Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mijntje

Mijntje

24-03-2016 om 17:42

Help! Hardnekkige houtworm in onze mooie kast!

Twee keer heeft onze kast een houtwormbehandeling gehad. Eerste keer kwam er een man met een grote spuitbus, de kast moest in de tuin staan en werd daar behandeld. Hier had ik al geen goed gevoel over en idd verdwenen de 'plasjes' zaagsel niet.
Daarna hebben we de kast heel milieuvriendelijk in een luchtdichte container laten zetten. Busje gehuurd voor heen en terugrit, we hebben de kast een maand moeten missen. De eitjes en de houtwormen zouden niet zonder zuurstof kunnen.

Nou, deze wel.. Ik vrees dat we er nog steeds niet van verlost zijn.
Maar wat nu? Mannetje van luchtdichte container wil ik morgen weer bellen. Hoe zit dat met de garantie? En is het dan toch effectiever de kast te laten vergassen?
Het is een beschilderde antieke linnenkast, heel mooi, maar we willen niet dat ie opgegeten wordt!

Iemand ervaring?

Mijntje

Mijntje

25-03-2016 om 06:38

niemand?

niemand ervaring hiermee?

wimb

wimb

25-03-2016 om 07:08

Xylophene ?

In Frankrijk wordt zowat alles behandeld met Xylophene. Zoiets zal ook wel in Nederland te vinden zijn.
https://www.google.fr/search?q=houtworm+xylophene
Meestal zitten die beestjes in de onbehandelde achterkant, daar kun je prima insmeren met Xylophene.
wimb

Mijntje

Mijntje

25-03-2016 om 11:17

dank je

ik ga er naar op zoek. Probleem is dat dat spul vaak maar 1 of 2 cm werkt, het zit aan de onderkant, maar we kunnen het wel proberen.

Intussen mogen we onze houtworm (of familie) nog een keer proberen te verstikken in de speciale container, gratis. Wel weer een gedoe om de kast te zeulen en alles eruit te halen.

manlief

zegt dat die spray normaal gesproken echt meot helpen, wie weet is t niet goed gedaan? Ik zeg, sprayen in die container en dichtdoen

Mijntje

Mijntje

25-03-2016 om 13:19

lilian

In die container wordt alle zuurstof eruit gehaald en dan stikken zowel de eitjes als de wormen. Meubels worden daar een aantal weken in die container gezet, zonder zuurstof.
Misschien was er toch nog een belletje achtergebleven waardoor 1 houtworm zo gelukkig was nog te kunnen overleven, en die vreet natuurlijk vrolijk verder.

Gif kan vaak maar een bepaald aantal cm diep en de onderkant van de kast is erg dik. Het kan dus vaak niet alle eitjes doden.

Kijk, ik word al expert

Brianna F

Brianna F

25-03-2016 om 13:47

Misschien

Misschien het proberen waard, maar ik heb onze antieke bureau gewoon ingespoten met meubelwas. Rook lekker en geen houtworm meer. Ik hoop dat het zo simpel is.

Vlaardingse

Vlaardingse

27-03-2016 om 19:42

Bij de Roteb

heb jaaaren (meer dan 20 jaar geleden al mijn antieke erfstuk van oma voorzien van houtworm naar de Roteb gebracht. Kan me echt niet meer heugen hoe lang ik de kast kwijt was en wat de kosten waren.
Maar de kast pronkt nog steeds in mijn woonkamer. Zonder houtwormen.

Mijntje

Mijntje

28-03-2016 om 09:14

roteb

is in Rotterdam zie ik, ik zal eens kijken of er iets soortgelijks in onze omgeving is. Intussen gaat ie eerst weer een maand in een zuurstofarme container, hopelijk is dat nu wel afdoende.

Vlaardingse

Vlaardingse

28-03-2016 om 09:48

Aanvulling

Ik zei gisteren al dat het een tijdje geleden was, mijn Roteb kast. Maar wat ik me nog wel vaag herrinner was dat de kast in een soort vacuum ruimte werd gezet waarbij een chemisch? goedje werd toegevoegd aan de ruimte, of kast.
Vroeguh, en milieuvriendelijk rijmen in dit geval waarschijnlijk niet

Mijntje

Mijntje

28-03-2016 om 11:45

vriezer

We hebben vanochtend besloten niet de behandeling te herhalen, we zien nu twee plasjes zaagsel. Morgen bel ik een bedrijf om de kast in een speciale vriezer te zetten met een temperatuur van -30, twee weken lang. Hopelijk lukt het dan wel.
Omdat de kast geverfd is, is een chemisch goedje niet aan te raden. Evt. injecteren met gif kan wel, maar is monninkenwerk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.