Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help, hoofdluis, bij mij!

Er zijn veel draadjes geweest, ik weet het, maar dit is in de winter, en bij mij! Heb bij mijn zeer blonde kinderen niets kunnen ontdekken.
Probleem 1: ik heb de afgelopen weken vooral wollen truien en mutsen en dergelijke gedragen. Kan ik chemisch reinigen, is dat afdoende?
Probleem 2: ik kan nu niet zonder jas: als ik hem vannacht buiten hang (en mijn muts en sjaal ook) zou dat helpen?
Probleem 3: het is de eerste week op school van mijn zoon. Moet ik het melden (vind het toch wel wat lullig), ook al heb ik bij hem niets ontdekt?
Probleem 4: moet ik ook van alles van de kinderen reinigen, ook al heb ik het bij hen niet gezien? Zij kunnen zeker niet zonder jas en muts op het moment!!

Dank alvast voor tips en adviezen!

Mammalies (aka mammaluis....)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

12-01-2010 om 19:19

Bevriezen 24 uur

ik heb het even voor de zekerheid nog gegoogled, maar 24 uur in de vrieskou moet voldoende zijn om de luizen te doden, dus als je je jas en alle mutsen en sjaals enzo nu buiten legt dan zijn ze zeker morgen deze tijd dood (en als je voor morgen echt geen andere jas kunt vinden (doe desnoods 2 dikke vesten over elkaar heen aan ofzo) dan zou ik mijn jas gewoon weer aantrekken hoor (en dan hang je hem desnoods meteen nadat je weer thuis bent weer in de kou, of prop 'm in de vriezer op je werk ofzo?
Verder zou ik niets melden op school als je zoon geen luizen heeft. Wel nog regelmatig blijven controleren. Voor de kinderen zou ik voor de zekerheid even een nieuw sloop om de kussens doen en de mutsen dus ook gewoon vannacht in de ijskou leggen.

Succes,
Maxime (zit nu te krabben hihi)

Aïda

Aïda

12-01-2010 om 19:31

Geen paniek

Je truien in een afgesloten vuilniszak stoppen minimaal 48 uur, of anders 24 uur in de vriezer.

Jas zou ik zo gauw je thuis kom in de vriezer stoppen tot de volgende ochtend. In een zak dan word hij eventueel niet vochtig. Vriezer is kouder dan buiten, en als het vannacht gaat sneeuwen dan is ook de binnenkant morgen vochtig, lijkt me niet lekker.

Zo lang je zoon geen luis heeft, zou ik niets op school melden. Wel zou ik de kinderen ook elke dag kammen, voor de zekerheid.

Als je de mogelijkheid heb om alles te wassen dan zou ik het wel doen, hebben de kinderen maar 1 jas, dan hetzelfde als met je eigen jas, en als ze er meer hebben, om de beurt wassen, zodat ze er altijd voor het grijpen hebben.

Verder (misschien overbodig te vertellen, maar ik doe het toch even) je zelf behandelen(als je dit wens) en daarna zeker minimaal 14 dagen kammen, kammen, kammen. Ik zou zeker 2x per dag kammen als je de kans daartoe zie, en dan echt goed kammen en er de tijd voor nemen. Ze (ggd) adviseren 15 a 20 minuten te kammen. Ook als je bijv tussen dag 5 en 9 niets meer vind, wel blijven kammen tot minimaal dag 15.

Denk ook aan de auto.

Succes!

Rafelkap

Rafelkap

13-01-2010 om 08:41

Familie luis

Wij hadden vlak voor de kerstvakantie bezoek van een familie luis. Bij mijn zoontje eerst 1 gevangen, daarna 4 bij mijzelf!!! Bij man en jongste zoon niets. Na een paar dagen kammen en bij mijzelf nog een paar luizen te hebben gevonden was ik het zat en heb en zoontje ook een chemisch middeltje gebruikt, xt -luis (mijn man is scheikundige en vond dit wel een interessant goedje). Daarna vond ik toch weer hier en daar een luis, ook nog 5 babyluisjes! Bleek na een week mijn man ook een paar te hebben en jongste ook 1. Dus toen iedereen aan de xt-luis en daarna geen een meer gevonden.
Truien deed ik 2 weken in een plastic zak. Op internet staat 24 uur/48 uur/2 weken, ik nam het zekere voor het onzekere. Jas in een plastic zak 24 uur in de tuin en de bedden /pyjama's verschonen.
En klop klop klop (afkloppen) geen luis meer gezien al bijna 2 weken. We kammen nog wel elke dag, de kinderen 1 keer, wij twee keer.
Als je je jas echt nodig hebt, hang hem dan apart (en sjaals/mutsen etc.) en indien nodig alle gezinsleden behandelen.
Sterkte!!!! Wat een vreselijke beestjes! En ze houden erg van mijn haar!

Fraz

Fraz

13-01-2010 om 10:43

Kammen kammen kammen

Wij hebben net ook luis gehad en vooral dochter zat helemaal onder. Eerste dag 2 x gekamd, alles in de was gegooid, knuffels 48 uur in de schuur gedaan, beddengoed verschoond en overal gestofzuigd (auto, bank etc) daarna elke dag uitgebreid gekamd. Ik kwam nog een tijd babyluisjes tegen maar die leggen geen nieuwe neten en als je die er dus uitkamd ben je er op een gegeven moment vanzelf vanaf.
Ik ben in ieder geval niet zo van het gif gebruiken omdat je dan alsnog moet blijven kammen want de neten dood je niet en sommige luizen overleven die troep plus als je wondjes op je hoofd hebt (door het krabben) dan komt het ook nog eens in je bloedbaan.
Tja het is veel werk om uitgebreidt te kammen maar op zich zijn luizen niet schadelijk voor je. Ze brengen geen ziektes over en lopen niet over de hondenpoep zoals sommige vliegen. Dus vind ik het medicijn (luizenshampoo etc) kwadelijker dan de kwaal.
Gelukkig zijn wij er van af en blijf ik de kinderen nu regelmatig even kammen.

minemaartje

minemaartje

13-01-2010 om 10:53

Pak het grondig aan

Toch proberen te wassen op 60 graden lukt dit niet dan lager. Probeer zoveel mogelijk in vuilniszakken te bewaren. Ik zou het zeker op school melden, is geen schande en je voorkomt dat er weken een luizenplaag rond blijft gaan. Kun je het thuis onder controle hebben krijg je herbesmetting via school. Het is een vreselijk werk, sterkte!!

69er

69er

13-01-2010 om 18:30

Mamalies

Bij het lezen over je "blonde"kindjes ging bij mij een belletje af. Ik ben luizenouder het vinden van neten op hoogblonde haartjes vind ik het allerlastigs, dus blijf hen ook goed kammen voor de zekerheid.
Als het mogelijk is, kam niet jezelf, maar laat dit doen. http://www.postbus51.nl/nl/home/publicaties/zorg-en-gezondheid/ziekte-en-preventie/besmettelijke-ziekten/overige-besmettelijke-ziekten/luis-in-je-haar-kammen-maar-folder.html
En je kan eventueel een middel met demeticon gebruiken, is geen gif. Wordt als bestanddeel in verschillende luisprodukten aangeboden, maar ook onder de stofnaam bij de apotheek.
69er

neetje

neetje

13-01-2010 om 22:02

Laat je niet gek maken

Ik citeer minimaartje:
' Toch proberen te wassen op 60 graden lukt dit niet dan lager. Probeer zoveel mogelijk in vuilniszakken te bewaren. Ik zou het zeker op school melden, is geen schande en je voorkomt dat er weken een luizenplaag rond blijft gaan. Kun je het thuis onder controle hebben krijg je herbesmetting via school. Het is een vreselijk werk, sterkte!!'

Dit heb ik dus allemaal NIET gedaan toen ik luizen had (twee maal met tussenpozen van twee jaar). Heb alleen hoofd van luizienkind ingesmeerd met amandelolie waarin opgelost wat ethrische olieen (was een speciaal luzienmengsel kostte vijf euro). Half uur laten intrekken met met huishoudolie op hoofd en dan de verdoofde kleverige) luzien eruit kammen. Na drie dagen herhalen (voor de uitgekomen enten). O ja wel tussen twee behandelingen door dagelijsk gekamd.
Bed een keer verschoond. geen extra wasjes gedraaid, niet extra gesofzuigd, niets in de vriezer/vuilniszakken. Bleek allemaal niet nodig. O ja... zeg dit niet op school tegen de luizenmoeders (

minemaartje

minemaartje

13-01-2010 om 22:12

Geluk gehad

Neetje,dan heb jij geluk gehad. Helaas hoor ik vaak genoeg andere verhalen.

Fraz

Fraz

13-01-2010 om 22:17

Nou neetje heeft wel gelijk

als je maar blijft kammen kammen en nogmaals kammen. Dan kam je namelijk de eventuele luizen die uit het haar in bed zijn gevallen en het geluk hebben gehad om de volgende nacht het hoofd weer terug te vinden er weer gewoon uit. Zo slim en zo sterk zijn luizen niet. Maar zelf vond ik in ieder geval 1 x bij de start na de eerste kam beurt een wat grondige aanpak toch wel prettig. Vooral omdat dochter toch wel veel luizen bleek te hebben.

luizenmoeder op school

luizenmoeder op school

13-01-2010 om 22:31

Neetje

Dat kun je gerust tegen mij zeggen. Ouders van kinderen met luizen geloven mij juist niet dat je er ook met kammen alleen vanaf kunt komen. Zelfs dat oliemengsel van jou doet er geen goed of slecht aan.

mammalies

mammalies

13-01-2010 om 23:04 Topicstarter

T is een invasie!

Ik hoor iemand met afgrijzen zeggen dat ze er wel 4 had.. Nou, hou je vast: ik kamde er gisteren bij mij zo'n 20 knoeperds uit, en nog eens zeker 20 kleintjes. Tja, ik had wél jeuk..

Kortom, hoewel misschien niet strikt noodzakelijk, voelde ik mij wel prettig bij wat zwaarder geschut. Ik heb dus een goedje bij de drogist gekocht, dat wel tamelijk natuurlijk en kindvriendelijk lijkt. Hele gezin daarmee gewassen, en gekamd. Man en kinderen hebben (nog) niets, en vanavond kwam er bij mij nog 1 grote en wederom bijna 20 kleintjes uit. Hoewel ik bij sommigen niet zeker wist of het nou een pluisje of een luisje was.
Verder hebben we (lang leven de strenge winter!) de hele kapstok buiten gezet (onder afdakje) plus alle truien die ik de afgelopen weken heb gedragen. IK heb nog een oude jas opgeduikeld, dus mijn jassen blijven 48 uur buiten. Jassen van de kinderen zijn alleen de halve dag naar school geweest, daarna weer buiten gelegd. Alle bedden verschoond, handdoeken, pyama's. Morgen komt mijn schoonmaker, die ik extra zal laten stofzuigen.

Nou ja, zo moet het dan maar. Aangezien ik bij man en kinderen niets heb gevonden herhaal ik bij hen de behandeling twee keer per week. En ik heb Tea Tree Oil gekocht waarvan ik een druppeltje achter de oren en in de nek van de kinderen zal doen. Schijnt preventief te werken.

Ik zal mezelf de komende 2 weken dagelijks kammen.

Vergeet ik nu iets?
Dank in ieder geval voor de tips en adviezen, en het medeleven...En dat terwijl we nog geen twee weken aan de school carriere van mijn kinderen zijn begonnen...

mammalies

mammalies

13-01-2010 om 23:30 Topicstarter

Nog even..

... het kammen van zoon van 4 was een drama (dochter van 2 vond het best..hoezo sterk geslacht?!). Aangezien ik bij hem niets heb aangetroffen wil ik hem niet dagelijks kammen, maar 2 keer per week. Kinderen gaan ook twee keer per week in bad, dus dan is het het makkelijkst. Wil hem liever niet nu al helemaal angstig voor het kammen maken, hij heeft nog lang te gaan...

Of maak ik me er nu te makkelijk van af?

Mammaluis

Fraz

Fraz

13-01-2010 om 23:47

Heel veel cremespoeling erin

en dan valt kammen wel mee. Zolang jij grote luizen hebt zou ik de kinderen ook elke dag kammen. Anders kunnen die krengen misschien overlopen naar de kinderen en alle tijd hebben om nieuwe eitjes te leggen. Dan blijf je bezig. Dus liever in het begin ook de kinderen elke dag kammen.

Blonde kinderen

Ik heb de ervaring dat luizen in lichtblond haar en vooral neten amper te zien zijn. Hier heeft oudste heel lichtblond haar (écht blond dus...) en jongste bruin haar. Bij oudste zie ik ze écht niet..hoe ik ook mijn best doe, bij jongste zie ik ze meteen...op die donkere haren steken de neten best 'af' . Op oudste's lichte haren zie je ze niet eens zitten. Ik heb al wel eens luizen ontdekt die (achteraf) afkomstig bleke van oudste via jongste. Jongste had kleine luisjes (een paar) en toen ik oudste nakeek vondt ik niks. Maar na een flinke was en kamsessie vondt ik een paar knoeperds van luizen, het was overduidelijk dat die luizen van oudste dágen ouder waren (en groter dus) dan van jongste. En ik was er toen al allert op...want oudste had gelogeerd bij een meisje waarvan de moeder mij later opbelde dat haar kinderen luizen hadden en w.s. ook al ten tijde van de logeerpartij.
groeten albana

luizenmoeder

luizenmoeder

14-01-2010 om 09:14

Olie

die olie maakt het maakt de luizen slomer en het effectief kammen makkelijker. Half uur laten zitten kun je wellicht ook achterwege laten Ze gaan van die olie niet dood, dus kammen moet te toch

luizenmoeder op school

luizenmoeder op school

14-01-2010 om 09:53

Mammalies

Kammen is de allerbelangrijkste manier om eraf te komen. Zonder kammen is al je andere werk met schoonmaken en stofzuigen enz enz ook voor niks. Twee keer per week is gewoon te weinig. Dan kunnen de luizen al zijn overgelopen naar hem en neten hebben gelegd en alles. Met crèmespoeling zoals Fraz zegt kun je het wel makkelijker maken.
En over die olie. Neetje ben jij nu dezelfde als luizenmoder hierboven? Neetje, die olie kan dan toch ook gewoon simpele slaolie zijn. Of hebben die eterische oliedingen ook nog nut.

neetje

neetje

14-01-2010 om 10:32

Luizenmoeder op school

Ja dat ben ik. Die etherische olieen zouden het effect hebben dat de luizen in coma raken/dood gaan. Het werkt net als etherische teatree olie, maar stinkt niet zo (er zit eucapyltus, lavendel, geranium en rozemarijn in). Mijn kidneren vonden eht heerlijk ruiken en genoten van de behandeling. En de luizen hadden i.i.g. hun beweeglijkheid helemaal verloren LOL.

Rafelkap

Rafelkap

14-01-2010 om 12:29

Electrisch

Ik heb een electrische luizenkam besteld, speciaal voor de kinderen. Daar hoeft minder lang mee gekamd te worden en moet juist in droog haar. Ik heb er echter nog nooit een luis mee gevangen, dus weet niet zeker of ie werkt Mijn jongste van 3 heeft een hekel aan kammen, maar dit ding met een piepje vindt hij wel leuk: luisje vangen!
Dat 20 minuten kammen vind ik wel onzin. Voor mij wel (bos haar) maar mijn kinderen met korte kopjes en dunne haartjes hoeven echt geen 20 minuten gekamd te worden.
Wat is dat voor goedje van neetje?
Ik voelde zo ook lopen bij mij, een keer in 1 haal een luis mee uitgehaald!
Heb nog steeds last van de psychische naweeen.
Sterkte!

mammalies

mammalies

14-01-2010 om 14:35 Topicstarter

Genante vervolgvraag

tja, nu ik toch bezig ben...Ik heb dezelfde handdoek gebruikt voor mijn hoofd als voor de rest van mijn lichaam. Zou het dan ook kunnen dat die rotbeessies nu in mijn schaamhaar zitten? Ik denk steeds dat het kriebelt.. ook kammen ?!

(En nee, ik wil geen scheer/niet scheer discussie openen, ik volsta met de mededeling dat er bij mij wellicht iets te kammen zou zijn

Maxime.M

Maxime.M

14-01-2010 om 16:24

Zou best kunnen

Hoi,

Het zou best kunnen dat ze nu in je schaamhaar zitten, alhoewel denken aan luizen meteen al jeuk oplevert, kan het dus ook suggestie zijn. Goed kijken dus (kammen lijkt me daar heel vervelend en pijnlijk, zulke stugge haartjes) mijn remedie zou zijn, kaal scheren en gewoon relaxed weer aan laten groeien.
En over je zoontje, zou het helpen als je hem zelf laat kammen? Dus hij kan kiezen, jij kamt of hij kamt zelf? (en anders zou ik hem wel iedere dag goed inspecteren (van dat gefriemel hield mijn zoon wel), hij vond het bezoek van de luizenmoeders op school altijd veel te kort duren

Maxime

Rafelkap

Rafelkap

14-01-2010 om 18:02

Ander beestje

Volgens mij is dat toch een ander beestje, de schaamluis. Die moet zich namelijk vasthouden aan heel wat stugger haar.
Dus ik denk dat het psychisch is (voor je je schaamhaar gaat afscheren )

via google nog even gekeken: (www.millium.nl)

Komt hoofdluis ook voor op andere plekken met lichaamshaar, zoals borst-, oksel- of schaamhaar?

Nee, hoofdluis komt alleen op het hoofd voor en dus ook eventueel in de wenkbrauwen, snor of baard! Schaamluis is een geheel ander soort luis die alleen voorkomt bij volwassenen en wordt overgedragen door seksueel contact of soms via beddegoed of kleding.

Marije

Marije

14-01-2010 om 19:17

Heb eens op tv...

...een experiment gezien. Een hoofdluis en een schaamluis werden op iemands buik gezet, de hoofdluis liep naar boven, de schaamluis naar beneden. Dus maak je maar niet druk, ze weten de weg .

mammalies

mammalies

14-01-2010 om 19:58 Topicstarter

Hihi

...mijn man zei ook al: ze moeten over die buik en dan linksom of rechtsom immer gerade aus...

Dank, dat is geruststellend.

Vandaag cremespoeling gekocht en dat is dus de truc. Zoon een mooie borstel voor zichzelf laten uitzoeken, dat scheelde ook. Ik kon de haren van beiden zonder problemen doorkammen en weer zonder resultaat. Dat stemt hoopvol! Ik ga iig om de dag kammen, en mezelf tweemaal daags.

En ik heb al een stuk minder jeuk!

Rafelkap

Rafelkap

15-01-2010 om 08:07

Herhalen

Vergeet je niet om na een week het goedje weer in je haar te doen (om de babyluisjes te vangen)? Zijn alle gezinsleden behandeld? (hoeft alleen die waar luizen zijn gevonden, maar wel heel goed checken!)
Ik had er bijmekaar ook wel 15-20 bij mij(ben de tel kwijt, maar niet in 1 keer gevangen) en las dat het heel normaal is om er 20 te hebben.

Volgens mij gaat het bij jou de goede kant op. En ik durf vandaag voor het eerst weer eens naar de kapper.
(oja: luizen schijnen minder van geverfd haar te houden - voor mij geen optie..)

mammalies

mammalies

15-01-2010 om 13:26 Topicstarter

Dagelijks

ik was mijn haar nu dagelijks met dat spul: het is een shampoo die je dagelijks kan gebruiken (Millium), en man en kinderen doen dat ook, tot en met zondag. Daarna kam ik zelf nog door (twee maal daags) en zal ik de kinderen bij hun bad-sessies twee keer in de week nog blijven kammen. Volgens mij zijn we inderdaad een heel eind!

Gister en vanochtend geen luizen aangetroffen. Of wellicht wat babietjes: er lagen wel wat zwarte stippeltjes in de wasbak, die uit mijn haar kwamen. Zag er niet uit als luisjes, misschien neten? Maar die zijn niet zo donker, begreep ik. Nou ja, ik kam nog even door.

Oh ja, ik heb wel geverfd haar, maar daar hebben ze zich dus weinig van aangetrokken!
Lies

Rafelkap

Rafelkap

15-01-2010 om 18:22

Die

babyluisjes zijn zo ontzettend klein, het zijn net stipjes en donker van kleur. Ik herkende ze omdat ze bewogen Ik vrees dat die jij zag dode babyluisjes waren. Maar zolang je geen levende grote vette meer ziet (die eitjes kan leggen) is er hoop!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.