Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

huisje

huisje

20-01-2013 om 10:26

Help, er komt water uit de vloer

Een eigen oud huis. En het onderhoud drukt me toch wel erg zwaar. Nu is het volgende aan de hand: sinds een week staat er soms, zomaar, plots een plasje water op de vloer. Nergens een lek, niet van de radiator of een buis. Gewoon, een geïsoleerd plasje water. Dan wat meer hier, dan weer wat meer daar. Wel steeds aan de kant van de kamer die er ooit later aangebouwd is. Dus het nieuwste gedeelte, waarschijnlijk zonder kruipruimte en met beton.
Er ligt laminaat op de vloer. Dat ligt nu niet meer zo strak, de naden bollen iets op, wijken iets, op de plek van de plasjes water.
En nu? Gaat dit zonder verdere schade gewoon vanzelf over? Kan ik, behalve af en toe dweilen, het gewoon negeren? Hoe kan dit nu? Wat moet ik doen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is het aan de rand van een ruimte?

ligt er sneeuw bij jullie? Dan zou het toch onder de pannen/dak door kunnen komen?

huisje

huisje

20-01-2013 om 11:08

Geen sneeuw

Het vriest hier hard, maar geen sneeuw. En de plasjes liggen midden in de kamer. Dat gedeelte kamer heeft overigens een plat dak. Op het plafond is geen nattigheid te zien of te voelen.

Condens?

Ik vermoed een koudebrug (zo noemen de bouwmannen dat).
Misschien is dat wel die complete betonvloer (zonder kruipruimte, slecht geisoleerd?). Daar slaat de warme lucht van je huis om in koud, en dan krijg je water. Condens namelijk. Dat kan best veel zijn en een plasje worden.
Toch iets om met een bouwkundige over te praten.
Misschien moet er nog een laag isolatie over dat beton heen.
Groet,
Miriam Lavell

Trouwens...

Ik denk dat je laminaatvloer (ligt die op vilt?) in werkelijkheid overal nat en vochtig is. Dat kun je natuurlijk zo laten (je gaat er niet dood van), maar dat moet schimmel en gedoe geven.
Het is in theorie trouwens ook mogelijk dat het om grondwater gaat en zelfs ook nog om een breuk in de water aanvoerleiding (die kunnen ook beetjes lekken) die er wellicht onder of naast ligt. Maar omdat je het juist nu merkt (veel kou) lijkt me de koudebrug een wat logischer verhaal.
Ik zou er naar laten kijken door een bouwkundige. En wel zsm, want nu doet het zich voor. Nu is er wat te zien.
Groet,
Miriam Lavell

Laminaatvloer

Een laminaatvloer kan niet tegen vocht. Die gaat steeds verder kromtrekken als het "plasjesprobleem" blijft. Ligt het vocht steeds op dezelfde plekken of zit er variatie in? Toch zo snel mogelijk droogmaken en ventileren en verwarmen. Dat vocht moet zo snel mogelijk weg.
Is het erg lang geleden dat de aanbouw er staat? De afgelopen jaren geen problemen qua vocht gehad? Kan je de persoon die de aanbouw ooit gemaakt heeft even bellen voor overleg? Is er nadat de aanbouw geplaatst is verder niets veranderd rondom de aanbouw? Aanleg riolering bijvoorbeeld, dakgoten/waterafvoer, tuin?

huisje

huisje

20-01-2013 om 12:10

Meer info

We wonen hier nu zo'n 11 jaar. De aanbouw is zeker 25 jaar oud. Het huis is zo'n 100 jaar oud, twee-onder-een-kap.
De variatie in de plek van het plasje is max. 50 cm, nooit meer. En het plasje is op te dweilen met een vaatdoek, dus gek veel is het niet. Vandaag het vijfde plasje van de week.
Ik zie wel wat in het verhaal van Miriam, het condensverhaal. Maar heel veel vrolijker word ik daar ook niet van. Tijd voor acties qua totale make-over en 'move that bus'.

Dat is heel erg shit

want de vloer moet eruit, er moet gekeken worden wat er allemaal loopt aan leidingen. Door krimpen en zetten door kou/warmte kan er iets gesprongen zijn. Of de aansluiting op de oude fundering/vloer is niet goed gedaan en is er een probleem met ontluchting waardoor je krimpen en zet krijgt en een koudebrug waardoor er vocht gaat ophopen. Aangezien het een heel plasje is meot je er wel wat aan laten doen nu. Trek het dus voorzichtig eens open en kijk wat je zelf kan zien.

Niet direct vloer eruit

Niet gelijk die vloer eruit. Als je zelf geen idee hebt gewoon iemand laten komen. Vakmensen hebben apparatuur waarmee ze door je laminaat vloer kunnen kijken of iets mis is onder de vloer. Goed overleggen door de telefoon.

25 jaar/11jaar

De aanbouw staat er nu 25 jaar en jullie wonen er al 11 jaar. Vorige winters nooit problemen gehad? Geen andere veranderingen/verbouwingen de afgelopen jaren rondom de aanbouw?
Condens kan, jazeker. Maar dan blijft het wel vreemd als je de afgelopen 11 jaar dit probleem nooit gehad hebt.

huisje

huisje

20-01-2013 om 12:54

Tsja

Toen we er net woonden, stond er plots water in de kelder. De vorige eigenaren hadden dat nooit gehad. En kijk, nu weer een centimetertje water in de kelder (daar kom ik zelden, staan alleen wat bloemenvazen in). Is wel aan de andere kant van het huis, heeft op zich niks te maken met de vloer in de woonkamer.
Maar nee, niks zelf geklust, maar de nieuwe buren vorige winter wel, die hebben het hele huis onder handen genomen, inclusief nieuwe vloeren enzo.

Denk

ook dat het condensatie vocht is. De warme lucht condenseerd op de koude vloer. Misschien ventileerden de vorige bewoners meer dan jullie? Dat is nl wel heel belangrijk. Met dit warme weer heb je de kachel hoog en de ramen vaakt dicht.

Wat weet je zeker?

Water in de kelder kan ook condens zijn (die koudebrug weer).
Je moet wel even heel goed bedenken, opschrijven, tekenen, reconstrueren misschien, wat je precies weet over het bouwsel. Met name waar leidingen liggen of lagen of gelegen kunnen hebben.
Niet alleen aanvoer (water), maar ook afvoer (is er een beerput geweest), evt wateropslag (is er een waterput geweest) en hemelwaterafvoer.
Soms kan hemelwater ineens een andere makkelijker weg vinden en die eindigt dan op je vloer of in je kelder.
Google even en/of kijk hier http://www.devochtbestrijder.nl/index.html
Zo'n soort firma moet je hebben. Laat door zo'n soort firma een inspectie uitvoeren. Dat kost geld, dus zorg dat je zelf zoveel mogelijk informatie hebt en verstrekt.
Als de mogelijke oorzaken gevonden worden, dan kun je een plan maken. Je hoeft er niet meteen (morgen) wat aan te doen (tenzij het een leiding is). Je kunt met een diagnose rustig bedenken wat je wanneer precies laat doen.
Vergeet je niet je verzekeraar (inboedel) te informeren? Die wil best een nieuwe laminaatvloer betalen, maar alleen als meteen ook de oorzaak van het vocht wordt aangepakt.
Groet,
Miriam Lavell

huisje

huisje

20-01-2013 om 17:32

Het is me wat

Wat een gedoe. Het is mijn hobby niet, dat is me wel duidelijk. Goed, ik heb hier vlakbij een bouwkundige gevonden, met ook mooie houtrot en verzakte vloerenplaatjes op zijn site, dus die heb ik uitgebreid gemaild. Ook heb ik de bouwkundige tekeningen van het huis gevonden, misschien ook wel handig nu. Morgen zal ik ook een andere buur vragen, voor antwoorden op vragen van Miriam. Hij woont in exact hetzelfde huis, met exact dezelfde verbouwing. Alles gelijktijdig gebouwd. Hij weet ongetwijfeld veel meer dan ik.
Verzekering, dat is een goeie, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Zo komen we er wel.
Bedankt!

Buren?

Toen wij hier kwamen wonen (niet zo'n erg oud huis, maar oud genoeg voor zo nu en dan onderhoud), hadden we het eerste jaar meteen lekkage...Wij stelden de vorige bewoners aansprakelijk (verborgen gebreken) die met de hand op hun hart zweerden dat dat nog nooit gebeurd was en ook de dakdekker die kwam keurig betaalden.
Het ging om daklekkage bij de overgang van 'oud' naar het nieuwe gedeelte.
Er kwam dus een nieuw gedeelte dak. Wel beweerde de dakdekker dat hij niks geks kon vinden en de échte oorzaak ook niet kon achterhalen. Maar aangezien het plafond duidelijke sporen liet zien deed ie maar wat ergens op die plek en we hoopten er het beste van. Maar het hielp.
Nooit meer lekkage gehad. 10 jaar niet meer!
Toen gingen onze naaste buren verbouwen/aanbouwen. Wel aan de hele andere kant van het huis en onze huizen zitten maar een klein stukje aan elkaar. De eerste de beste grote regenbui ná die aanbouw van de buren lekte het weer, op dezelfde plek!
Weer dezelfde dakdekker erbij...die overigens ook bij de buren het dak had gelegd. Dat was dan een gelukkig toeval...hij wist tenminste hoe e.a. in elkaar stak.
Hij haalde er zelfs een collega op eigen kosten bij want hij had zoiets raadselachtigs nog nooit meegemaakt. Hoe kan een aanbouw aan de voorkant van het huis een lekkage veroorzaken aan de achterkant? Er zit een heel puntdak tussen.....Zelfs na de 3de collega waren ze er niet uit en dus legden ze maar weer een nieuw stuk op de bewuste plek en zowaar het hielp weer.
Na een flinke regenbui belde hij zelfs op voor het resultaat....
Het raadsel is nooit opgelost, maar wij zitten weer droog.
Water kan zeer rare wegen afleggen. Door muren en langs muren. En blijkbaar op zwakke plekken dan erdoor sijpelen. Kan onder overlappen stukken dakbedekking kruipen of achter vensterbanken langs druppen.
Soms kom je er nooit achter wat en waar de échte oorzaak nu zat of was.
Maar opgelost moet het wel worden. Anders gaat het maar door en door en krijg je steeds meer schade en zal de hoeveelheid ook toenemen.
groeten albana

huisje

huisje

21-01-2013 om 09:44

Buren

Dan komt de bouwkundige, met infraroodcamera, katsjing!
Volgens mijn vader, is het begonnen met de verbouwingen van de buren. Het behang aan die muur laat los. De vloer is lichtelijk ingezakt op een plek. (was ik alweer vergeten, en bracht ik niet in verband met de nieuwe ellende) Dat heb ik ze weleens verteld, maar ach, ze zijn dan wel nieuw, maar ook heel erg oud. En nu is onlangs de nieuwe buurman overleden, dus ach, ach, om nu dat oude vrouwtje te gaan lastigvallen.
Maar goed, ik denk dat de bouwkundige de oorzaak wel kan achterhalen. En dan maar eens zien of de verbouwingen van de buren oorzaak zijn.

huisje

huisje

21-01-2013 om 09:51

Ik bedoel

Vanmiddag komt de bouwkundige...

Spannend!

Ik wil het ook weten hoor. Meld je even wat ie gevonden heeft?
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

21-01-2013 om 12:42

Ik ben ook heel benieuwd zeg!

Wel aansprakelijk stellen

Nou ik vind het bij elkaar nogal wat....Behang wat eraf valt, verzakte vloer en overlast van vocht/water.
Als (met de nadruk op áls!) dat allemaal van de verbouwing bij de buren komt, ook al is het een schattig lief zielig vrouwtje...denk ik dat je haar toch aansprakelijk moet stellen. Zij kan dan weer de verbouwer aansprakelijk stellen, want die had rekening moeten houden bij zijn opdracht met jullie.
Nou eerst maar eens afwachten wat die bouwkundige ervan zegt........
We horen het wel.
groeten albana

huisje

huisje

21-01-2013 om 17:07

Tsja

Het is condens. Wat Miriam al zei. Terwijl de cv vrolijk loeit op 20 graden, was de vloer extreem koud, en in de hoeken van de kamer was het slechts 5 graden. Bleken er buiten, in de buitenmuur, maar ónder de hoogte van de terrastegels, nog twee roosters te zitten. Nooit gezien, maar na wat sneeuw scheppen, en wat bevroren tegels weghalen, kwamen ze tevoorschijn. Die mocht ik dus goed gaan afdekken.
In de kamer moest ik dekens in de hoeken leggen. En daarmee is het probleem misschien wel opgelost.
Beter zou zijn: een nieuwe vloer en die goed isoleren. Want waarschijnlijk is het laminaat nu aan de onderkant drijfnat.
Het ingezakte stukje kan door de buren komen, zij hebben de balken weggehaald (vernieuwd) die oorspronkelijk wel doorliepen.
Een compleet nieuwe vloer, wat het beste zou zijn, zou komen op ongeveer 10 mille. Hmz, reden om weg te willen vluchten naar een nieuw huis. Maar ja, ook daar heb ik geen geld voor, dus ik hoop dat we het zo nog even volhouden.

Goedkoop alternatief

Je moet het even laten bezinken en erover nadenken.
Ik begrijp dat dat nieuwe gedeelte in de indeling van je huis een aparte functie heeft. Is het een Serre? De eetkamer?
Hoe dan ook: misschien is het helemaal niet hinderlijk als die vloer een stukje hoger is. Dan hoef je geen nieuwe vloer aan te leggen. Je kunt deze dan gewoon gebruiken, goed isoleren (dat kan dan gewoon van boven met piepschuimplaat, is goedkoop) vloerplaten erover en dan weer laminaat.
De uitvoering is niet moeilijk (je moet wel precies zijn, naden en kieren dicht maken met pur). Dat moet met desnoods de hulp van een handige kennis in een weekendje te doen zijn.
Dat met dat ingezakte stukje, dat zou ik nog wel even aankaarten bij de buurvrouw. Ze is vast erg lief. Maar juist daarom zou je op enige medewerking moeten kunnen rekenen.
Wanhoop niet en leg de lat niet te hoog. Een oud huis wordt nooit op en top aan alle kanten. Comfortabel functioneel is genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

Hmm

afdekken van isolatieroosters ? Ok prima maa rhaal ze wel in het voorjaar weer weg.

ik zu ook even wat info opvragen over isolatie in de kruipruimte.

Wat miriam zegt

Je moet met die 10 mille niet zo 'ingewikkeld' doen. Dat is als je het allemaal volgens het boekje laat isoleren, nieuwe vloer aanleggen etc.etc.
Maar je hebt al een 'gratis' oplossing, die dekens in de hoeken! En wat miriam zegt...er gewoon een laagje bovenop met piepschuim of wat dan ook en daar dan een nieuwe vloer (laminaat) opleggen is een prima en vrij goedkoop alternatief. Moet kunnen met een paar 100 euro.
Als die vloer werkelijk zo koud is, dan is het w.s. ook nog een besparing op je stookkosten, dus verdien je het aan de andere kant w.s. weer terug.
groeten albana

Die roosters

Ja, maar Manda heeft ook een punt.
Die roosters leiden waarschijnlijk toch naar een soort van kruipruimte.
Dat moet je toch even uitzoeken. Zit er ruimte en zo ja, hoeveel dan?
Zie http://www.isolatiemateriaal.nl/kruipruimte-isolatie-kruipruimte-isolatie-chips-zak-500-liter-p-163.html?oscsid=447c38e1c0ea181d3f7a873cc042b543
Kost ook de wereld niet (per zak van 500 ltr 27,15€) en je kunt het zelf met behulp van een bladblazer in de holle ruimte blazen (heb ik ook gedaan).
Als de ruimte hoog genoeg is om er een laag van 30 cm in te blazen, dan kun je zelfs ook die roosters permanent sluiten (de laag chips zorgen zelf voor een droog klimaat. Bij een dunnere laag lukt dat niet).
Zoals nu twee slaapzakken het grootste leed kunnen verhelpen, zo kan een beetje isolatie het verschil maken tussen vocht en droog. Dat het nog veel beter kan voor 10.000€ kan je gestolen worden.
Voldoende is goed genoeg. Nu is de situatie onvoldoende.
Dus: zodra het wat warmer is, til die roosters dan op en kijk even met een lampje. Is er ruimte of niet?
Groet,
Miriam Lavell

Ik zou

dit echt even goed bekijken, als de kruipruimte vochtig is dan zal je een andere isolerende laag moeten nemen, bijvoorbeeld schelpen.

Je kan dan de onderkant van de vloer vanuit de kruipruimte isoleren. Volgooien met chips kan niet in een vochtige kruipruimte, dat gaat schimmelen etc.

Kan wel

Manda, met die Chips kan dat wel. Als de laag maar dik genoeg is.
Maar goed, dat zijn maar details. Ja, ik geef ook de voorkeur aan schelpen (milieu) maar dat is wel een stuk duurder.
Huisje moet eerst maar eens kijken of er werkelijk ruimte is.
Groet,
Miriam Lavell

En die vloer

En die laminaatvloer moet je w.s. toch vervangen. Die gaat schimmelen....en dat is niet goed voor je binnenmilieu, gaat w.s. stinken en misschien zelfs rotten.
Probeer de verzekering eens? Of je het op waterschade kan gooien? Tenslotte heb je er eerst een hele tijd géén last van gehad, toch? Die willen misschien de vloer wel betalen als jij de oorzaak aanpakt (en betaald).
groeten albana

huisje

huisje

23-01-2013 om 11:00

Roosters enzo

De slaapzakken blijken te werken. En de roostertjes dicht ook. Geen natte plekken meer gehad nu. Dus voor nu een prima oplossing.
Maar de roostertjes zijn geen echte roosters, het zijn gewoon bakstenen met een paar gleufjes erin. Dus ik heb nog geen idee, als er toch een kruipruimte is, hoe je daar dan chips ofzo doorheen krijgt.
De woonkamer is een lange kamer, een geheel van ruim tien meter. Zo'n drie meter daarvan is dus aangebouwd, maar dat zie je in huis niet. De kamer is als volgt ingedeeld: achterste deel (aangebouwd deel) is zitgedeelte, dus tv en bank. Tussendeel is boekenkasten enzo, en voorgedeelte is nu eettafel. In principe is het plan van vloer op vloer wel mogelijk.
Lastig vind ik ook nog hoe en waar je meubels laat tijdens zo'n operatie. Nou ja, als ik dus alleen achterste gedeelte doe (aangebouwd), dan kan alles wel min of meer naar voren. Maar helemaal is dus onmogelijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-01-2013 om 11:06

Roosters

Zijn volgens mij voor je spouw. Toch wel belangrijk dat dat straks weer kan luchten.

En je meubels: straks op een zonnige dag in de tuin? Zo'n vloer leggen is door een handige jongen in een dagje gedaan.

Ja verzekering

hier hebben we totaal tegen onze verwachting in alles vergoed gekregen. We hadden een lekkage aan het dak van een dakkapel (oud ding) en we hebben een flinke lekkage gehad in de net nieuwe keuken waar de stucadoor net zijn hielen had geligt, dat kwam door een slechte aansluiting van de afvoer van de badkamer erboven.

De verzekering heeft alles geregeld, keurig opgeleverd, stucadoor, schilder, loodgieter, timmerman, iedereen is langs geweest en na een week zag het er weer perfect uit.

dat is inderdaad de spouwontluchting, ik zou er nog een rooster bij laten plaatsen en dan door de spouw heen zodat de kruipruimte ontlucht kan worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.