmatig bakken, en niet om 5 uur opstaan

Ik bak handmatig, en sta echt niet om 5 uur op 's morgens , daarvoor is mijn bedje mij te dierbaar.

Meestal bak ik mijn brood de avond van te voren. Tijdens het opruimen en afwassen na het avondeten zet ik meestal een deegje aan.
Qua tijd investering maakt het niet veel uit, ik denk dat ik misschien 5 minuten (maximaal) meer bezig ben met het bakken van een brood in vergelijking met een BBM.

Want of je nu met de hand of met een BBM bakt, je zult toch je ingrediënten moeten afwegen.

Om je een indruk te geven van het hele proces, kijk hier maar eens http://vijfeurominder.dalanjo.nl/2011/03/brood-bakken-2/

Gr.

Jolanda123

Jolanda123

17-03-2011 om 09:06

Kneden in een kneedken

Geweldig woord, een kneedken LOL.

Qua temperatuur tijdens het rijzen kan een BBM idd makkelijk zijn. Ik heb dat opgelost door mijn deeg te laten rijzen in een voorverwarmde oven.

De laatste BBM die ik ooit had, gaf het natuurlijk op een zondagavond laat op.

Ik heb er 2 gehad, één van de aldi als ik me niet vergis, en één BBM uit duitsland, met een dubbel bakblik.

Ik heb er alleen nooit een fatsoenlijk brood mee kunnen bakken, en neem van mij aan, dat ik het echt wel geprobeerd heb. 'T was inderdaad altijd afwachten of er een beetje redelijk brood uitkwam of niet.

Toen wij nog in Noord Holland woonden was dat het probleem niet, want toen zaten wij nog dicht bij de winkels. (2 minuten fietsen). Maar nadat mijn laatste BBM het opgaf, werd dat wel vervelender. Wij wonen nu op ruim 7 km van de dichtstbijzijnde supermarkt, en dan wordt voor nood even naar de supermarkt fietsen heel wat minder leuk.

ayla

ayla

17-03-2011 om 09:49

Panasonic

ik heb ook een panasonic, al 2 jaar, tot ieders tevredenheid. Ik gebruik hem alleen voor GV brood van dochter, dus gemiddeld 1 brood per week.

wendelien

wendelien

17-03-2011 om 13:51

Ken naar de kelder

Nee, de combi Cobi/Ken staat in mijn geheugen gegrift, hoor. Overigens van harte met jullie Nachwuchs! Voorlopig alleen spaghettini, zeker? Maar die koffiemolen komt dan zeker weinig van stal, als je er steeds voor naar beneden moet. Jammer dat onze Magimix maar niet van ophouden weet, want Ken spreekt me wel aan.
De Brevilles verwarmden trouwens ook voor, wat betekende dat je je aanvankelijk suf schrok zodra de deeghaak toesloeg. Ik begin overigens naar de Panasonic te neigen.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-03-2011 om 13:57

Ken?

Wat is een Ken? Mijn vriend google vindt een vechtken en een barbieken, maar beide lijken mij ongeschikt voor de keuken.
(ik gok op iets van kenwood?)

Pluk53

Pluk53

17-03-2011 om 14:43

Aldi

Panasonic mag dan de BMW onder de BBM's zijn, de Aldi-volkswagen doet het ook prima. Ik heb die van mij onlangs voor 30euro gekocht in de "koopjeshoek" (normaal 39). Wat kost een Panasonic?
Ik vind het wel jammer dat er enkel "vaste" programma's gebruikt kunnen worden. Net 2 weken aan het bakken met speltmeel, gewoon met het "volkoren"-programma. Gaat prima. Maar eigenlijk mag ik nog geen advies geven; eerst maar eens kijken of deze over een jaar nog werkt

Net als jolanda123

Na het heengaan van mijn bbm ben ik ook lekker met de hand gaan kneden. Vond het eigenlijk weinig werk omdat ik dankzij de bbm inmiddels wel weet hoe een mooi deegje eruit hoort te zien.

Maar schoonzus bleek een bbm over te hebben die ik nu gebruik.

Misschien een idee om even met de hand te proberen en anders op de koningendagmarkt een van de vele aangeboden bbm's te kopen die vaak slecht 1x zijn gebruikt?

Pluk53

Pluk53

17-03-2011 om 15:01

Zuiniger

ik denk dat de hoeveelheid energie om zo'n compacte BBM op te warmen heel wat minder is dan bij gebruik van een oven. En ik heb intussen een aangepaste broodsnijtechniek ontwikkeld om die gekke broodvorm de baas te worden: eerst de (altijd wat lossere)"kop" eraf, en dan dwars vanaf de bodem.

Jolanda123

Jolanda123

17-03-2011 om 15:14

K. ersje--> broodmeel

Ik gebruik gewoon meel van de molen.
Ik heb een bak met wit en een bak met tarwe meel.
Er zitten dus geen toevoegingen of zo door heen, geen rijsmiddelen of weet ik veel wat voor toevoegingen.

Ik heb iets tegen kant en klaar.
Juist omdat ik zelf invloed uit wil oefenen op het uiteindelijke bak resultaat.

Doordat ik dus zelf mijn deegmengsel samenstel weet ik ook of ik er meer of minder suiker door wil doen, meer of minder vet en ga zo maar door.

Wit en tarwemeel als basis vind ik heel prima, en ik bak er van alles mee, van gewoon wit/bruin brood, tot suikerbroden, krentebroden, puddingbroodjes etc.

Jolanda123

Jolanda123

17-03-2011 om 15:40

Energieverbruik --> bbm niet automatisch voordeliger

Tja... energiekosten.
De enige manier om daar achter te komen is om daar een KwH uur meter tussen te hangen.

Maar... mijn oven doet MAX. 1.4 Kwh. per uur.
Als ik brood bak, (inclusief rijzen en voorverwarmen) dan staat de oven 45 minuten aan. In die 45 minuten zal hij niet continue een vol vermogen trekken. Dat zal hij misschien gedurende de baktijd doen.

Maar gaan we er voor het gemak er toch even van uit dat hij dat wel doet.
In dat geval zal mijn verbruik 3/4 maal 1.4kwh zijn, en dat is 1.05 Kwh.

Een panasonic BBM (SD526) verbruikt tussen de Maximum 505-550W per uur. Da's dan 0.5 Kwh per uur (afgerond voor het gemak)
Gemiddeld heeft hij 2 uur rijstijd nodig, en 50 minuten baktijd. (programma voor witbrood, duur 4 uur)

Het verbruik is dan 2 5/6 maal 0,5 Kwh = 1.41 Kwh

Bewust heb ik niet de energie meegenomen die nodig is voor het kneden, want dat reken ik ook niet mee als ik een brood bak.

Kortom, het is niet zo dat een BBM automatisch voordeliger is qua energie verbruik.

Jolanda123

Jolanda123

17-03-2011 om 15:43

K.ersje meel halen

Domme vragen zijn er niet.
Nu weet ik niet waar je woont, maar wat ik in het verleden ook wel deed, was meel halen bij een brood fabriekje op het industrieterrein bij ons in de omgeving.

Die bakker vond het geweldig dat ik zelf brood bakte, en wilde mij met plezier voorzien van meel.

je zou dus ook bakkers in je eigen omgeving kunnen benaderen voor gewoon basis meel.

informeer alleen wel goed naar de prijzen. De ene bakker wil/kan goedkopere leveren als de andere.

Voor het meel bij de molen betaal ik nu €1,- per kilo, en ik haal ontspannen 20 kilo of meer meel tegelijkertijd op.

Pluk53

Pluk53

17-03-2011 om 16:44

Jolanda

het grootste gebruik van een BBM is het verwarmen. Het mengen is daarbij haast te verwaarlozen. Ik heb gezocht, en helaas niet echt heel duidelijke antwoorden. Volgens de consumentenbond kost een brood uit een BBM ongeveer 25eurocent aan energie. Met een kilowatuur-prijs van ~30eurocent is dat dus ~ 0.81 kilowatuur. Ik weet niet wat voor oven jij hebt, maar zeker geen inbouwoven; die kan ik niet gevonden krjgen beneden de 3-4 kW. Gevoelsmatig is het simpeler: het kost minder energie om een kleiner volume op een bepaalde temperatuur te brengen dan een groot volume. Een oven is vele malen groter dan een BBM. Misschien is een oven (per brood) voordeliger als je er gelijktijdig 6 broden in bakt .

margje van dijk

margje van dijk

17-03-2011 om 16:50

Goedkoop niet altijd het doel

Als je goedkoop brood wilt eten kun je beter naar de Aldi gaan of zoiets.

Zelfbroodbakkers gaan juist niet voor goedkoop, maar voor lekker. Of: voor precies weten wat er (niet) in gaat.

Persoonlijk vind ik een brood uit de oven lekkerder dan een brood uit de bbm (tenminste als het om hartig brood gaat of kerststol of zo).

Verder is de Panasonic heel erg goed geisoleerd: dit maakt 'm zo veel beter dan de goedkopere merken. Hierdoor zijn ze niet vatbaar voor temperatuurswisselingen en dergelijke, en ook (denk ik) zullen ze zuiniger zijn.

Maar wederom: de Panasonic voor mijn moeder was zoiets als 145 euro (inclusief verzenden) dacht ik. Dus daar kun je 4 andere merken voor verslijten, voordat je daar aan toe komt. Toch kies ik meteen voor die Panasonic, want het verschil in smaak is echt heel groot. Ik heb uit verschillende machines hetzelfde brood geproefd, en het verschil is echt heel erg duidelijk.

Wel is al mijn onderzoek gebaseerd op vijf, vier jaar geleden, dus misschien zijn de goedkopere merken intussen beter geworden.

Margje

Jolanda123

Jolanda123

17-03-2011 om 17:52

Mijn oven

Ik heb een whirlpool amw 525ix, en als ik bij de specificaties kijk dan doet de hetelucht oven 1400 watt.

De kostprijs voor een brood inclusief stroom komt mij op €0,88.

En ondanks dat goedkoop niet altijd het doel is, is deze prijs toch een belangrijke factor voor het zelf bakken van brood.

Voor dit bedrag kan ik geen bakkerskwaliteit brood kopen. En dat is hetgeen waar ik het mee vergelijk.

Ik zelf ben dan ook nog geen BBM tegengekomen die een Bakkerskwaliteit brood op tafel kan zetten. En omdat ik dat toch graag wil, bak ik op deze manier.

Primavera

Primavera

17-03-2011 om 22:58

Hoe groot zijn jullie bbm's eigenlijk?

Wij zijn na lang twijfelen of het nou wat was of niet uiteindelijk ook overstag gegaan voor een broodbakbachine. Er was een zeer leuke aanbieding voor een Carrefour home BBM die tenminste wat grotere broden bakt voor nog geen €40,- en dus hebben we besloten die onszelf cadeau te doen voor Valentijn.
De meeste broodbakmachines die ik zie maken namelijk kleinere broden en dat is dan niet genoeg voor ons gezin van 6. Ik vraag me af hoe groot die van jullie zijn. Geen idee of hij in Nederland verkocht wordt, in Belgie zeker: www.2dehands.be/keuken/keukenapparatuur/broodbakmachines/broodmachine-van-merk-carrefour-home-89324545.html
Ik kan natuurlijk nog niks zeggen over de levensduur van het ding, maar hij bakt fantastische broden, die echt van bakkerskwaliteit zijn. Ik denk dat het ook erg ligt aan de kwaliteit meel di gebruikt wordt. Wij gebruiken een mix van meel met een hoog percentage gluten, die daardoor langzamer rijst, maar wel veel meer water absorbeert en een luchtiger brood geeft. En als vet 4 eetlepels olijfolie op 1 kg meel.
Ik vind het juist zo heerlijk dat ik er helemaal geen omkijken naar heb. Ik kwak de ingrediënten erin (1kg meel, hoef ik ook niet af te wegen), zet 'm aan en op de gewenste tijd is het brood klaar. Timer, snelprogramma, korstkleur, jam, pizzadeeg, brioche, stokbrood, verschillende boodprogramma's, warmhouden, handmatig in te stellen programma en ook alleen bakfunctie voor het geval je de baktijd toch te kort hebt ingeschat, alles zit er op. Ik ben er heel happy mee.
Hoewel er in de gebruiksaanwijzing staat dat hij van buiten warm kan worden voelt het ding tijdens het gebruik nauwelijks lauw aan. De enige eventuele minpunten die kan vinden is dat de korst wat licht blijft daar waar het kijkvenster zit (logisch dat wordt niet warm) en dat de scharnier van de deksel van plastic lijkt, wat misschien eerder kapot zou kunnen gaan dan iets van metaal.
Ik hoop dat hij het nog heel lang blijft doen, want wij zijn helemaal om. Broodmaaltijden zijn prompt geliefd geworden in dit gezin. Het enige wat we nog niet weten is hoe de kwaliteit van het brood de volgende dag is, want tot nu toe gaat het allemaal schoon op.
Groeten Primavera

Jolanda123

Jolanda123

18-03-2011 om 08:33

Lichte korst bbm

Wat helpt tegen en lichte korst in je BBM door het kijkvenster is een stukje 3 dubbel gevouwen aluminium papier op het kijkvenster.
dat weerkaast de hitte, en zorgt ervoor dat je korst iets bruiner is.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-03-2011 om 09:07

Meel van de molen

Op deze website staan heel veel molens waar je meel kunt halen: http://www.molenaarsgilde.nl/
De molen waar wij heen gaan is hier een minuut of 25 vandaan. Eens in de zoveel tijd ga ik er heen en sla ik meel in. Vaak kan ik het wel combineren, als ik toch een beetje in de buurt ben. Heel veel keuze ook uit verschillende mixen, bij ons is maisbrood de absolute topper. Wij gaan naar deze molen: http://www.molendearend.nl/ daar staan ook veel recepten op de website.

Wij hebben trouwens een Quigg van de Aldi, en die gaat al jaren mee. Maar sinds er kinderen zijn, zijn we weekendbakkers.
En ik weet ngo steeds niet hoe het met Ken zit.

Jolanda123

Jolanda123

18-03-2011 om 10:34

Ik wil ook.. (helemaal ot)

Een ken op min aanrecht....

Maar dat doen we pas als mijn Bertha op pensioen gaat.
Bertha is al 40 jaar oud, dus het einde komt in zicht

http://www.brian-schlede.de/starmix/Zeitleiste-Bilder/MX4.jpg

Jolanda123

Jolanda123

18-03-2011 om 14:46

Van het aanrecht af vallen...

Voorlopig ga ik haar nog maar niet actief euthaniseren LOL.

Ze kneed, raspt, mengt, en klust nog als de beste, en voordat ik Bertha dan vervangen heb voor een jongere Ken of Babs dan ben ik heel wat meer euro's achteruit...

Weet je, het is net als in een huwelijk. Na 25 jaar weet je precies wat je er van kunt verwachten, en ben je goed op elkaar ingewerkt.
Je kan dan wel op zoek gaan naar een jongere versie, maar ook die moet je weer inwerken, en da's toch wel vermoeiend...

Engelandvaarder

Engelandvaarder

18-03-2011 om 15:07

Panasonic!

Wij hebben met onze eerste Panasonic 7 jaar gedaan, en er minstens 1 brood per dag mee gebakken. Toen was hij nog niet eens helemaal af, maar mijn man viel voor het rozijnenbakje van het nieuwe model (die we overigens nooit gebruiken, LOL!). En aangezien hij het gezin al jaren van brood voorziet heb ik niet geprotesteerd. Deze hebben we ondertussen al drie jaar en doet ook goed dienst. Ik ben met Margje eens dat het brood nog iets lekkerder wordt als het in de oven wordt gebakken, maar bij ons gaat op de meeste dagen het gemak voor. Het spul zit ‘s avonds binnen twee minuten in de machine, en ‘s ochtends wacht ons een vers brood. Ik moet er wel bij vertellen dat mijn man graag vroeg opstaat en ons brood twee uur voor het ontbijt uit de machine komt. Dat is wel belangrijk, want als het net uit de machine komt vindt ik het niet echt lekker.
Mijn zus kocht in navolging van ons op een gegeven moment ook een bbm, maar op aanraden van het Kookpunt in Rotterdam een ander merk. Ik vond het brood uit die machine duidelijk minder lekker. We hebben zelfs een keer onze machines naast elkaar gezet en met precies dezelfde ingredienten een brood gebakken. Nu hebben ze ook een Panasonic

Rembrand

Rembrand

19-03-2011 om 11:13

Inventum

Ik bak al jaren in de Inventum BMM.
Tot volle tevredenheid overigens. Het nadeel is dat het bakblik vaker vervangen moet worden dan de BMM en behoorlijk prijzig is.
Ik denk er nu toch over om een Panasonic aan te schaffen. Ik bak bijna elke dag ( behalve in het weekend) en wat over is nemen de mannen mee naar school ( ik maak de pakketjes klaar van het brood dat over is tussen de middag).
M.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-03-2011 om 21:59

Tsja

Cobi, dank voor de uitleg. Zo'n Ken wil ik idd ook wel, even sparen (ook voor een keuken met extra ruimte

Bij nader inzien twijfel ik even hoe lang mijn Aldi-bbm nog meegaat. Zojuist met een suffe kop het water in de machine in plaats van in de bak gegooid. Morgen dus geen vers brood en maar hopen dat ie weer netjes opdroogt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.