Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gordijnen kinderkamer (hoe groot)

Beetje cryptische titel misschien, even de uitleg.

Dochters nieuwe kamer wordt 2,40 bij 3,70. Aan de 2,4 kant zit een raam van 1,47 breed en 1,50 hoog, bijna vierkant dus (aan een kant een stuk muur van 55 cm en aan de andere kant een stuk muur van 33 cm). Er komt een verduisteringsgordijn maar voor de leuk wil ik ook nog dunne katoenen gordijnen maken met ringen bovenin en die hang ik dan aan zo'n dikke stang.

Wat zou nou mooier zijn: alleen voor het raam gordijnen of voor de hele muur? Zelf ben ik geneigd voor de hele muur te gaan omdat de stang dan helemaal aan het plafond hangt en dat is volgens mij mooier dan boven het raam. Als de gordijnen dan open zijn hangen ze voor de muur en niet voor het raam. Maar maak ik de kamer daar niet nog kleiner mee? De gordijnen worden overigens licht van kleur.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

14-06-2010 om 09:56

Raam

Hier hangen alle gordijnroeden gewoon boven het raam (nou ja, ze hangen nog niet, maar binnenkort hopelijk wel). Onder het plafond lijkt me juist een beetje gek staan. Wilde je ze dan tot de vensterbank laten hangen, of tot op de grond? Daar ben ik nog niet uit.

Nowee

Nowee

14-06-2010 om 10:08 Topicstarter

Vic

Ik dacht tot op de grond, dan is de hele muur dus eigenlijk bedekt.

Vic

Vic

14-06-2010 om 10:15

Hmm

Ik denk dat de kamer juist kleiner lijkt als je de hele muur bedekt met gordijn. Ik heb inmiddels bij 1 raam gordijnen hangen. De roede boven het raam, en aan zowel de bovenzijde als de zijkanten nog een halve meter muur vrij. De gordijnen hangen wel tot op de vloer.

Mijn idee

Ik zou de breedte van de muur nemen, inderdaad omdat de gordijnen dan, als ze open zijn, naast het raam hangen in plaats van ervoor, maar wel tot op de vensterbank en niet tot op de grond.

Je kan trouwens ook gordijnen laten maken met verduisterende voering. Maar misschien wil je niet laten maken, maar maak je zelf.

Je kan ook een dubbele gordijnrail maken, met afstandhoudertjes, dan hoef je niet met zo'n stang aan de slag.

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

14-06-2010 om 11:20

Ook voor de muur

het raam is niet zo groot, en als er dan ook nog een gordijn voor hangt neemt dat erg veel licht weg.
Ik vind het wel mooi, zo'n gordijn van plafond tot muur. Zeker als je ze naast het raam hangt vind ik dat mooier dan van bovenkant raam tot vensterbank.

Vic

Vic

14-06-2010 om 11:34

Symmetrisch

Niemand is het met me eens merk ik. Het gaat hier om een raam dat niet in het midden van de muur zit. Als je dan een roede over de gehele muur neemt, steekt hij aan een kant twee keer zoveel uit als aan de andere. Vinden jullie dat niet storend? Nou ja, ik heb er ook geen problemen mee als een gordijn gedeeltelijk voor het raam hangt, dan zie je er tenminste van buiten ook iets van

ishtar

ishtar

14-06-2010 om 11:48

Vic

nee, dat vind ik niet storend Juist omdat het van muur tot muur is (of beter, van hoek tot hoek) zou je gewoon halverwege de muur ophouden en de andere wel tot de hoek laten lopen zou hij me wel storen.
Ik vind het 'lichtargument' 'belangrijker' Niks zo deprimerend als een donker hok
maar goed, het is niet mijn keuze....

Nowee

Nowee

14-06-2010 om 12:26 Topicstarter

Van muur tot muur lijkt toch de meeste stemmen te krijgen. Misschien is inderdaad tot op de grond niet zo handig, als ik ze tot net over de vensterbank laat hangen is er nog wat ruimte om iets eronder te zetten van een stoeltje of zo. De verduisteringsrolgordijnen zijn al gekocht dus het worden echt alleen dunne overgordijnen voor de leuk.

Temet wat bedoel jij nu met een dubbele gordijnrail met afstandshoudertjes?

Jessica O

Jessica O

14-06-2010 om 12:37

hou zelf dus echt niet van gordijnen tot halverweg zeg maar. Alle gordijnen zijn hier dus echt tot op de grond. Je kunt er rustig wat voor zetten hoor, geen probleem.
Ik weet niet wat je in gedachten had, maar een mooie inbetween er voor, die kun je dan ook ervoor doen als ze op haar kamer is, maar niet het rolgordijn dicht wil.
Zou wel gaan voor de hele muur, lijkt me het rustigst. Of, het gordijn aan de smalle kant van de muur laten hangen, zodat je de brede kant van de muur nog over houd zeg maar.

Jessica

Dubbele rail

Ik moet even nadenken, want bij ons thuis hebben mijn ouders de rails gemonteerd (ja, ik ben verwend), maar als je naar de bouwmarkt gaat dan zie je dat gordijnrails in een soort klemmetjes moeten zitten. Die klemmetjes gaan dan weer in beugeltjes die je aan de muur schroeft, en die beugeltjes kan je op verschillende lengtes kopen, waarmee dus de afstand van de rail tot de muur kan verschillen. Bij de langere beugels kan je zo twee klemmetjes- en daarmee twee rails - achter elkaar hangen. Zo kan je vitrage en overgordijnen achter elkaar hangen zonder dat je in het plafond hoeft te boren (dat kon bij ons namelijk niet).

Nou ja, als je naar de Gamma gaat en ziet wat er aan materialen is dan begint het je wel te dagen denk ik.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

14-06-2010 om 13:20

Van muur tot muur!

Er is één ding waar ik in de slaapkamer van mijn kind spijt van heb en dat is dat ik de gordijnen alleen voor het raam heb gedaan. In m'n eigen slaapkamer heb ik het wel van muur tot muur en van plafond tot vloer gedaan en dat ziet er ZO veel mooier uit!

Als ik z'n kamer ga aanpassen zijn de gordijnen het eerste wat ik aan pak.! Keuze is snel gemaakt.

Ook hele muur.

juist in een relatief kleine kamer oogt het allemaal zo frobelig, zo'n muur met een afgepast gordijntje. hele muur is veel rustiger.

Wij hebben op onze slaapkamer 2 relatief kleine, niet eens evengrote ramen op een hele lange muur. Daar hebben we 1 kamerhoog gordijn voorgehangen, dat ook nog eens veel breder is dan de ramen. Staat heel mooi. Veel mooier dan 1 muur met 2 kleine gordijntjes op de plek vd ramen.

Ingrid

Ik wel

Ben het dus met Vic eens.

En je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het gordijn helemaal op de muur te laten hangen en niet voor het raam, zonder de hele muur te bedekken. Tis maar net hoe breed je de gordijnrail maakt.

Enne Savon: zo klein vinnik ik die kamer niet hoor!

Flox

Flox

14-06-2010 om 20:08

Poppenkast

Gordijnen alleen voor het raam vind ik altijd zo'n poppenkasteffect hebben.

Ik zou een rail / stang van muur tot muur doen en dan de gordijnen als ze open zijn aan 1 kant hangen, de smalste in jouw geval. En tot op de grond, vind ik veel mooier en rustiger staan.

Vic

Vic

14-06-2010 om 21:11

Als ik dit zo lees

Stel dat je een kamer hebt met twee ramen van ca. 1,50 x 1,20 m., in verschillende muren. Zou je daar dan ook kamerbrede gordijnen nemen? Dat ziet er toch niet uit, zo'n kamerbreed gordijn voor een klein raam? Nou ja, misschien ben ik wel een apart geval. Hier worden de roedes i.i.g. zo'n 30 cm langer dan het raam breed is, en de gordijnen tot op de vloer.

angel3

angel3

14-06-2010 om 22:11

Vic

Het hangt echt af wat de ruimte naast de ramen nog is. Is dat vrij smal is 50 cm ofzo dan is het wel mooi om kamerbreed te doen. Als dat al gauw meer is ook tov het raam vind ik het ook mooier om alleen het raam te doen. Anders hangt het gordijn in de hoek en heb je nog een stuk muur over voordat het raam komt. Dus als het gordijn open kan en dan redelijk in de hoek hangt en naast het raam dan is het mooi.(mijn mening)

Nowee

Nowee

18-06-2010 om 21:02 Topicstarter

Nog een gordijnenvraag

Oké ik heb de stof gekocht, vanaf het plafond tot de vensterbank.

Nu heb ik er een houten gordijnroe bijgekocht en van die houten ringen. Nu zitten er aan die houten ringen plastic frutsels, die kan ik aan één kant aan de ring vastmaken en blijkbaar moet ik de andere kant vastmaken aan het gordijn. Maar is dat nou mooi? Zou het niet mooier zijn om de gordijnen direct vast te naaien aan de ringen.

Voor de duidelijkheid even een link van het frutseltje aan het gordijn (ik heb dus mooie houten ringen, dit vind ik niet zo mooi):

http://www.kwantum.nl/040502_Gordijnringen/0460468/2223096_RINGEN_19MM__GOUD_8497

Vic

Vic

20-06-2010 om 21:50

Ik durf eigenlijk niets meer te zeggen

Maar ik hang mijn gordijnen met haakjes door het boogje dat aan de ringen zit. Als je ze direct aan de ringen hangt, moet je lussen laten maken in je gordijnen en dat vind ik niet zo mooi.

Nowee

Nowee

21-06-2010 om 09:32 Topicstarter

Vic, over die haakjes

Waar zitten die haakjes aan bevestigd? Aan de bovenkant van het gordijn, zodat je gordijn ziet, doorzichtig haakje en dan de ring? Of aan de achterkant van het gordijn zodat je het doorzichtige haakje niet ziet?

Vic

Vic

21-06-2010 om 09:44

Wat je ziet

Aan de achterkant van de plooi zit een 'stokje' bevestigd, met daaraan het gordijnhaakje. Die haken kun je ook nog verschuiven op het 'stokje', dus hoger of lager hangen. Als de ringen aan de roede hangen, zie je de ring, met daaronder het gordijn. De gordijnhaken en het oogje aan de ringen zie je niet vanaf de voorkant.

Nowee

Nowee

21-06-2010 om 13:54 Topicstarter

Vanavond

ga ik eens even een en ander proberen, het gaat vast mooi worden!

Savon/vic

Ja zo hangen mijn gordijnen hier ook. Enne Savon: ik weet niet of je nog van plan bent om ze vaak te gaan wassen, maar het is veel minder werk om de gordijnen even van de haakjes af te halen dan om alle ringen van de roede te halen en de ringen uit de gordijnen te verwijderen. Die lussen werken volgens mij beter als je het gordijn direct aan de roede hangt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.