Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Handige indeling keukenkastjes?

Binnenkort gaan we verhuizen en in onze nieuwe keuken heb ik heel wat minder kastruimte dan in de oude.
Daar komt bij dat de bovenkastjes erg hoog hangen zodat ik eigenlijk alleen in de onderste helft kan komen zonder opstapje te gebruiken.
Elke keuken is natuurlijk anders, maar bij het nadenken over een nieuwe (praktische) indeling van de spullen vroeg ik mij af hoe anderen hun keukenkastjes ingedeeld hebben en of jullie nog handige tips voor mij hebben.
Groet, Margot

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewoon doen

mijn ervaring:gewoon inrichten zoals het jou handig lijkt,en in de praktijk kom je er vanzelf achter of het lekker werkt.
ik heb na de verhuizing mijn keukenkastjes nog twee keer op nieuw ingedeeld,nu staat alles op de meest praktische plek.

mirreke

mirreke

31-05-2010 om 09:08

Ik heb er vantevoren goed over nagedacht

wij hebben wel een vrij grote keuken, in het begin hadden we zelfs nog lege lades... Ik heb wat weinig bovenkastjes, en die zijn ook heel hoog.
Voor mij was een heel belangrijke overweging dat onze kinderen zelf spullen voor tafeldekken en broodsmeren moeten kunnen pakken. En bovenin hebben we alles wat je niet direct hoeft te kunnen pakken, glazen, kopjes medicijnen (ahum) en ook koekjes ed. Ik heb ook een trapje nodig om bovenin te komen. De jongste kinderen zitten op die trapkrukjes van ikea, en die pakt ook iedereen als je iets moet pakken waar je niet bij kan.
Ik heb onderin (bij ons zijn alle onderkastjes lades, behalve twee carousselkastjes), de borden, de bekers, de toetjesbakjes, het broodbeleg, het kattenvoer, en alle plastic bakjes en bekers ed. Ik heb een u-vormig aanrecht, en heb tegenover het fornuis het deel waar je het handigst je brood kan smeren. In dat deel zitten borden, bestek, en de lade met het broodbeleg allemaal handig bij elkaar. Aan de kant van het fornuis zitten de kruiden en alle kooklepels ed, en twee grote lades met rijst en zo. Op deze manier hoeven we niet allemaal (2 volw. 4 kids) door elkaar te lopen als we koken, theezetten, brood smeren, enz.
Enfin, de lades onder de gootsteen bevatten vaatdoekjes, vaatwasspul, zeep, theedoeken, stoffer en blik, oh en ook zonnebrandcreme. Alle schoonmaakmiddelen staan in de hoge kast boven de magnetron, zodat je niet geneigd bent die flessen en bussen te gaan pakken als je ze niet speciaal nodig hebt.
Ik heb tot nu toe niets hoeven omdelen, wel staat inmiddels alles vol...
Maar uiteindelijk moet je natuurlijk zelf kijken hoe bij jou de indeling is en wat jij handig vindt. Het meest logische is natuurlijk wel om wat je weinig nodig hebt bovenin weg te zetten.

Plastic bakken van ikea

Ik heb in de nieuwe keuken ook hogere bovenkastjes. De bovenste plank is zonder opstapje niet te gebruiken. Daar heb ik dus allemaal spullen die ik zelden gebruik. Van mijn moeder is de truc om daar een plastic bak, zo groot als het kastje in te zetten. Daar komt keukengereedschap in dat ik niet dagelijks gebruik, bv houten stokjes, stamper voor stampot (eten we zelden), appelstukjesdeler, extra broodtrommels (reserve) en flessenborstel. Gewoon even de hele bak eruit tillen en pakken wat nodig is.
Angelika

margot

margot

08-06-2010 om 21:41 Topicstarter

Keuken ingericht

Dank voor het meedenken en de tips. Vandaag ben ik bezig geweest de nieuwe keuken in te richten. Bovenop de kastjes heb ik nu 2 ouderwetse broodtrommels staan. Deze stonden eerder in de kastjes, met in de ene verjaardagsspullen (zoals servetjes, rietjes, plastic bekertjes, ijscups) en in de andere bakspullen zoals deegroller, vormpjes etc. Dit leverde al een fikse ruimtebesparing op.
De kruidenpotjes heb ik nu bij elkaar in een mandje gedaan (die stonden eerder los in de kast), juist omdat ik er vanwege de hoogte geen goed zicht meer op had. Zo kan ik bij het koken het kruidenmandje pakken heb ik alle kruiden toch onder handbereik. Voor de rest is de indeling grotendeels hetzelfde gebleven zoals in het oude huis. Als we eind van de week helemaal over zijn zullen we wel zien of er nog wat veranderd moet worden. Uiteindelijk ben ik wel tevreden met het resultaat en omdat het servies en glaswerk nu in een aparte kast zit, is het met de hoeveelheid ruimte best meegevallen.
Groet, Margot

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.