Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

(Grote) wespen

Meer mensen die al wespen zien?

Ik ben bang dat wij ergens een nest in of om het huis hebben. Ik heb al een paar weken zeker 1 of 2 wespen per dag in huis, vooral in de slaapkamers boven. Ze zijn redelijk sloom, soms al dood ( al een paar keer een dode op de vloer aangetroffen iq. Als de dood dat ik op een half- levende ga staan met blote voeten...) en vooral onaangenaam groot. Zeker wel een cm of 2 minimaal.

Ik hoor af en toe indrukwekkend gezoem in de schoorsteen, en heb al met een lijstje bestrijder gesproken. Die zei dat het nog erg vroeg was voir wespen, en dat ik maar eens moest kijken of ok aanvliegroutes kon ontdekken. Vorige week zak ik een paar keer opvallende drukte rond de schoorsteen en de dakpannen rond de nok vsn het huis, maar dit weekend nog een paar keer gekeken...helemaal niks.

Buren klagen overigens ook . Tegenover & naast ons. Precies hetzelfde als bij ons. Vinden ze ook nogal groot.

Ik wil t liefst zsm het nest laten weghalen, want het worden er natuurlijk alleen maar meer, maar ja, zo lang ik niet zeker weet waar het zit is dat lastig denk ik. Vanmiddag heb ik van achter de schuifpui veilig eentje zitten bestuderen. Die wilde graag naar binnen volgens mij. Geen hoornaar volgens mij, want weinig oranje. Gewoon knalgeel met zwart gestreept. Maar zeker weten boven de 2 cm. Yek. Ik hou helemaal niet van wespen...,ik zou misschien denken dat t een koningin was of zo, vanwege de maat, maar daar zie je er toch niet dagelijks eentje van binnenvliegen?

Iemand nog meer tips dan dommig buiten naar het dak staren om dat nest te vinden? En zijn er meer mensen die nu al wespen hebben gezien? Is toch raar! Normaal zie je ze tot midden juli volgens mij niet of nauwelijks...hommels en gezellige bijen..ja, natuurlijk. Maar geen wespen.....

Ingrid


vlinder72

vlinder72

14-05-2017 om 19:30

Hier ook. Ik kijk ook steeds of ik ergens een nest zie. Grote wespen. Ze vliegen razendsnel net als bijen. Maar het zijn wespen.

hier af en toe ook

een hele grote wesp, steeds alleen. Ik hoorde dat een koningin zou zijn die een nest wil maken, maar meerdere is toch gek? Ze zijn langzaam in t vliegen, zeilen meer. Hoe herkennen van het nest? Ik weet alleen hoe t eruit ziet: als een soort papier mache bal. Maar onder de dakpannen of in de schoorsteen zou goed kunnen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2017 om 19:50

En hier ook

Hangen rond bij het huis. Onder de dakgoten. Groot en sloom.
Wij dachten/hoopten dat ze op de verflucht afkwamen. Ons huizenblok is nl net geschildert. Maar dat zal dan wel niet zo zijn.

Hé da's typisch

Ik loop hier ook al zeker een week te klagen dat er zulke grote, opdringerige wespen rondvliegen. Van de week heb ik er 3 in één uur uit mijn slaapkamer verjaagd. Van die grote, allemaal. Echt koninginnen volgens mij. Ik vroeg me trouwens af of dat niet 3x dezelfde wesp was, naarstig op zoek naar een plek om haar volk te stichten. Maar waarom ze dan steeds in mijn slaapkamer wil?!
Nou, dat belooft wat, zeg. Ik vind ze trouwens niet sloom. Wel koppig

IngridT

IngridT

14-05-2017 om 20:30 Topicstarter

Nou ja zeg.

Wat bijzonder....Zoveel reacties zo snel.....

Blij dat ik niet de enige ben. Gedeeld leed is half leed zullen we maar zeggen. Maar koninginnen? Zo veel? Ik kan het me haast niet voorstellen.. Herken het ook niet van andere jaren. Wespen horen pas halverwege de zomervakantie te verschijnen, toch?

Maar ik vraag me nog steeds af of ik nou ergrns een nest heb of niet....

Ingrid

Marjoleine64

Marjoleine64

14-05-2017 om 20:53

In de spouwmuur?

Wij hebben nog geen last van wespen, maar wel eens een nest hommels in de spouwmuur gehad. Door een slechte voeg hadden ze een gaatje gevonden... Gaatje dichtgestopt (eerst wat gif erin), en toen vonden ze een andere uitweg - in de garage. Toen ook dat gat behandeld, en geen last meer gehad. Maar we hebben 's zomers regelmatig bijen die op dezelfde manier zoekend rondvliegen onder de dakgoten, ik verdenk ze er dan wel van daar ook een nestje te hebben. We hebben ook wel eens (meer dan eens) een heleboel bijen (dacht ik) in de slaapkamer gehad. Was er zo'n nest uitgevlogen, maar naar binnen toe, via het dak naar de berging en vandaar de slaapkamer op. Meestal warenze grotendeels dood, maar leuk is anders, idd doodsbang om toch nog 's nachts een half levende onder je blote voeten te krijgen. De grote wespen herken ik gelukkig niet.

Marjoleine64

Marjoleine64

14-05-2017 om 20:57

google

Google is your best friend...
https://www.trouw.nl/home/de-wespenkoningin-is-half-april-al-volop-aan-het-werk~a3b6af37/
Het kunnen dus inderdaad koninginnen zijn, op zoek naar een plek om een nest te beginnen!

Wilgenroosje

Wilgenroosje

14-05-2017 om 20:57

Koninginnen

Volgens mij kunnen er wel meerdere koninginnen zijn. Zoon heeft al zeker 10 jaar geleden een werkstuk over wespen gemaakt, dus ik weet niet of het goed is blijven hangen, maar het is zoiets:

Ieder nieuw nest dat gemaakt wordt heeft 1 koningin. In ieder gaatje van dat nest legt de koningin een eitje en daar komen "gewone wespen" uit. In het najaar komen de laatste eitjes uit en daaruit worden alleen mannetjes en nieuwe koninginnen geboren.

Die koninginnen zoeken met elkaar een schuilplaats voor de winter en in het voorjaar komen ze tevoorschijn. Dat zijn dus de koninginnen die uitvliegen om nieuwe nesten te maken. 1 koningin per nest en uit dat nest worden dan in het najaar de nieuwe koninginnen geboren die in het volgende voorjaar weer nesten gaan maken.

Ik denk dus dat je uitvliegende koninginnen hebt, die tot voor kort ergens verscholen hebben gezeten om de winter te doorstaan. Hang me er niet aan op, het kan best een beetje anders zijn, maar het is wel zoiets. Sorry voor de Jip-en-Janneketaal, maar dit is me "bij"gebleven.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

14-05-2017 om 20:58

Marjoleine

Grappig, we waren gelijk.

IngridT

IngridT

14-05-2017 om 21:08 Topicstarter

Maar een koninginnenplaag?

Echt, ik heb er al wel 30 doodgemept of naar buiten gejaagd de afgelopen 2-3 weken En de buren idem dito.

Ingrid

Wilgenroosje

Wilgenroosje

14-05-2017 om 21:21

Geen idee

Geen idee hoeveel van die eitjes er nog uitkomen in het najaar, eerlijk gezegd. Dit klinkt wel als heel veel inderdaad.

mirreke

mirreke

14-05-2017 om 22:42

Misschien helpt... en anders de waspinator!

Misschien helpt het als je een bordje ophangt? Verboden voor wespen!

Hier ook hoor, veel grote wespen die allemaal 1 voor 1 de tafel inspecteren (buiten gelukkig) waar ik net aan zat te werken. Zijn allemaal op zoek naar gaatjes om naar binnen te vliegen.

Wat helpt tegen wespen: de waspinator. Een namaak wespennest. Ziet er voor wespen hetzelfde uit. Ze denken dan dat er al een nest zit en vliegen een eindje verderop.

Even googelen. Ze zijn niet duur meer zag ik. Rond een tientje heb je er een.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-05-2017 om 07:15

Waspinator

Die Waspinator heb ik al jaren hangen. En al die jaren ook geen last van wespen. Nu dus wel. Kk denk dat die wespen m doorhebben

IngridT

IngridT

15-05-2017 om 07:33 Topicstarter

Die heb ik ook. Die waspinator

Volgens mij heb ik hem zelfs 'getipt' hier.maar dan heb ik er 8 nodig. Voor alle slaapkamerramen, in de badkamer, bij de schuifpui, de 2 achterdeuren....nou ja. Gaat niet echt werken denk ik.

Maar in augustus is ie bij het terras ideaal. Zeker weten.

Maar denken jullie echt dat het allemaal koninginnen zijn? Want als dat zo is heb ik hier met een beetje pech over een maand 12 nesten zitten in huis en tuin...

Ingrid

Volgens mijn man

(en die heeft er verstand van), moet het een goed "wespenjaar" zijn geweest, met vervolgens een winter met uitzonderlijk goede omstandigheden. Of de vijanden van de wespen hebben het ergens laten afweten. Zoiets. En dan krijg je dit fenomeen: uitvliegende koninginnen. Hij vindt ze zelfs aan de late kant. Ze vallen nu alleen zo op omdat ze met zo veel zijn.
Zorg ervoor dat er niet ergens een raam op dezelfde plek voortdurend open staat. En kan dat niet anders, houd dan in de gaten of daar steeds meer wespenverkeer ontstaat. Dan is het foute boel.

Maar idd

Die grote zijn allemaal koninginnen.

Ava

Ava

15-05-2017 om 10:50

GGD

Wespen zijn aaseters. Als jij veel wespen ziet op 1 plek, vraag ik mij af of daar een (grote) dode vogel of een rat ligt (of misschien een kat).

Doet de GGD niets vwb ongedierte in jouw gemeente? Sommige doen wel iets aan bestrijding, andere niet maar geven advies, weten een adres van een verdelger of verstrekken gif ed.
Dat zou ik toch even navragen bij de GGD.

En maak een foto van zo'n beest met een centimeter (of een luciferdoosje) erbij en stuur die naar de GGD.
Die weten vast wat het is.

hier ook

Wij zitten met hetzelfde.
Nog geen nest gevonden.

Bij mij ook, maar 1

Voor de statistieken: laatst zat er bij mij een hele slome hele grote wesp in de badkamer op de grond. Gelukkig had ik sloffen met een stevige zool aan, dus dat was exit wesp, en gelukkig is het bij één gebleven.

Yaron

Yaron

17-05-2017 om 23:15

Hier ook

Het is saai, maar hier zijn ook veel grote wespen, ze komen 's nachts onze slaapkamer binnen met veel kabaal. Ik krijg ze wel redelijk snel weer naar buiten gelukkig. Mijn dochter is eind maart al gestoken door een wesp, dus ik ben bang dat het van de zomer erg druk wordt met die vervelende beesten.

Jasmijn

Jasmijn

18-05-2017 om 13:33

2 nestjes ontdekt!

Nadat ik inderdaad begin deze week een wesp op mijn slaapkamer aantrof heb ik nu 2 nestjes ontdekt in de schuur! Die wesp in de slaapkamer was heel rustig en die heb ik uit het raam weer naar buiten gedaan.
Kom ik vanochtend in de schuur zie ik één grote wesp zoemend rondvliegen, nadat ik deze uit de deur had gewapperd zag ik ineens een wit bolletje aan het dak hangen en 2 meter verder op nog eentje (ongeveer 6 cm doorsnee) met een lange stok kon ik ze zo van het plafond af halen (een voor een) ze bleven aan de stok hangen, het was heel licht en doorzichtig spul en ik kon naar binnen kijken (het was leeg) dus toen durfde ik het wel aan hem eraf te tikken. Er zaten inderdaad geen wespen in.
Buiten de schuur zag ik 2 wespen vliegen,eentje heb ik er toch maar doodgemept (sorry wesp) en de andere was weg. Raampje van de schuur maar dicht gedaan en ik hou het voorlopig maar even in de gaten daar, of ze niet terugkomen voor een nieuw nest.

Li

Li

18-05-2017 om 13:38

Wauw

dapper van je!

Heb hier inmiddels een paar wespen gezien, maar die vlogen tussen de bloemetjes en hadden een normale omvang.

Dat zijn dan de werksters. Betekent volgens mij dat de koningin zich intussen ergens lekker gesetteld heeft

Li

Li

18-05-2017 om 15:46

AAAH!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-05-2017 om 18:57

Buxusrups

De wespen hebben hier niet meer zo onze aandacht, want de buxusmot heeft zich hier gevestigd. En ze zijn met velen.
Stel je een blok rijtjeshuizen voor met parkeerplaats in de voortuin, allemaal keurig gescheiden door buxushaagjes. Die er in een dag tijd niet meer uitzien.
Het schept wel een band met de buren. Gezamelijk gaan we de strijd aan. De één spuit met gif en de ander vist de rupsen uit de struikjes.

IngridT

IngridT

21-05-2017 om 12:22 Topicstarter

Hoorde zonet op de radio....

En ook op nu.nl....

http://www.nu.nl/binnenland/4709682/veel-wespenoverlast-verwacht-zomer.html

4 tot 6 keer meer wespen dan normaal....

Hmmm.

Ingrid

Li

Li

21-05-2017 om 12:38

dat plaatje!!!

Lekker dan...

Inanna

Inanna

21-05-2017 om 13:43

typisch

Hier in Brabant nog geen wesp gezien.

tante Sidonia

tante Sidonia

21-05-2017 om 19:43

oei....

wij hebben de buxusmot ook in de omgeving! Ik ga nog informeren of dat het einde van de buxus is, of dat ie nog te redden is.

Charis

Charis

22-05-2017 om 13:12

Kruidnagels

Vanochtend stond dit hele wespenverhaal ook in onze krant. Met als tip tegen de overlast om ergens een bakje met kruidnagels neer te zetten, want daar zijn dol op. Dacht ik noem het even, want ik had er zelf nog nooit van gehoord

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.