Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

29-03-2014 om 00:50

Help! Beestjes:-(

Mijn dochter riep me vandaag naar boven, het kon niet wachten, ik moest meteen kijken. "Beestjes?" riep ik nog lachend. En ja, helaas... beestjes. En ik weet maar niet wat het is. Het lijkt op een broodkevertje, maar ze zaten op het tapijt en voelen zich blijkbaar ook prettig op kleding. Ik heb al naar plaatjes van tapijtkevertjes gekeken en daar lijkt het niet op. Die moet je ook niet in je huis willen, begrijp ik.

Mijn dochter heeft een lieslaarspak van mijn zwager geleend (hoe zo'n pak heet weet ik eigenlijk niet), dus ik bedacht me dat daar misschien aas bij bewaard was (zwager vist), maar het pak vertoont geen beestjes. De beestjes zaten ook op de overloop en op de onderste treden van de trap naar zolder en daar bewaar ik kleding van mijn man en mij (op een commode). Ook had mijn dochter jassen en sjaals van de kapstok op haar vloer gelegd toen ze een feestje had, ik zou dat dit weekend juist eens uitzoeken (nou... gedaan hoor, oude jassen en sjaals meteen maar weggegooid!). Mijn dochter had er heel erg 'des dochters' ook nog een ladinkje van haar kleren bijgelegd. Ik was me nu een ongeluk, omdat ze ook op de kleding op de overloop en de jassen zaten. Om gek van te worden. Het moet vrij recent ontstaan zijn want toen ze de jassen van de kapstok daar deponeerde, twee weken terug, was er nog niets aan de hand.

Hoewel ze nog het meest op broodkevertjes lijken, lijkt me dat zo stug. Die vind je toch juist in de keukenkastjes? Ze zijn heel erg klein en zwartig.

Maar goed, wie denkt te weten wat dit voor kevertjes zijn? En stel dat ze nog niet uitgeroeid zijn, hoe moet ik dat dan aanpakken? Ik heb de vloer gestoomd, ná het zuigen, de kleren en jassen heb ik in vuilniszakken gedaan en probeer ik zo snel mogelijk te wassen, de commode controleren we steeds, de stofzuiger staat standby...

Kaaskopje

Kaaskopje

29-03-2014 om 02:18

Ik weet niet of ze vliegen.

Ze lijken meer te scharrelen. Bah... ik kan nergens anders meer aan denken en ik zit hier ook nog omdat ik net weer een was heb opgehangen en de volgende alvast heb klaargezet om over 9 uur te gaan draaien. Ondertussen heb ik wel van de filmmuziek genoten op Nederland 1

zilvervisjes?

Zijn die het misschien? Maak er anders een foto van en vraag het de GGD!

Kaaskopje

Kaaskopje

29-03-2014 om 10:23

Nee geen zilvervisjes

Het zijn echt mini-kevertjes.

De stand is nu dat ze in de slaapkamer 'op' lijken te zijn. Op de overloop waren er nog wel een aantal. We zagen er nog vier. Hopelijk hebben we het dus redelijk onder controle anders ben je mooi in de aap gelogeerd met dit soort 'tuig'.

Bedwantsen?

Heb je daar al op durven googlen?

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2014 om 03:03

Skik

Ja en dat is het niet. Gelukkig!! Maar wat dan wel? Het zijn kevertjes en ze leggen eitjes, dat hebben we ook ontdekt, brrr. Ik stelde net al voor de commode ook maar van de overloop te verwijderen. Alles leeg! We hebben het pak van mijn zwager nogmaals bekeken en dat is niet de oorzaak. Elke keer als we denken dat ze 'op' zijn, komen er toch weer een paar tevoorschijn. Ik hoop echt dat we de oorzaak vinden, ik heb weinig zin om een bestrijdingsbedrijf in te moeten huren. Dat kunnen we nu echt niet hebben.

Limi

Limi

30-03-2014 om 07:56

hoeveel?

Had je er gevonden? Wij hebben een tijdje een soort tapijtkevertje gehad en daarvan zag ik er nooit meer dan 1 tegelijk. (Was al erg genoeg Nadat ik de superorganische dingen die onder de matrassen lagen had weggegooid, heb ik er nooit meer eentje gezien.

Wat

Wat

30-03-2014 om 11:17

en de

woningbouw? Die zou ik eerst even bellen ivm de kosten.

bestrijdingsbedrijf

Maak een foto en stuur die naar de GGD. Zij kunnen zeggen of het schadelijk is of niet en of je snel moet handelen (bestrijdingsbedrijf). Liever nu dan wanneer het probleem echt uit de hand loopt.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2014 om 11:49

limi

Tapijtkevertjes zijn het niet. We hebben er al best veel gevonden. In een bepaalde cirkel. Bij de deur van dochter, de overloop, een paar verdwaalde in de badkamer. We gaan zo naar zolder om daar de stand op te nemen.

Druif

Druif

30-03-2014 om 11:58

Oei

Het zijn tcoh geen kakkerlakken? Als die net ui het ei zijn, zijn het ook net kleine zwarte kevertjes, die wegvluchten voor licht...
Bij ons vielen ze toen als ik bijvoorbeeld een doekje optilde, dan vluchtten er allemaal zwarte puntjes alle kanten op.

Ik hoop het niet voor je

Rafelkap

Rafelkap

30-03-2014 om 12:07

nog meer beestjes hier:

http://www.rentokil.be/ongediertegids/insecten/index.html

ik word nu wel nieuwsgierig

Katniss

Katniss

30-03-2014 om 12:08

Meelkevers

Dat was eigenlijk waar ik aan dacht. Ik heb die ook wel eens, heel irritant. Ik denk dat ze van tussen de dakpannen of uit vogelnesten komen, ofzo. En vaak zie je ze wanneer de temperatuur boven de twintig graden uit komt.
Als dat het is, is het niet erg en gaan ze ook vanzelf weer weg.

Je zou ook

een foto van de beestjes op een forum voor insectenkenners (er bestaat vast wel iets dergelijks) kunnen zetten, wie weet herkent iemand de beestjes.

Tine Winkel

Tine Winkel

30-03-2014 om 16:52

enkele beestjes opsturen

naar deze club: http://www.kad.nl/Determinatie.htm
Kost wel wat geld, maar dan weet je tenminste 'wat je in huis hebt'... Heb ik een flink aantal jaren geleden ook gedaan. Bleek om een heel zeldzaam type kevertje te gaan afkomstig uit Zuid-Amerika en via Zweden ons land binnengekomen (ik verdenk nog steeds het wollen kleed van Ikea als bron, bij die omschrijving).

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2014 om 19:28

Tine Winkel

Weet je nog hoe dat kevertje heette?

Ik denk zelf aan broodkevertjes. Daar lijken ze heel erg op.

Tine Winkel

Tine Winkel

02-04-2014 om 20:31

trogoderma

trogoderma angustum, als ik me goed herinner.
even gegooglet: de zuidamerikaanse tapijtkever, yep dat was 'm

http://www.nationaalarchief.nl/sites/default/files/docs/het_loopt_in_de_papieren_2_0.pdf
hier staat meer info. Maar hij lijkt dus niet op een broodkever qua kleur, mogelijk wel qua vorm?

vorig jaar

Wij hadden ook kleine zwarte kevertjes in huis vorig jaar. Ongeveer 1 mm groot. Ze zaten in de badkamer bij het raam. Ze leken daar naar toe te vliegen. Wilden echt op het licht af. En als ik ze weghaalde kwamen er telkens weer nieuwe. We kwamen er maar niet achter waar ze vandaan kwamen.
Totdat ik weken later een oude paardenpoetskoffer van mijn dochter open maakte. Daar zaten nog oude paardensnoepjes in waar kennelijk ook eitjes in hadden gezeten. In die poetskoffer wemelde het van de kevertjes.
Toen we dat eenmaal hadden gevonden en hadden schoongemaakt waren we zo van het probleem af.

Ik heb nergens kunnen vinden wat voor kevertje het nou eigenlijk was!

Succes met je zoektocht! brrr....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.