Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Grondwaterpompen

Wie heeft er een grondwaterpomp in de tuin? Het gaat om pompen voor particulier gebruik binnen de bebouwde kom.

Ik heb hier wat vragen over. Is er vergunningplicht hiervoor,  of een meldingsplicht of iets dergelijks? Weet iemand hoeveel water er mag worden opgepompt? Zijn er kaders voor? Wat zjn jullie ervaringen ermee? Hoe reageert de buurt op zulke pompen?

Kortom: vertel me alles wat er te leren valt!

MelaS

Dit lijkt me meer een vraag voor je gemeente of waterschap, die weten er vast alles van

Je moet bij het waterschap zijn.  Meestal zal voor een kleine grondwaterontrekking alleen een melding nodig zijn,  maar dat zal per waterschap anders zijn.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/jorritsma-en-haar-illegale-waterpomp/
Dit is al een oud bericht, maar was destijds wel opvallend.
Bij jou bericht moet ik denken aan de hydrofoor die wij ooit hadden in een woning in Suriname: de hydrofoor zorgde ervoor dat jouw waterbak gevuld was. Jammer voor de mensen die verderop in de leiding zaten.
Hier vind je meer informatie: het mag als burger, als wij het maar niet allemaal gaan doen. https://www.drinkwaterplatform.nl/zelf-grondwater-oppompen-een-goed-idee/
Kortom: ik vind het een slecht idee.

Tsjor

Ik woon in landelijk gebied. Iedereen heeft hier een grondwaterpomp. Is anders niet te doen met die grote percelen. Dus buren zijn hier eerder verbaasd als je geen pomp hebt, maar dat zal overal anders zijn. Ik heb nog nooit gehoord dat er een maximum zit in de hoeveelheid water die je mag oppompen als particulier. 

tsjor schreef op 24-08-2022 om 16:26:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/jorritsma-en-haar-illegale-waterpomp/
Dit is al een oud bericht, maar was destijds wel opvallend.
Bij jou bericht moet ik denken aan de hydrofoor die wij ooit hadden in een woning in Suriname: de hydrofoor zorgde ervoor dat jouw waterbak gevuld was. Jammer voor de mensen die verderop in de leiding zaten.
Hier vind je meer informatie: het mag als burger, als wij het maar niet allemaal gaan doen. https://www.drinkwaterplatform.nl/zelf-grondwater-oppompen-een-goed-idee/
Kortom: ik vind het een slecht idee.

Tsjor

Jorritsma woonde in een waterwingebied, dan zijn inderdaad de eisen veel strenger (omdat je niet wilt dat een particulier pompinstallatie zorg voor verontreiniging van het drinkwater).

Onze buren hebben zo'n ding. Daarmee vullen ze hun grote zwembad, sproeien de hele zonder elke dag de hele tuin (ca. 500m2) en de kinderen spelen  zonder enige beperking met water (ze hebben er ook zo'n ouderwetse handpomp op aangesloten en die hoor je vaak dus eindeloos gebruikt worden)

Ik vind daar wel wat van, ja

MelaS

MelaS

24-08-2022 om 17:49 Topicstarter

Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik ben niet van plan om zelf een grondwaterpomp in gebruik te nemen hoor. Ik stel de vraag omdat ik (vooral geluids-)overlast heb van de pompen van wat buren. Voordat ik daarover in overleg ga, wil ik beter op de hoogte zijn van de regels en bepalingen enzo.

MelaS

MelaS

24-08-2022 om 17:53 Topicstarter

Pief schreef op 24-08-2022 om 16:32:

Ik woon in landelijk gebied. Iedereen heeft hier een grondwaterpomp. Is anders niet te doen met die grote percelen. Dus buren zijn hier eerder verbaasd als je geen pomp hebt, maar dat zal overal anders zijn. Ik heb nog nooit gehoord dat er een maximum zit in de hoeveelheid water die je mag oppompen als particulier.

Pief, er zit misschien inderdaad geen maximum aan de hoeveelheid water maar wat ik begrijp van de link van drinkwaterplatform zit er wel een maximum aan de duur, namelijk  3 maanden aaneengesloten.

In een landelijk gebied hebben buren waarschijnlijk ook geen overlast,  aar wij wonen op 500 meter van het centrum en dus midden in de bebouwde kom.

MelaS

MelaS

24-08-2022 om 18:05 Topicstarter

Jippox schreef op 24-08-2022 om 17:24:

Onze buren hebben zo'n ding. Daarmee vullen ze hun grote zwembad, sproeien de hele zonder elke dag de hele tuin (ca. 500m2) en de kinderen spelen zonder enige beperking met water (ze hebben er ook zo'n ouderwetse handpomp op aangesloten en die hoor je vaak dus eindeloos gebruikt worden)

Ik vind daar wel wat van, ja


Ik vind daar ook wel wat van, ja. Er zijn hier 2 buren die ieder een pomp hebben, helemaal achter op hun grote percelen.  Helaas grenst de zijkant van onze tuin aan hun achtergrens en staan die pompen op een meter of 2 daarvan. 1 halverwege en 1 achteraan  vanuit onze tuin gezien. Het geluid is een laag gebrom en erg doordringend. Afgelopen nacht ging een pomp om 2 uur uit en vanmorgen om 10 uur ging diezelfde pomp weer aan.

Er zit een maximum op van 60 kuub per uur, maar dat haal je niet als burger normaal gesproken. Dus daarom hoef je het alleen maar te melden.

Van de website:

Kleinere verbruikers, zoals boeren, moeten boven een verbruik van 60
kuub per uur een vergunning aanvragen bij het waterschap. Daarbij wordt
door bevoegd gezag een Milieueffectrapportage opgesteld.

Melding verplicht

Aangezien je als consument onder een uurverbruik van 60 kuub blijft,
is een vergunning niet nodig. Wel moet er melding worden gemaakt van de
grondwateronttrekking, per locatie verschilt bij wie. Ook geldt een
maximale onttrekking van drie aaneengesloten maanden.

Tsjor



MelaS

MelaS

24-08-2022 om 18:12 Topicstarter

Ik kan natuurlijk ook een grondwaterpomp plaatsen, maar dat ga ik niet doen. Ik vind het onethisch om (in een klimaatcrisis en tijdens recorddroogte) water te onttrekken aan de aarde.

MelaS

MelaS

24-08-2022 om 18:20 Topicstarter

tsjor schreef op 24-08-2022 om 18:11:

...

Van de website:

...
Melding verplicht

Aangezien je als consument onder een uurverbruik van 60 kuub blijft,
is een vergunning niet nodig. Wel moet er melding worden gemaakt van de
grondwateronttrekking, per locatie verschilt bij wie. Ook geldt een
maximale onttrekking van drie aaneengesloten maanden.

Tsjor



Ja, ik las dit ook. Ik heb het even nagevraagd bij ons waterschap.  Er zijn geen vergunningen afgegeven voor de buren. Ik weet niet of ze gemeld hebben dat ze pompen hebben. Ik heb wel het telefoonnummer van de toezichthouder gekregen, die kan ik morgen bellen. Die kan ook komen kijken of ze overlast geven, begreep ik. Maar liever maak ik in goed overleg met de buren afspraken over de tijden en de duur dat er grondwater gepompt wordt.

Ik hoor inderdaad nooit pompen van anderen. Zelf hebben we hem in de schuur staan, we horen hem zelf niet eens. Wat dat ethische betreft: er is wel eens een sproeiverbod voor boeren. Op zo'n moment zou ik niet sproeien. Maar buiten die momenten is het geen enkel probleem om je tuin te sproeien. Het helpt in ieder geval de grote bomen en struiken te overleven en die zijn juist belangrijk voor het dempen van de opwarming. Gras sproeien vind ik niet nodig, 1 buitje en het is weer groen. 

wij hebben een grondwaterpomp (op 9 meter)maar het grondwater is weg 😐. Zo droog is het! Buurman heeft een diepere bron, die pompt nog wel.
Als er wel grondwater is gebruiken we hem ook zo min mogelijk hoor, de tuin hoeft hier echt niet constant gesproeid te worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.