Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Halloumi, millionaires shortbread/caramel slice en piment

Volgens mij zijn allerlei kook/eetdraadjes naar het archief verhuisd, maar ik moet toch echt even een paar dingen kwijt....

Eerst maar eens over de halloumi (ook voor Swaen, die volgens mij nog een blok heeft liggen). Ik heb gisteren in een soort combi-actie van alle tips die ik hier had gekregen) heel simpel de homp aan blokjes gesneden, daar een lepel bloem overheen geschud en ze toen in een anti-aanbakpan met ene heel klein beetje olie gebakken. Tot mijn volle verbijstering bleven het blokjes, en werden ze idd prachtig goudbruin. Zag er mooi uit! Ik heb ze over een groene salade gestrooid waar ik ook een paar eitjes door had gemikt (meende me te herinneren dat de combi halloumi-ei ook een goede was).

Het was heerljk! Ik snap wat iemand bedoelde met de 'plastic' structuur, het heeft idd eenbijzondere 'bite' maar jammie...we hebben gesmuld. kinderen vonden het ook erg lekker. ik ga zeker nog eens een blok kopen. Mijn marktman had het over een alternatieve cheeseburger met een plak gebakken halloumi op de hamburger. Lijkt me ook erg lekker! En jullie hadden nog meer recepten, dus wie weet ga ik die ook nog uitproberen...

Dan nog even over iets wat hier een tijdje terug genoemd werd...recepten van taart met gecondeerde melk. Ik had al een tijdje 2 blikjes staan voor iets maar heb daar afgelopen weekend Lidwientjes Millionaires shortbread van gemaakt (recept zo terug te vinden in het archief). Koekbodem, met daarop caramel van de gecondenseerde melk met suiker & daarop een laagje chocolade.. Idd een reuzetwix van meer dan ee kilo werd hett, met een royaal pakje roomboter erdoor en heeeel veel suiker. Een blokje van 2 bij 2 cm was meer dan genoeg om een stevige survival op te doen zeg maar. Maar LEKKER! Whaaaaah! Gewoon eng. En het oogde echt fantastisch, die handgesneden brokken caramel-chocolade-koek. Had het wel met melkchocolade gedaan ipv puur, omdat de kinderen dat graag wilden. Ik denk dat de versie met puur nog lekkerder is. Ga ik volgende keer stiekem uitproberen!

En dan tot slot...koken jullie wel eens iets met piment? Ik ben niet zo'n oosterse koker, maar afgelopen weekend heb ik een vrij arbeidsintensieve moussaka gemaakt met echt lamsgehakt, en opgeklopte eiwitten door de gehaktsaus voor de luchtigheid en nog veel meer fancy gedoe, en dsaar moest piment door. Gewoon een silvo potje gescoord. Maar wat rook dat lekker! En wat smaakte de moussaka heerlijk! Ik ga denk ik op jacht naar meer recepten met piment...en hou me aanbevolen als jullie nog tips hebben...

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilma

Wilma

03-03-2011 om 10:36

Voel me ineens erg gewoontjes

omdat ik uitbedacht was vanmorgen in appie en de drumsticks in de bonus waren en ik die heb meegenomen. Evenals broccoli en op verzoek van de kinderen eens aardappelwafeltjes ....

Ik vind 't knap wat je allemaal maakt !!

Groetjes,
Wilma (vindt zichzelf al heel wat dat ze zometeen een kop koffie met opgeschuimde melk gaat maken zomaar alleen voor zichzelf)

IngridT

IngridT

03-03-2011 om 10:41 Topicstarter

Wilma (even ter relativering)

Ik sloof me niet elke dag zo uit hoor! Eergisteren hebben we diepvriespizza's gegeten (jarig kind mocht kiezen) Gisteren had ik me uitgesloofd met die halloumiblokjes, en vanavond worden het (de kinderen hebben gewonnen) echte iglo vissticks met worteltjes en aardappelpuree. Maar ik maak voor man & mezelf wel een mootje andere vis erbij denk ik, even in de vriezer kijken...

Dus met die uitsloverij valt het best mee hoor!

Ingrid

IngridT

IngridT

03-03-2011 om 10:46 Topicstarter

Lidwientje...

Hmm. Moeten er ook nog frambozen bij, bij die reuze twix? Dat had je niet gezegd! Maar nogmaals....griezelig lekker zelfs zonder frambozen en met melkchocolade ipv puur!!

Piment gewoon door de rijst? Ok, dat klinkt lekker makkelijk. maar eens kijken of ik hier ook hele korrels kan scoren. Vast niet, in ons toko-loze dorp. Misschien op de markt. of kan ik een struikje planten waar het aan groeit?

Ingrid (ik zag overigens dat mijn laurierstruikje het loodje heeft gelegd. Hoe is het mogelijk! Heb ik recentelijk nog over zitten opscheppen hier, dat het ding onverwoestbaar is.Enfin. ik koop gewoon een nieuwe)

Guinevere

Guinevere

03-03-2011 om 11:16

Piment

Piment gebruik ik in gerechten waar ook kaneel of nootmuskaat doorheen kan. En bij bonenschotels.

IngridT

IngridT

03-03-2011 om 11:21 Topicstarter

Lol guinevere...

kaneel wordt hier vnl gebruikt als ik wentelteefjes maak...maar om daar nou piment in te doen.....

Ingrid

Kwin heeft gelijk

Ik maak iig ook moussaka met kaneel.

wendelien

wendelien

03-03-2011 om 11:30

Piment e.d.

Doe ik ook bij de rijst: eerst uisnippers plus twee pimentkorrels, een paar kardemonpeulen en soms wat mosterdzaad fruiten in wat zonnebloemolie, dan de rijstkorrels erdoor scheppen, tot slot de kippenbouillon (van een blokje) toevoegen en met het deksel erop rustig laten garen. Is een soort pilav.

En IngrdidT: je haalt me de woorden uit de mond. Wij hier zijn Lidwientje diepe dank verschuldigd voor de reuzetwix. Wat was-ie lekker!

Puck

Puck

03-03-2011 om 11:50

Mmm ingridt

Ik geloof dat als ik het halve lam kom ophalen maar een week blijf logeren. 's Avonds genieten van je kookkunsten en overdag door het bos rennen om die caloriën er af te krijgen. Ik ga me ook maar eens aan die reuzetwix wagen, maar dan idd met pure chocola.

Guinevere

Guinevere

03-03-2011 om 11:54

Try before you...

Gewoon een kwestie van uitproberen, wie weet is het heel lekker, wentelteven met piment. Of pimentsuiker in de yoghurt, haha.
Inderdaad gebruik ik die piment alleen voor hartige gerechten.

Tirza G.

Tirza G.

03-03-2011 om 16:55

Kaneel

is de truuk. Het leven is natuurlijk gewoon eigenlijk eigenlijk eigenlijk vrij overzichtelijk. Als iets vet en zoet is, is het lekker. Ik gooi met groot gemak bruine basterd door gerechten. Of stroop. Dat geeft een vage, zoetige ondertoon - erg geraffineerd. Kaneel is nog veel geraffineerder - een van de mooiste dingen van de USA: daar weten ze wel weg met kaneel. Als je kaneel stevig doseert krijgt het een wat pittige, haast bittere contra-smaak. Ge-wel-dig. Hou je het bij het gewone, dan is het een bijna exquise te noemen smaakmaker in gerechten. Zo eentje waarvan mensen zeggen: ik doe het volgens mij precies hetzelfde als zij en tóch smaakt het bij haar anders.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

03-03-2011 om 18:35

Stroop

Ik heb ook stroop ontdekt; een flinke lik stroop door je chocoladecake beslag en het smaakt ineens zowaar professioneel..)

Ingridt

Wat een toeval, ik heb net gister de halloumi gemaakt. Naar een variant op een recept van Cakey meen ik? Met oa rucola, gegrilde paprika en die gebakken halloumi. In de grillplan gebakken. Zag er prachtig uit en in vond het ook heerlijk! Inderdaad een beetje rubberachtig maar qua smaak super. Lekker zout! Die burgervariant klinkt me ook goed. Voor de volgende keer!

Cobi

In die andere beroemde brabantse keuken staan die gekke pepermolens van Ikea ook al te pronken. Is een peugeot beter, of kan ik beter 10 van deze dingen inslaan?

Dorry (die in schaatsoutfit nu even 6 broden aan het bakken is in de smaken knoflook rozemarijn, kaas-ui en parmezaan-zongedroogde tomaat)

Vraag over millionairs shortbread

want dat klinkt wel heel erg lekker. Ik heb het recept opgezocht maar ik heb geen magnetron. Iemand enig idee hoe ik dat anders kan doen?

IngridT

IngridT

03-03-2011 om 23:57 Topicstarter

Nog gemakkelijker...

Kook de blikjes een uur of 2-3 in een pan water. En dan daarna pas openmaken. Heb het een keer gedaan voor een ander recept met gecondenseerde melk. Werkt als een tierelier. Zit me zelfs af te vragen of je er dan nog wel extra suiker door hoeft te doen daarna. En je hoeft in elk geval niet te roeren tijdens het proces. En er kan ook niks aanbranden. Het ziet er alleen vrij mallotig uit als er iemand in de pan kijkt...

Ingrid

Zuurkool

Ik vind piment lekker in zuurkool en in allerlei rundvleesstoofschotels.

Ik had ook nog mijn Twix-recept beloofd:

Caramel slice (is gewoon een klassieker in de Engelstalige landen):

kneed een deeg van:
1 2/3 cup of 220 gram bloem met theelepel bakpoeder
165 gram boter (plus wat zout bij ongezouten boter)
90 gram of 1/3 cup suiker
evt. vanille of geraspte citroenschil

doe dit in een vierkante vorm van ongeveer 25x25 cm (kleine bakplaat of zo) en bak het 15-20 min op 190 C/375F. Het mag niet te bruin worden.

Doe in de tussentijd 125 gr boter met 2 el stroop in een pannetje en laat de boter eerst even smelten. Doe er dan de inhoud van een blik gecondenseerde melk bij (als je de boter eerst laat smelten brandt de melk minder snel aan). Laat dit mengsel precies 5 minuten zacht bubbelend koken. Roer af en toe, maar niet te vaak of te hard, anders krijg je borstplaat.

Haal de koek uit de oven, zet de oven uit, en strijk het caramelmengsel over de koek. Zet het dan nog even in de oven (die al uit is) en laat het daar afkoelen.

Smelt de volgende dag 200 gram chocolade met een lepel roomboter en strijk dat over de caramel.

Als de chocolade gestold is, maar nog niet keihard, de koek in repen of brokken snijden en die apart zetten.

Dat is de klassieke caramelslice.

Voor het Twix-effect:

Opnieuw flinke reep chocolade (deze keer moet het echt puur zijn) smelten. De brokken of repen met een vork in de chocolade onderdompele en op een bakplaat laten stollen.

Het is ook lekker om de als de caramel ietsje is afgekoeld er een flinke scheut likeur door te roeren.

En we hebben ook al eens geëxperimenteerd met gedroogde kersen en met geconfijte sinaasappelschillen door de caramel. Ook erg lekker.

Of in een klein beetje heet water opgeloste oploskoffie de laatste minuut laten meekoken met de caramel.

Hier in Indonesië verkopen ze ook gecondenseerde melk met chocoladesmaak. Dat geeft als je het aanlengt lekkere chocomel, maar met een caramelslice ook heel interessante caramel.

Als je de caramel (al dan niet met koffie of chocosmaak) ietsje langer (ongeveer 1 minuut) laat doorbubbelen en dan laat afkoelen, dan kun je er m.b.v. theelepel en natte hannden balletjes van draaien. Die dan in de poedersuiker, cacao of hagelslag en je hebt mierzoete truffels (of, als je er rumaroma in zou doen: rumballen).

Ik ga voor de ingridt-methode

ik ga vanavond die blikjes wel in een pan kokend water gooien. Keukenwekkertje erbij en dan maar regelmatig kijken.

Ben heel benieuwd.

Stroop

Ideaal spul, stroop. Door de hutspot, bij het draadjesvlees... Hartstikke prima. Ook af en toe door Oosterse gerechten die wat pittiger uitvielen dan onze kindertongetjes aan kunnen. Even een lepel stroop kort mee verhitten, dat haalt net de ergste schepte eraf,

IngridT

IngridT

04-03-2011 om 11:54 Topicstarter

Savon...kijken?

Alleen de keukenwekker zetten is genoeg hoor! Er valt wrinig te kijken naar 2 dichte blikken in een pan water. Maar wel genoeg water he? Want sdroogkokende blikken...hmm...misschien toch maar even kijken af en toe idd...

Ingrid

Haha ingrid

ik ga lekker naar 2 dichte blikken kijken! Meer dan genoeg water, ik denk dat ik ze maar in de soeppan gooi, 10 liter moet toch genoeg zijn. Jij zegt 2 tot 3 uur die blikken, ik kan ze toch moeilijk halverwege controleren. Ik ga blind op een ander af, 2, 2,5 of 3 uur? En dan nog suiker erbij of niet? Als jullie al twijfelen dan weet ik het helemaal niet.

IngridT

IngridT

04-03-2011 om 13:41 Topicstarter

Savon....

Heb even voor je in Jamie gekeken. Die zegt 3 uur. daar heb ik me aan gehouden & het was heeeerlijke caramel.

Alleen, bedenk ik me nu...die taart ging nog in de oven & die at je warm. De caramel was dan ook stroperig. Maar ik weet niet meer helemaal zeker hoe 'dik' het was toen het koud was. Want de caramel die je voor die twix nodig hebt moet natuurlijk hard worden. Doet die extra suiker dat? Weet iemand dat? Want ik begin toch opeens te twijfelen...straks zit je dankzij mij ter staren naar een reuze twix met druipende caramel die zoch natuurlijk no way in leuke blokjes laat hakken....

Hmm. Tja. Nou.

Kweet het niet natuurlijk (en anders koop je gewoon 2 blikejs extra melk op vooorrad...het spul dat in blik gekookt is doet het ook heel goed op de boterham als een soort alternatieve nutella....En dan ga je alsnog 2 uur lang roeren in een pannetje zonder blik...

Tirza G.

Tirza G.

04-03-2011 om 14:42

2 op 2

Twee blikjes passen precies in mijn steelpannetje. Ik laat ze 2 uur lang koken en dan daar nog lekker in staan afkoelen. Als ik het ga gebruiken, doe ik dat koken van die blikjes meestal de avond er voor.
Dus: 2 blikjes, 2 uur koken, gas uit en je hebt wat je hebben wilt

Tirza

Gecondenseerde melk

is gewoon uitverkocht. Ik heb 3 supermarkten gehad en nergens was meer een blik verkrijgbaar. Waarschijnlijk wonen er hier in het dorp meer OOL-ers die nu allemaal lekkere dingen gaan maken. En ik wilde ook zo graag mijn verjaardag vieren met een echt zelfgemaakt baksel!

Kijk, dat vind ik nou leuk

...kan ik Savon alvast feliciteren met haar verjaardag binnenkort.
Gezellig gekletst bij de meeting... fijne dag he, al is het dan zonder 1.000.000 shortbread!

Rodebeuk

Alvast dank je wel, ik moet nog even wachten hoor, woensdag pas, maar ik vier het zondag. Ik ga toch morgenochtend nog een winkel in een naburig dorp proberen denk ik, ik wil gecondenseerde melk, ik heb m'n zinnen op miljoenen calorieën gezet, je wordt maar één keer 45 toch?

Toch is het raar hè, hier is een draad met een lekker recept en prompt is een essentieel onderdeel hier uitverkocht (niet voor het eerst trouwens, iets met een V&D-broodje was hier toen ook 2 weken uitverkocht).

Savon

Ook in de Allerhande stond een recept met gecondenseerde melk, dus daar kan het ook aan liggen.

Groeten,

Temet

Och, och

wat is dat een ontzettend geweldig lekker recept! Ik heb gisteren uiteindelijk toch nog 2 blikjes melk gescoord (bij Albert Heyn, Temet, C1000 en Plus helemaal uitverkocht, ook in volgende dorp!). Ik had nog even gegoogled en besloten eerst de boter te smelten, suiker erbij en dan die melk. Dus ik begon vol goede moed te roeren en te roeren en te roeren. Mèn zeg daar krijg je een lam handje van! Wekkertje gezet zodat ik vooral niet kon smokkelen met tijd en toen waren die 20 minuten om en dacht ik, hm is dit nou dik en stroperig, ik vond het eigenlijk nogal dunnig. Vijf minuten langer geroerd en toen zag het er nog hetzelfde uit, dus vooruit maar. Ik heb de caramel een uur af laten koelen en toen de chocola erop gedaan (melk en puur door elkaar). Vanmorgen hebben we stiekem geproefd en het was echt heel erg heerlijk! Ik had alleen de vorm vannacht in de koelkast gezet en dan is het dus niet goed te snijden. Even onthouden voor de volgende keer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.