Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anna

Anna

18-03-2018 om 11:09

Gordijnringetje ertussen plaatsen

Wij hebben gordijnrails, maar er blijkt een ringetje te weinig te zijn en er zitten geen eindstops op. Dus als er een eindstop alsnog opgezet kan worden, dan is het ringetje te weinig ook meteen opgelost.

Het zijn van die basic gordijnrails, zo'n U-rail. Ik denk dat dit baseline heet.

Bijv:
https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/raamdecoratie/gordijnrails-roedes/baseline-gordijnrail-u-rail-140-250cm-compleet/2700306

Weet iemand of je ringetjes of zo'n eindstop ertussen kunt plaatsen als hij al aan het plafond gemonteerd is?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-03-2018 om 12:58

tuurlijk kan dat

gewoon een eindstopje kopen en erop zetten. Er is meestal precies genoeg ruimte om dat alsnog te doen.

Kaori

Kaori

18-03-2018 om 18:27

hangt er vanaf

Als het van muur tot muur krap gemonteerd is is het lastig, maar niet meer dan een kwestie van rail losschroeven, stopje er in, of andere runners en ding weer vast schroeven.

Dat soort rails

(ze bestaan ook in aluminium) is vrijwel altijd gemaakt uit een thermoplast, doorgaans PVC.
Meestal is het wel mogelijk om het materiaal wat zachter te maken door plaatselijk wat op te warmen met een haardroger.
Eens warm kan er zo'n ringetje ingeduwd worden. "Inhaken" aan de ene kant, "doorduwen" aan de andere.
Daarna nog even opwarmen, waardoor de rail goeddeels weer de oorspronkelijke vorm aanneemt.
En anders toch maar losschroeven.

Anna

Anna

18-03-2018 om 22:33

Yvan

Dank voor de tip!

Uiteindelijk kon ik "gewone" ringetjes er niet inkrijgen (te weinig ruimte tussen het uiteinde van die ene rails en de muur), maar wel de "eindstop"-ringetjes. Die helaas niet vast blijven zitten . Maar heb dus het tekort met 3 eindstopringetjes opgelost.

Yvan, is er nog iets aan te doen dat de eindstopringetjes (die dus te ruim zijn, kennelijk is onze rails heel smal) wel vast komen te zitten op het eind van de buis?

M.n. aan een kant is er nl. wat ruimte en kunnen al die ringetjes eruit donderen. Al zal het minder snel gebeuren (denk ik) als er al een gordijn aanhangt (toen ze los zaten gleden ze er wel zo uit).

Kaori

Kaori

19-03-2018 om 08:03

Klei

Klei of kneedbaar hout/stopverf doen wonderen

Nog tal van mogelijkheden

PVC laat zich iets moeilijker verlijmen, maar u kan zo'n eindstopje prima vastkleven met PVC-lijm, zoals in de handel voor het verlijmen van regenafvoerbuizen, vb: Griffon UNI-100 of Bison Hard PVC Lijm.

Als u graag prutst, kan u ook zo'n eindstopje plaatsen en een gaatje boren (ca. 1,5mm) door de zijkant van de rail en het eindstopje. Daarin gaat dan een stukje tandenstoker o.i.d.

Of u kan een klein schroefje (3x12, 3x16, zoiets) niet helemaal in de bovenkant van de rail draaien als stop.

rode krullenbol

rode krullenbol

19-03-2018 om 10:32

Wat ik waarschijnlijk zou doen

Ik zou die eindstoppers laten voor wat ze zijn en een kurk tussen muur en uiteinde van de rails proppen.

Dat reken ik dan weer

bij de "minder geslaagde pogingen" .

rode krullenbol

rode krullenbol

19-03-2018 om 11:49

"The proof of the pudding is in the eating", toch?

Als het doet wat het doen moet - zorgen dat het gordijn niet (deels) naar beneden komt zetten - , dan is het een werkzame oplossing, lijkt mij. Stukjes biervilt of karton laten zich overigens misschien ook goed voor dit doeleind inzetten.

Jazeker

Maar een kurk waar die niet hoort zou mijn esthetisch gevoel storen en ik zou het "bricolage" (zo noemen ze dat hier) vinden ...

Ook lijmen van dat eindstukje met een druppeltje secondenlijm (cyano-arylaatlijm) zou een oplossing kunnen zijn, maar lijmen van PVC valt vaak tegen, tenzij met specifiek daarvoor ontwikkelde lijmen.
Wel vinyl of latexhandschoentjes gebruiken: eer je het weet kleef je je vingers aan elkaar. Know it, been there. Zo handig ben ik dus! .

rode krullenbol

rode krullenbol

19-03-2018 om 14:30

Niet om het heen of ander, maar ...

Ik vind 'bricolage' nu juist heerlijk nostalgisch! Het herinnert ons aan hoe men vroeger, bij gebrek aan middelen, inventief tot oplossingen van problemen kwam. Zo heb ik nog een oude geëmailleerde broodtrommel in gebruik, die door mijn vader is voorzien van likjes verf op plekken waar het emaille was beschadigd en 'nieuwe' - uit de kist met diverse ijzerwaren opgescharrelde - boutjes en moertjes door de scharnieren. Behoorlijk sjofel, maar een ultiem aandenken aan mijn vader!

rode krullenbol

rode krullenbol

19-03-2018 om 14:37

Ik bedoel ...

Niet om het één of ander.

Ik heb nog

zo'n oude, gietijzeren kookpot waarvan de knop van het deksel kapot was. Mijn vader heeft dat toen gerepareerd/gebricoleerd door er een stuk bezemsteel aan te schroeven. Pa was een bijzonder aimabel mens, maar erg handig was hij niet...
Het heeft een zekere charme, maar ook niet meer dan dat.

Annelies B.

Annelies B.

20-03-2018 om 09:08

Speciaalzaak?

Als ik heb goed heb begrepen zijn het smallere rails dan gebruikelijk. Komen waarschijnlijk dus van een 'gordijnwinkel'.
Eindstopjes kun je normaal gesproken vastzetten met een schroefje of zo'n oogje dat je kan vastdraaien.

Kijk of ze bij jou in de buurt/stad zo'n speciaalzaak hebben en neem zo'n ringetje mee dat je nodig hebt. Zij kunnen je vast aan extra ringetjes helpen en passende eindstopjes voor de smallere rail. Succes!

Anna

Anna

20-03-2018 om 12:32

Annelies B.

"Als ik heb goed heb begrepen zijn het smallere rails dan gebruikelijk."

Ja, zo begrijp ik het.

"Komen waarschijnlijk dus van een 'gordijnwinkel'."

Dat weet ik niet.

"Eindstopjes kun je normaal gesproken vastzetten met een schroefje of zo'n oogje dat je kan vastdraaien."

Yep, maar die zat dus vervolgens niet vast .

"Kijk of ze bij jou in de buurt/stad zo'n speciaalzaak hebben en neem zo'n ringetje mee dat je nodig hebt."

Goede tip! Dank. Ga ik proberen als ik tijd en zin heb.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.