Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Heeeeele goedkope recepten gezocht

Pfff, nog maar een klein budget voor er weer geld is. Wie heeft nog wat lekkere echt goedkope recepten voor me?


rijst

Omdat ik 2 witte/groene kolen heb gehad maak ik morgen eenpanskoolrijstgerecht.
Spekjes bakken met ui en tomaat en wat peper. Kool snijden en meebakken. Rijst erop en water erop, een duim water boven de rijst uit. Koken en net zo lang laten koken als de rijst nodig heeft.
Omroeren, even laten staan en opeten.
Ik maak ook weleens spekjes met soepgroenten en macaroni. Maar daar moet weer ketchup en kaas bij.
Het voordeel is dat je grote hoeveelheden rijst of macaroni kan toevoegen.

Rafelkap

Rafelkap

18-02-2014 om 17:10

mijn tips

Toen ik alleen woonde en arme student maakte ik wel eens een eenpansgerecht met gebakken aardappels, schijfjes tomaat en daaroverheen kaas. Een omelet (kan ook met groente, zoals paprika etc) op brood. Goedkoop is zonder zakjes en pakjes koken, minder/geen vlees (gekookt eitje) en groenten van het seizoen. Chili sin carne is ook voedzaam en goedkoop. En soep van groenten, een grote pan voor twee dagen, met zelf gesneden groenten.

zeeuws meisje

zeeuws meisje

18-02-2014 om 17:17

Maar zat Emine!

Somalische spaghetti;

1/2 kippenpoten (ligt eraan met hoeveel personen je bent, ik hak 1 poot in 3/4 stukjes)Winterwortelen, 3 grote uien, blikje tomatenpuree, blik gepelde tomaten, pak spaghetti zout en 1 puntje sambal.

Kip on gekruid bakken in olie, gesnipperde ui, zout en sambal erbij, even goed aan fruiten, dan de winterwortels door de helf en dan in schijfjes van 1/2 cm erbij en het blik tomatenstukjes en puree. Laten sudderen tot de wortels gaar zijn. Lekker met spaghetti en evt salade oid.

BB met R rijst met bruine bonen op zijn surinaams, erg goedkoop met bv snelkookrijst.

Eenpansgerechten zijn ideaal, niet teveel vlees/groenten nodig.

In wat olie sardientjes aanbakken met ui en knoflook en 2 maggiblokjes, wat gesneden (spitskool) erbij en massala, dan door de rijst mengen.

Nog meer?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2014 om 17:18

goedkoop

Echt goedkoop: een pak met 3 diepvriespizza's van het basic-merk van de Albert Heijn (1,69). Of een grote zak diepvriesfriet en een doos frikadellen, uiteraard van het goedkoopste merk.
Jammer toch, dat ongezond eten vaak goedkoper kan dan gezond eten

Pita

Pita

18-02-2014 om 17:30

Redelijk goedkoop, lekker en gezond

Shoarma spagetti

Pasta koken volgens kooktijd op de verpakking.

In hapjes pan. 50 gram ontbijtspek bakken. Pondje gehakt erbij en shoarmakruiden toevoegen.
Vervolgens een pak bamigroente (400 Gr.) toevoegen. Schep het prutje op de pasta en strooi er gemalen kokus over.

Vindt iedereen hier echt heeeerlijk!

Juno

Juno

18-02-2014 om 18:45

Zelf doen en vega

Ik zie hier bamipaketten en veel vlees voorbij komen. Zelf snijden is echt véél goedkoper, net als vegetarisch eten. Ik kijk wel eens waar zo'n pakket uit bestaat en koop dan de groente los.
Even denken hoor, ben op vakantie dus heb hier geen receptenboek bij de hand.
Tomatensaus voor bij spaghetti:
Olijfolie warm laten worden en uitje hier in fruiten. Pak gezeefde tomaten er door roeren, teentje knoflook (of twee), peper, zout en wat tijm/oregano/italiaanse keukenkruiden erbij. In laten koken tot ongeveer een kwart. Duurt zeker een half uur, regelmatig roeren om aanbranden te voorkomen. Door de spaghetti scheppen. Je kan er parmezaanse kaas bij doen. Met een groene salde erbij, heerlijk. De saus kost ongeveer 80 cent.
Uiensoep:
Klontje boter smelten, 3 uien in kwart ringen snijden en in pan met deksel erop in zo'n 20 minuten zacht laten worden. Ongeveer twee eetlepels bloem erbij, even roeren en dan een scheutje water. Roeren, scheutje water, roeren. Scheutje water herhaal je tot het een papje is, dan ongeveer 1 1/2 liter water toevoegen + 3 bouillonblokjes. Halfuurtje laten koken (of iets korter, even controleren op kleur en smaak) en klaar. Soep vult goed waardoor er minder van andere dingen wordt gegeten. Een pan vol kost ongeveer €1,-.
Linzensoep:
Uitje fruiten met teen knoflook in boter. Blikje uitgelekte linzen erdoor (of 's ochtends zelf al de linzen geweekt hebben), water en bouillonblokje erbij en even laten koken.
Niet gezond, wel vullend:
Kook spaghetti. Verwarm 125 cl olijfolie met 6 uitgeperste tenen knoflook en wat chilivlokken. De knoflook mag niet kleuren, dan wordt het bitter. Schep de pasta door de olie. Eventueel wat peterselie of parmezaanse kaas er over.
Kijk in je koelkast. Wok de groente die je hebt, kies de kruiden van een bepaalde keuken erbij en serveer met de koolhydraten (bonen, linzen, rijst, pasta, aardappels) die je in huis hebt.
Soep met brood met wortelsalade: rasp winterwortelen, doe er wat mayo en peper, zout door. Lekker op brood.
Pannenkoeken.
Ik kijk vaak bij de Jumbo of er fruit met een vieze plek ligt. Je krijgt dan nl een tas vol groente en fruit gratis. Verkeerd geprijste producten krijg je ook gratis mee.
Echt, door zelf te snijden en te toveren met kruiden kom je een heel eind. Kan je iets met deze tips of zit ik oo de verkeerde weg voor je?

4 personen vegetarisch/biologisch vanaf 3 euro

Omelet 6 eieren/groene kruiden (italiaans/provenciaal o.i.d)+zout/groenten naar keuze (ui en/of paprika en/of kool) met

rode zoetzure saus - 45 ml azijn, 50 gr. suiker, 250 ml water, 1 bl.tom.puree, scheutje tom.ketchup, paprikapoeder, chilipeper, zout, (eventueel wat italiaanse kruiden met

Rijst 150 gr.

------------------------------------------------------------
Pannekoeken van water, bloem, ei en beetje zout.
Blik bruine bonen, mais/kidney/macedoine naar keuze, 1 paprika, 1 prei, ui, knoflook, paprikapoeder, chili poeder, blikje tom.puree, scheutje ketchup,

goedkope knoflooksmeerkaas, zakje geraspte kaas.

Smeer de pannenkoeken in met knoflookkaas, doe de vulling erop, rol ze op en doe ze in een ovenschaal, strooi wat raspkaas en ongeveer 20 min. in oven op 220 gr.

voor luxe maaltijd, een beetje ijbergsalade met olie/azijn kruiden dressing (zelf gemaakt)

----------------------------------------------------------
Bietenstampot, variabele prijsklasse

Aardappelpuree, geraspte rode bieten, bosje lenteuitjes staat leuk, maar een gewoon uitje voldoet ook, vega spekjes/biospekjes gebakken met zakje juspoeder (ben je niet biologisch gebruik je gewone spekjes) en een gekookt eitje om het geheel af te maken.

groter inkopen scheelt ook, hier voor 4 man met pubers deze week

zuurkool: 2 voor 59 cent bij appie met
aardappelen en spekjes

kilo wortelen (aldi): Daar kook ik met tussenpozen 2 x van.1x hutspot met rookworst en de andere keer wortelen met vis en gebakken aardappelen.

Kippilaf:2 kipfilet(800 gram v 5 euro bij jumbo en daar doe ik 2 x van) met perzik en tomatenpuree met bv boontjes en rijst. Lekker veel perzik(aldi scheelt veel met c1000) en de kip wat langer laten pruttelen dan valt ie uit elkaar,zodat er overal vlees zit.
Als ik kip in de aanbieding zie koop ik die en in de vriezer.

Boerenkoolstamppot.

pizza met sla en komkommer

vegan peen /ui

Maak hutspot van peen, ui en aardappelen en roer er na het koken uitgelekte bruine bonen door ipv rookworst. Eet evt met appelmoes.
Als student aten vaak chili con carne, ook heel goedkoop

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2014 om 20:51

Met hoeveel geld moet je nog hoelang doen?

Zodat we gericht met bedragen tips kunnen geven.

Annet

Annet

18-02-2014 om 20:55

Emine

Zou jij mij kunnen mailen?
[email protected]
Ik heb nog een heel andere tip voor je.

Heel goedkoop

Rijst met ragout en sla
Nasi: geb.ei met prei, knoflook en boemboe en, satesaus en banaan erbij.
Bruine bonen met spekjes, geb.ui en stroop
Witte bonen in tomaten saus met gebakken aardappel, ui en spekjes

En vergelijk altijd de prijzen van groenten in de vriezer met versprijzen
dat kan hele euro's schelen.

bibi63

bibi63

18-02-2014 om 21:39

algemene tip

Diepvries groenten zijn erg goedkoop (en doen niet onder aan vers). In combinatie met aardappels kan je van alles een stampotje maken evt met spekjes of rookworst. Maar uiteraard ook gebruiken voor allerlei andere gerechten.

Gr. Bibi

Katniss

Katniss

18-02-2014 om 23:16

Zuurkool

De zuurkool is idd deze week in de aanbieding bij AH. Lekker met zuurkoolspek (maar dat is niet goedkoop), of speklapjes.
Of zuurkoolschotel met tofublokjes of spekjes. Tofu of spekjes bakken, uitje fruiten in het bakvet, blikje tomatenpuree erdoor en evt een scheutje kookroom. Dit vervolgens in een ovenschaal leggen, met daarop de uitgelekte zuurkool en daar bovenop aardappelpuree. Half uurtje in de oven op 200 graden.
Wij eten morgen pasta met kibbeling en spinazie a la creme (beetje knoflook erdoor). Is wel heel simpel, en mag geen koken heten, maar de kinderen lusten het tenminste. De kibbeling is bij de supermarkt ook niet zo duur.
Erwtensoep is ook redelijk budget. Ik doe er altijd wel veel vlees in (twee speklappen, 2 karbonades, een rookworst), maar dan heb ik ook wel 4 liter soep waar je een paar keer van kunt eten. Je zou er ook nog wel 6 liter van kunnen maken met dezelfde hoeveelheid vlees (dan een extra aardappel erdoor).

Heb er nog eentje

Macaroni met spinazie en roerbakei (en de luxe variant is met spekjes)

Emine

Emine

19-02-2014 om 08:59 Topicstarter

Dank jullie wel allemaal

Dank jullie wel allemaal voor jullie tips. Ik kan weer een eindje op weg. Meer ideeen zijn welkom!

a girl called Jack

Als je Engels leest: er is een Engelse dame, Jack Munro, die in de tijd dat zij als alleenstaande moeder op bijna niks moest leven een blog bijhield (op haar smartphone want een computer had ze niet): A Girl called Jack. Inmiddels is ze min of meer een beroemdheid en schrijft ze voor de Guardian. Maar zij had dus veel gezonde recepten die vaak uitgingen van goedkope blikgroente en weinig vlees. Zo te lezen wel altijd met veel smaak, en origineel, en ze rekende echt tot op de cent uit wat iets kostte. Aan dat laatste heb je niet per se heel veel omdat het om Britse prijzen gaat, maar het laat wel zien dat zij echt probeerde op zijn allergoedkoopst te koken.

Ach kijk, Google is mijn vriendje: http://agirlcalledjack.com/tag/recipes/

Groeten,

Temet

Cecile

Cecile

19-02-2014 om 21:30

Hier favoriet

Pasta met spinazie a la crème, 450 gr voor Ca 2 personen, met kruidenkaas erdoorheen. Super simpel, snel en lekker. Evt. nog geraspte kaas erover. Geen noodzaak. Ook fijn dat het vegetarisch is.

amk

amk

19-02-2014 om 22:30

kijk eens op

Www.robsbudgetmenus.nl

28 recepten per week met de aanbiedingen van die week bijde grote ketens voor 1 tot 1,5 euro pp.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-02-2014 om 23:39

Hmm

Ik heb ooit eens van Genista een boekje gekregen met heel veel budgetrecepten. Als je een emailadres geeft dan stuur ik het je op.

bertje1

bertje1

22-02-2014 om 08:16

peulvruchten

gezond, goedkoop en als je een goed recept hebt, lekker.
(eh, heb geen recept)
kijk ook eens op Nibud.

zebra

zebra

22-02-2014 om 14:07

ovenschotel zuurkool

die eten we regelmatig omdat we het lekker vinden.

Je hebt een ovenschaal nodig, pakje zuurkool, gehakt, peper en zout, kerriepoeder, ui, aardappelpuree en (geraspte) kaas of paneermeel.

Eerst de zuurkool, daarop het, naar smaak gekruide, rulgebakken gehakt met daarin de ui, daar bovenop de aardappelpuree en dan de geraspte kaas of paneermeel. Vervolgens half uurtje in de oven.

Elfje65

Elfje65

04-11-2016 om 22:16

Shepherds pie

Gwhakt, champignons, champignonssoep, Aardappelen stampen erover en kruiden en in de oven.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2016 om 22:49

Jullie pakken de draad weer op

na 2 1/2 jaar?

Elfje65

Elfje65

05-11-2016 om 23:32

Ojee

Helemaal niet gezien. Wat raar dan dat deze topic weer helemaal bovenaan stond. Maar is altijd handig, goedkope lekkere recepten toch?

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

06-11-2016 om 08:23

topic

Dit topic kwam boven drijven omdat iemand er reclame maakte voor een eigen youtubekanaal. Dat heb ik later weer verwijderd.

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

bieb63

bieb63

06-11-2016 om 15:33

We kunnen het toch weer in het leven roepen?

Altijd interessant.
Mijn goedkope (en relatief gezonde en lekkere) recept:
Zuurkool op brood:

Nodig (4 personen):
Volkoren brood (liefst dikke plakken, zelf gesneden)
Pakje naturel ongekookte zuurkool
1 rookworst
uitje gesnipperd
paprika gesnipperd
kerrie poeder
teentje knolflook
ketoembar (hoeft niet perse)
klein beetje suiker
peper

Bereiden:
Rookworst opwarmen.
Evt brood snijden.
Uitje en paprika in wat olie aanfruiten. Knoflook erbij doen. Zakje zuurkool er door (geheel, niet laten uitlekken, lekker alle vitamientjes behouden). Even meebakken en vervolgens ca. 20 a 25 minuten zachtjes laten gaar stoven. Halverwege flink kerriepoeder erdoor en ketoembar. Beetje peper en klein beetje suiker als tegenhang voor het zuur.

Eten: Boterham beleggen met flink zuurkool. Daarop wat plakjes rookworst.
Heerlijk, goedkoop en ook best gezond (behalve de rookworst..)

Emine

hoe is t nu bij jullie? Wat meer lucht met t geld?

Emine

Emine

12-11-2016 om 02:02 Topicstarter

Zag hem ineens weer bovenkomen

Mijn wanhopige topic van toen.
Het is wel wat minder wanhopig nu.

Bedankt voor de laatst bijgekomen tips!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.