Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tara

Tara

18-06-2010 om 12:50

Grafsteen reinigen

Hallo,

Heeft iemand enig idee hoe je een verwaarloosde grafsteen weer netjes krijgt? De steen en betonnen plaat zitten onder de groene aanslag maar dan al zo lang dat de aanslag inmiddels zwart is geworden. Hoe/waarmee zou ik dat kunnen doen?

Het is belangrijk om hem netjes te krijgen omdat een bejaarde kennis uit mijn omgeving heeft gevraagd eens naar dit graf van zijn dierbare toe te mogen. Heeft het graf vroeger altijd keurig zelf onderhouden, kinderen zouden het overnemen nadat deze persoon dat zelf niet meer kon. Is niet gebeurd, kinderen laten de bejaarde sowieso barsten, hebben het ook nooit nodig gevonden deze nog eens mee te nemen naar het graf. Ik wil bejaarde de gelegenheid geven naar het graf te gaan, maar de aanblik die het nu biedt zou meneer zeer schokken.

Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Soda

Ik zou het eerst met soda proberen, goed oplossen in heet water en dan aanvullen met koud (zo leerde mijn oma dat me). Stevige borstel en goed boenen.

angel3

angel3

18-06-2010 om 15:56

Aanslag verwijdeeraar

van HG heb je wel van die groene aanslag verwijderaar en dan met een hoge druk spuit erop maar dat zal wel niet mogen
Lief dat je dat doet voor die meneer

Inge M

Inge M

18-06-2010 om 16:08

Hogedrukspuit?

maar ik weet niet of dat kan op een begraafplaats. Misschien smorgens heel vroeg wel als er niemand is?

krin

krin

18-06-2010 om 16:54

Geen hogedrukspuit

dan beschadig je de boel volgens mij te veel en komt er alleen maar nog sneller nieuwe aanslag op.
Kijk eens in het archief naar draadjes over het ontgroenen van terrassen, misschien vind je daar de gouden tip. Succes, en idd een lief plan!

Toke

Toke

18-06-2010 om 22:21

Grafsteenreiniger

Er blijkt speciale grafsteenreiniger te zijn van de bekende firma met de twee letters (8 en 7 uit het alfabet). Daar zou ik toch mee beginnen. Met een goed schrobbertje erbij moet je toch wel een eindje komen.
Verder denk ik dat het ook erg helpt als er bijv een mand met bloeiende planten staat. Dat leidt af van de plekken die misschien niet zo goed schoon te krijgen zijn.
Ik vind het ook heel lief van je. Wat zal jouw hulp die meneer goed doen. Heel hartelijk.

Reinigen

Hoi Tara,
Van HG is er de grafsteenreiniger, maar die is vooral voor gladde stenen.
Van HG kreeg ik via hun site het advies om voor de grafsteen die ik netjes houd "schimmelweg" te gebruiken. Dit is voor een poreuze soort steen beter.
HG werkt gemakkelijk: aanbrengen, borstelen, in laten werken en afspoelen met wat water.
Liefs, timsmama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.