Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marleen

Marleen

25-12-2009 om 11:55

Help, de konijnen vechten!

We hebben twee (tot voor kort) heel schattige dwergkonijntjes, maar sinds een paar weken vechten ze elkaar de tent uit. Het zijn een mannetje van anderhalf (geholpen) en een vrouwtje van een half jaar (niet geholpen). We moeten ze nu steeds apart zetten. Volgens mij is het wel iets hormonaals, moeten we het vrouwtje soms ook laten helpen? Groetjes, Marleen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
niemie

niemie

25-12-2009 om 12:56

Wat naar

Wat een naar gezicht he, die knokkende nijnen. Toch is het verstandig ze niet te snel uit elkaar te halen. Want het kan ook een soort van rangorde bepaling zijn. En die rangorde bepaling kan af en toe terugkomen. Wat ik er van weet is dat als ze elkaar niet echt tot bloedens toe bezeren je ze het beste bij elkaar kunt houden. Op de site bunnybunch staat heel veel info over dit soort zaken. Succes met de konijnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-12-2009 om 15:22

Niet hormonaal volgens mij

Wij hadden 1 mannetjeskonijn die we hebben laten castreren en verder vrouwtjeskonijnen en die hebben meerdere jaren in goede harmonie samengeleefd. Het hoeft dus niet persé hormonaal fout gegaan te zijn in jouw konijnenhok. Wat wel kan is dat het mannetje niet getroffen is door hormonale instincten, maar door rangorde instincten, zoals Niemie ook al aangeeft. Twee mánnetjes kunnen elkaar het leven ook zuur maken vanwege de rangorde. Jouw mannetje is min of meer onzijdig geworden en wil misschien nu wel met zowel man als vrouw op de vuist voor de eerste plaats. Het is zomaar een gedachte. Als ze nooit uitgevochten raken zou ik toch kijken of je ze (tijdelijk misschien) naast elkaar in gescheiden ruimtes kunt huisvesten en af en toe te bekijken of ze weer 'normaal' kunnen doen.

Tirza G.

Tirza G.

25-12-2009 om 16:01

Meestal

zijn bij konijnen de dames de baas, zeker als er alleen gecastreerde heren voorhanden zijn. Goeie kans dat mevrouw hormonaal voltooid is en dat ze de gesneden heer als een vrouwtjes-concurrent ziet. En dat kan heel akelig worden, omdat ze waarschijnlijk fysiek niet tegen het oudere/grotere mannetje op kan - maar het wel blijft proberen omdat dat nou eenmaal moet van de natuur.
Het is Kerst.........Had je al plannen voor het diner?

Tirza

liora

liora

25-12-2009 om 16:20

Tirza

Haha Tirza, goed plan! Maar het zijn dwergkonijntjes he, dus meer dan een klein voorgerechtje zit er niet in

Kaaskopje

Kaaskopje

25-12-2009 om 16:43

Aaaahhhhh

hoe wreed!)

Tirza G.

Tirza G.

25-12-2009 om 16:46

Ach

Hele dagen vechten is ook niet leuk. Dit is kort maar hevig. Hoppekee.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

25-12-2009 om 17:31

En tegen de kinderen

zeggen dat ze kip eten zeker

Bastet

Bastet

26-12-2009 om 09:21

Proest kaaskopje

Mijn zus weigerde als kind konijn te eten,maar mijn moeder maakte het zo goed klaar...dus we aten spring-kip..
Later aten we ook wel kalkoen,dat wilde ze ook niet eten,dus dat was amerikaanse kip...
Bastet

Bastet

Bastet

26-12-2009 om 11:55

Klopt lidwientje

helemaal eens,dat vertel ik mijn kinderen ook,als ze miepen over lamsvlees bijvoorbeeld....
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

26-12-2009 om 12:28

Ja maar ja

Ook zelden een onsympathieker beest ontmoet dan de kip. Aaibaarheidsfactor 0. Kalkoenen zijn in elk geval nog gráppig en ze maken een leuk geluid.

Tirza

Marleen

Marleen

26-12-2009 om 17:03

Niet op tafel

Dag dames. Aan die konijntjes van ons zit echt geen vlees hoor Ik heb ook nog wat gegoogled, maar heb nog niet dé oplossing. Het lijkt inderdaad meer een rangorde ding. Er staan vooral voorbeelden op internet van konijnen die vechten nadat je ze samen zet, maar deze hebben dus eerst maanden gezellig samen gezeten. Mochten er nog meer tips zijn behalve opeten, dan houd ik me aanbevolen! marleen

Hier hebben de dames konijn

eerst ook een half jaar gezellig samen gezeten en daarna flink gevochten, de vlokken haar vlogen dan in het rond en op elkaar gereden, ineens was het over? En werden er nesten gebouwt?
Dus wie weet??

Let op!

konijnen kunnen elkaar wel degelijk tot bloedens toe open scheuren ! blijf opletten en anders even naast elkaar houden. Met gaas er tussen zodat ze niet bevreemd raken. en weer af en toe bij elkaar onder toezicht.
misschien is het een hormonen kwestie, misschien kunnen ze elkaar ineens niet meer luchten of zien.
Maar blijf wel op letten !
gr. ponpon

Tja,

Als de klik er niet is, is de kans groot dat het niet meer goed gaat komen tussen je konijnen.

Ik heb geen tips, hier namelijk 3 konijnen waarvan er twee samen zitten (mannetje en vrouwtje) en eentje apart (dochter van bovengenoemd stel). Ze hebben vroeger bijelkaar gezeten, maar dat ging niet meer omdat dochter ook nog een broertje had maar daar ging vaderlief dus steeds mee op de vuist. Dus vader en moeder apart gezet en broer en zus. Broer is echter relatief snel overleden en toch was zus terugplaatsen geen optie. Dus nu zit ze helaas alleen.

Heb je al eens op www.konijnen.nl gekeken?

En je eigen konijn opeten? Kom nou zeg! Heb je wel goed geluisterd naar Joep de afgelopen dagen? .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.