Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Beginneling in 't kweken van groene vingers

Beginneling in 't kweken van groene vingers

04-03-2016 om 10:34

Grote bloempotten vullen met ?

Ik heb nooit eerder een terras of balkon gehad maar nu ben ik dan eindelijk de trotse bezitter van een plaatsje, betegeld (en dat moet ook zo blijven). Ik heb via-via een enorme bloempot gekregen (komt tot m'n middel) die ik daar wil neerzetten. Eerst ga ik eens wat experimenteren met kleine eenjarige (violen of zo). Er komt vooralsnog niets groots en blijvends in. Wat precies, weet ik nog niet maar dat komt wel.

Alleen, hoe vul ik dat enorme ding? Dat kan natuurlijk met aarde maar dan heb ik een enorme hoeveelheid nodig en het wordt ook gigantisch zwaar (de pot een beetje verplaatsen zal niet zo makkelijk gaan). En zoveel aarde is ook niet nodig, er moet voor een deel vulling in met daarop een laag aardig.

Maar wat is nu handige vulling? Een vriendin had het over piepschuim met als top een laag aarde. Ik weet niet goed hoe ik aan zoveel piepschuim kom maar een ander bezwaar is dat het spul niet vergaat en overal terug te vinden is. Lijkt mij niet zo goed voor de natuur (genoeg egels en konijnen hier om rekening mee te houden). Een andere vriendin (met paard) had het over paardenmest met daar op een laag aarde. Nu vraag ik mij af of dat er niet voor zorgt dat er uiteindelijk vooral heel veel onkruid (weideplanten) uit ontspruiten waardoor er dadelijk een bak met onkruid staat, ipv vrolijke violen.

daisy

daisy

04-03-2016 om 11:26

zwaar

Het lastige is dat je de potten niet te zwaar wilt maken.
Wij hebben kleikorrels onder in de pot liggen tot ongeveer 15 cm onder de rand. Daaroverheen worteldoek en daarop potgrond.

Kleikorrels, maar als je pot echt heel groot is, heb je ook een behoorlijke hoeveelheid nodig. Misschien cacaodoppen? En om op mijn eigen stokpaardje te blijven, ik zou er altijd keukenkruiden inzetten (evt gecombineerd met (eetbare) bloemen)

Jasmijn

Jasmijn

04-03-2016 om 11:39

ik zou piepschuim of noppenfolie doen

Ik zou piepschuim of noppenfolie gebruiken om daarmee 3 kwart van de pot te vullen. Piepschuim platen en noppenfolie is te koop bij de bouwmarkt. (niet heel duur) en dan daarna potgrond.

Moni

Moni

04-03-2016 om 12:55

Ook piepschuim

Dat ligt hier ook onder de tegels, aangelegd door een tuinbedrijf.
In de polder wordt het ook gebruikt bij aanleg van paden en wegen om de boel op te hogen zonder dat het gewicht ervoor zorgt dat alles weer inzakt.

40er

40er

04-03-2016 om 13:10

piepschuim

Zou ook kiezen voor piepschuim, eventueel een laagje kleikorrels erop en dan potgrond. Persoonlijk vind ik Silone's idee, kruiden en eetbare planten heel leuk. Maar ik hou dan ook heel erg van kruiden en totaal niet van eenjarig spul....

Vergis je niet

Er is niets zo moeilijk als planten in potten. Of ze verzuipen of ze zijn te droog. Gelukkig heb je een grote pot! Dat scheelt. Viooltjes is maar even. Ik hou erg van lavendel. Die geur alleen al!! Kan goed in potten.

Goudvis

Goudvis

05-03-2016 om 09:47

een omgekeerde plastic bloempot

Je haalt een hele goedkope grote plastic bloempot of emmer. Die zet je ondersteboven in jouw bloempot. Evt kun je de lege randen eromheen opvullen met iets lichts. Dan worteldoek erop en dan aarde. En dan planten. Zit er wel een afwateringsgat in de pot?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.