Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Goedkope maaltijden gezocht

Al hebben wij best een goed inkomen, het begint toch pijn te doen bij de kassa van de supermarkt. Heel gewone dingen zoals aardappelen of geraspte kaas of pasta zijn best duur geworden. Maar ook een bakje zeekraal is meer dan 3 euro. En ook andere spulletjes die ik normaal door een maaltijd doe voor extra smaak. Om nou terug te vallen op keukenzout is ook zo wat…
Ik vroeg me daarom af of mensen tips hebben hoe een beetje lekkere maaltijd voor vijf volwassenen te maken die ook nog enigszins betaalbaar is?  Wat kun je bv toevoegen om te maskeren dat je minder zalm of andere vis in het eten hebt? En daarnaast proberen we zoveel mogelijk vegetarisch te eten (wel kaas en ei).
Wat wij inmiddels ontdekt hebben is dat een gewone stamppot erg opknapt van peterseliewortel en knolselderij.


Niet vegetarisch maar je kunt het gehakt wel vervangen door vega gehakt is een zuurkool ovenschotel. Pakjes zuurkool zijn niet duur.
Ik doe het wel op gevoel overigens maar dit gaat er doorheen:
Zuurkool op de bodem van de ovenschaal, daarop gehakt dat aangemaakt is met zout/peper naar smaak, redelijk wat kerrie en gefruit uitje. Daarop dan aardappelpuree en afdekken met geraspte kaas of paneermeel en vervolgens de oven in om op te warmen en een lekker korstje te krijgen. Zelf vinden we ananas er doorheen ook lekker maar dat is persoonlijk. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-03-2023 om 16:56

Even specifiek over de voorbeelden die je noemt:

  • blok kaas ipv geraspt of plakken. Dat is al duur genoeg... (Ik rasp de laatste stukjes van een blok kaas altijd en vries dat in voor gebruik later).
  • Dit ook in het algemeen: onbewerkte basisproducten kopen, dus geen geschilde/gesneden/gemengde groente of fruit etc.
  • Groente en fruit van het seizoen en in de aanbieding kopen. Ja, dat betekent minder "luxe" producten als zeekraal of asperges. En meer bonen, kool en sla.
  • Minder of geen vlees/vis. Als je wel vlees/vis wilt eten: in kleine blokjes door het gerecht ipv als los stuk erbij (AVG). Dan kun je met veel minder toe zonder dat je aan smaak inboet.
  • Kruiden en specerijen kopen bij een Turkse/Marokkaanse winkel. Daar hebben ze meer keuze dan bij de supermarkt en grotere, goedkopere verpakkingen.

Op het gevaar af de lezer in het algemeen en Prillewits in het bijzonder te vervelen door - weer eens! - in herhaling te vervallen: er gaat wat mij betreft weinig tot niets boven een met rode linzen geprepareerde linzensoep. Betaalbaar, voedzaam, gezond en smaakvol! Wat zou een (eenvoudig/gecompliceerd) mens nog meer kunnen wensen?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-03-2023 om 17:03

RodeKrullenbol schreef op 17-03-2023 om 16:56:

Op het gevaar af de lezer in het algemeen en Prillewits in het bijzonder te vervelen door - weer eens! - in herhaling te vervallen: er gaat wat mij betreft weinig tot niets boven een met rode linzen geprepareerde linzensoep. Betaalbaar, voedzaam, gezond en smaakvol! Wat zou een (eenvoudig/gecompliceerd) mens nog meer kunnen wensen?

Is ook een favoriet van mij. Helaas willen mijn huisgenoten ook wel eens wat anders eten

😂.

Prillewits

Prillewits

17-03-2023 om 19:50 Topicstarter

RodeKrullenbol schreef op 17-03-2023 om 16:56:

Op het gevaar af de lezer in het algemeen en Prillewits in het bijzonder te vervelen door - weer eens! - in herhaling te vervallen: er gaat wat mij betreft weinig tot niets boven een met rode linzen geprepareerde linzensoep. Betaalbaar, voedzaam, gezond en smaakvol! Wat zou een (eenvoudig/gecompliceerd) mens nog meer kunnen wensen?

Ik vind het vooral vervelend zonder recept erbij . Hier maak ik ook wel eens linzensoep hoor, maar dan meestal voor lunch en/of om tussendoor weg te eten (is goedkoper dan dat de jongere huisgenoten zich met andere zaken volstoppen…). Bruine linzen met soepgroenten en runderbouillon of rode linzen met pompoen, zoete aardappel en gewone aardappel.

Of een enorme pan minestrone met tomatensap, courgettes, zoete aardappel, selderij, wortel, ui, knoflook, knolselderij, tortellini en cannellini bonen.

En dan met stokbrood.

Ik vind aardappelen momenteel erg duur, vooral omdat wij zoveel mogelijk bio kopen, en aardappelpuree is hier niet te krijgen.

Breng bezoek aan goedkopere supermarkt.
Minder veel koken. (We eten al gauw te veel als er nog wat in de pan nog is achter gebleven.)
Iets bereiden van producten die in de aanbieding zijn en niet zwichten 
voor de aanbiedingen die je niet nodig hebt.

Maar je hebt wel gelijk; €0,75 voor een stronk prei waar je vorig jaar nog €0,59 voor betaalde, doen mij ook de wenkbrauwen optrekken.

Wij zitten met 3 tussen de 90 en 110 euro per week aan boodschappen, dat is inclusief kattenvoer. Wij houden het vaak echt bij de basis en de aanbiedingen, aardappelen, groente (afgelopen 2 weken sperziebonen, spruiten, witlof (met kaas en plakjes aardappel), spinazie, spitskool (stamppot met aardappel en gehakt) en snijbonen) en stukje vegavlees, 1 dag eten we soep, daarnaast in het weekend vaak iets van (vega) shoarma of kippendijfilet, met krieltjes of wedges. Daarmee hou je het denk ik redelijk betaalbaar. We halen voor dat geld ook fruit, melkproducten en maandverband enzo. Toiletpapier, zeep en dergelijken kopen we via grote aanbiedingen in.

Inderdaad kopen wat in de aanbieding is en seizoensgroente en - fruit. Hier laatst al (Spaanse) aardbeien voor €2,79 per bakje, om maar iets te noemen. Je zou naar de Lidl kunnen gaan i.p.v. de AH, minder snoep in huis halen, chocola is bijvoorbeeld ook behoorlijk veel duurder geworden. Je zegt weinig vlees, maar wel kaas en eieren. Kaas is ook best duur, misschien wel duurder dan een beetje (vega)gehakt door het eten. Een stukje kaas is alweer goedkoper dan geraspte, etc. 

Maar heel eerlijk: ik zou jouw suggesties van zalm en zeekraal ook vóór de inflatie al behoorlijk exclusief gevonden hebben. 

kruiden idd kopen bij de turkse winkel, ook groenten en fruit zijn daar goedkoper en vlees en kip trouwens ook.
Zelf heb ik komijn, paprikapoeder, kurkuma, peper en zout en kruid daar alles mee, ook uien en knoflook heb ik altijd in huis, geeft veel smaak aan elk gerecht. Linzen is idd ook een super tip. Met groene kun je ook veel maken vooral eens zoeken op marokkaanse gerechten met linzen, er is veel variatie. Blok kaas idd inplaats van de te dure plakjes. Mss eens op de markt shoppen, is vaak ook voordeliger en aldi vind ik toch wel echt de goedkoopste en toch lekker. 

Prillewits

Prillewits

18-03-2023 om 10:32 Topicstarter

troelahoep schreef op 18-03-2023 om 00:34:

Inderdaad kopen wat in de aanbieding is en seizoensgroente en - fruit. Hier laatst al (Spaanse) aardbeien voor €2,79 per bakje, om maar iets te noemen. Je zou naar de Lidl kunnen gaan i.p.v. de AH, minder snoep in huis halen, chocola is bijvoorbeeld ook behoorlijk veel duurder geworden. Je zegt weinig vlees, maar wel kaas en eieren. Kaas is ook best duur, misschien wel duurder dan een beetje (vega)gehakt door het eten. Een stukje kaas is alweer goedkoper dan geraspte, etc.

Maar heel eerlijk: ik zou jouw suggesties van zalm en zeekraal ook vóór de inflatie al behoorlijk exclusief gevonden hebben.

Daarom zei ik al, wij hebben een prima inkomen, maar dit begint ook ons te gek te worden. Zeekraal is lekker door een pastaschotel, je eet het echt niet als hoofdgroente (ik vind het veel te zout daarvoor). Zalm eten we niet dagelijks natuurlijk maar toch af en toe. Kaas is inderdaad duur, maar daar kunnen we niet zonder. Vegagehakt eten we ook maar ik vind dat eigenlijk helemaal niet lekker…

Zelf kaas raspen is wel een stuk goedkoper en ik ga het vaker bij een landswinkel kopen, dat is niet goedkoper maar de winst gaat dan tenminste naar de maker.

En ik vind aardbeien in maart dan weer exclusief .

Die vega vleesvervangers zijn iha helemaal niet goedkoper dan het vlees dat ze vervangen. Wel vaak minder lekker. Hier soms vegaburgers of -gehakt vanuit het idee dat we minder vlees moeten eten, maar niet omdat het goedkoper is.
Wel goedkoper zijn eieren, tahoe en tempe. Moet je wel even zoeken naar een goede bereidingswijze.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-03-2023 om 11:37

Prillewits schreef op 18-03-2023 om 10:32:

[..]

Daarom zei ik al, wij hebben een prima inkomen, maar dit begint ook ons te gek te worden. Zeekraal is lekker door een pastaschotel, je eet het echt niet als hoofdgroente (ik vind het veel te zout daarvoor). Zalm eten we niet dagelijks natuurlijk maar toch af en toe. Kaas is inderdaad duur, maar daar kunnen we niet zonder. Vegagehakt eten we ook maar ik vind dat eigenlijk helemaal niet lekker…

Zelf kaas raspen is wel een stuk goedkoper en ik ga het vaker bij een landswinkel kopen, dat is niet goedkoper maar de winst gaat dan tenminste naar de maker.

En ik vind aardbeien in maart dan weer exclusief .

Ik lees hier vooral een hoop gemaar.

En dan zul je toch echt een keuze moeten maken: óf je blijft eten zoals je altijd deed en accepteert dat dat een stuk duurder wordt. Óf je gaat anders eten zodat je minder kwijt bent. Hetzelfde voor dezelfde prijs kan niet.

Jullie verkeren in de luxe positie dat je die keuze hebt...

Je kunt eigenlijk voor heel weinig best gezond koken, maar met duurdere ingrediënten wordt het wel vaak lekkerder. Zeekraal ken ik niet, maar als je een zoutig smaakje wilt met iets extra’s is ketjap misschien een idee.
100 euro per week voor drie is hier al heel lang geleden, dat was ik kwijt toen ik er nog een op de basisschool had. Momenteel nog maar met zijn tweeën thuis en ik ben minstens 600 euro per maand kwijt aan boodschappen. Dat was de laatste keer dat ik het heb uitgezocht, en inmiddels rijzen de prijzen de pan uit.

Ik vind vega gehakt prima, maar je kunt bij veel gerechten het gehakt natuurlijk helemaal weglaten. Het smaakt dan iets anders maar ik mis het niet eigenlijk. Zoon moppert wel zo nu en dan wel, en laatst was ik vergeten nepgehakt te kopen, toen had ik een bakje champignons fijngehakt en gebakken, hoorde hem er niet over (maar heb ook niets gevraagd hoor) het zag er in ieder geval uit als gehakt en het vulde het gerecht een beetje op.
Ik zou denk ik reepjes zongedroogde tomaatjes (pot van de Lidl) gebruiken in plaats van de zeekraal, of zou misschien een blikje sardientjes wat toevoegen? Dat 'smelt' als het ware in het recept (een vriendin van mij is er dol op, ik hou niet zo van vissmaak)
Aardappelen waren onlangs in de aanbieding 10 kilo (ben helaas vergeten wat ik er voor betaald had) maar dan sla ik wel toe. 
Als je googled op "cheap healthy dinners' krijg je ook veel inspiratie. Ik vind een soep vooraf en bijv. pita broodjes bij je eten (kan je heel makkelijk zelf bakken, maar uit een pakje zijn ze ook niet duur) een lekkere en goedkope aanvulling om toch tot een vullende maaltijd te komen. (past uiteraard niet bij een stamppot, maar bij chili con/sin carne bijvoorbeeld prima)

Prillewits

Prillewits

18-03-2023 om 12:08 Topicstarter

Coreopsis schreef op 18-03-2023 om 11:37:

[..]

Ik lees hier vooral een hoop gemaar.

En dan zul je toch echt een keuze moeten maken: óf je blijft eten zoals je altijd deed en accepteert dat dat een stuk duurder wordt. Óf je gaat anders eten zodat je minder kwijt bent. Hetzelfde voor dezelfde prijs kan niet.

Jullie verkeren in de luxe positie dat je die keuze hebt...

Ik zit helemaal niet te ja-maren, ik leg uit hoe we zeekraal gebruiken. Dat we daar dus niet hele bergen van in het eten doen. En dat ik dat nu niet meer doe omdat ik het te duur vind, dus ik zoek een alternatief anders dan keukenzout.

En zalm eten is niet erg exclusief, daar hoef je ook geen bergen van te eten en ook niet elke dag, maar gewoon vlees is ook niet goedkoop en Vega ook niet. We hebben trouwens al tijden geen zalm meer gegeten, maar een zak aardappels is ook niet meer goedkoop en een gehaktbal ook niet. En een zakje tortellini kost ook goudgeld.

Het is gewoon een rare gewaarworden om spullen die je gewend bent te kopen, ineens zoveel duurder te zien worden zonder een duidelijke reden.

Dat aardbeien in de winter duur zijn, dat snap ik. Maar waarom is geraspte kaas ineens onbetaalbaar? Dat is gewoon restverwerking.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.