Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Triva

Triva

20-09-2016 om 17:24

Hartige taart ideeën?

Zaterdag mag ik weer eens met twee hartige taarten aankomen op een feestje waar iedereen wat te eten meeneemt. Mijn quiches worden over het algemeen erg gewaardeerd en zijn snel op maar toch vind ik het wat saai worden. Ik doe altijd voor de vegetariërs een mix van paprika, champignons, broccoli met kaas erover heen. Daarnaast heb ik er meestal een van prei, ham met kaas.

Iemand nog andere ideeën van een heerlijke mix, niet te vergezochte ingrediënten, anders ben ik mijn aanzien kwijt daar

Vis? Lorraine? Zo maar wat

Ik hou erg van zalmquiche met bijv. spinazie door t eiroom geroerd. Of brocoli.
Geitenkaas spekjes thijm courgette ? Geitenkaas bovenop en dan wat honing erop.
Traditionele quiche lorraine met kaas knoflook spekjes en ei room.
Gehakt paprika tomaat
Venkel rode ui feta
Spercieboontjes met walnoot olijven

Krijg honger!!!

spinazie met feta

Laat diepvriesbladspinazie ontdooien en uitlekken.

Bak gesnipperde ui en knoflook. Er kunnen ook champignons bij. Flink peper en zout, en wat thijm is er lekker door. Dit mengen met de uitgelekte spinazie, 4 eieren erdoor klutsen en ongeveer een ons in blokjes gesneden feta erdoor scheppen, in een met deeg beklede vorm in de oven en gaarbakken (zie voor de oventemperatuur het bladerdeegpakje ) Volgens mij bak ik m meestal zo'n drie kwartier.

Ik heb m ook weleens gemaakt met gehakte walnoten erdoor (dan geen champignons), of pijnboompitten. Ook lekker. Of met geitenkaas ipv feta. Als er maar spinazie en witte kaas in gaat, en ei om de boel aan elkaar te plakken, dan zit je eigenlijk altijd goed.

Wat me nu ineens te binnen schiet, nooit geprobeerd maar lijkt me best lekker: goed gaar gebakken uiringen, geroosterde paprika in reepjes, en chorizo. En dan een snufje gerookte paprikapoeder door het geklutste ei dat je er dan overheen giet om (alweer) de boel aan elkaar te plakken. Deze zou ik in een lage vorm doen (die spinazietaart maak ik altijd in een springvorm). Mmm, misschien maak ik dat wel voor morgen...

Groeten,

Temet

en nog even (ot)

Naar aanleiding van de overigens lekkere suggesties van Dorry: mag ik hier even een lans breken voor de inmiddels tamelijk onderdrukte groep die *geen* honing op geitenkaas wil?

Sorry, het moest er even uit. Regelmatig kom ik ergens dingen tegen waar dan geitenkaas op of in zit en die me -vooral daarom, want ik ben dol op geitenkaas - heel lekker lijken, en dan blijkt dat er weer honing is toegevoegd. En altijd teveel.

Vergelijkbaar leed in dezelfde categorie: honing-mosterdressing. Een goed idee in theorie, zelden in de praktijk

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-09-2016 om 18:35

zalm broccoli

Broccoli koken, een blik roze zalm erdoorheen + een kuipje kruidenroomkaas. Ik maak het meestal met bladerdeeg, maar je kunt natuurlijk ook gewoon deeg maken. Als het in de springvorm zit, doe ik er een paar geklutste eieren overheen. Uurtje in de oven.

Amelie

Amelie

20-09-2016 om 20:02

2 favorieten hier

1: Peren/kaas taart. Bladerdeeg basis, bodem helemaal bedekken met peren (uit blik). Voor volwassenen blauwschimmel kaas er over heen en daarna een mengsel van ei, room, zout en peper en geraspte kaas. Voor kinderen zonder blauwschimmel kaas.

2: Spinazietaart gevuld met spinazie, ui, knoflook, tomaat, feta en pijnboompitten. Daar over heen weer een mengsel van ei, kaas, zout, peper en room.

bodem

Welke bodem gebruiken jullie eigenlijk? Ik lees bladerdeeg, maar dat wordt of niet goed gaar, of een puinhoop met eten. Ik maak dus altijd braaf zelf een bodem (bloem/boter/water)

Anonymized User

Anonymized User

20-09-2016 om 20:29

Deeg voor hartige taartspecht

Ik gebruik deeg voor hartige taart uit de diepvries, ook van die plakjes die je tien minuten moet ontdooien.
Ik bak het deeg van de taart altijd tien minuten voordat ik hem vul.
De bodem wordt dan niet zo sompig.

Waarom veranderen wat lekker is

Dat vind ik eigenlijk zo jammer. Dan maakt iedereen wat, je weet ongeveer wat iedereen maakt en je verheugt je op dat heerlijke meestal vaste recept... Maken ze wat anders.

Angela67

Angela67

20-09-2016 om 21:18

filodeeg

nooit meer iets anders (als ik niet zelf maak). Paar plakjes is genoeg, ik doe echt bijna niet boter of olie ertussen, nooit meer natte bodem en niet meer voorbakken.
gr Angela

Hanne.

Hanne.

20-09-2016 om 22:13

rode ui en geitenkaas

rode ui en geitenkaas is hier absoluut favoriet. Rode ui in plakjes snijden in olie aanbakken beetje suiker er door om te laten karameliseren en dan een beetje (balsamico)azijn er door. Uien op de bodem van de taart. Room-ei mengsel er over en stukjes zachte geitenkaas bovenop leggen

Courgette/feta

Een courgette grof raspen en met wat zout in een vergiet laten uitlekken, eventueel nog wat vocht uitdrukken met de bolle kant van een grote lepel. Op smaak brengen met peper, knoflook, veel orgenano, peterselie en vooral munt. Gefruit uitje erbij, wat in ringetjes gesneden lente ui en wat verkruimelde feta. Geklutst eitje en wat bloem erdoor om het aan elkaar te plakken en in de taartvorm met deeg doen. Weet je dat je ook hartige taartdeeg kan maken van Danerolle?

skik

Angela67

Angela67

20-09-2016 om 22:22

venkeltaart

De bodem van de taart(en) kun je van elk soort deeg maken (evt. blind voorbakken).

De vulling:
2 venkelknollen (per lage, grote quichevorm)
sjalotten (100 gr), of 2/3 kleine uitjes

>> samen stoven, een kwartiertje, met cayennepeper (niet teveel), zout

pijnboompitten roosteren

venkel, sjalotten, pijnboompitten en (best wel handvol) rozijnen bij elkaar doen en goed mengen. Proef het zelf en maak het ofwel pittiger ofwel zouter of wel zoeter (meer rozijnen).

125 ml slagroom + 1 ei + sap van citroen + rasp van citroenschil + dille + venkelzaad met elkaar mengen

vulling in vorm doen, slagroommengsel erover

ca 30 min in de oven

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-09-2016 om 23:02

Ha ha Temet

Helemaal eens met je betoog over geitenkaas en honing!

Aagje

Morgaine

Morgaine

21-09-2016 om 08:00

Temet en Aagje

Ja, hier ook iemand die geen honing op de geitenkaas blieft en ook niet in een dressing. Hooguit in de thee als ik keelpijn heb.

Verder geen constructieve bijdrage aan dit draadje, maar ik hou 'm in de gaten, er komt veel lekkers voorbij.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2016 om 09:26

Aanvulling op de spinazietaart

Ik leg op de vulling plakjes tomaat. Dat smaakt lekker fris. De volgende quiche ga ik maken met een soort 'mexicaanse' mix van erwtjes, mais en paprika. En zoals gewoonlijk met drie geklutste eieren met een flesje kookroom en daar een zakje kaas doorheen. Een calorieënbom, dat wel. Omdat er weer volop pompoen in de winkel ligt, wil ik het daar ook eens mee proberen. Volgens mij kun je niet snel mis-schieten met welke groente dan ook. Had ik prei al voorbij zien komen? Ook heerlijk.

Ik bak altijd een ronde vorm vol, waardoor wij er met ons tweeën twee dagen van kunnen eten, met sla erbij.

ah!

Die bodem ga ik eens proberen, Anneque. Gisteren heb ik weer twee hartige taarten gemaakt (een zalm/spinazie, een prei/spekjes) maar ik vind mijn bodem zo bewerkelijk. Dit klinkt wel heel makkelijk. Wordt de bodem zacht?

Triva

Triva

28-09-2016 om 10:29

Dank allemaal voor de tips

ik was echt van plan om er iets leuks uit te kiezen totdat er allerlei dingen tegelijk op mijn pad kwamen en die taarten nog even tussendoor moesten. Ik heb Trivaman dus naar de winkel moeten sturen en toen maar het standaardrecept gevraagd.

Ik heb nog wel de tip opgevolgd om de taartbodem eerst een paar minuten in de oven te zetten maar als je de hartigetaartbladen uit de vriezer gebruikt (dus net als die vierkantjes bladerdeeg maar dan echt voor hartige taart) kan ik dat afraden. De randen waren opeens heel hard en niet te eten. Gelukkig alleen het deel wat boven de vulling uitstak. Je moet gewoon zorgen dat de vulling niet te nat is, ik laat dat altijd even uitdruipen in een vergiet voor ik het in de springvorm doe, ook een beetje aanduwen in het vergiet.

Verder was het perfect en het gezelschap kon het weer erg waarderen

Pirata

Pirata

28-09-2016 om 11:52

vulling

Ik doe een kopje droge couscous door de vulling. Je proeft het niet en de vulling wordt mooi stevig, de bodem dus ook.

Specht

Specht

28-09-2016 om 19:55

Triva

Ik steek de randjes die uitsteken na het vullen even af met zo'n radarmesje, zodat dat mooi glad wordt,
en dus niet hard
Wat voor vorm gebruik jij dan? Ook als ik het uitdruk en geen tomaten gebruik blijft het meestal nattig.

40er

40er

28-09-2016 om 20:55

Oohh

Wat een lekkere ideeën! Ik mag zaterdag weer wat lekkers maken en ik zie genoeg lekkers voorbij komen

Deeg maak ik altijd zelf, vinden we hier fijner dan bladerdeeg.

Triva

Triva

28-09-2016 om 21:40

specht

Gebruik jij wel hetzelfde deeg? De vorm maakt toch niet uit? Ik heb een ronde en een vierkante vorm en als het deeg wat uitsteekt vouw ik dat weer terug richting het midden, normaal dan. Ik kan de taart gewoon snijden en op een bordje doen en dat is voldoende voor mij.

Triva

Triva

28-09-2016 om 21:41

40er

Nogmaals: hartige taartdeeg is GEEN bladerdeeg Het is een apart pakje maar het ziet er hetzelfde uit vanaf een afstandje.

specht

specht

28-09-2016 om 22:07

Triva

Ik bedoel niet de vorm van de vorm, maar siliconen of een bakblik, met of zonder bakpapier.
Ik gebruik wel het goede deeg namelijk die pakjes maar dan voor hartige taart.

40er

40er

29-09-2016 om 19:00

Triva

Sorry, ik had altijd het idee dat het een soort bladerdeeg was.
Ik maak gewoon zelf een simpel deeg en gebruik dat, makkelijk, ingrediënten heb ik eigenlijk altijd in huis. En hij is lekker krokant.

40er

40er

01-10-2016 om 19:37

Geslaagd

Nou, de spinazie met feta en de venkel vielen in de smaak hoor! Die heb ik beide met mijn eigen deeg gemaakt. Mijn gewone heb ik met het deeg voor hartige taart gemaakt. Was een fijn deeg, zeker geen bladerdeeg en ook niet zompig ofzo!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.