Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Goede raad van NPO1...

https://www.nporadio1.nl/consument/8901-met-deze-18-tips-krijg-jij-je-toilet-helemaal-schoon

"Doe je wc-borstel elke week in de vaatwasser om hem goed schoon te krijgen.".

Zeetakje

Zeetakje

06-04-2018 om 16:29

1 april?

Er staat 31 maart boven. Een dag later zou ik het zeker als 1 aprilgrap hebben gezien.

Blauwe Bes

Blauwe Bes

06-04-2018 om 17:12

Dirk-Jan

Zoek even op Dirk-Jan en wc-borstel, dan krijg je twee geweldige strips van Mark Retera over dit onderwerp!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2018 om 20:31

Borstel in vaatwasser

Ik heb het vaker gehoord.

Alison

Alison

06-04-2018 om 21:50

Vaatwasser

Ik stop veel in mijn vaatwasser, het opstap krukje, de tandenborstelhouder, de voerbakken van de dieren, de magnetron- en oveningewanden, bloempotten en -vazen, kleine vuilnisbakjes en de deksels er van, alle mogelijke kunststof kratjes en bakjes die ik gebruik om dingen te sorteren. Nou ja, vanalles dus. Maar de wc borstel echt never nooit. Dat is zo'n ontzettend goor idee. Gatver.

In dat artikel lees ik trouwens dat mensen de wc schoonmaken met chloor. Dat kan dus niet. Chloor reinigt niet, het ontsmet alleen. Dat zijn twee verschillende dingen. Een normale wc schoonmaken met chloor is ook overbodig. Chloor gebruik je alleen voor hardnekkige vlekken en als er iemand een besmettelijke ziekte heeft. Maar dan maak je de boel eerst schoon met allesreiniger en daarna nog een keertje met chloor.

Dat er nog mensen zijn die toiletblokjes gebruiken is iets wat ik niet begrijp. Het zou toch al lang duidelijk moeten zijn dat het helemaal niks doet voor de hygiëne van je wc. Het geeft alleen een kleurtje aan het water. Maar je geeft er wel geld aan uit én je spoelt allerlei stoffen volkomen onnodig het riool in. Nog er van afgezien dat die dingen levensgevaarlijk kunnen zijn in de handen van een klein kind.

toiletblokjes

Toen ik nog een huis van de woningbouwvereniging huurde kreeg ik op enig moment een boekje met een overzicht van het onderhoud dat wel en niet voor rekening van de verhuurder kwam, plus nuttige tips.

Daarin stond dreigend dat toiletblokjes regelmatig losraakten met houder en al en dan de afvoer verstopten, welke verstoppingen niet voor rekening van de verhuurder kwamen.

Ik heb wel meer gelezen over het risico van verstoppingen door toiletblokjes. Dat was voor mij voldoende reden om die dingen nooit aan te schaffen.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-04-2018 om 18:45

Temet

Ik hang al 25 jaar toiletblokjes op, en mijn moeder nog veel langer. Er is nog nooit een toiletblokje doorgespoeld. Wat ik dan weer niet durf zijn van die plakdingen die je gewoon in de pot moet plakken. Die zie ik nog wel losraken.
Overigens heb ik de blokjes omdat ze lekker ruiken. Ik wissel ook altijd af zodat ik ze zelf blijf ruiken.

Yvan

Yvan

07-04-2018 om 20:17 Topicstarter

@ Allison

"In dat artikel lees ik trouwens dat mensen de wc schoonmaken met chloor. Dat kan dus niet. Chloor reinigt niet, het ontsmet alleen. Dat zijn twee verschillende dingen. ".

Wel... Eigenlijk wel. "Chloorbleekloog", "bleekwater", "javel", in de regel een oplossing van calciumhypochloriet in water, heeft wel degelijk een reinigende werking.
Die heeft minder te maken met het chloor, dan wel met het feit dat die oplossingen in aanwezigheid van organisch materiaal zuurstof vrijstellen, waardoor euh.. het in het toilet aanwezige materiaal geoxideerd wordt, waarna het beter kan weg geborsteld worden.

Die "javel" toiletkuisrommel die je overal kan kopen bestaat doorgaans uit ... javelwater, een detergent en een dikmaker die ervoor zorgt dat het goedje lang genoeg aan de wanden van het toilet kleeft opdat de hele handel goed zou kunnen inwerken.

Veel illusies moet men zich niet maken over het reinigend vermogen van javel: de hoeveelheden zuurstof die hypochlorietoplossingen kunnen vrijstellen, zijn gering. In sferen van microbiologen en hygiënisten (al die leuke beestjes!!!) wordt javel dan ook weinig betrouwbaar geacht. Maar het is er wel.

Soit. Voor het reinigen van vieze spullen zoals toiletborstels, maak ik de kleine gewoon wijs dat dat een alternatieve tandenborstel is en dat ze die vooral goed moet soppen in haar bekertje.

Maar vaker gebruik ik een ultrasoonbad voor het reinigen van dat soort vieze rommel. Dat badje is strikt "labapparatuur" en het komt nooit in huis.

En als het gaat om "ontsmetten" van het toilet: enkele druppels zoutzuur, even borstelen en doorspoelen. Doodt zelfs de meest hardnekkige bacteriën (vb: Mycobacterium tuberculosis en andere "zuurvasten") enne: het verwijdert urinezuursteen op de bodem van de pot. En nee: het tast geen porselein aan.
Wie HCl eng vindt (begrijpelijk) kan ook een forse geut kuisazijn gebruiken en enkele uren laten inwerken.

Die toiletblokjes? Ik dacht dat dat snoepjes of mottenballen waren...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.