Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

heeft iemand een goed en niet te moeilijk recept voor Bundtcake?

Van vriendinnen die mijn culinaire talenten duidelijk overschatten heb ik alweer een tijd geleden een bakvorm gekregen voor mijn verjaardag. En niet zomaar een bakvorm, maar een hele mooie Amerikaanse "Bundt pan" in de vorm van een kasteeltje met allemaal ingewikkelde hoekjes en gaten. Die aluminium Bundt vormen - de inhoud is een slordige 2 liter - zijn bij kookwinkels in allerlei vormen te koop. De simpelste zijn gewoon een soort tulbandvorm, maar je hebt ze ook als stoomlocomotief. Of als kasteeltje.

Ik heb dat ding éen keer gebruikt met een soort instantmix voor Franse citroencake die ik toevallig had liggen, en het resultaat was een teleurstelling. De cake was wel lekker, maar ondanks zorgvuldig invetten en bestuiven van de vorm kwam hij niet los van de vorm, dus in plaats van een kasteeltje hadden we een ruïne.

Heeft iemand hier toevallig ook een Bundtpan en een goed recept voor cake die erin kan en, vooral, er ook weer heelhuids uitkomt? Er zijn op internet veel recepten te vinden, maar die zijn allemaal Amerikaans en dus met vervelende maten&gewichten, dus ik hoop eigenlijk het succesrecept van éen van mijn medeforummers te kunnen pikken.

Groeten,

Temet

margaretha

margaretha

08-12-2017 om 18:59

totaal o.t.

maar de term "bundt"doet mij denken aan de film My great/ big greek wedding (of zo iets ieg) over een amerikaan die met iemand met griekse roots.

Mooi!

Had er nog nooit van gehoord, maar wat een mooie vormen!

Toen zitten zoeken op jou probleem.

1. Inspuiten met bakolie, bloem erop mikken, schudden en overtollige bloem weer eruit.
2. Exact 10 min. laten afkoelen, dat schijnt nog al precies te komen.
3. Voorzichtig omdraaien, niet schudden.
Natte hete theedoek op de bodem, door het stoom effect laat hij mooi los.

Ik vermoed dat je dat omkeren met zijn 2en moet doen, anders kan je hem niet op je aanrecht laten zakken, wordt het de toren van Pisa

Temet

Temet

08-12-2017 om 19:10 Topicstarter

kijk, dit kasteeltje is het

Dit is m dus: http://www.zusenzokeukengerei.nl/nordic-ware-platinum-bakvorm-kasteel.html

Echt heel mooi. Maar goed, hij staat dus nutteloos mooi te wezen op de kast, want bakken doe ik er niet mee. Zonde.

Groeten,

Temet

Ik doe deze

Zo'n bonte vorm heb ik nog niet gebakken.
Maar voor het uit de vorm halen van een tulband gebruik ik de suikertruc

https://www.culy.nl/inspiratie/bakvorm-invetten-dit-is-de-truc/

In het leerproces was het voor mij al een eyeopener dat je niet alleen moet invetten (liefst met bakspray om de gelijkmatigheid), maar ook moet bloemen. De bloem door suiker vervangen werkt nog beter vind ik.
Hoewel. Nou ja. Zo vaak bak ik niet. Het is al twee keer goed gelukt, dat wel.

zo hee!

Wat een uitdaging. Ik zet zelfs bij een huis-tuin-en-keuken-cake een wekkertje op 10 minuten om hem daarna uit de vorm te halen. Dus ik herken het van wil40. En nu ga ik googelen op bundtcake....

Vind ze geweldig

Ik gebruik ze zakelijk heel veel. Vooral deze is in dit seizoen een succesnummer: https://www.google.nl/search?q=nordic+ware+gingerbread+house+duet+pan+recipe&client=safari&hl=nl-nl&prmd=sivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjhu6CZu_vXAhVsC8AKHcUxAokQ_AUIEigC&biw=375&bih=559#imgrc=rDbsQZm7ctOqHM:

Bij mij lukt het altijd. Ten eerste spray ik hem in met pankospray te koop bij de boerenbond. En ik gebruik het originele recept van de nordic ware site met veel boter. Magere yoghurtcakes lossen moeilijk omdat er te weinig vet in zit. Ten tweede laat ik de cake helemaal afkoelen en warm hem dan licht op en dan met ferme tikken op t aanrecht uit de vorm kloppen.
De vorm nooit in de vaatwasser doen. Dan is t afgelopen met de pret.

Jesse_1

Jesse_1

09-12-2017 om 20:20

margaretha (o.t.)

Ik heb precies hetzelfde

My big fat Greek wedding

(De twee hoofdpersonen spelen ook de hoofdrollen in 'I hate Valentine's day'. Ik was wel een beetje in de war toen ik die film zag )

Wat is een "bundtcake"?

Er schijnt niet echt een recept voor te bestaan, volgens Wikipedia.
Komt het in de buurt van wat we hier een "4/4 cake" noemen? Een erg luchtige cake (als hij lukt) gemaakt van (ongeveer) gelijke delen bloem, eieren, suiker en boter?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.